Grappig dat er zoveel commotie en discussie rondom mijn posts is.
Pieternel als je goed had gelezen had je gezien wat ik bedoel.
Pieternel schreef:Dus als je paard het dus niet accepteert dan maar even niet????
DL schreef:en als mijn paard het accepteerd er ook een stang & trens in.
Duidelijk genoeg meen ik. Volgens mij heeft dat niet echt veel uitleg meer nodig.
Pieternel schreef:Je weet dan dus dat het niet lukt, maar wat heeft die eerste keer even met stang en trens rijden op een wedstrijd je dan werkelijk opgeleverd? Helemaal niks, dan heb je wel al heeel veel verpest waarschijnlijk.
Ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat er veel mis kan gaan. Ik ben ook nuchter en eerlijk genoeg om eerst thuis te kijken hoe mijn paard dit alles oppikt. Als ik daarover mijn twijfels heeft, gebeurt het simpelweg niet. Bovendien is het niet zo dramatisch als jij nu schetst dat je een paard zou hebben wat over de rooie gaat van een stang erbij en dat ik een snoekduik neem omdat ik dit keer geen cap op heb. Zo zwart-wit ligt het niet.
Pieternel schreef:Het is een scherp extra bit, wat als het verkeerd gebruikt wordt voor nog meer problemen kan zorgen.
Joh. Dat wist ik nog niet.
Een bit is zo scherp als je het zelf maakt, dat voorop gesteld.
pieternel schreef:Die zorgen ervoor dat een paard geleidelijk naar een niveau toe wordt getraind en dus ook geleidelijk aan met stang en trans getraind worden.
Oh, en alleen omdat ik als de mogelijkheid er is graag de eerste keer met S&T wil starten doe ik dat niet? Dat kan jij alleen uit mijn kleine posts halen? Knap van je
Je kan toch wel een paard geleidelijk aan klaar maken voor een bepaalde klasse én geleidelijk aan laten wennen aan het bit + de eeste wedstrijd in het Z met s&t starten. Naar mijn weten is er namelijk geen limiet gesteld binnen hoeveel dagen/weken je na het behalen van de winstpunten voor het Z, je dan ook daadwerkelijk Z moet gaan starten? Wie zegt dat daar dan niet de tijd voor genomen wordt? Het zou je niet misstaan als je beter zou lezen wat er daadwerkelijk staat in plaats van zelf al dingen aan neemt.
pieternel schreef:Vaak wordt er thuis getraind op een trensje en zo af en toe misschien eens een stang erbij.
Wie zegt/waar staat dat ik (en velen met mij) dit zo niet aan zouden pakken?
Pieternel schreef:Op wedstrijd moet je zorgen dat je goed voorbereid bent en niet omdat je dan toevallig Z mag gaan starten maar meteen omdat het zo stoer staat een S + T erin.
En waarom moet het volgens jouw of/of zijn en kan het niet allebij? Volgens mij kan je best je paard en jezelf goed voorbereiden en tóch met S&T starten. Ik snap daar het punt niet zo? Leg mij dat eens uit.
Pieternel schreef:Je hebt in je onderschrift staan M2, hoeveel wp heb je dan al in de M2, dat het issue stang en trans nu al meespeelt. ben je al volop aan het trainen voor de Z en heb je thuis al wel vaker de S + T erin gehangen?
Ook hier neem je aan dat het 'issue' al meespeelt. Ja, ik heb een stang en trens in de kast hangen, ja ik heb er één keer mee gereden om te kijken of de bitten + het hoofdstel passen. Verder hangt hij rustig in de kast, en daar blijft hij ook voorlopig.
Maar voor je informatie: het 'issue' speelt voor mij verder dan dat nog helemáál niet mee. sterker nog, ik zit op dit moment in een wesdstrijdstop die al vanaf eind juni duurt. En waarom? Om mijn paard rustig op alles voor te bereiden en om haar geleidelijk aan klaar te maken. Waar we mee bezig zijn geweest de afgelopen maanden: Rust, ontspanning en basiswerk. Wat we hierna gaan doen: Rustig verder starten in het M2 en rustig voorbereiden op het Z, en pas als alle knoppen er op zitten en alle oefeningen goed bevestigd zijn gaan we een keer verder starten 
Niet slecht he, voor iemand die persé onvoorbereid de stang erbij wil hangen omdat het zo stoer staat. (oh, en die er straks met hoedje natuurlijk vanaf valt. )
DL schreef:Na de eerste wedstrijd kan het best zo zijn dat ik die stang nog even lekker terug in de kast hang.
Pieternel schreef:Dus wil ze er dus echt wel een wedstrijd mee rijden en dan kan het thuis op vertrouwd terrein wel goed gaan, maar wat als het op wedstrijd dan mis gaat?
Zeg, vind je het heel erg als ik zelf zeg wat ik wel en niet doe? Als je verder had gelezen dan je neus lang is had je ook gezien dat ik daarvoor duidelijk zeg dat ik die eerste wedstrijd met S&T start MITS mijn paard het accepteerd. Je moet geen woorden gaan verdraaiien om je gelijk te krijgen. Bovendien kan ik zelf héél goed zeggen wat ik wel en niet doe, dat hoef jij niet voor mij te doen.
Pieternel schreef:maar mensen met verstand van zaken mogen anderen toch wel hun mening vertellen en deze "wanna be Z ruiters" wijzen op wat zij aan ervaringen hebben opgedaan?
Mensen met verstand van zaken vragen meestal eerst verder voordat ze een ander veroordelen en gaan oordelen.
Pieternel schreef:Een jury kan het ook vaak echt wel waarderen als een combinatie in de Z zijn/haar proef correct en mooi ontspannen op een trensje rijd en vinden het helemaal geen "prestatie" als een combinatie duidelijk niet met S + T overweg kunnend zijn/haar proef rijd (alleen maar omdat het stoer is om met S + T te rijden?) Vaak zie je dan veel problemen en dat komt er dan pas in een stressvolle situatie als het voor de eerste keer rijden van een proef op wedstrijd (Z) uit.
Wederom vraag ik me af waarom het of/of moet zijn, en waarom je niet de eerste keer een ontspannen proef neer kan zetten met s&t en er wel mee om kunt gaan? Nogmaals, bij mijn weten zit er geen tijdslimiet aan vast binnen hoeveel tijd ik dan Z moet gaan starten?
Misschien weet jij meer dan ik, en in dat geval zou ik het leuk vinden als je die wijsheid met mij zou willen delen.
Ook ik kan niet anders als het 100% eens zijn met Franka, we kennen elkaar vrij goed, en ik denk dat ze ongeveer wel weet wat ik bedoel.
Daarnaast kan je best zeggen dat je niet oordeeld, maar enkel je mening geeft. Maar vind je het heel vreemd als dit nu niet bepaald zo overkomt? Franka verstaat de kunst neutraal haar mening te geven, zonder hiermee andere mensen aan te vallen/te veroordelen. Jij verstaat die kunst duidelijk niet pieternel, dus roep nu niet dat je niet oordeelt/veroordeeld.
Sjaantje:Thanks voor je bijval.