Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:05

frunnik schreef:
Ieder paard kun je een wissel aanleren, al is het maar voor een 5.

je kan ieder paard leren om te springen maar dat is nog geen wissel en laat staan dat je daar altijd een 5 voor krijgt. Ik heb zo'n 'geval' gehad. Ongeveer 2 jaar bezig geweest om een wissel te leren maar het bleef een probleem. Toch nog wel winstpunten in de Z2 gehaald en ja ook wel eens een 5 of een 6 gehad voor de wissels maar eerlijk gezegd zal de jury ze dan niet goed genoeg gezien hebben want ze waren niet meer waard dan een 3 of een 4 (of via de draf -supersnel- of in 2en met een gigantische bok .

Op zich heb ik er geen moeite mee dat er zo veel nadruk op de wissels wordt gelegd in de Z2, eigenlijk zouden ze in de Z1 al gewoon al 2 wisseltjes moeten vragen.

Staan de nieuwe proeven al ergens op het net??

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:24

astridh schreef:
Op zich heb ik er geen moeite mee dat er zo veel nadruk op de wissels wordt gelegd in de Z2, eigenlijk zouden ze in de Z1 al gewoon al 2 wisseltjes moeten vragen.

Probleem hierbij is de Z2 pony's. Deze proeven bevatten helemaal geen vliegende wissels.
Pony's zouden dan in de Z1 wel een changement moeten kunnen, en in de Z2 niet meer.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:28

Dat hadden ze zo kunnen oplossen door speciale Z1-ponyproeven te maken. Dat is echt een kul-argument van de KNHS.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:20

Ja, maar als je de wissels in de Z1 al doet, dan wordt de overgang van M2 naar Z1 weer te groot.

Als de juryleden correct bijgeschoold worden en er gepunt gaat worden zoals is bedacht dan zijn de preoven zelf het probleem niet zo. Het probleem is echter dat als er ook echt goed gepunt gaat worden, en de juryleden ook de lage punten niet schuwen, dan gaan er een hoop ruiters op hun giecheltje met als gevolg verliespunten. Nadeel is dan dat deze juryleden gelijk niet meer gevraagd worden om te komen jureren en ze wel hoger moeten gaan punten om hun verplichte aantal wedstrijden te halen.

Er zou een orgaan moeten komen die de juryleden verdeeld over de wedstrijden die er zijn, zodat verenigingen niet meer zelf hun juryleden kunnen kiezen, maar deze toegewezen krijgen. Dat zou de sport denk ik toch een stuk eerlijker maken, zo doen ze het met de scheidsrechters in het voetbal ook.

astridh

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 08:08

Ik vind dat de Z1 best pittige proeven mogen worden. Dat maakt dat er minder mensen te gemakkelijk doorstromen naar de Z2.

Overigens blijf ik het een beetje krom vinden dat een 5 in een proef staat voor voldoende. Ze hadden beter de 'gangbare' termen voor de cijfers aan kunnen houden en de grens voor winstpunten kunnen verhogen. Dan passen de punten vaker beter bij je gevoel. Mijn gevoel geeft bij een 5 aan 'onvoldoende'. Maar hoe je het ook wend of keert alles hangt af van de juryleden. Ik krijg nog steeds het idee dat de meeste juryleden vinden dat ze iedere proef minimaal 1 winstpunt weg moeten geven ook al doen er maar 3 of 4 combinaties mee.

Wat betreft de leeftijdsgrenzen, die gaan toch pas in op 1 april he. Ik heb me met Valencia ingeschreven voor februari om gewoon eens een keer te oefenen.... ik wilde graag nog een keer een oude L proef rijden omdat ik daarin gewoon mag lichtrijden. Blijkt nu dat dat lichtrijden in de nieuwe L1 proeven toch weer gehandhaafd blijft. Wel zo fijn!

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:44

astridh schreef:
Wat betreft de leeftijdsgrenzen, die gaan toch pas in op 1 april he. Ik heb me met Valencia ingeschreven voor februari om gewoon eens een keer te oefenen.... ik wilde graag nog een keer een oude L proef rijden omdat ik daarin gewoon mag lichtrijden. Blijkt nu dat dat lichtrijden in de nieuwe L1 proeven toch weer gehandhaafd blijft. Wel zo fijn!

Deze grenzen gaan idd pas 1 april in. Een vriendin van mij had precies hetzelfde, en toen had ik ff op de knhs site gekeken wanneer het nieuwe regelement van start gaat, en daar stond vanaf 1 april. Dus je mag nog lekker ff oefenen met je 3,5 jarige in de L1

Ik heb helaas een 2,5 jarige, dus ik zit starks wel met die strakke regels maarja, ik snap wel dat er ergens grenzen moeten worden getrokken. Zo ken ik een hoop mensen die paarden die net 5 zijn al in de Z2 starten. Dit vind ik ook veel te vroeg. Maar deze regels vind ik wel een beetje te streng, ik moet nu nog 1,5 jaar wachten voordat ik eens een L1 proefje mag rijden, terwijl dat ook niet zo heel veel van je paard vergt.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:08

vonneke schreef:
M2 makkelijker ben ik niet met je eens, daar is vrij weinig in veranderd, wel schijnen ze logischer te lopen.

Als er fouten inzitten hoor ik het wel

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het M2 is dan qua oefeningen niet drastisch veranderd, maar de gehele verzamleling is er uit, geen verzamelde draf of galop meer. Geen overgangen verzamelde stap - galop en omgekeerd. (alleen bij de keertwendingen wordt nog verzamelde stap gevraagd)

Dit vind ik toch een behoorlijke wijziging..... Want in het Z1 moet je opeens wel eenvoudige wissels rijden, in de verzameling neem ik aan?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:37

Wat ik hier zo van lees zijn er geen positieve veranderingen en dat is toch heel spijtig. Het KNHS zou de sport juist naar een hoger niveau moeten willen hebben en niet steeds lager. Erg jammer, maar ach, levert weer lekker wat geld voor het KNHS op dus ze spinnen er zo meer garen bij dan dat ze het niveau werkelijk zouden verbeteren. Toch jammer dat ze daarvoor gaan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:47

ranna schreef:
Wat ik hier zo van lees zijn er geen positieve veranderingen en dat is toch heel spijtig. Het KNHS zou de sport juist naar een hoger niveau moeten willen hebben en niet steeds lager. Erg jammer, maar ach, levert weer lekker wat geld voor het KNHS op dus ze spinnen er zo meer garen bij dan dat ze het niveau werkelijk zouden verbeteren. Toch jammer dat ze daarvoor gaan

Volgens mij ben je in de bonen..... Voor de zwakke ruiters en paarden wordt veeeellllll moeilijker om een WP te scoren, dus wat zeur je nou?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:06

Hoe kom je daar dan bij, Amondi? Wat ik er tot nu toe van gelezen en gehoord heb, wordt het alleen maar makkelijker.
Juryleden moeten toch ook uit gaan van een 10?

Ik zie echt niet in dat het moeilijker wordt, maar misschien dat de bijscholing pas echt uitsluitsel geeft.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:13

Dat denk ik omdat het voor veel ruiters erg lastig zal worden( punten sprokkelaars) als braafproefje niet meer goed genoeg is. De oefeningen zijn dan wel eenvoudiger maar de uitvoering lijkt mij veel meer voorbereiding behoeven dan wat je nu vaak op de wedstrijden voorbij ziet komen( liefst 3 keer per maand, en geen geld meer over hebben voor instructie)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:33

Volgens mij was het juist de bedoeling van de KNHS om het niveau omhoog te krijgen. Of dat uiteindelijk gaat lukken weet ik ook nog niet. Dat zullen we vanzelf gaan merken. Ik vind t alleen jammer dat wij als vereniging de functie hebben om mensen te stimuleren om de sport in te gaan, maar tegelijkertijd dus wel niveau wordt verwacht. Hoe kan je sommige mensen dan nog stimuleren? Sommige mensen hebben geen talent (waaronder ik), maar vinden wedstrijden rijden heerlijk op z'n tijd. Daarom vind ik wat de KNHS wil een beetje tegenstrijdig.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:36

amondi schreef:
ranna schreef:

Volgens mij ben je in de bonen..... Voor de zwakke ruiters en paarden wordt veeeellllll moeilijker om een WP te scoren,
dus wat zeur je nou?

Pardon? Kun je ook normaal reageren?

Als ik lees dat je niet eens meer hoeft te groeten voor het beginnen van een proef in de B en L. Zogenaamd omdat dat voor groene/jonge paarden teveel zou zijn denk ik; als dat teveel en te moeilijk is voor je paard dan heb je je paard dus niet goed voor elkaar en moet je langer oefenen en meenemen naar andere tereinen enz. enz. Dat ze zeggen dat het paard niet 4kant hoeft te staan e.d. vind ik geen probleem maar potdorie simpel halthouden moet toch gaan!

Als in de M2 niet eens verzameling meer wordt gevraagd, behalve dan hier en daar wat stapwerk tussen de keertwendingen, waar ben je dan mee bezig?

En hoeveel juryleden zien het als een paard technisch goed gereden wordt?
Geen kwaad woord over juryleden hoor, die doen ook hun stinkende best maar het is gewoon een feit dat verreweg de meesten het niet zien.

Niet punctueel de oefening bij een letter moeten uitvoeren kan ik ook nog inkomen maar dan alleen in de B en daarna niet meer.
Als je je paard voor elkaar hebt is het geen probleem een gevraagde oefening op een gevraagd moment uit te voeren.

Verder zou het een goed idee zijn dat paarden pas op 4 jarige leeftijd mogen worden uitgebracht. Dat voorkomt veelal dat ze op 2 jarige leeftijd al worden ingereden.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:30

Tja ieder zo zijn ding. Ik zie ook de geldklopperij wel. Echter is het belangrijker dat een paard goed gereden wordt dan dat een proef goed gereden wordt. Ik zie wel een deel vooruitgang. Ze hadden de proeven echter niet hoeven te veranderen. Alleen anders jureren was al voldoende geweest.
Verzameling wordt dan wellicht later gevraagd. een correct gereden paard kan op elk moment verzameld gaan. Aanleuning en reactie vind ik dan ook belangrijker!!!

Ik snap je frustraties maar ik denk dat als de juryleden zo gaan jureren als wordt verwacht met deze proeven er massa's mensen door de mand vallen omdat hun paarden teveel op de voorhand lopen. en te ver inknikken.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:49

maar dan moeten de jury's ook daadwerkelijk anders gaan kijken en idd OOK de compacte paarden die toch echt achter de loodlijn lopen ook afstraffen. Dat gebeurt nu maar weinig.

ach we zien het wel, we zullen de proeven toch moeten rijden.

Ik denk zelf dat er veel meer mensen in het Z terecht komen die met de huidige proeven alleen maar 140 rijden en dan opeens wel scoren. Kunnen ze lekker met S&T gaan rukken en plukken.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 08:12

Misschien een idee om de Z1 (met 2 wisseltjes erin ) verplicht op trens te rijden. Laat eerst maar eens zien dat je die oefeningen ook gewoon op trens uit kunt voeren.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:26

astridh schreef:
Misschien een idee om de Z1 (met 2 wisseltjes erin ) verplicht op trens te rijden. Laat eerst maar eens zien dat je die oefeningen ook gewoon op trens uit kunt voeren.

Ik ben daar best voorstander van, als je ziet hoeveel mensen met S&T rondrijden die het er gewoon insmijten zonder enige begeleiding (of dat is te hopen, want als de begeleiding ze zo laat rijden...) of ervaring... Zeker nu de M2 makkelijker (vind ik qua oefeningen iig, hoe de jurering gaat worden moeten we nog maar afwachten) gaat worden zullen er veel meer mensen ermee kunnen gaan rijden.

al moet ik toegeven dat ik dinsdag voor het eerst met S&T ga rijden, om te kijken hoe hij erop reageert en ik dus ook in het Z1 ermee zal gaan rijden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:53

Ik ben naar een info-avond geweest en heb een heleboel leuke proeven voorbij zien komen... De lijnen zijn logischer en er zitten veel minder grijze zones in de proeven.
Wat de Z2 betreft, begrijp ik het argument van de KNHS wel met betrekking tot de wissels, maar de overgang van Z1 naar Z2 wordt zo wel erg moeilijk. Aan de andere kant denk ik dat je het als ruiter straks in de ZZ-Licht wel 'makkelijker' hebt als je de nieuwe Z2-proeven goed hebt kunnen doorlopen. Er stranden nu inderdaad veel combi's in de ZZ-Licht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:04

Nog een paar dingen die me nog opvielen:

Er komt een overgangsregeling wat betreft de leeftijdsgrens:

Overgangsregeling
We hanteren een overgangsregeling vb. iemand is met een 4-jarig paard in maart 2006 in de klasse M1 gestart. Vanaf 1 april 2006 is dit reglementair niet meer toegestaan, maar men mag doorrijden in de klasse waarin men is gestart. Dit geldt overigens voor alle klassen.

En bij de leeftijden staat dat een 6 jarig paard Z1 mag lopen maar ook Z2, ZZ-licht, ZZ-Zwaar, Prix st. Georges en Intermediare I !!!

Iedereen dus in maart snel nog even starten dus. De nu bijna 5 jarigen worden in aankomende 2 maanden snel even klaargestoomd zodat ze in maart nog even Z1 kunnen starten dan mogen ze het jaar doorrijden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:20

waarom klaarstomen? Gewoon uitbrengen, klaar of niet klaar. Degradatie hoeft toch niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:21

Volgens mij hoef je geen eens punten te scoren, er staat: in de klasse gestart is....

Het zal dan ook wel druk worden in de hogere klassen met jonge paarden.1 keer uitbrengen en weer terug naar de training thuis.
Kan zo maar 2 jaar schelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:43

Ja das waar, je rijd gewoon met je beest de ring in of ie nou klaar is of niet. Dan mag je dat hele jaar gewoon Z doorrijden.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:35

Ik wil alleen even zeggen dat ik echt GIGANTISCH benieuwd ben hoe er in de nieuwe proeven wordt gescoord.
Ze zeggen dat het een verbetering wordt, maar eerst zien en dan geloven.
Ik ben ook heel benieuwd of nu alleen de mensen met veel talent en geld het gaan redden in de paardensport.
Maar we zullen zien!

joke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:27

Las net op de site van Anky dat er ook een dvd uit komt met daar alle proeven op, m.m.v Anky en Tineke o.a

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:36

oh dat is zeeer interessant om te zien!
Rijden die ook de B-proeven?
Of wagen ze zich daar niet aan?