Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:06

Citaat:
Er is zoveel ongezond...kijk maar op de verpakkingen in supermarkten E-nummers, fruit bespoten,
lucht/milieuvervuiling, telefoon aan je oor, stralingen, vlees volgespoten met hormonen
en gevoerd met besmet veevoeder, noem maar op!

Moeten we dan maar met alles stoppen?

Ja! Het zou veel beter zijn als iedereen dáár eens serieus moeite voor zou doen!

Citaat:
Get a life Je leeft maar 1 keer en het leven is al kort genoeg,
dus ik zeg geniet er dan ook van, in welke vorm dan ook!!

Wíj leven maar een keer, maar de planeet moet nog langer mee!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:43

De planeet moet langer mee, maar dat ligt er gelukkig niet aan of we niet zo'n gezond leven leiden, maar jammer genoeg wel aan hoe we met onze wereld omgaan wat lucht- bodem- water- milieuvervuiling, kappen van tropische wouden enz enz aangaat. Wat onze aardbol het beste kan missen is de mens, maar ja, we dwalen nu wel heel erg af :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:59

Mee eens mousmous, maar vervuiling en gezondheid werden hier in één adem genoemd. Ook qua gezondheid geldt m.i. dat als iedereen gezonder zou leven, de gezondheidszorg betaalbaar(der) kan blijven, ook voor de generaties na ons.
Maar idd, we dwalen af :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:14

Wwijk23 schreef:
..en sommige oma's/opa's zijn ook te zwaar en weten toch 100 te worden dus zo ongezond is het niet.

8)7
Ik begrijp nooit hoe mensen dergelijke stomme uitspraken kunnen doen :n Dat sommige mensen oud worden met een ongezond gewicht of leefpatroon maakt het niet ineens gezond. Er zijn ook mensen die 100 worden en 40 jaar lang een pakje sigaretten per dag roken, is dat dan ineens niet schadelijk omdat ze er oud mee zijn geworden?

En in dit geval: als je zelf flink overgewicht hebt en je bent tevreden dan is dat helemaal prima. Maar waarom moet je met die berg extra vet op een paard klimmen?

OdiEtAmo

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:39

Ik snap dat gezeur over overgewicht niet.... Gepiep over 'ik voel me aangevallen'.
Zolang je tevreden bent met je lichaam, doe wat mij betreft wat je er mee wilt!

Maar!
Ga niet op een paard zitten waar je niet op past (of dat nu te groot, te zwaar of beide is).

En verder; leven en laten leven.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:14

Mars schreef:
Wwijk23 schreef:
..en sommige oma's/opa's zijn ook te zwaar en weten toch 100 te worden dus zo ongezond is het niet.

8)7
Ik begrijp nooit hoe mensen dergelijke stomme uitspraken kunnen doen :n Dat sommige mensen oud worden met een ongezond gewicht of leefpatroon maakt het niet ineens gezond. Er zijn ook mensen die 100 worden en 40 jaar lang een pakje sigaretten per dag roken, is dat dan ineens niet schadelijk omdat ze er oud mee zijn geworden?

En in dit geval: als je zelf flink overgewicht hebt en je bent tevreden dan is dat helemaal prima. Maar waarom moet je met die berg extra vet op een paard klimmen?

het is prima dat jij degelijke opmerking gelijk "stomme opmerkingen" wil noemen maar misschien als je zelf de hele belachelijke discussie (wie ik tevens ook nog een respectloze kant vind hebben) zelf eens door leest, zou je, wanneer je een beetje "slim" bent, kunnen na gaan dat het een gezegde is om het allemaal wat luchtiger te maken ipv de zware discussie voort te zetten. maar goed duidelijk werd de hint niet opgepakt. het blijft een feit dat iedereen voor zichzelf bepaald buiten de feitelijkheden om wat gezond leven is. en als hier mensen gaan roepen tegen iemand die niet af WIL vallen en echt met haar gewicht niet haar paard tot last is, of ze misschien suiker in haar koffie doet want dat dat misschien wilt helpt dan denk ik echt dat er dingen hier niet begrepen worden. iemand is pas te zwaar en te dik wanneer het medisch bepaald word of een medische last is. te zwaar voor je paard zijn gaat op gewicht uiteraard. maar te zwaar "in het leven" kan alleen een arts bepalen en niet jullie op een foto van iemand die aangeeft 20 kilo te zwaar te zijn maar er prima uit ziet en er gelukkig mee is. dit komt omdat niet iedereen zijn of haar skelet het zelfde weegt (dat overigens de bouw bepaald). en als zij dan door zulke aanvallen ook nog netjes verteld dat ze gezond leeft (gezien haar bericht is t echt niet ongezond) snap ik niet dat sommige mensen zich hier niet lekker met zichzelf bezig houden want kom op, iedereen eet wel eens een patatje met lekker veel mayo of een zak snoep of chocola. dus laten we nu niet allemaal schijnheilig roepen hoe GEZOND we wel niet allemaal leven. en nu kan ik aangevallen worden en komen er zeker berichten van "ik eet nooit friet" ja daag kom me daar niet mee aan. ik leef gezond maar ik drink wel af en toe een colatje ik eet pizza en patat wanneer ik daar zin in heb en dat heeft niemand voor mij te bepalen of ik nou wel of geen overgewicht zou hebben. en dat telt voor iedereen. als je je lekker voelt over hoe je bent is het top. want er zijn al genoeg mensen ontevreden over zichzelf. ik durf ook te wedden dat van deze topic 90% NIET kan zien wanneer een ruiter serieus zijn of haar paard tot last is maar dit gewoon roepen wanneer ze iemand met een vetrol zien.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:21

Waarom zou ik een voorbeeld aan Amanda moeten nemen.
Ik hoef geen 30 kilo kwijt omdat ik altijd al goed op heb gelet.
Maar die 10 die er nu zit, gaat niet meer.

Dus misschien moet Amanda een voorbeeld aan mij nemen dat ondanks mijn medicijnen ik geen ruim 30 te veel weeg.

En waarom zou ik niet mogen rijden. De combinatie past en ik pas in mijn zadel en heb een vlakke hand over achter mijn kont.

Maar ja ik heb wel overgewicht, maar wet zeker dat er geen jury ooit iets van gaat zeggen omdat het niet nodig is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:34

Dus wat is dan het probleem schrikdraad???

Ik zie hier niemand reageren die zegt dat je niet meer mag rijden...
Er wordt alleen maar gezegd; zorg dat de combinatie kloppend is.
Als dat bij jou het geval is; voel je dan ook niet aangesproken.

.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:40

Misschien moeten we wat minder persoonlijk worden. Dat maakt de wereld een stuk leuker ;)
Ik val in herhaling geloof ik....

Oordeel niet over mij zonder mij te kennen. Mijn overgewicht kwam namelijk níet door medicijngebruik ;)
Ik voel me niet geroepen om aan wie dan ook een voorbeeld te nemen behalve aan mezelf.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:29

@pion ik zou niet weten hoe ik de berichten van mars dan op moet nemen.

En ik heb er ook geen moeite mee dat zei ik juist.
Maar andere hebben er dan blijkbaar wel moeite mee op bokt :)

Amanda,.omdat het bij jou niet door medicijnen komt, waarmee ik niet beweer dat e niets aan de hand was, zijn het wel je eetgewoonten die je wat dikker hebben gemaakt. En hoe moeilijk ook dat is aan te passen.

Ik heb mijn hele leven een normaal gewicht gehad. Mijn eetgewoonten waren dus goed.
Maar puur door medicijnen niet meer.

Op mijn wilskracht ben ik toch maar op die 10 kilo blijven steken.
Maar dan gaan mars en jij zeggen dat er made wat aan gedaan moet worden, want dat konden jullie ook.

Wie wordt er dan persoonlijk?
Misschien jezelf aan je eigen berichtje houden dat dat nergens voor nodig is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:35

Zit niet zo te miepen jongens.

Het ging hier in dit topic over mensen die niet meer op hun paard passen.
De reden daarvoor is niet interessant.
Als je niet in die categorie valt, voel je niet zo aangevallen, want dan gaat het niet over jou...
Val je wel in die categorie, wordt wakker en doe er iets mee..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:53

Eens, maar laat mensen aub niet aankomen net als antje het is ongezond.
Ja medicijnen gebruiken is ook niet gezond.
Wat ll opnoemde is niet gezond.

En wat ik al eerder zei, klopt de combinatie is het ank niemand om er wat van te zeggen. Ook al is het ongezond. Als het het paard niet schaat is het oké.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:09

maar schikdraad je praat zo over ongezond maar ga jij me nou wijs maken dat je nooit een patatje in je mond stopt of een pizza de oven in gooit. dat je alleen maar water drinkt of thee zonder suiker, nooit een bakje koffie. geen snoepjes geen koekjes enz... ? naar iedereen wijzen dat iets ongezond is, is gewoon te makkelijk. maar idd het ging over het schaden van je paard bij het rijden wanneer je te dik bent. dit is bij LL het geval niet dus waarom zou er überhaupt gewezen moeten worden op wel of niet gezond ;)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:29

Gaat het hier nu om jullie? Dacht het niet, het gaat om het welzijn van het paard. De mensen die het betreft en die het niet in hun hoofd zouden moeten halen om op een paard te gaan zitten, weten dat zelf echt wel. Ze willen het alleen vaak niet weten en hebben dan allerlei soorten excuses en smoesjes om het wel te doen, want het komt door medicijngebruik (en hij heeft er geen last van enzovoorts, tuurlijk niet)... Nou en? Je bent veel te zwaar om op een paard te zitten, waardoor het ook komt. Wat ik maar wil zeggen, denk niet aan jezelf maar aan je paard, die kan zich niet verdedigen...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:58

@Wwijk

Ik had het niet over ongezond daar kwam Antje vip mee binnen vallen.

Ik heb steeds gezegd als de combi klopt is er geen probleem.

Ook heb ik gereageerd op mensen die beweerden dat veel dunne mensen er niets aan kunnen doen,.maar dat het bij dikke mensen allemaal eigen schuld is.
Dan zeg ik, net zoveel dikke.als dunne mensen die er niets aan kunnen doen.

Dan komen mars en amanda even persoonlijk worden omdat het bij hun wel kon.
Maar die hadden dan weer geen medicijn gebruik waar ik het wel over had,.plus het aantal kilo's was niet te vergelijken.

En vanaf de opmerking van antje gaat het topic nergens meer over.

En ik blijf bij de stelling past de combinatie,.past de ruiter in het zadel. Is het einde discussie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:09

schrikdraad schreef:
Dan komen mars en amanda even persoonlijk worden omdat het bij hun wel kon.

Als ik even voor mezelf spreek: ik ben nergens persoonlijk geworden. Dat jij het persoonlijk opvat is een ander verhaal, daar kan ik ook niks aan doen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:16

Je bericht op 21-7 21:57
Is puur persoonlijk.

ook om 20:38

Je quote mij, geen ander.
Dus moeilijk om anders op te pakken dan persoonlijk.

Dan had je het zelf algemeen moeten houden.

Geen quote geen je en jij.
Geen uitspraken als de schuld elders leggen en toch op een paard klimmen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:28

Ik hou het algemeen, en waar 'je' en 'jij' staat had ik net zo goed 'men' of 'ruiters/amazones' kunnen schrijven. Bovendien weet ik prima hoe ik mijn eigen uitspraken bedoel ;)

Nogmaals: dat jij het opvat als persoonlijke aanval of iets dergelijks kan ik niks aan doen. Ik vind nu eenmaal dat opvallend veel mensen met veel overgewicht toevallig allemaal niet af kunnen vallen om bepaalde redenen. Net zo goed dat ik t opvallend vind dat hier op bokt rondgestrooid wordt met de uitspraak 'ja maar, ik heb dyslexie', wanneer je iemand vraagt om wat beter op zijn/haar spelling te letten.

De OP schrijft niet over mensen die enkele kilo's te zwaar zijn, maar over mensen die overduidelijk behoorlijk veel overgewicht hebben en toch op een paard klimmen. Daar is imo geen excuus voor, of je nou medicatie slikt, niet kunt bewegen etc etc, als je een heel flink overgewicht hebt is het oneerlijk om je paard daarmee op te schepen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:37

Dat jij zelf weet hoe je het bedoeld zal vast.
Maar als je quote en je en jij gebruikt kun je ook verwachten dat het anders over komt.
Ga die onduidelijkheid dan niet in de schoenen van de ontvanger schuiven.

Waar dit topic over gaat is mij ondertussen niet meer duidelijk.

Ik ben het met je eens dat een paard geen boodschap heeft aan het waarom.

Maar ik reageerde enkel op mensen die ook of topic schreven dat aan mager niets te doen was en aan dik wel.
En op antje die offtopic over ongezond begon.

Ll schreef dat zij tevreden was met haar gewicht, maar dat mag ook niet volgens bokt.

Dus wat nou in de op staat, daar gaat het al 20 pagina's niet meer over.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:54

schrikdraad schreef:
En wat is het probleem van een dikke ruiter met een passend paard?

Op de onzin uitspraken na dat een dikke ruiter te veel eet en een dunne ruiter er niets aan kan doen.
Dat soort onwaarheden mogen de wereld uit.

Combinatie passend einde discussie.
Paard belemmerd, of dat nu door gewicht is .een slechte zit strenge hand .niet passend tuig mag van mij een jury dat netjes benoemen
.

Helemaal mee eens.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:01

schrikdraad schreef:
En wat is het probleem van een dikke ruiter met een passend paard?

Ik vind, nogmaals vind, dat wanneer jij paardrijden als sport met wedstrijden beoefend ( waar dit topic om gaat) en zeker op een wat hogere niveau dat een ruiter geen overwicht zou moeten hebben. Waarom niet? Omdat je moeilijke oefeningen van je paard verwacht, een top conditie van je paard verwacht, de elasticiteit van je van paard verwacht en dan zou je zelf niet in top conditie zijn? Evenals een slank persoon zonder uithoudingsvermogen en die buiten adem is na een proef.. Ik vind dat geen goed voorbeeld. Paardrijden ís een sport en laat dat zien. Sport en train even hard, als wat je van je paard verwacht. Wees een mens met discipline net zoals je van je paard verwacht, volg een gezond variërend dieet zoals je paard die krijgt. Want paardrijden doe je samen, samen met je paard. Dus verwacht hetzelfde van jezelf als van je paard en wees een team.

Heb je je paard als hobby/ontspanning dan vind ik een passende combinatie prima :) Maar zeker in de wat hogere tact van de sport, zou ik persoonlijk meer van mijzelf verwachten.
Bedoel, ooit een voetballer in de A1 ( oid) gezien met overgewicht? Ooit een ijshockeyer gezien in het 2e team met overgewicht? etc etc. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:20

Met je eens als je bij hoger in de sport praat over na de basis sport.
Maar B tot Z is ook voor een paard nog geen topprestatie.
Daar kan ik echt geen moeite hebben met een ruiter die past maar volgens de maatstaven te dik is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:25

schrikdraad schreef:
Met je eens als je bij hoger in de sport praat over na de basis sport.
Maar B tot Z is ook voor een paard nog geen topprestatie.
Daar kan ik echt geen moeite hebben met een ruiter die past maar volgens de maatstaven te dik is.

Daar verschil ik van mening met je want vanaf het M en Z ( Z staat niet voor niks voor Zwaar) vind ik dat je bepaalde oefeningen van je paard verwacht waarbij het paard toch echt moeite moet gaan doen. Denk aan schouderbinnenwaarts of travers. Daarvoor moet een paard toch in een bepaalde conditie zijn en getraind zijn. je vraagt daarnaast losgelatenheid in het lichaam. Ik vind dus ook dat je zelf ook in een goede conditie moet zijn wanneer je dit van een paard vraagt en niet alleen maar in het échte topsport niveau. Maar normaals dat vind ik.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:32

Klasse Z is ook maar een naam.
Had het klasse 6 geheten was het idee misschien al anders geweest omdat we dan tot klasse 14 gaan.

Ik vind de basis klasse lang geen top sport, niet hoor ruiter en niet voor paard.
Het is de basis en met een basis conditie is dat gewoon te doen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:57

Vind het echt superboeiende welke uiteenlopende argumenten er worden ingezet om diens eigen standpunt duidelijk te maken en te proberen de ander te overtuigen. :)

Ik heb al eens gereageerd en vind het ook onzin dit nog es te doen... toch denk ik dat tè dik en tè lang en tè... noem maar telkens weer relatief en per geval anders is...

Helaas heeft een paard niet zoals een lift een sticker op z'n zadel waar een max. Aantal kilos op staat wat het mag vervoeren... dat zou dergelijke discussies een stuk korter maken :)

Toch ben ik blij te lezen dat er wel een flinke discussie gaande is hieromtrent. Los van welk standpunt je inneemt ( 'moet kunnen' of 'absoluut niet')... het thema wordt onder de aandacht gebracht en iedereen wordt aan het denken gezet...

Dat vind ik dan weer super aan dit forum :)

Goed... discussieert voort zou ik zeggen ;)