Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:24

Lenneke_ schreef:
Arabesk schreef:
Boomloos is er ook doorgekomen, hoe is dat eigenlijk gegaan??

Volgens mij hebben ze daar gewoon nooit over nagedacht.
Of mocht dat vroeger niet?

er staat me iets van bij dat het eerst niet mocht en het nu toegestaan is tot klasse M ofzo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:25

runningkawa schreef:
Omdat je bij dressuur moet laten zien dat je als ruiter ook om kunt gaan met een bit en sporen.
Dus dat je als ruiter die beheersing hebt.

In de Z mag je niet meer op een trens rijden en moet je laten zien dat je om kan gaan met stang en trens..

waarom zou je niet op de weg daarnaartoe ipv een trens een bitloos hoofdstel mogen gebruiken??? Eerder dan dat niveau ben je in de ogen van dressuur nog niet in staat om met een stang en trens om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-07-06 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:25

Dat het toegestaan is tot de M is gelül. Het is in alle klasses toegestaan. Als het maar geen western achtig zadel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:26

Alle klasses, behalve nationaal niet meer
Het moet wel op engels lijken

Hoe dat er door is gekomen weet ik niet, maar met je zadel laat je natuurlijk niet per definitie zien dat je met harmonie kunt werken me je paard, ook al gebruik je een bit en sporen

edit en in de Z1 en Z2 mag je nog steeds op trens, hoger niet meer
Eerder ben je idd niet van dat nivo om met een stang te rijden, wel om met een bit te rijden
En op een bit rijden hoort iedereen te kennen volgens de knhs

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:27

Lenneke_ schreef:
Dat het toegestaan is tot de M is gelül. Het is in alle klasses toegestaan. Als het maar geen western achtig zadel is.

nou ja ik zit ook niet zo in die wereld maar ik dacht zoiets een keer opgevangen te hebben
misschien ging het over het model van BF

met de boomloze dressuur zadels van tegenwoordig zie je soms het verschil niet eens met een boomzadel Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:28

Misschien toch eens de reglementen doed doorlezen voordat je de strijd aangaat met de KNHS, staan nu al 2 verkeerde dingen van je achter elkaar Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:29

Een aantal verkopers van boomloze zadel roepen dat (meestal verkopers van de goedkopere merken die gewoon in de ruitersportzaak te krijgen zijn)
Ook met de Cheyenne mag je Z starten.

Maar laten we het weer over bitloos hebben Haha!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:44

boomloos of met boom staat nergens beschreven volgens mij in de reglementen. Het gaat erom dat he tzadel een engels zadel is meer niet. Dus geen western zadel ofzo.

Met of zonder bit veranderd niet veel aan het uiterlijk van een hoofdstel dus die reden kunnen ze niet echt aanvoeren om het niet toe te laten. Lijt me wel belangrijk omdat in de dressuur natuurlijk belangrijk is.
Maar de veelgehoorde reden dat het tot nu toe niet officieel toegestaan wordt is de veiligheid. Mensen die geen ervaring met bitloos rijden hebben (veel bij KNHS dus) het idee dat het net veilig is.
Dat is natuurlijk ook een reden die we weg moeten nemen op die dag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:47

runningkawa schreef:
Misschien toch eens de reglementen doed doorlezen voordat je de strijd aangaat met de KNHS, staan nu al 2 verkeerde dingen van je achter elkaar Lachen

IK?
Ik heb mijn handtekening gezet, meer niet.

Ik heb geen behoefte aan dressuurwedstrijden rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:48

Ow sorry, dat dacht ik
Foutje van mijn kant Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:49

Heidi2 schreef:
Mensen die geen ervaring met bitloos rijden hebben (veel bij KNHS dus) het idee dat het niet veilig is.

whoehahahahaha

nee dressuur is een ontzettende gevaarlijke sport.. Clown

en al die endurance ruiters dan?
Die rijden hun wedstrijden in het open veld, door bossen en soms ook langs wegen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:48

Ik las net dat de KNHS geen eisen stelt aan het soort bitloze optoming voor de mensen die dispensatie hebben

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:53

waar?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:57

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:00

thnx!

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:21

verwijderd al oplossing gevonden, dat heb je als je geen echte "bokker"bent.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:50

huh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:19

- BELANGRIJK! - - AANMELDEN -

Gedurende het verloop van dit topic hebben diverse mensen laten weten dat ze mee wilden doen aan de bitloos dressuurwedstrijd en/of aan een clinic/workshop.
Samen met belangstellenden per pb en mail kwamen we op een aantal van 52 deelnemers. Dat zag er dus hartstikke positief uit!

Toen we vorige week hier - en per pb en mail - melding maakten dat onze website www.bitloosdressuur.tk klaar en online is, hebben we tevens vermeld dat er op de website het aanmeldingsformulier te vinden is. En dat iedereen zich nu dus daadwerkelijk kan gaan aanmelden, zowel voor de dressuurwedstrijd als voor de clinics/workshops.

Het wachten is nu nog steeds op jullie daadwerkelijk aanmeldingen! Dit zijn er momenteel namelijk veel minder dan 52...!

Wanneer het aantal deelnemers zo laag blijft, zullen we 'straks' moeten besluiten dat de bitloos dressuurdag niet door kan gaan. En dat zou toch jammer zijn!

Dus mensen, ga naar de website www.bitloosdressuur.tk , ga naar het aanmeldingsformulier, vul deze in en verzend 'm!
Voor degene die geen tk-sites kunnen openen, is dit de directe link: http://www.arabel.mysites.nl .

Tevens het verzoek om vooral ook de pagina 'Actief meedoen' te lezen. We hebben - naast deelnemers - ook nog steeds sponsoren, standhouders, juryleden, demogevers en vrijwilligers nodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:31

Jovarna, ik wil best meehelpen als vrijwilliger! moet ik dan nog een mailtje sturen naar het adres van de site?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:39

dorientjuh schreef:
Jovarna, ik wil best meehelpen als vrijwilliger! moet ik dan nog een mailtje sturen naar het adres van de site?

Ja, doe maar. Dan hebben we de zaken bij elkaar en werkt voor ons wat makkelijker. In een mail kun je ook enkele persoonlijke gegevens kwijt (tel.nr., leeftijd, wat je wilt gaan doen en/of goed kunt e.d.).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:16

Jovarna schreef:
- BELANGRIJK! - - AANMELDEN -

Gedurende het verloop van dit topic hebben diverse mensen laten weten dat ze mee wilden doen aan de bitloos dressuurwedstrijd en/of aan een clinic/workshop.
Samen met belangstellenden per pb en mail kwamen we op een aantal van 52 deelnemers. Dat zag er dus hartstikke positief uit!

Toen we vorige week hier - en per pb en mail - melding maakten dat onze website www.bitloosdressuur.tk klaar en online is, hebben we tevens vermeld dat er op de website het aanmeldingsformulier te vinden is. En dat iedereen zich nu dus daadwerkelijk kan gaan aanmelden, zowel voor de dressuurwedstrijd als voor de clinics/workshops.

Het wachten is nu nog steeds op jullie daadwerkelijk aanmeldingen! Dit zijn er momenteel namelijk veel minder dan 52...!

Wanneer het aantal deelnemers zo laag blijft, zullen we 'straks' moeten besluiten dat de bitloos dressuurdag niet door kan gaan. En dat zou toch jammer zijn!

Dus mensen, ga naar de website www.bitloosdressuur.tk , ga naar het aanmeldingsformulier, vul deze in en verzend 'm!
Voor degene die geen tk-sites kunnen openen, is dit de directe link: http://www.arabel.mysites.nl .

Tevens het verzoek om vooral ook de pagina 'Actief meedoen' te lezen. We hebben - naast deelnemers - ook nog steeds sponsoren, standhouders, juryleden, demogevers en vrijwilligers nodig.

Ik heb mij nog niet aangemeld. Op een zondag heb ik geen trailer en een plaats+ datum vind ik ook wel belangrijk. Anders heb ik misschien net wat anders en kan ik alsnog niet. Als je je nu opgeeft, zit je er dan al aan vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:24

Op het aanmeldingsformulier kun je aangeven hoeveel km je maximaal wilt rijden voor deze dag.

Vindt de wedstrijddag buiten dit aantal km's plaats, dan zit je er dus niet aan vast.
Vindt de wedstrijddag binnen dit aantal km's plaats, ja, dan zit je eraan vast! Knipoog

Wat de datum betreft: wat is er nou belangrijker dan deze dag?! Haha! Clown

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:13

Je zou ook een bekende dressuur amazone of ruiter een keer of een aantal keren bitloos een dressuur proef kunnen laten rijden en die laten jureren. Daar een paar KNHS genodigden bij en een paar bekende ruiters. Voorkomt heel veel onnodig gepraat, briefwisselingen e.d. Gewoon een pragmatische aanpak. Je hebt een kruiwagen nodig, als het kan meer. Als die amazones/ruiters enthousiast zijn en je scoort hoge dressuur ogen, dan kan het niet moeilijk zijn om iets af te dwingen. Je kan de eer zelfs aan de KNHS gunnen, KNHS als initiatiefnemer voor bitloos.

Is er niet iemand die een regionale of nationale bekendheid kent. Misschien kan die een proefje rijden en de sterren van de hemel rijden. Mooi toch ?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:53

Nou over het feit dat ze geen eisen stellen aan het bitloze hoofdstel da's niet helemaal waar.
Ik heb hier mijn ontheffing liggen enik zal citeren:
... uit te brengen op en hoofdstel met alleen een neusriem zonder trens waar bij de teugels direct aan de neusriem worden vastgemaakt.

Hoe die er verder uit moet zien lijkt me volgens de normale regels we duidelijk.

Ik zou het met een western hoofdstel niet proberen geloof ik.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:45

Je kan niet verwachten dat er een antwoord op de lobby bij de fei komt. Dat zou heel onverstandig zijn. Haha!