[HK]Wedstrijd springende bokkers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Wedstrijd springende bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:43

Ik kreeg ook te horen dat ik lijnzaadolie moest gaan voeren. Hierin zitten alleen heel veel omega 3 vetzuren ofzo, maar mijn muesli heet Omega 3 powermix. Dus dan krijgt mijn paard wel erg veel omega 3.
Dat laat ik denk ik dus maar achterwege.. Of een heel klein beetje?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:44

Grappig om te zien eigenlijk wat een verschil :j Die van mij zou echt graatmager worden op 2 halve scheppen brok :+
Ze krijgt nu 3x per dag 1 1/2 tot 1 3/4 schep perfomix van cavalor (heb het toen afgewogen, muesli is natuurlijk lichter als brok). Als ik vind dat ze wat extra's nodig heeft, voor sgw/endurance bijvoorbeeld, krijgt ze er nog wat endurix bij :)
Uiteraard daarbij nog ruwvoer :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:45

Maar wanneer vind je dat ze wat extra's nodig heeft? Voer je dat dan een paar dagen van te voren, of de dag van te voren? Of alleen de laatste voerberut ervoor? Of juist erna? :D
Wat een vragen he :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:02

Mijn paard van 1.73 krijgt twee keer daags een kilo basisbrok. 's avonds krijgt ze daarover een flinke scheut zonnebloemolie .

Na een cross krijgt ze 2,5 scherp slobber met elektrolyten erdoor (zout dus ) in een emmer van 10L dus 7,5 L water erop. Verder haar gewone brokken .

Verder onbeperkt hooi, 24/7 buiten waarvan 4 uurtjes op de wei.

Mijn paard doet het hier erg goed op maar bijvoorbeeld het andere paard op stal krijgt 2x sportbrok omdat die bijna in slaap viel :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:04

Cioccolato schreef:
Maar wanneer vind je dat ze wat extra's nodig heeft? Voer je dat dan een paar dagen van te voren, of de dag van te voren? Of alleen de laatste voerberut ervoor? Of juist erna? :D

Zouten kunnen paarden alleen opnemen als ze tekort hebben, vooraf voeren heeft geen zin omdat ze dat gewoon uitplassen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:08

_Elke schreef:
Cioccolato schreef:

Zouten kunnen paarden alleen opnemen als ze tekort hebben, vooraf voeren heeft geen zin omdat ze dat gewoon uitplassen.

Oke. Ja over zout had jij een keer een hele reeks uitlegt. Erg fijn. Ik ga me hier ook in verdiepen om dat ook bij te voeren na een cross. Elektrolyten (als ik het zo goed typ) raad jij aan Elke? :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:18

Gewoon natrium- en kaliumzout mengen in verhouding van 1:2 (uit mijn hoofd) en dan een manier zoeken om het ze binnen te laten krijgen :+

Mijn paarden krijgen twee keer daags havens sportbrok, Eddie met zijn grote lijf 2 x 1 kilo, de andere twee 2 x 1/2, hoewel het Gupje straks wsl wel iets omhoog gaat in het voer nu hij meer werkt. Na het werk krijgen ze altijd 1/2 tot 1 schep cavalor appelmuesli zonder haver, afhankelijk van hoeveel ze gedaan hebben. En verder twee keer per dag een royale hoeveelheid kuil :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:21

Dat was toch iets met keukenzout en nog wat? Dat is natuurlijk wel een goedkopere oplossing _O-
Als ik dat gelijk na de cross zou geven in een bakje met wat muesli en msischien een scheut olie erover, zou ze het misschien wel eten.

En dan normale dagen gewoon biks en muesli met een scheut lijnzaadolie? Joh ik ben nu van alles aan eht puzzelen om tot een goed schema te komen. Alles voor mn beestje haha _O-

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:27

Ja, die kun je in gel kopen maar ook in brokjes. Ze adviseren brokjes omdat ze daar dan 'dorst' van krijgen want bij de elektrolyten moeten ze ook echt veel water drinken. Daarom stop ik het in de slobber, krijgt ze water plus het smaakt niet zo vies :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:28

Ik heb inderdaad gewoon keuken zout haha :) met en zonder jodium

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:29

Hoe bedoel je met en zonder jodium?

Je gooit dus zeg maar gewoon wat normaal zout door de slobber heen? Wel afgemeten. Om het even zo kort te zeggen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:37

Dat is natrium- en kaliumzout :+ De normale keukenzout (natriumzout) gecombineerd met Jozo/losalt etc (kaliumzout).

Ik deed het ook meestal door slobber heen, zodat ze direct het vocht erbij krijgen. En dan nog een emmer water ernaast met desnoods wat appels of wortels erin. Zeker bij de endurance moeten ze gewoon in de vetgate de tekorten aanvullen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:38

Ah, je gebruikt zulke dure woorden! _O-
Dus de zout die mijn moeder in de keuken heeft staan is het natriumzout. En in de supermarkt kan ik ook kaliumzout halen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:41

Ja. En dan is het een verhouding van 1:2 volgens mij. Zoek ik wel even voor je op. Tenzij Elke iets heel anders geleerd heeft?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:41

Klopt ! 2/3 gewoon zout en 1/3 met jodium

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:43

Oke ik ga straks eens door de supermarkt heen. Moet ik nog ergens op letten als ik kaliumzout haal? Of staat dit gewoon duidelijk vernoemd op de verpakking?

Keukenzout en jodium zout. Dat is een mooie goedkope oplossing ervoor. Maar hoeveel zout geef je in totaal dan? Of is dat een domme vraag? 3 lepels ofzo, en dan 2 lepels gewoon zout en 1 lepel (of theelepel) jodiumzout?

Jeeeetje, wat een vragen.
Bedankt voor jullie uitleg :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:53

Gevonden, gewoon altijd zoeken op 'Ibbel' :D
Citaat:
De electrolieten die je paard het meest nodig heeft zijn Natrium (Na), Kalium (K), Calcium (Ca) en Magnesium (Mg). Als je alleen lo-salt en gewoon keukenzout mengt in een verhouding van 2/3 lo-salt (wat 2/3 KCl is en 1/3 NaCl) en 1/3 keukenzout (100% NaCl) krijg je een 50/50 mengsel van KCl en NaCl.
Je mist dan nog de Magnesium en de Calcium. Met name calciumgebrek kan link zijn en moet dus in je eigen gemaakte electrolietenmix zitten. Je kunt bij de apotheek magnesium- en calciumchloride kopen. Maar ook andere verbindingen van magnesium- en calcium zijn bruikbaar (calciumcarbonaat bv, oftewel 'kalk' wat je slikt tegen de osteoporose), en magnesiumsulfaat (bitterzout, een meststof voor planten). Van calcium- en magnesiumzouten voeg je ongeveer 10% toe aan je mengsel electrolieten.

Of je koopt het gewoon kant en klaar bij de paardendrogist oid :+
Ik deed er trouwens nooit calcium/magnesium in, maar gaf het ook alleen op de endurance en ging er vanuit dat er voldoende calcium/magnesium in mijn dagelijkse voer zat.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:53

Kaliumzout smaakt ook echt heel anders, heel apart :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:55

Oke heel duidelijk. Bedankt!
Ik ga dus in ieder geval zout halen, om een zoutmengsel te maken.

Over mijn muesli ben ik nog niet uit. Er zijn muesli's gericht op langzaamvrijkomende energie en op piek energie zeg maar. Maar goed. De 1 voor endurance eventing etc en de ander voor dressuur en springen.
Wat nou als ik beide doe?! :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:02

Lastig altijd die voerkwesties. Menig paard zou knettergek worden van het rantsoen van de mijne. Schep sportmusli, schep sportbrok, schep 5 granenmix, halve linamix en om de dag scheut appelazijn. Na de cross slobber met een biertje en neutradex. Dat had ik nog en moest toch op. Daarnaast in de avond berg hooi wat in de morgen nog niet op is en de hele dag op de wei.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:20

Hier onbeperkt ruwvoer, 1 schep basis brok, halve schep kruidenmuesli (havens) en halve schep sportmuesli (cavalor) met 75ml zonnebloem olie. Toen ie de afgelopen maanden aan moest zetten ook nog elke dag 10 liter bietenpulp en 150ml zonnebloem olie.

Ben de zonnebloem nu aan het afbouwen en wil overgaan op omega369 olie omdat die verhoudingen net wat mooier zijn.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:21

Cioccolato schreef:
Is dat het enige Mirthe?

Mijne kijgt momenteel twee keer per dag halve kilo basis sport brok en halve kilo Omega 3 Powermix. Beide van het merk HorseFood. Ik weet niet wat goed is. Ze ziet er goed uit en zit goed in haar vel. Ik verander niks in hoeveelheid eigenlijk, als ze een wedstrijd op de planning heeft of erna.
Ik weet ook niet goed wat ik moet doen, dus ben me er nu toch wel erg aan het verdiepen.
Hoorde nu als basis vitamine brok. Daarnaast bijvoeren wat nodig is voor de sport.

Iemand hier ook nog goed advies? :D

Nee ook nog hooi en gras :P als z'n weerstand wat minder wordt door wisselend weer krijgt hij er wat vitamines in poedervorm bij. Heb ook even Liquihorse relax gevoerd maar toen was Chall niet meer te hanteren.

Ik geloof niet zo in het extra voeren voor een wedstrijd enzo. Vooral vooraf niet, maar die van mij is natuurlijk al gek genoeg van zichzelf.

Ik voel me wel heel gewoontjes als ik zie wat jullie in je paarden stoppen :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:31

mistid schreef:
Cioccolato schreef:
Is dat het enige Mirthe?

Mijne kijgt momenteel twee keer per dag halve kilo basis sport brok en halve kilo Omega 3 Powermix. Beide van het merk HorseFood. Ik weet niet wat goed is. Ze ziet er goed uit en zit goed in haar vel. Ik verander niks in hoeveelheid eigenlijk, als ze een wedstrijd op de planning heeft of erna.
Ik weet ook niet goed wat ik moet doen, dus ben me er nu toch wel erg aan het verdiepen.
Hoorde nu als basis vitamine brok. Daarnaast bijvoeren wat nodig is voor de sport.

Iemand hier ook nog goed advies? :D

Nee ook nog hooi en gras :P als z'n weerstand wat minder wordt door wisselend weer krijgt hij er wat vitamines in poedervorm bij. Heb ook even Liquihorse relax gevoerd maar toen was Chall niet meer te hanteren.

Ik geloof niet zo in het extra voeren voor een wedstrijd enzo. Vooral vooraf niet, maar die van mij is natuurlijk al gek genoeg van zichzelf.

Ik voel me wel heel gewoontjes als ik zie wat jullie in je paarden stoppen :')

Haha nee hooi en gras snap ik! Maar ik bedoelde of het enige wat hij krijgt brok was. Maar ja dus. Keep it simple! Nee daar hou ik ook wel van! Ik zocht alleen wat meer looplust in de mijne, wat meer pit. Dat heb ik nu voor elkaar, dus daar ben ik heel blij om! :))

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:35

Mijn paard krijgt 1x daags (of twee maal daags? :+ ) een schep basis brok. Staat verder 24/7 op het gras en heeft ook hooi tot haar beschikking.

De andere paarden die thuis staan staan 24/7 op gras en hebben een mineralen blok (en 's winters onbeperkt hooi).

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:35

Die van mij krijgt ook alleen maar 2 scheppen brok op een dag hoor !! :) slobber is puur voor na een cross .