Pony's makkelijker gejuryeerd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Worden pony's in de basisklasse makkelijker gejuryeerd dan paarden??

Ja.
93 (68%)
Nee.
23 (17%)
Soms.
19 (14%)

Totaal aantal stemmen: 135

Fleurtje100

Re: Pony's makkelijker gejuryeerd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:54

Ashley__ schreef:
Als je een beetje de juiste en goede persoon voor les hebt, moet je toch fatsoenlijk een B-proef kunnen rijden. Wat stelt dat nou voor?

Heb jij weleens staat kijken bij ponywedstrijden? Op wat voor pony's ze het soms moeten doen die kinderen? En een kind kan vaak zelf niet zorgen dat ze goed les krijgen. Bovendien hebben jonge kindern gewoon het motorisch vermogen en gevoel niet om een sterke eigenwijze welsh netjes nagefelijk te rijden. Goede makkelijk na te rijden leerpony's zijn schaars en daarom duur én het kind is er vaak zo uitgegroeid. Bovendien is bij kinderen het voornaamste dat een pony braaf en betrouwbaar is.
En ook bij de paarden, een schrikkerige driejarige moet toch een keer voor het eerst op wedstrijd, en leert het alleen door ervaring op te doen. Met een bang paard stelt een B-proef heel veel voor.
Daarom is de B juist zo'n heerlijke klasse, staat niet voor niets voor beginnend.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:22

Fleurtje100 schreef:
Daarom is de B juist zo'n heerlijke klasse, staat niet voor niets voor beginnend.

B staat dus niet voor beginnend maar voor basis. En dat is heel wat anders dan beginner Knipoog
De klasse B is dus je basis voor álle klasses.
Het betekend niet dat als je de B uit bent dat je dit allemaal kan vergeten, nee dit is je basis en van daaruit kan je pas verder werken, die moet er goed inzitten.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:30

Fleurtje100 schreef:
Heb jij weleens staat kijken bij ponywedstrijden? Op wat voor pony's ze het soms moeten doen die kinderen? En een kind kan vaak zelf niet zorgen dat ze goed les krijgen. Bovendien hebben jonge kindern gewoon het motorisch vermogen en gevoel niet om een sterke eigenwijze welsh netjes nagefelijk te rijden. Goede makkelijk na te rijden leerpony's zijn schaars en daarom duur én het kind is er vaak zo uitgegroeid. Bovendien is bij kinderen het voornaamste dat een pony braaf en betrouwbaar is.
En ook bij de paarden, een schrikkerige driejarige moet toch een keer voor het eerst op wedstrijd, en leert het alleen door ervaring op te doen. Met een bang paard stelt een B-proef heel veel voor.

Rijd zelf nog wedstrijden bij de pony's hoor, dus ja, vaak genoeg gezien Knipoog

Bij de hele kleintjes, dus vooral klasse B, cat. A/B denk ik ook heus niet dat die een fabtastische proef neer kunnen zetten met een pony dat geweldig aan de teugel loopt. Daar doelde ik ook niet op. Kijk een naar de wat oudere kinderen die in de B rijden (pony's&paarden), die hebben toch wel het vermogen om wat meer te kunnen e.d. Dus als je dan een beetje goede instructie hebt (wat ik dus betwijfel bij heel veen mensen op concours) kun je met gemak een B-proef rijden.

Wat je zegt over een groen, 3-jarig paard: tuurlijk moet het een keer zijn 1e keer zijn en is hij kijkerig e.d., daar doe je ook niet veel aan. Maar er zijn een hele hoop mensen (met paarden die al vaak meegeweest zijn) die keer op keer op concours geen wp scoren (met name in de B).

En trouwens: B staat voor Basis, niet voor Beginnend Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:10

OT: hoe komen jullie erbij dat de B voor Basis staat?

Bij mijn weten is het nog steeds B(eginner), L(icht), M(iddel), Z(waar).

De basis heb je pas doorlopen als je t/m het Z gekomen bent, het heet niet voor niets Basiswedstrijdsport Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:16

Fitzroy schreef:

De basis heb je pas doorlopen als je t/m het Z gekomen bent, het heet niet voor niets Basiswedstrijdsport Knipoog

Heb het even opgezocht.
In de Bokt Wiki staat inderdaad Beginners, mij is echter altijd Basis aangeleerd!

M is overigens Midden.. heb ik ook altijd als Middel geleerd. Nouja, niet dat dat veel uitmaakt!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:18

Fitzroy schreef:

Ik dacht al dat ik gek werd, gelukkig niet het geval. Vork
B tm Z staat nog altijd voor Basis idd!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:19

De B staat inderdaad voor "Beginnend".
Zo staat het ook omschreven in het vorige dressuurboekje. Daar staat voor de proeven van iedere klasse een stukje over de betreffende klasse.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:24

Ahh dan had ik het fout Lachen
Vond het ook al zo raar dat op dressuurproeven.nl dan basisdressuur stond en dan B t/m Z Schijnheilig

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:15

Fitzroy schreef:

Excuses, mij is dat eigenlijk altijd zo verteld, maar nu je het zo op een rijtje zet ^ is het idd zoals het hierboven staat Ja

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:04

Hmmm. Zelf denk ik dat er bij de paarden wel iets strenger
gejureerd wordt, omdat daar de sport naar mijn mening serieuzer is. (geldt niet voor alle deelnemers natuurlijk, zowel bij pony's als paarden. Knipoog )