Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendeltje

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:29

Gefeliciteerd Sandra, mooie punten.

Dat springen vind ik een dingetje hoor. Ik blijf liever gewoon met 4 benen op de grond. Ik vind 30cm al hoog
Crossen vind ik ook heel gaaf om te zien, maar durf ik ook niet. Lijkt me wel heel gaaf om te doen, maar ik kijk wel...

Wij zouden vandaag weer een rondje gaan starten, maar de lymfoedeem van mijn merrie is een feestje aan het bouwen momenteel, dus eerst moet dat weer onder controle zijn voordat we de ring weer in gaan. Benen zien er niet uit. Ze zitten megavol vocht en ze heeft lelijke wonden. Zucht...

Sato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:57

Ah jammer zeg wendeltje hopelijk knapt ze snel weer op!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:59

Wendeltje schreef:

Dat springen vind ik een dingetje hoor. Ik blijf liever gewoon met 4 benen op de grond. Ik vind 30cm al hoog
Crossen vind ik ook heel gaaf om te zien, maar durf ik ook niet. Lijkt me wel heel gaaf om te doen, maar ik kijk wel...

Wij zouden vandaag weer een rondje gaan starten, maar de lymfoedeem van mijn merrie is een feestje aan het bouwen momenteel, dus eerst moet dat weer onder controle zijn voordat we de ring weer in gaan. Benen zien er niet uit. Ze zitten megavol vocht en ze heeft lelijke wonden. Zucht...

Dank je :o

Vandaag in Bakkeveen weer cross training gedaan, mellow wordt steeds dapperder en springt nu elke vreemde sprong gewoon in 1x. Ook mooie lange lijnen gereden vandaag.

Wat sneu voor haar, hopelijk knapt het snel weer op

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:52

Wendeltje, wat balen van je merrie.. Hopelijk knapt ze snel weer op!

Leuk zo'n crosstraining SandraWierda! Heb je er nog meer op de planning staan dit jaar of is het seizoen al bijna voorbij?

Wij zijn zondag na 6 maand voor het eerst weer op (oefen)wedstrijd geweest. Met 216 en 203 in het Z1 ben ik zeer tevreden.

Binnenkort maar weer eens officeel gaan starten. Ze zit goed in haar vel dus daar ben ik erg blij mee <3

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:47

roosjenat schreef:
Leuk zo'n crosstraining SandraWierda! Heb je er nog meer op de planning staan dit jaar of is het seizoen al bijna voorbij?

Wij zijn zondag na 6 maand voor het eerst weer op (oefen)wedstrijd geweest. Met 216 en 203 in het Z1 ben ik zeer tevreden.

Binnenkort maar weer eens officeel gaan starten. Ze zit goed in haar vel dus daar ben ik erg blij mee <3

Komende zondag doen we aan een berg/ bos cross mee in Lemele. Wordt voor ons de erste keer, je hebt onderweg keuze uit 30 of 60cm sprongen, je kunt er ook gewoon langs rijden. Dus we zullen wel zien wat we doen. Ik rij samen met en ander Haflinger die dit vaker gedaan heeft.

Nu ben ik helemaal niet meer thuis in de puntentelling in de dressuur en al helemaal niet in de Z1. Maar volgens mij is dat toch heel netjes gereden?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:00

Wat leuk, daar heb ik 3/4 jaar geleden ook eens aan meegedaan met Miley. Is een superleuke en laagdrempelige cross in een mooie omgeving.

Wij zijn er zondag ook, ik start zelf niet maar mijn zus doet mee met haar pony.

Veel plezier alvast!

Z1 heeft vanaf 210 een winstpunt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:00

SandraWierda schreef:
Wendeltje schreef:

Dank je :o

Vandaag in Bakkeveen weer cross training gedaan, mellow wordt steeds dapperder en springt nu elke vreemde sprong gewoon in 1x. Ook mooie lange lijnen gereden vandaag.

Wat sneu voor haar, hopelijk knapt het snel weer op

Leuk zo'n cross training. Waar is dat in Bakkeveen? In het bos achter de Slotplaets of bij Dundelle?

Sterkte er mee Wendeltje. Bah, naar zeg.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:34

rien10 schreef:
Leuk zo'n cross training. Waar is dat in Bakkeveen? In het bos achter de Slotplaets of bij Dundelle?

Dit is bij de Bosmanege die hebben een cross terrein achter de manege liggen met allerlei sprongen, zelfs een waterbak. Je kunt hem ook privé huren :D

Vanaf dorp gezien is het net een stukje verder dan dundelle en dan links het bos in, doodlopende weg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:37

Ah, daar. Leuk zeg.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:26

Wat zijn jullie superstoer! Het lijkt me zo gaaf, zo'n cross, maar ik ben echt een bange poeperd.

Dankjewel voor jullie medeleven. Het lijkt erop dat de cpl zich niet volledig laat controleren.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:39

Hoi allemaal!
Ik kom mij ook melden hier in het topic. Over 2 weken start ik het D pony hengstje van mijn lesklantje in het Z1 :=
Helaas ben ik zelf al heel lang niet meer gestart aangezien mijn eigen paard niet in orde was, dus ik heb er ontzettend veel zin in!
In november staat er ook een oefencrossje op de planning met deze pony, 50/60cm. Dat is al heel wat voor zo'n dressuurmiep als ik! :o

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:45

DWensink schreef:
Hoi allemaal!
Ik kom mij ook melden hier in het topic. Over 2 weken start ik het D pony hengstje van mijn lesklantje in het Z1 :=
Helaas ben ik zelf al heel lang niet meer gestart aangezien mijn eigen paard niet in orde was, dus ik heb er ontzettend veel zin in!
In november staat er ook een oefencrossje op de planning met deze pony, 50/60cm. Dat is al heel wat voor zo'n dressuurmiep als ik! :o
Spannend, maar wel heel leuk, succes *\o/*

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:26

Goedemorgen, ik heb 2 dochters van 17 en 19 jaar.
Ze zijn lichtgewichten en allebei uitgegroeid op 1.60/1.62

We zijn op zoek naar onze 1e echte eigen pony. *\o/*
De zoektocht is niet makkelijk.
We zoeken een pony die bewezen Z dressuur heeft gelopen maar ook 1x in de week met de andere dochter mee kan doen in de spring en crossles.

Nu kwamen we uit bij een mooie Welsh van 1.44 <3
A.s. zondag gaan we kijken.
Op Bokt was ik op zoek naar tips.
Waar moet je op letten en wat moet je vragen omdat het onze 1e eigen pony wordt..

Echter er kwamen vooral negatieve reacties op het willen kopen van een D-pony en dat maakt me nu aan het twijfelen.
Op de manege rijden ze ook D en E-pony's.
Ze hebben niet de bouw om zwaar te worden.

Mijn oudste dochter vindt springen en crossen leuk maar liever op een pony dan op een paard..
Ze rijdt er dan in een les mee waar ook manege D-pony's in rijden dus geen al te hoog niveau.
Mijn jongste wil er KNHS dressuur wedstrijden mee starten tussen de paarden.

Wat denken jullie?
Een D-pony van 1,44 voor 2 lichte meiden die niet meer groeien met bovenstaande wensen.
Kan dat of is dat een No-go?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:31

Wat maakt dat je een pony zoekt voor meiden die de pony leeftijd al voorbij zijn?
En, niet rot bedoeld, maar 17 en 19 zijn leeftijden voor slanke poppetjes. Als je 27 en 29 zijn (en het is te hopen dat een pony lang mee gaat) kunnen er vrouwelijke rondingen in zitten. Ik vind mijn Brix van 1.53 al aan de kleine kant voor mij (60 jaar, 170 lang) en mijn dochter (24 jaar postuur dennenboom, 167 lang.). Maar goed, wij kochten Brix toen dochter 11 was. En hij is gebleven :D
Als ik nu iets moest kopen zou dat zeker geen pony zijn maar een paard. En daarbij, ik vind 1.44 echt klein, zeker als het een welsh is.

Dit is een wedstrijd topic. Ik denk dat je beter even een eigen topic kan aanmaken en je bovenstaande post daarin kan zetten. :)

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:05

De reden dat ik het hier plaats is juist ook omdat ik te horen krijg dat met een D-pony tussen paarden KNHS starten nadelig zou zijn.

Mijn dochter heeft ambitie uiteindelijk door te groeien naar Z niveau.
Gaat niet om internationaal starten ofzo

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:14

Ik start met mijn d-pony (en ik ben 28 jaar) M2 tussen de paarden en hoop binnenkort mijn overstap naar het Z1 te maken. Als je dochters een klik voelen met de pony, zou ik het gewoon doen. Ik ben zelf ook echt een ponymens en tuurlijk, soms winnen de benenzwaaiers bij wedstrijden, maar ik rij altijd heel leuk mee. Daarnaast: je rijdt toch voor jezelf. Ik geniet elke dag van mijn maatje dat super goed bij mij past, en we zijn maar eens in de zoveel tijd op wedstrijd. Volg de wens van je dochters hierin, zou ik zeggen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:18

Suzanne74 schreef:
De reden dat ik het hier plaats is juist ook omdat ik te horen krijg dat met een D-pony tussen paarden KNHS starten nadelig zou zijn.

Mijn dochter heeft ambitie uiteindelijk door te groeien naar Z niveau.
Gaat niet om internationaal starten ofzo

Z met een pony tussen de paarden is echt factor moeilijker dan met een paard. De gangen zijn nu eenmaal anders.
Dus ja, het is nadelig. Wij hebben Brix er niet om verkocht, maar nu zou ik niet meer voor een pony kiezen.

Met welke reden kies je voor een pony?

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:39

Mijn dochters rijden op de manege ook zowel D-pony's als E-pony's.
Vooral de dochter die ook 1x per week in de springles rijdt vindt een paard gewoon te groot.
Voelt zich fijner op een pony..

Ik denk dat we zondag maar even gaan kijken "hoe het voelt en hoe het oogt".
Superspannend ook.
1e keer kijken naar een eigen pony..

Tennan ik denk dat je gelijk hebt.
Hier ook echte ponymeiden eigenlijk :j
Bedankt, we gaan ons gevoel volgen!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:21

Ik heb op mijn 45e een D-pony gekocht, ook een Welsh :) ja, het is geen paard, maar als je gewoon goed rijdt krijg je echt wel de punten. Ik start inmiddels M1 dressuur met mijn pony en heb ook echt wel in de prijzen gereden. Ik ben blijven hangen op 1,63 en geen slank poppetje maar een vrouw met normaal postuur. Als jouw dochters liever een pony willen, laat ze lekker met een pony starten. Hier een bewijs dat het echt kan:
Afbeelding

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:35

Ahhh super!
Het kan dus wel *\o/*
En misstaat absoluut niet op die foto!!
Kijk dat had ik even nodig.. haha

Ben erg benieuwd of de juiste klik er is voor beide dochters zondag!
Er is weinig allround te vinden.

Erg bedankt voor de reacties!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:37

Uiteraard kan het. Brix is Z1 met mijn dochter en L1 met mij.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:47

In de dressuur kun je prima meekomen met een D pony tussen de paarden. Maar als je dochter springen en crossen leuk vindt, zou ik toch voor een klein paard gaan kijken. Met mijn e pony spring ik 1.10 en cross ik M tussen de paarden. Qua afstanden is het echt wel een stuk lastiger dan op een paard. Dus kocht ze spring en of crosswedstrijden willen rijden, dan is een paardje voor de toekomst wel echt prettiger.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:50

Ik vind het voor de dressuur geen nadeel.

Maar dat springen, daar is het wel nadelig als je een echte pony hebt en je zit wel in de parcouren die gemaakt zijn op paardenafstand. Dus als andere dochter echt wedstrijden wil gaan doen zou ik daarvoor wel kijken of een paard dan niet handiger is.

Voor de dressuur zou ik niet in zien waarom een leuke getalenteerde pony niet Z zou kunnen lopen tussen de paarden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:57

Ik rij een grote C-pony, een haflinger. Net begonnen met dressuur wedstrijden en nu 1x gestart en dat viel me niets tegen, winstpunt en 3de prijs tussen de paarden. Springen/ crossen doe ik ook, maar dan gewoon recreatief. Ik heb het gevoel dat er genoeg op recreatief vlak is om aan mee te doen met mijn pony :j

Tevens start ik met mijn kleine koudbloed endurance tussen de Arabieren en idd de snelheid zal ik nooit halen, maar een mooie en goede rit kan ik zeker wel rijden en daar blij mee zijn *\o/*

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:10

Top!
Nee er worden alleen KNHS dressuur wedstrijden mee gereden.
Jongste dochter heeft de ambitie er uiteindelijk mee naar het Z te rijden.

Mijn andere dochter zal er wel elke week mee springen en crossen in de manegeles.
Daarnaast hooguit sporadisch een onderlinge springwedstrijd op stal maar dan geen hoog niveau.

Allemaal bedankt voor het meedenken, erg fijn!
Echt fijn!