Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petersburg

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:32

ooh dat wist ik niet, dacht dat het alleen tot z2 mocht..

Bij ons is wel nadeel dat je buiten moet losrijden en dan binnen moet starten vanaf het Z.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:24

Opzich wel goed van houding en zit.
Alhoewel, stel je rijdt een ontzettend nette proef en krijgt 200 punten, maar een 5 op je houding en zit omdat je bijvoorbeeld onrustige onderbenen hebt ( ja bij de ene jury krijg je een 5 en bij de ander een 7), dan is dat wel weer scheef.
Wel vind ik het logisch als ze het meer betrekken tot de jurering per onderdeel, dit zou denk ik logischer zijn?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:01

Basic_ schreef:

Volgens mij is het rijvaardigheid en effect hulpen?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:22

KarinvdM schreef:
Basic_ schreef:

Volgens mij is het rijvaardigheid en effect hulpen?

Volgens mij had ik hier ergens gelezen over het voorstel wanneer je een onvoldoende hebt voor houding en zit, je winstpunt niet telt ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:20

Dat staat niet in de P&S. :n

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:15

kleinvosje schreef:
Hmm, volgens mij heb ik de vorige P&S niet gehad, en vandaag ook niets. Ga volgende week maar even aan de bel trekken dan...

Had ik ook al last van! Ik heb ze gemaild en had de volgende dag die van september en oktober binnen, heb deze van november wel gekregen.

Ik vind het echt jammer dat je geen Z meer kunt rijden voor punten in een 20 x 40 bak. Qua niveau vind ik er helemaal geen verschil in zitten met de 20 x 60 proeven (misschien vind ik die zelfs wel gemakkelijker) :+

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:33

ook even snel P&S doorgelezen. Gaat toch nog best wat veranderen ook in de lagere proeven, ben benieuwd naar de nieuwe proeven.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:11

Tes82 schreef:
Ik vind het echt jammer dat je geen Z meer kunt rijden voor punten in een 20 x 40 bak. Qua niveau vind ik er helemaal geen verschil in zitten met de 20 x 60 proeven (misschien vind ik die zelfs wel gemakkelijker) :+

Dat ben ik absoluut niet met je eens, in de Z2 proef 20x60 is het appuyeren in galop F-X appuyeren, in de Z2 20x40 proef van deze maand zit D-B appuyeren in galop, geloof mij dat is een stuk korter en lastiger hoor! Vind het een goede zaak dat de 20x40 vervalt, wel zonde voor veel organisaties maar volgens mij krijgen zie hier bij ons in de buurt de ring dan met alle enthousiaste B t/m M2 ruiters makkelijk opgevuld. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen inderdaad lastig is om dan nog voor winstpunten een Z proef te rijden.

Ben benieuwd of er veel zal veranderen qua juryleden als de ZZ-licht ook op breedtesportwedstrijden wordt uitgeschreven, neem aan dat die dan evt. ook een stukje Z kunnen gaan jureren, lijkt me een zéér aangename verandering!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:49

Ik denk eigenlijk dat de Z-juryleden bijgeschoold zullen worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:00

KarinvdM schreef:
Ik denk eigenlijk dat de Z-juryleden bijgeschoold zullen worden.

Lijkt me leuk maar ik denk het niet eigenlijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:18

Er zullen dan waarschijnlijk wel meer ZZ-L juryleden nodig zijn, lijkt me. Misschien een bijscholing voor een aantal Z-juryleden die zelf ook minimaal ZZ-L gereden hebben? Of gewoon een extra opleidingsronde?
We zullen het zien.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:25

ja daar zat ik ook over na te denken, die juryleden.. voor alleen ZZ-licht laat je geen andere jury komen, maar de ZZ-licht jury moet dan ook Z1 en Z2 jureren.. denk eigenlijk dat ze zoals KarinvdM zegt de Z-juryleden gaan bijscholen..

wat betreft de Z alleen in 20x60 baan vind ik wel ok, zo blijft dat gewoon gelijk..

ben wel benieuwd naar de nieuwe proeven nu ik het stuk in de P&S heb gelezen :D

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:28

De KNHS heeft aangegeven dat, voor zover het nu lijkt, er voor Terschelling wel dispensatie mogelijk blijft zodat er in de winter wel degelijk voor winstpunten Z in een 20x40 baan gereden kan worden. Wij hebben hier absoluut geen uitwijkmogelijkheden en de binnenbak gaat de komende 100 jaar niet vergroot worden.

Hoe is dat in andere gebieden met weinig tot geen 20x60 binnenaccommodaties?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:34

Ik kan het me voor jullie wel voorstellen, maar ben wel benieuwd hoe lang jullie dan onderweg zijn als je op het vasteland wil starten.
Want als dat voor sommige mensen op het vasteland net zo lang is om Z te kunnen starten, is het natuurlijk wel een beetje apart. En gaan ze dan alleen voor jullie accommodatie aparte proeven maken?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:40

ik denk toch dat de veerpont de uitzondering mogelijk maakt.
Niet het aantal kilometers over de weg.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:41

Dat zou ik wel goed vinden als ze voor Terschelling een uitzondering zouden maken.
Fitzroy, die proeven maken ze sowieso, alleen zouden ze anders niet voor punten zijn.
Het verschil voor ons om een stukje verder te rijden is niet te vergelijken met even naar het vasteland rijden.

Hier kan je altijd gewoon een stukje verder rijden, waar ik wel bang voor ben is dat er nu heel veel plekken zullen komen waar ze B t/m M2 zullen gaan uitschrijven en op een 20 x 60 locatie niet alle klasses zodat je, als je meerdere paarden start, niet meer naar één wedstrijd zou kunnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:12

Ik ben het met veel dingen wel eens, behalve dat de Z niet meer in 20/40 gereden mag worden. In 20/40 is het gewoon een stuk lastiger. Minder plaats voor je oefeningen. Daarnaast zullen er veel wedstrijdlocaties af gaan vallen.
Echt zonde en belachelijk dat ze dit doen.

Daarnaast gaan ze pas over een tijdje kijken of er een tekort is aan juryleden als de ZZL erbij komt??? Beetje vreemde zaak, zoiets moet je veel eerder regelen. Ik denk dat er genoeg Z juryleden zijn die zelf nog niet op ZZL niveau gereden hebben. Die kun je niet zomaar gaan omscholen. Het is nu toch ook regel dat je zelf wel dat niveau gereden moet hebben. Maar een tekort zal er toch wel niet komen, aangezien de helft van de wedstrijdlocaties af gaat vallen door door die 20/40 regel.

Dat in het M2 de keertwendingen niet meer na mekaar komen vind ik wel een goede zaak. Zo krijg je een betere overgang van M1, naar M2 naar Z1.
Ook het afwisselen van doorzitten/lichtrijden in het L1 is goed dat daar iets aan gedaan wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:50

Wat heeft het voor zin om 20 x 40 Z-proeven uit te schrijven als ze niet voor punten zijn ?
Dat heeft alleen zin als je voor prijzen rijdt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:53

Wat heeft het voor nut om WP te moeten rijden als je er al 10 hebt?? Je mag oneindig in die klasse blijven hangen, als je Z1 rijdt kun je met 10 over. Dus of je nu wel/niet WP rijdt is dan toch niet van belang? Dan rijdt je indd voor de prijzen, toch?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:14

Tja, dan kun je net zo goed 20 x 60 L-proeven maken die niet voor punten tellen. Of gewoon een geheel nieuwe klasse die niet voor punten telt. Ik zie het nut er niet zo van eerlijk gezegd. Of het telt voor punten en prijzen of niet. Maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen. Ik zou het iig niet snel gaan starten tenzij er grote geldprijzen zijn en die zijn er over het algemeen niet in de dressuur :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:24

Ja ik vind het dus wel een rare regeling maar ik heb 10 WP in het Z dus voor mij zou het niet uitmaken waar ik start omdat of ik er nou 10 of 50 zou hebben geen hol uitmaakt. Dus ik ga denk ik gewoon de leuke/fijne wedstrijden uitzoeken en of dat nou wel/niet 20x40 is maakt voor mij niet uit. Ik ga ook niet op wedstrijd om elke keer met net een WP thuis te komen, dus je rijdt toch sowieso voor prijzen?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:59

Sussie85 schreef:
Je mag nu ook al een ZZlicht rubriek toevoegen aan je basis (B t/m Z2) dressuurwedstrijd. Wordt hier in de regio ook af en toe gedaan. Dus dat is niets nieuws.

Klopt. In Zuidwolde is een wedstrijd Z1, Z2 ZZlicht uitgeschreven.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:45

Nee, maar nu komt het ZZ-licht bij de breedtesport, ipv bij de Subtop. Vind ik eigenlijk wel jammer...Wel goed is de halve arbeidspirouette denk ik, als je nu af en toe de kwartpirouettes ziet op wedstrijd....

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:25

@Frantic en Fitzroy: als je hier met je paard naar de vaste wal wil om te starten dan ben je enkele reis 2 uren met de boot onderweg (auto+trailer kunnen alleen op de langzame boot) a 180 euro v.v. Dat ga je dus niet elke maand doen. En dan sta je dus nog maar in Harlingen met de hele handel en moet je nog naar de wedstrijd tuffen.
Er gaat een snelboot a 3 kwartier maar daar kan je je auto + trailer niet op meenemen dus dat is geen optie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:14

Dat is geen optie :+