[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnevM

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:39

Dankjewel, jij ook succes! :D

Wij hebben een goede voorbereiding gehad dit keer en m'n instructrice gaat mee dus komt hopelijk wel goed.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:35

Dankje. We mochten op tijd en in de buurt, dus hij staat alweer lekker buiten! Heb sinds kort het lessen weer opgepakt en ben ergens anders gaan lessen. Merk dat ik daar veel aan heb maar we moeten er nog even mee aan het werk en in de proef is het ook even zoeken. Toch al mooi op 2x 190 uitgekomen en 1 proef precies buiten de prijzen en een keer een 3e prijs.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:33

Supernetjes Marielle!

Nou dat was me wat vandaag := Losrijden ging opzich wel fijn en de eerste proef was echt belachelijk slecht. Kreeg na afloop de volle laag van m'n instructrice dat ik v*rdomme hartstikke goed kan rijden en dan kom ik de wedstrijdbak in en dan laat ik het gewoon niet zien etc. dus ik durfde d'r niet meer aan te kijken na die eerste proef _O- Had 177 punten dus viel nog mee, tweede proef ging wel wat beter maar was nog lang niet tevreden maar wel 189 punten. Ik ga er nu echt aan werken want het was helemaal niks :\

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:47

Dankje!

Mag wel hopen dat ze dat zei alszijnde peptalk? := Het niet meer aan durven kijken klinkt wel ernstig namelijk. En die punten krijg je niet voor belachelijk slechte proeven hoor. Die 2e proef zit je maar een puntje onder mijn punten, en ik had ook stomme dingen in de proef en zou het liefst nu nog de proef over doen omdat ik zo graag die dingentjes er nu uit wil halen en weet dat het anders kan. Maar dat neemt niet weg dat je ook goede dingen hebt laten zien, anders kom je niet op dat soort punten uit. Wat ging er dan precies mis? Je was zo positief en goed op weg :(:) Het is ook heel normaal dat je dat op een wedstrijd niet direct vast kan houden he, je komt erg streng op jezelf over.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:59

Haha ja hoor, als peptalk! Heb dat vaak even nodig, zodat ik even boos word op mezelf en dan rij ik beter :')
Wat er mis ging is dat ik stopte met rijden in m'n proef. Met losrijden ging het goed maar zodra ik de wedstrijdbak in reed, stopte ik met rijden, liet ik paard continu over de buitenschouder weglopen en loste ik de problemen in de proef niet op zeg maar... Iedereen zei dat het met losrijden zo goed eruitzag en dat ik het dan in de proef verpest. Zelf heb ik dit trouwens niet door dus dat maakt het echt lastig...
Maarja, wedstrijden moet je leren rijden en ik vind het gewoon lastig. Wat ik lastig vind weet ik niet maar ik ga gewoon weer lekker verder en dan zien we wel waar we belanden :D

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:46

Dankjewel!
Ja leuk he. Vind wel fijn dat ik ergens nog weer extra tips kan vragen.
Op stal weten ze het ook allemaal zo goed, maja toch kwam ik niet verder. Dus nu deze manier maar eens proberen.

Goede punten Marielle_93 en ook nog prijs! Altijd leuk!! :)

Wat jammer dat het dan tijdens de proef minder gaat, dan met het los rijden, AnnevM.
Maar als zo'n peptalk helpt, dan moet je instructrice dat zeker blijven doen. Kun je wel zien, dat je toch de 2de proef aardig wat punten meer hebt.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:35

Rienie gefeliciteerd met je winstpunt :) Als je dat wijken dus voor elkaar hebt rijd je gewoon keurig 190 punten ;) en daarmee wel klaar voor de L2 denk ik!

Anne lekker in de positieve flow blijven zitten. Laat je niet teveel tegenhouden door een wedstrijd die wat minder ging (alhoewel minder, 189 super man gefeliciteerd :D). Komt vanzelf wel goed op wedstrijd!

Marielle ook gefeliciteerd met je super nette punten en prijs! Had je ook nog leuk jurycommentaar?

Haha ik wil niet als een betweter overkomen hoor dames :P Maar zo rijden heeft mij en mijn pony wel erg geholpen. Mochten jullie ook nog een tip voor mij hebben: Het wijken gaat nu goed. Vooral linksom. Rechtsom vind ze het soms lastig en komt ze enorm terug in tempo om opzij te gaan. Ik blijf gewoon de hulp geven en ze gaat keurig op zij, maar eenmaal op de hoefslag aangekomen stappen we soms bijna. We missen de 'swing' dus nog wat. Nu rijd ik al super veel overgangen en sinds kort ook veel in de galop om haar sterker te maken. Zou dit de oplossing zijn? Ik heb al wel het idee dat het iets beter gaat namelijk. Het lijntje minder 'strak' wijken lukt niet omdat ze echt of rechtuit, of opzij gaat. De 'flow' ontbreekt daar dus nog. Tips? O:)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:03

Gelukkig maar dat het van je instructrice meeviel Anne haha. Maar ik ken het negatieve wel, maar pas als je het van een ander leest zie je pas echt hoe jammer het is als iemand zo over zichzelf praat en denkt. Dat heb ik nu althans.

Lisa ik bedoelde ook zeker niet dat je een betweter zou zijn hoor haha, vind het juist leuk om te zien hoe het elkaar kan helpen zo. Mijn proef was naar mijn idee qua algemeen beeld beter dan anders, tenminste zo voelde het haha, probeerde er lekker aan te rijden maar hierdoor zaten er wel van die kleine dingentjes in die beter konden of waarvan de afstemming en afwerking niet helemaal 'je van het' was. Die jury had er dan ook bij gezet dat ik wat meer de rust mocht bewaren in de proef en dat ze het een fijn paard vond :)

Tips vind ik lastig, wie weet een ander.. :P

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:49

En heb je het al getest Rienie? :D

Lisa, dankjewel! Ja we blijven gewoon weer lekker doortrainen. Deze week heeft ze even paar daagjes vrij (tandarts en enting) dus na deze week gaan we het weer oppakken en na m'n toetsweek kunnen we weer gaan starten. Heel misschien gaan we zaterdag even lekker uitwaaien op het strand *\o/*
Ik zie je totaal niet als een betweter trouwens hoor, ik vind het superfijn! Ik heb juist precies het tegenovergestelde gehad: ging juist veel te hard :') En daarbij ben ik een ramp qua tips dus dat zal ik je maar niet aandoen haha.

Marielle, ja het negatieve gevoel is echt rot...

Jury vond ik trouwens wel heel mat hoor, ik deed bij de eerste proef vijf minuten over het halthouden en groeten omdat madame niet stil wilde blijven staan: een 4. Ik had mezelf gerust een 2 gegeven :))

katinkiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:29

Hallo!

heb het de laatste tijd heel druk gehad, dus weinig tijd voor bokt!
iedereen gefeliciteerd met de winstpunten!

gister zelf weer wedstrijd gehad, ging eindelijk weer eens fijn voor mn gevoel.
had 190 & 196 punt en een 3e & 2e prijs, en mag zaterdagavond ook nog finale rijden, dus super tevreden!
Als extra prijs ook nog een mooie EJ deken gewonnen!
We hebben nu ook de punten voor de L2 binnen :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:04

Nette punten Rienie en Marielle! :j

Fijne tips komen er voorbij, zit momenteel niet met een specifiek probleem, maar vind het altijd leerzaam te lezen hoe mensen bepaalde dingen aanpakken :)
Katinkiee Gefeliciteerd met je prijzen, ga je ook meteen over naar de L2?

Anne wat rot zeg, dat je zelf zo dichtslaat in je proef, gelukkig had je aan je punten te zien al wel heel wat van de pepalk mee kunnen nemen je 2e proef in, is toch een kwestie van kilometers maken dan gok ik?

Lisa, ik zit ook een beetje met dat probleem, ik kan probleemloos keurig wijken en bij de b of e al op de hoefslag zitten, maar dan gaat er inderdaad bij mij ook wel activiteit verloren. Ik heb met m'n instructrice gewerkt om echt een richting middendraf te gaan rijden, en dan in de 1e instantie ook eigenlijk alleen concentreren op de activiteit, dat ze over de buitenschouder wegvalt en haast ongecontroleerd wordt is voor dat moment even niet heel erg, maar ze moet eerst weer even leren om tijdens het wijken weer voorwaarts te denken. Dan is het daarna de kunst om een balans te vinden tussen activiteit en netjes wijken. Bij mij hielp dit heel goed, maar misschien is dat bij jou alsnog lastig omdat lijntje dus niet zo makkelijk minder strak' te rijden is. Waar mijn instructrice mij ook op betrapte was dat ik te enthousiast was met m'n buitenhand, ik wil natuurlijk voorkomen dat ze over de buitenschouder valt, maar onbewust sloot ik m'n paard teveel op waardoor ik ook het tempo eruit haalde. Geen idee of je er iets aan hebt, maar voor mij en m'n paard is dit een fijne manier :)

Ik ben momenteel even lekker met m'n paard kerstvakantie aan het vieren, vanwege het rotweer rijd ik momenteel even iets minder, en zijn we eigenlijk afgelopen tijd iets vaker in het bos te vinden dan in de bak. Gister even lekker een sprongetje gemaakt en eind deze week ben ik een weekend naar Londen dus mag ze een paar dagen even lekker relaxen op de wei. M'n instructrice heeft ook kerstvakantie, dus in januari gaan we er volop tegenaan, en komt ons debuut al steeds dichterbij! Hoewel ik het harde trainen echt ontzettend leuk vind merk ik dat we ook allebei wel kunnen genieten van zo'n periode even iets rustiger aan! :j

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:01

@Fleur thanks voor de tip ;) Ik twijfel of ik je tip ga toepassen maar 1 keer proberen kan geen kwaad natuurlijk. Paard mag bij mij absoluut niet tempo verhogen en door mijn hulp voor opzij heen drammen of over het buitenschouder weglopen. Dit was juist eerst ons 'probleem' en tempocontrole mag ik gewoon niet meer verliezen :P Natuurlijk is een gecontroleerde middendraf wat anders maar jij zegt dat je dan wel toestaat dat ze over het buitenschouder wegloopt... Onbewust te veel opsluiten kan het inderdaad misschien wel eens zijn. Ik zal nog beter op mijn binnenhand letten.

Heerlijk om even iets rustiger aan te doen toch? Wij blijven wel dressuurmatig rijden maar waar dat in de zomer 5 a 6 keer per week is, rijd ik nu ook maar 4 keer per week (soms zelfs 3 O:) ). De prestatiedrang is gelukkig ook wat lager in de winter hihi.

Oja Marielle haha dat zijn van die 'net niet' tips. Rust bewaren is soms erg lastig als het paard allemaal fratsen uit wil halen of je juist zijn aandacht er even bij moet houden. Zo had ik laatst bij de laatste onderdelen 'het rechtgaande en in ontspanning zijnde paard' etc. bij het woord ontspanning een driedubbele streep eronder met als commentaar, paard is gespannen. :') Uhm ja dat had ik zelf ook wel door. Paard vond alles in die binnenbak doodeng.

Geef jij je paard een paar dagen vrij na een enting Anne? Of moest er bij de tandarts veel gebeuren?
Ik rijd altijd gewoon door hoor na een enting. Moet zelf ook gewoon door als ik de griepprik heb gehad.

Gefeliciteerd met je punten katinkie! :) Met zulke punten ook al wel klaar voor de L2 toch?

Dinsdag hebben wij weer wedstrijd. Hopelijk gaat het deze keer wel door. :D

Fijne kerstdagen iedereen! {:)
Dat jullie maar ronde buikjes mogen krijgen vol lekker eten :Y) om het er vervolgens op het paard weer af te zweten! {:)-:(

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:21

Als het paard echt door het wijken terugkomt zou ik denk ik wel voorwaarts gaan, maar het wijken dan eerst weer even vergeten. Dus gas ipv opzij, en daarna het wijken weer meenemen. Bij tempocontrole is het tempo van jou, dus als hij terugkomt heb je naar mijn mening net zo goed geen tempocontrole.

Lisa dat herken ik wel haha, maar als het goed is wordt het weer wel beter, minder wind en regen etc. De wind was mij de afgelopen dagen iets teveel van het goede.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:47

Netjes zeg katinkiee, gefeliciteerd! :D

fleur_yen, ja het is zeker een kwestie van kilometers maken, het komt echt wel vanzelf zometeen maar ik moet er even doorheen :) Zoveel ervaring heb ik nog niet dus komt zeker wel goed!
Eventjes vakantie is ook weleens lekker. Wat een weer he, vandaag weer gereden in de keiharde hagel/regen/wind. Ik word het een beetje zat :') Veel plezier in Londen!

Lisa, vorig jaar was ze na de enting toch een beetje ziekjes dus vandaar dat ik het eigenlijk even rustig aan wilde doen. Maar is toch niet gebeurd, ben gewoon verder gegaan met longeren en rijden eigenlijk en dit keer is er niks aan de hand. Bij de tandarts is er ook niet veel gebeurd dus we kunnen weer lekker verder. Succes dinsdag!

Inderdaad, fijne kerstdagen allemaal! {:)

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:51

@AnnevM, Ja, heb het al wel geprobeerd. Betrap mezelf erop dat ik het zelf moeilijk vind om haar dan halt te zetten en weer verder te gaan. Zoals mijn instructrice wel eens zegt, je bent veelste lief voor je paard, je moet haar een keer goed aanpakken. Haha.
En weet dat het ook grotendeels aan mezelf ligt, wat het meestal is als er iets niet lukt. Maar ga zeker nog verder oefenen met deze tip. Het kwartje moet gewoon ff vallen en dan lukt het vast wel.
Hopelijk! Haha.

@Katinkiee, wat goed! Gefeliciteerd. Ik zie in je onderschrift dat je ook uit Overijssel komt? Waar heb je gestart afgelopen week?

Ik heb ook wel eens van mijn instructrice moeten verruimen tijdens het wijken. Pff... dat vond ik ook lastig zeg.
Die van mij is rij ik na het enten ook altijd wel gewoon. Geen probleem.
Na de tandarts ligt er maar net aan wat ze allemaal had met haar gebit.

Iedereen nog een fijne 2de kerstdag gewenst!!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:43

Hahaha ik ken het hoor. Ik ben ook veel te lief :') Tuurlijk gaat het lukken!

Ik ga even kijken of ik iemand kan vinden die met me mee wilt naar het strand vandaag... even uitwaaien :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:04

Hee wat leuk! een l1-ers topic! :D

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:50

@AnnevM, Woon je zo dichtbij het strand? Lijkt me zo gaaf. Hier in Overijssel geen strand te bekennen. :(

@ElineCath, Hoi, Welkom, Gezellig dat je ook komt kletsen in dit topic!

Is er bij jullie nog veel sneeuw gevallen vandaag?
Hier hebben we geluk gehad, helemaal niks geen sneeuw.
Dus kon ik vandaag mooi op concours. (had me anders echt wel afgemeld, als er zoveel sneeuw lag)
Het kwartje van het wijken begint over te komen volgens mij, had er vandaag zelfs een 7 :wow: voor!
Super gaaf. Resultaat, 189 punten. Ben heel blij dat ik mijn laatste keer L1 zo goed heb af kunnen sluiten. Op naar een nieuwe proef.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:07

Dankje! Gefeliciteerd met de punten en de overgang naar het l2! Wanneer is je debuut?

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:10

Ik ga 10 januari voor het eerst L2 starten. Ben heel benieuwd :j

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:20

Spannend! Oefeningen vallen wel mee qua verschil met de l1, maar volgensmij word het gewoon wat strenger allemaal, maar met 189 de l1 afsluiten moet dat vast wel goed komen!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:40

Marielle dat ben ik niet helemaal met je eens ;) Als mijn paard terug komt omdat hij een oefening moeilijk vindt (of kracht mist) verlies ik niet per direct controle over het tempo als hij langzamer gaat. Ik heb het gister eens getest door na het wijken direct naar middendraf te gaan. Geen probleem ;) Alleen tijdens de oefening mist ze de kracht om door te stuwen en de 'flow' te pakken. Dat heeft i.m.o. niet met tempocontrole te maken dan. Al ging het gister wel super trouwens, ze was heerlijk los en bewerkbaar :D Ik probeer in galop nu ook pasjes opzij mee te pakken waardoor ze hopelijk snel sterker daarin wordt. Gister dacht ik echt toen ik haar opzij vroeg in galop, huh kan je dit ook al? :P haha

Oh trouwens, iedereen leuke kerstdagen gehad? :D Nog lekker aan het feesten geweest etc?

Wij hadden hier (gelukkig) ook geen sneeuw. Wel erg zere vingers omdat het zo koud was.

Jeetje wat super Rienie ;) Inderdaad mooie punten om mee af te sluiten.
En wat lekker dat je wijken goed ging in de proef. Heb je voor jezelf in ieder geval het gevoel dat je nu dus op de goede weg bezig bent!

Welkom Eline!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:48

Nou nou wat een drama hier! Durf m'n paard nieteens de stal uit te halen, het is zo vreselijk glad. Een ritje naar stal van normaal 5 minuten duurde nu 20 minuten. Ben het nu al zat :(

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:21

Je hebt ook wel een punt Lisa. Maar precies daarom vind ik het zo lastig om er iets over te zeggen, ze doen en reageren allemaal anders, dus voor iedereen werken dingen ook verschillend.
Rienie gefeliciteerd, mooi dat het wijken beter gaat, dat zal je in het L2 wel kunnen gebruiken :P
Anne wat balen..hier helemaal niks geen sneeuw, wel een harde bak.

Ik was op onderlinge wedstrijd..man man man :') Heb de gekste kleden op paarden gezien en mensen met vleugels, helemaal raar verkleed. Paardlief die al een beetje fris was vond het ook maar raar, en het losrijden was superdruk. Ook allemaal kleine pony's etc en het was een fijne chaos haha. Wel een goede oefening voor hem. Eenmaal in de baan kom ik binnen over de hoefslag, rent er heel hard een kind langs waar hij van schrikt :') Dus al met al een proef waar soms wat mis ging, maar gezien de spanning wel oke. Had nog 194 punten, jury vond hem leuk :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:29

Ik reageer zo even uitgebreider maar net mn debuut gehad en eerste proef had ik 194 punten en derde prijs, helaas twee grote storingen. Tweede proef eerste prijs met 204, was beetje aan het luieren maar kennelijk heeft de jury dat niet echt gezien haha. Al met al heel tevreden met hoe het ging. Ben er eindelijk aan blijven rijden dus doel weer behaald! Eerste 3wp zijn binnen!