[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:51

Balen voor de mensen die nog even achter moeten blijven met hun B-debuut.
Sharon, waarmee loop je vast met rijden? Sowieso balen van het zadel trouwens!
AlwaysH, wat balen dat je niet in de fijne bak kan rijden. Vervelend dat ie zo'n slechte reputatie heeft op stal.
Sensible, mooi dat het rijden goed ging!
SusanH, fijn dat je steeds handiger wordt met het los krijgen. Vind ik altijd een hele uitdaging, maar is idd een kwestie van handigheid moeten krijgen ermee.

Mijn debuut heb ik nog niet gepland. M'n instructeur riep maandag nog dat Januari starten helemaal gaat lukken. Maar misschien stel ik t nog een paar maandjes uit. Ik wil namelijk in geen geval voor spek en bonen mee doen. Daar is het mij te duur voor. Als ik start wil ik eigenlijk 2 winstpunten per proef kunnen rijden en een 1e of 2e plek halen. Dus nog even doortrainen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:46

AlwaysH schreef:
@SusanH, het ligt aan de reputatie van Raymond ja, mensen denken dat hij gek in zijn hoofd is ofzo iets terwijl hij geen vlieg kwaad doet. Idg niet met mij erbij. Het probleem is dat iedereen in de eb en vloed bak rijdt, waar ik dan vaak niet echt tussen word gewaardeerd. En de binnenbak heeft dus zaterdag les;) Ik ga naar stal als mijn zusje manege les heeft. En doordeweeks kan ik vaak wel in de binnenbak, als het daar niet te druk is. Alleen de blubberige buitenbak waar Raymond het minst schrikt wordt bijna niet gereden, maar dat is logisch, dus ga ik daar vaak in op zaterdag. Doordeweeks kom ik deze periode niet zoveel vanwege feestdagen en school etc. Dus ga ik hem na alle feestdagen weer oppakken. Ik blijf wel een keer per week rijden, mar buiten dat staat hij op de wei if longeer ik hem. Of iets anders in die richting.

Als ik jou was zal ik proberen je niet zoveel aan te trekken wat anderen van jou en je paard denken. Zolang hij niet gevaarlijk is en de stalhouder geen problemen met het paard heeft en je de toegang tot die bak ontzegt waarom zal je luisteren? Lekker oorkleppen op doen en bezig zijn met je paard.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:49

Haha maaike die instelling heb ik ook :') ik wil ook eigenlijk van mezelf overtuigd zijn dat ik klaar ben voor de L, voor ik begin in de B. Ik leg de lat misschien wat te hoog :=

En wat naar dat je zo om mensen heen moet rijden... Persoonlijk zou ik het niet pikken :7

Ik moet op stal bijvoorbeeld ook altijd heel stil en voorzichtig zijn in de loods naast de binnenbak, als er iemand aan het rijden Is. Maar ik kan daardoor amper normaal met de kruiwagen naar binnen om stro of hooi te pakken. Laat staan dat ik normaal kan praten met iemand in de loods. Anders schrikken die paarden van hen allemaal zo. ~~}>
Mijn inziens moet ik me dus overdreven aanpassen, omdat zij hun paarden niet in gareel hebben. Ben meestal expres een keertje 'per ongeluk' "luidruchtig" (lees: ik zet de kruiwagen neer op de betonnen vloer ipv in het losliggende stro, waardoor je een soort tik hoort) . en vervolgens hoor ik hen een kwartier lang heel gespannen t paard sussen terwijl ik allang stil ben O:) en dat paard hoogstens even opkeek of opzij sprong. Volgens mij vinden ze dag niet zo leuk :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:42

[/quote]
Als ik jou was zal ik proberen je niet zoveel aan te trekken wat anderen van jou en je paard denken. Zolang hij niet gevaarlijk is en de stalhouder geen problemen met het paard heeft en je de toegang tot die bak ontzegt waarom zal je luisteren? Lekker oorkleppen op doen en bezig zijn met je paard.[/quote]

Sorry maar nu moet ik toch even lachen _O-
Raymond is het paard van de stalhouder, hahahahahahaha!
Sowieso rijd ik er vaak wel bij, tenzij het me echt te druk is want daar kan ik echt niet tegen, krijg ik alleen maar boze blikken :o?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:12

Jeetje stil zijn in de stalgangen :') sta je op een dressuurstal? Onze staleigenaar maakt zelf de meeste herrie die rijdt met de shovel of werkt met zijn slijptol terwijl er gewoon gereden wordt. Geeft nooit problemen. AlwaysH ik zou me er niks van aantrekken als ik jou was. Lekker binnen rijden :j

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:16

Jeetje zwartvosje, wat een raar gedoe? Bij ons maakt de stal eigenaar inderdaad ook heel wat geluid en we staan op een stal met 60 andere paarden dus stil zal t bij ons nooit zijn.. :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:43

SusanH schreef:
Jeetje stil zijn in de stalgangen :') sta je op een dressuurstal? Onze staleigenaar maakt zelf de meeste herrie die rijdt met de shovel of werkt met zijn slijptol terwijl er gewoon gereden wordt. Geeft nooit problemen. AlwaysH ik zou me er niks van aantrekken als ik jou was. Lekker binnen rijden :j

Ik kan niet binnenrijden *zucht*. Er wordt wanneer ik zaterdag vast rijd les gegeven in de binnenbak;) Alleen doordeweeks kan ik in de binnenbak.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:03

Haha het is niet echt een dressuurstal, maar het zijn wel prikkers O:) . Op stal zijn ze naast dressuur ook actief met voltige. Heb niks tegen hen ofzo, maar het is niet mijn slag mensen. Kan er niet zo goed mee omgaan, want ik heb heel andere ideeën over best veel dingen O:)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:09

Maaike162, ik kan me daar ergens wel in vinden :) Wat heeft het voor zin om elke keer laatste te rijden en nooit eens met een winstpunt thuis te komen. Zelf zal ik de eerste keren misschien geen winst rijden omdat mijn pony heel erg veel stress opbouwt, maar ik ga toch pas starten als ik weet dat we het B-niveau echt goed beheersen.

Zwartvosje, je hebt altijd wel van die mensen die denken dat alles om hen draait :') Als ik ga lessen rijd ik met de wagen in de binnenbak, sommige ruiters trekken zich daar niks van aan en doen gewoon hun ding, maar andere doen alsof de wereld vergaat _O- Zo kwam er maandag een meisje bij van wie het paard echt slecht reageerde op de koets, maar in plaats van mij de fout te geven is ze gewoon blijven proberen om hem rustig langs mijn wagen te krijgen. Andere ruiters worden soms echt kwaad op me.
(Ik les maar 1 uurtje per week in de binnenbaan, en het staat altijd netjes aangegeven op het prikbord, dus ze kunnen best eventjes wachten)
Als de paarden nooit eens wat zien, hoe wil je dan dat ze op wedstrijd omgaan met vlaggen en publiek? :o

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:27

Maaike dat is toch prima, kun je nog lekker even trainen en dan weet je zeker dat je met een goed gevoel naar huis gaat, lijkt me een prima beslissing!
Wij staan gelukkig op een kleinschalige pensionstal, en er staan ook minder ambiteuze (?) ruiters, we hoeven stil te zijn, maar het is opzich vrij logisch dat je niet gaat lopen schreeuwen :')
Eline, ik snap inderdaad wel dat paarden de koets eng vinden, maar dan probeer je inderdaad er gewoon rustig langs te rijden of inderdaad even wachten. Maar ja, inderdaad, op wedstrijd zien ze toch ook de meest bizarre dingen? :')

Ik mag blijkbaar ineens naar de finale van de Twentse dressuurpaardencompetitie. Ik had echt geen idee dat ik door was, was namelijk mijn eerste wedstrijd, maar ik sta blijkbaar op startlijsten. Nou ik vind het prima :)
Maandag komt de osteophaat. Mijn paard heeft drie maand stil gestaan door blessure, en ik vind het wel even fijn dat ze nu weer even helemaal wordt losgemaakt.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:33

Wat naar als je zo stil moet zijn op stal! Dat is bij mij gelukkig nooit het geval.

Leuk om te horen dat meer mensen doortrainen tot dat ze zeker weten dat ze hoog scoren.

Ik had een vraagje: Ik heb zaterdag een onderlinge wedstrijd. Ik zit te twijfelen of ik met of zonder zweep ga rijden. Paard is ontzettend braaf en lekker voorwaarts. Als hij er zin in heeft kan hij wel hyper worden en turbo er op. Zweep is dus totaal niet nodig. Behalve... bij aangalopperen. Hij vindt zichzelf ontzettend grappig en als je er net een beetje gespannen op zit, besluit hij altijd zijwaarts appuyement in te zetten in plaats van galop. Een 'aaitje' met de zweep en hij weet dat het geen tijd is voor grapjes. Dus daarom is een zweep wel handig. Zal ik de zweep gewoon laten vallen na de galop? Anders wordt het altijd zo'n stuiterbal. Of is dat niet de bedoeling bij wedstrijden om je zweep halverwege te verliezen?

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:41

Ik denk niet dat het de bedoeling is om je zweep te "verliezen".
Als het toch een onderlinge wedstrijd is, kun je het wel proberen, maar als ze er zo druk van wordt zou ik gewoon zonder zweep gaan, en dan de galop maar laten voor wat het is met het appuyeren.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:45

Mm lijkt me ook vervelend dat je hele tijd moet opletten wat voor geluid je maakt op stal, rekening houden oke, maar zit een limit aan toch? :D

Maaike; Wat betreft wedstrijd starten, wel goed dat je inderdaad eerst van jezelf wil weten dat je lekker hoog kan scoren als je weer start.

Dat betreft kan ik dan beter nooit starten haha, ik heb redelijk last van perfectionisme op de niet gezonde manier haha, maar ik denk dat het wel goed voor mij en m'n pony is om het toch maar gewoon te doen.. Wanneer is het goed genoeg vraag ik me dan af .. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:37

Wij staan op een stal waar vooral mensen staan die SGW starten. Dat is heel relaxed. Paarden zijn veel gewend en ruiters zijn meestal ook niet moeilijk. En zoals ik al zei mensen die op stal werken maken zelf de meeste herrie. Stalgangen worden schoon geblazen met een bladblazer, en er wordt geregeld geklust. Eens per jaar wordt er een internationale cross georganiseerd bij ons op stal en al het hindernismateriaal wordt op stal gemaakt. Op maandag is de vaste klusavond maar ook doordeweeks wordt er geregeld gezaagd (en niet met de hand), gelast of met een slijptol gewerkt. Van geluiden schrikken ze dus niet meer bij ons op stal. Echte dressuurprikkers gaan zelf ook springen en crossen, of ze veranderen heel snel van stal.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:38

Ohjee nou klinkt het wel heel erg := Meestal ben ik alleen op stal, dus dan kan ik gewoon lekker de lompe leo uithangen hoor :+ Maar ja, als er anderen in de bak bezig zijn worden we echt niet altijd blij van elkaar..maarja, die stallen moeten ook schoon en de paardjes moeten eten :7

Maaike, ik denk dat je idd beter niet je zweep kan verliezen tijdens een proef. De jury zal niet doorhebben waarom je het doet, maar het staat wel slordig :+
Ik zou het gewoon proberen, en als het aanspringen dan een appuyement wordt...tja...dan is dat zo :) Alleen maar goed om dat juist te gaan oefenen zonder de zweep, want dat zal er toch een keer van moeten komen dat hij dat leert :)

Smartie: wat is jouw naam ook alweer :+
Ik kan ook echt onwijs zeikerig op mezelf zijn, ben eigenlijk nooit tevreden en het kan altijd beter. Ik heb mezelf wel aangeleerd, dat ondanks dat ik vind dat het beter had gekund/gemoeten, ik mezelf toch inpraat dat het echt wel goed genoeg was, anders had ik bijvoorbeeld geen 8 voor een toets gehaald. Dan ben ik toch sneller wel tevreden met mijn resultaten. Ik probeer dus vooral niet met anderen hun cijfers te vergelijken, maar met wat ik moet halen voor een goed cijfer en wat ik daadwerkelijk gehaald heb +:)+

En jaaaa totaal off topic maar ik ga vanmiddag mijn overeenkomst tekenen voor mijn stagee!! Vanaf januari mag ik 7 weken lang op een stal rondhuppelen (naja, wss zwoegen, maar ik doe dat zwoegen lekker huppelend want ik vind het zooo leuk! *\o/* )

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:54

Waar ga je stage lopen Sharon? Superleuk iig!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:49

Een stal in Woudenberg, stal Oudenhorst :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:48

MyHu schreef:
Eline, ik snap inderdaad wel dat paarden de koets eng vinden, maar dan probeer je inderdaad er gewoon rustig langs te rijden of inderdaad even wachten. Maar ja, inderdaad, op wedstrijd zien ze toch ook de meest bizarre dingen? :')

Dat vind ik ook :) Maar sommige ruiters rijden nu eenmaal liever in een geluiddichte betonnen bunker :P

Gaaf dat je door mag naar de finale MyHu! :D

Maaike162, ik zou dan weer net de zweep wel meenemen :) Zo leer je je paard dat hij er niet mee wegkomt om te gaan appuyeren in plaats van aan te springen.
Of heb je een stemcommando voor de galop? Op een onderlinge wedstrijd zou ik wel eens de stem durven gebruiken :)

92smartie92: Gewoon starten zeg ik dan! Je mag een bepaald niveau verwachten van jezelf, maar als je weet dat je nooit tevreden bent moet je gewoon even door de zure appel heen bijten en het gewoon doen :)

SusanH: Ik vind het ook beter om niet te veel op te letten met herrie maken. Hoe meer ze horen en zien, hoe meer ze kennen :)

Gaaf van je stage Zwartvosje! :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:32

Ik ga zo even bijlezen,maar pff,juf heeft ons afgemat.

Trailer is wel klaar gelukkig, was allemaal even haasten, want nu wilde ik natuurlijk gelijk mijn eigen trailer meenemen, en uiteindelijk was ik om 17.07 op stal. 17.17 reden we, opgezadeld een al, het terrein weer af. Had gelukkig wel mijn schoonzusje, die had er al even een borstel overheen gehaald. Alleen mijn kastsleutel zat aan mijn auto sleutel, dus opzadelen moest ik zelf even snel doen.

Ze liep wel erg fijn! Maar ben kapot.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:53

Gisteren heerlijk getraind. Zijn middendraf zit zo lekker wauw <3. Winner vind het nog wel moeilijk aan de teugel te blijven met zijn mond dicht. Iemand een tip hiervoor? Verder heb ik niet echt meegelezen door drukke week sorry hihi.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:57

Utixo dat doe je snel!! Ik ben altijd een half uur/drie kwartier bezig met poetsen alleen := En dan probeer ik nog snel te zijn :')
En die trailer is nog best snel gerepareerd, of niet? En een stevige les kan vast geen kwaad! Vind dat zelf altijd wel lekker :)

OneAndOnlyx Fijn dat jouw training ook goed ging! Heb helaas geen tip voor je. Doet hij het alleen als hij nageeflijk loopt, zijn mond open? En is ie dan wel echt ontspannen of houdt hij ook ergens spanning vast? Meestal is een open mond een teken van irritatie of pijn, kan dus idd zijn omdat hij het moeilijk vind om nageeflijk te lopen, maar dat zou dan een achterliggende oorzaak moeten hebben zoals bijvoorbeeld spanning.

Nou. heb Paris vandaag gelongeerd. Er was eindelijk een paddock droog genoeg... Helaas niet de paddock waar ik normaal in longeer (die is verlicht en ik ben er meestal 's avonds), maar ik was er vanmiddag dus had geen verlichting nodig :)
Longeren ging echt super goed, maar heb niet getraind wat ik wilde trainen :=
Puntje was namelijk, ik wilde voor het eerst Paris aan de bijzettouwtjes zetten ipv de longeerhulp, want ze is een beetje hoepelachtig :7 . Dus ik longeersingeltje erom, touwtjes daar alvast aangeknoopt, maar nog niet aan het hoofdstel. Zoals ik op school geleerd heb :P
Nuja... Uiteindelijk zijn ze in die houding gebleven want het waaide nogal en de paddock waar ik in longeerde had een krakend en piepend hek bij elke windvlaag die langskwam. En Paris vond dat natuurlijk doodeng, want straks eet dat hek haar op! :oo
Maar uiteindelijk heb ik haar met t neusje bíjna over de grond er langsheen gekregen in zowel stap, draf en galop. Ben zo trots als een pauw, want normaal vind ze ontspannen echt onwijs lastig! En nu deed ze het zelfs na twee weken onbedoelde vakantie én met dat paardetende hek erbij! *\%/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 06:33

OneAndOnlyx schreef:
Gisteren heerlijk getraind. Zijn middendraf zit zo lekker wauw <3. Winner vind het nog wel moeilijk aan de teugel te blijven met zijn mond dicht. Iemand een tip hiervoor? Verder heb ik niet echt meegelezen door drukke week sorry hihi.

Oei dat is lastig
- teveel hand
- last van de tanden (wisselen?)
- last van de rug (uit zadel gegroeid?)
- werk te lastig /zwaar voor het lichaam

Ik heb er zelf heel lang mee te kampen gehad omdat hij nog niet sterk genoeg was om te gaan zitten. Nu blijft ineens dat mondje dicht.

Pfff jullie gaan allemaal lekker zo te horen. Ik zit er nauwelijks op. De bak blijft een zwembad en ik heb net na de jaarwisseling examens dus ik ben al hard aan het blokken.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:16

Urielle; wat een tijden! Pfieuw, lekker vroeg op :z

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:33

Mijn paard doet soms ook de mond open, dit is bij ons gewoon omdat hij het erg lastig vind.
Maar het kunnen natuurlijk ook de tanden zijn of vanuit de rug komen.

Hier gaat het weer wat beter, ga zo een half dagje naar stage toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:40

92smartie92 schreef:
Urielle; wat een tijden! Pfieuw, lekker vroeg op :z

Ja, ik moet om 7 uur met mijn kinderen bij de opvang staan dus ik sta om 5 uur op :))

En 's avonds met de kippen op stok :+