Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:30

Nee, dat ben ik met je eens. Bij de ponys is dat nog erger, daar kan een pony een enorme onderhals hebben van het dagelijkse verkeerde rijden en nog rijden ze winst in het Z.

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:36

missmuts schreef:
frunnik schreef:
Als je persé dat winstpunt moet hebben voor het volgen van een cursus of iets dergelijks dan heb je al een heel ander uitgangspunt, dan gaat het niet meer om het correct scholen van je paard of het zo'n hoog mogelijk aantal punten rijden in het Z2.

Dat klopt. Maar nogmaals: ik denk dat errug veel mensen niet in de klasse rijden waar ze rijtechnisch ook daadwerkelijk thuis horen.

klopt!!!

Madelief28

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:02

Excuses voor het feit dat ik niet all pagina heb door gelezen..Ik weet ook niet fo de vraag al gesteld is..

Op koninginnedag worden in mijn regio veel concoursen georganiseerd waarbij geen startkaart voor nodig is..Echter worden de regels wel van knhs aangehouden..

Betekend dit voor mij (b niveau) dat ik gewoon de proef 10 of 11 mag gaan rijden...

Eigelijk begrijp ik nou niet al te goed wat en of er iets voor mij veranderd door die proef...

..Kan iemand me in het kort uitleggen of het uberhaupt invloed heeft op die dag?

Gr Claudia

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:54

Zou je bij het secretariat moeten vragen lijkt mij.

xAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:14

De proeven worden ook gemakkelijker heb ik gehoord!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:13

astridXlaura schreef:

Geloof je zeker ook in Sinterklaas?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:32

astridXlaura schreef:

Een bank kan gemakkelijk zitten een proef wordt makkelijker, en dat laatste is dus ook in twijfel getrokken.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:00

ik ben helaas niet naar een informatie avond geweest, maar mijn instructrice wel, en die vertelde me dat de M2 makkelijker wordt en de Z iets moeilijker, in de Z2 komen meer wissels en ook vaker op de middenlijn en in de Z1 zitten meer eenvoudige galopwissels, mij lijkt het dat als je paard dat goed doet, je juist beter kunt scoren, ook krijg je aparte punten voor de gangen van je paard, dus stap draf galop en je houding en zit en het effect daarvan is ook apart. in de B en L hoef je niet meer halt te houden ( in de M toch wel weer?) en heb je meer tijd voor overgangen. ik denk dat deze proeven makkelijker worden

owja en de 4,5,6 jarige proeven worden net zo iets als de hengstencompetitie, 4 op L niveau, 5 op M en 6 op Z niveau.

klopt toch?? dit heeft ze me namelijk gisteren verteld

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:49

rockey schreef:
ik ben helaas niet naar een informatie avond geweest, maar mijn instructrice wel, en die vertelde me dat de M2 makkelijker wordt en de Z iets moeilijker, in de Z2 komen meer wissels en ook vaker op de middenlijn en in de Z1 zitten meer eenvoudige galopwissels, mij lijkt het dat als je paard dat goed doet, je juist beter kunt scoren, ook krijg je aparte punten voor de gangen van je paard, dus stap draf galop en je houding en zit en het effect daarvan is ook apart. in de B en L hoef je niet meer halt te houden ( in de M toch wel weer?) en heb je meer tijd voor overgangen. ik denk dat deze proeven makkelijker worden

owja en de 4,5,6 jarige proeven worden net zo iets als de hengstencompetitie, 4 op L niveau, 5 op M en 6 op Z niveau.

klopt toch?? dit heeft ze me namelijk gisteren verteld

Klopt!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:03

Jep dat klopt.

Ik was ook bij die informatie avond.

In de B en L hoef je alleen bij het binnenkomen niet halt te houden en te groeten, maar je moet wel nog steeds afgroeten.

Eerst zou je in de L1 door moeten zitten, maar dit is weer veranderd naar lichtrijden vertelde de spreker. Op DVD lieten ze overigens nog wel een L1 proefje zien met doorzitten, maar dat kwam omdat het doorzitten veranderd was in lichtrijden nadat de proeven voorgereden waren.

In de L1 wordt 5 tot 10 meter wijken gevraagd, maar er wordt wel het liefst gezien dat je dit symmetrisch doet dus aan beide kanten bv 6 meter en niet aan een kant 5 ende andere 10.
Ook wordt het wijken pas gevraagd enkele paardlengtes na het afwenden en mag je eindigen tussen de E en H of tussen B en M.

In deze klasse komen ook volte 15 meter in draf.

Bij enkele sprongen middengalop wordt op de lange zijde echt maar een paar verwacht, maar als je bv een volte maakt moet je meer laten zien, de lijn is ook langer.
Ook vertelde de man dat paarden na de middengalop vaak niet teruggereden werden en gewoon doorbulderder. Ook hier wordt strenger naar gekeken.

In het L2 wijzigde er naar mijn weten niet zoveel

In het M1 is de kwart wendig eruit.

M2 makkelijker ben ik niet met je eens, daar is vrij weinig in veranderd, wel schijnen ze logischer te lopen.

In het Z1 weet ik niet meer goed wat er veranderd was, daar ging hij een beetje vlug doorheen.
Wel zijn er 2 proeven binnenkomen in verzamelde draf en 2 proeven binnenkomen in verzamelde galop.

In het Z2 worden 4 tot 6 vliegende wissels gevraagd. en in de proef die getoond werd lieten ze een slangevolte zien met 4 bogen. daar sprong je 2x via wissel over naar contra galop, en eenmaal door eenvoudige wissel.

Verder werd er dik op gehamerd dat er niet te flauw gereden moet worden. Dat er echt goed gekeken word op basistempo.

Als er fouten inzitten hoor ik het wel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:12

Ik hoop dat die jonge paardenproeven snel uitgeschreven worden, lijkt me leuk!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:14

Verdorie hebben ze nu dat Doorzitten er weer uitgehaald. Daar baal ik wel goed van!! Wat is daar de reden van. Als je L1 start lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je kan doorzitten!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:20

Omdat er toch veel 3 jarige in het L1 lopen en ze die niet te zwaar willen belasten.
En omdat het toch best moeilijk is, ze hebben natuurlijk niet alleen te maken met volwassenen

De spreker in Wanroij vertelde dat waarschijnlijk de jonge paardenrubrieken maar heel weinig uitgeschreven zullen worden op wedstrijden. Hij hoopte natuurlijk wel op veel uitschrijvingen, maar of dat ook gedaan wordt??

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:28

Ik weet ook hoe moeilijk het is om op de juiste manier licht te rijden. Je ziet maar al te vaak dat ruiters de teugels gebruiken om in evenwicht te blijven bij het lichtrijden.
Ach ik kan er toch niets aan doen. Met de nieuwe proven zit ik gelukkig niet in de L1

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:29

nou dat vind ik nogal meevallen eigenlijk.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:18

is het nu echt weer veranderd naar lichtrijden??? haleluja zeg ik dan dan is er nog hoop voor mij en willem

3 jarigen mogen met de nieuwe proeven niet eens in het L.. toch???

maar mij hoor je niet klagen dat ik niet door hoef te zitten.. al is het met wijken wel fijner om door te zitten.. maar een hele proef?? dan worden willem en ik zeeziek van het gehobbel en het gezwalk

dan is dat puntje in het L1 nog haalbaar

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:43

gebruik van dubbele teugels is niet meer toestaan. Ik ken er dus een heleboel die dat dus deden.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:49

In de M1 zijn de kwart wendingen eruit?
En in de M2 heb je dan wel gewoon halve?

Ik dacht dat juist in de M1 ook al halve keertwendingen kwamen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:18

Dat dacht ik ook, maar het is echt zo dat het in de M1 er uit is, en in de M2 gelijk de halve.

JollyHumpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:59

oke, nu weer wel lichtrijden... ik ben echt benieuwd naar het proevenboekje!!!

De proeven lijken makkelijker, maar ik denk echt dat dat tegenvalt,
de kwaliteit van t rijden is nu zo veel belangrijker.

Is het tempo nu hoger in de B en L proeven? ( voorwaartser)
Kan ik eindelijk es ophouden met inhouden

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:32

Tempo is gewoon hetzelfde hoor
Arbeids met impuls en takt

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:56

Needje schreef:
Dat dacht ik ook, maar het is echt zo dat het in de M1 er uit is, en in de M2 gelijk de halve.

Een halve is echt niet zo veel moeilijker dan een kwart hoor, gewoon 2 stappen verder doordraaien, moet lukken als je keertwending er goed inzit

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 07:13

Ik zeg toch nergens dat t moeilijker is?! Het schijnt juist dat de halve beter te doen is als de kwart. Er werd alleen eerst gezegd dat de halve al in de M1 zou komen. En dat was dus niet zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:13

wending om de achterhand is er in de M1 uit en in de M2 blijft gewoon de keertwending zitten!

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:08

Helaas... Dan maar snel in de M2 komen he . Keertwending is juist een sterk puntje van Jumper ( en die punten kan ik wel gebruiken in de proef...). Verheug me ook al op de Z2 (als ik daar ooit kom tenminste ) want als Jump iets erg goed kan is het wel wissels springen....