sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:39

ik vindt het onzin eigenlijk moeten paarden en pony,s onbeperkt weidegang hebben of het paard/pony mag niet op de wei wegens problemen met de gezondheid

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:18

esmee_2001 schreef:
ik vindt het onzin eigenlijk moeten paarden en pony,s onbeperkt weidegang hebben of het paard/pony mag niet op de wei wegens problemen met de gezondheid

Onbeperkt vind ik niet voor een sportpaard maar een aantal uur per dag vind ik voor een paard, sportpaard of niet een basisbehoefte geen luxe

corina21

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:22

mijn paarden zijn pas mee aan het gaan op wedstrijd dus ze zijn beginnende sportpaarden maar staan gewoon 24/7 op land.

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:24

waarom zouden sport paarden niet op het land mogen??? ik merk bij mijn verzorg paardje dat toen hij afentoe op het land stond en voor de rest op stal dat hij toen veel gestrester was en minder goed presteerde nu staat hij 24/7 op het land en hij is super vrolijk en hij presteerd ook veel beter!!:D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:25

Ook sportpaarden horen op het land.
Is een basisbehoefte, klaar, jij mag toch ook wel eens buiten komen, of moet je elke dag in je kamer zitten?
Die van mij gaat elke dag van sochtends 8 tot een uur of 4 of langer lekker op de wei. Denk dat ie de stal echt helemaal afbreekt als ie dat niet mocht..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:25

Een paard = een paard

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:26

Alledrie onze sportpaarden staan 24/7 in loopstallen en grotendeels op het land. Als ik mijn paard lang op stal laat staan word hij druk en vervelend met rijden, hij heeft dan gewoon teveel energie. Als hij lekker buiten staat trekt hij af en toe een sprintje en speelt met de andere paarden. Heerlijk toch voor die paarden ;)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:32

sorry hoor maar ik vind het heel erg onzin elk paard hoort op een weiland te kunnen gaan
en wat is het ene paard anders als de andere

(voorbeeldje(gebeurd echt bij mij op de manege) : ik rij met mijn fries (officieel!!!)wedstrijden en die moet op het land (ik vind het niet zo erg) maar een paard van een vriendin die mag niet op het land omdat dat een zogenaamt nu al een sportpaard is (rijd niet officieel!!) wat zou het verschil moeten zijn, dat mijn paard een koudbloed is en die van haar een warmbloed, mijn paard vecht ook en is dominant dus eerder kans voor mij voor een kreupelheid lijkt mij)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:45

Ik werk ook op een trainingsstalletje, waar paarden staan die behoorlijk wat geld waard zijn. Deze komen elke ochtend 3 kwartier in de molen,en nog zo'n 2/3 uur op de wei (met shetjes, en sommige kunnen samen met een ander paard), wel hebben ze een stal van 3 bij 4,5 en een buitenluik. En ze worden nog getraind elke dag, of worden nog in de paddock gezet. Dit zijn paarden die verkocht worden naar mensen in Amerika of Japan, en denk maar niet dat zij ze op de wei zetten.

Tuurlijk, paarden moeten paard kunnen zijn, maar sommige mensen verdienen wel hun geld met 'sportpaarden', en kunnen zich dan geen blessure, of wonden veroorloven.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:51

Eclipse_ schreef:
Ik werk ook op een trainingsstalletje, waar paarden staan die behoorlijk wat geld waard zijn. Deze komen elke ochtend 3 kwartier in de molen,en nog zo'n 2/3 uur op de wei (met shetjes, en sommige kunnen samen met een ander paard), wel hebben ze een stal van 3 bij 4,5 en een buitenluik. En ze worden nog getraind elke dag, of worden nog in de paddock gezet. Dit zijn paarden die verkocht worden naar mensen in Amerika of Japan, en denk maar niet dat zij ze op de wei zetten.

Tuurlijk, paarden moeten paard kunnen zijn, maar sommige mensen verdienen wel hun geld met 'sportpaarden', en kunnen zich dan geen blessure, of wonden veroorloven.

Is het niet gevaarlijker om paarden met shetjes in de wei te zetten dan met gewone paarden? Want als gewone paarden een klap geven krijgen ze misschien een keer een wond op hun borst ofzo, maar als een shetje een klap geeft dan heb je grote kans dat de benen geraakt worden en die zijn veel gevoeliger...?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:51

Paarden moet je niet met mensen vergelijken want ziet de weide dan maar als jouw kantoor of werkplek. Iedereen doet goed wat ie voor zijn paard moet doen. Sommige komen in de weide andere niet maar je moet kijken naar de wensen van jouw paard.

Niet elk paard is gebaad bij weidegang of vind weidegang leuk.

Mijn paard komt in de weide :D voor minimaal 8 uur :D maar ik wil alleen maar zeggen dat ik niemand veroordeel

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:55

s1993 schreef:
Eclipse_ schreef:

Is het niet gevaarlijker om paarden met shetjes in de wei te zetten dan met gewone paarden? Want als gewone paarden een klap geven krijgen ze misschien een keer een wond op hun borst ofzo, maar als een shetje een klap geeft dan heb je grote kans dat de benen geraakt worden en die zijn veel gevoeliger...?

Dat dacht ik eerst ook. Maar deze shetlander zijn al een behoorlijke lange tijd in hun bezit, en zijn nooit dominant naar de paarden toe, ze gillen en slaan wat met die kleine voorbeentjes maar bokken, of bijten niet. Als het paard een keer blaast staan ze gelijk 5 meter verderop met grote ogen te kijken :')

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:01

Wat Eclipse_ zegt is waar, bij paarden met zo'n waarde riskeer je niet zomaar een blessure.
Onze stal is ook van een internationale ruiter en zijn paarden gaan apart in kleine weides en die spelen en knuffelen gewoon met elkaar, ook al staat er een draadje tussen. Contact genoeg dus.
Die shetjes zijn best bang van grote paarden hoor, dus die gaan ze heus niet in tweeën trappen. :')

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:02

ik vind dat juist een sportpaard op het land hoort. als ik dan praat over de sport paarden die hoger lopen denk ik toch echt dat gras beter is dan hooi of kuil. er zitten veel meer vitamines en mineralen in gras. naar mijn idee is dat juist goed voor een sloom paard. als je bang bent dat je paard te dik word of andere rede... zet hem dan 's nachts op stal maar laat hem overdag lekker op het land met zijn vriendjes.

ik hoor ook heel vaak dat mensen hun "duurdere" paard niet naar buiten doen om evt blessures. maar ik denk dat hij juist blessures krijgt als hij niet regelmatig buiten loopt. als een paard na dagen weer een x naar buiten mag daat het helemaal door het lint omdat hij dat zo leuk vind. als je hem dagenlijks buiten zet is het gewoonte en hoeft hij helemaal niet zo gek te doen ( er zijn uitzonderingen natuurlijk)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:08

Gelukkig maar dat die shetjes zo lief zijn, ik ken namelijk een shetje die haalt flink uit naar paarden/pony's waarmee hij normaal niet in de wei staat :P
En die is echt niet bang voor grote paarden, zelfs als hij in een les loopt en hij loopt niet met alleen maar shetties maar ook met grotere pony's/paarden trekt hij soms ineens een sprintje naar zo'n paard toe als het hem niet aanstaat...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:08

RM94 schreef:
Onbeperkt vind ik niet voor een sportpaard maar een aantal uur per dag vind ik voor een paard, sportpaard of niet een basisbehoefte geen luxe

Waarom niet onbeperkt?

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:10

Ik vind dat ieder paard recht heeft op weidegang. Maakt niet uit wat voor paard of wat ermee wordt gedaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:13

Tja.. ik denk dat de meeste dressuurruiters mijn paard nooit los zouden zetten.. Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat sommige mensen van mening zijn dat sportpaarden niet op het land mogen, omdat het risico te groot is.

Mijn paard heeft op het land of in de paddock altijd wat.. en dat houdt gewoon niet op. Het is een super fijn sportpaard, door de M2 heen gerold, meer potentie, maar heeft bijna elke week wel een blessure door het buiten spelen..

Ik hou hem er niet voor binnen, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dat risico niet durven te nemen..

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:46

het is sowieso niet goed om hem op stal te zetten zonder dat 'ie op het weiland komt lijkt mij.
Te zit zelf toch ook niet de hele dag stil ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:34

Hoe panischer en voorzichtiger je met een (sport)paard doet, hoe gekker een paard gaat doen op het land.
LAAT ZE gewoon dagelijks lekker naar buiten, dan is de kans op blessures echt niet groot, hoor. ;)

Juist die paarden die altijd maar opgesloten staan en alleen maar onder controle beweging krijgen, gaan gek doen.
En verder vind ik dat eeuwige argument over de waarde van een paard echt bullshit. Een paard is een paard. Niets meer, niets minder. Alle paarden hebben behoefte aan vrijheid buiten met soortgenoten. :j

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:32

annebe schreef:
Een paard = een paard

_/-\o_

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:28

ja, idd. hoe minder je een paard op de wei laat hoe gekker en wilder ie doet.
snap best dat paarden die bijna nooit buiten komen snel een blessure krijgen, die pesen enzo zijn echt niks gewend.
maar er komen binnekort nieuwe regels bijv: een paard moet minimaal 4 uur op de wei staan:)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:46

Vrije beweging dat wil niet zeggen wei hoor.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:16

volgens mij is het best wel onzin ik ken namelijk ook (sport)paarden die langer op de wei staan
want je paard heeft toch beweging nodig ook als je niet rijdt

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:19

Die van mij staan momenteel gewoon 24/7 op het land en hebben meer energie met rijden als dat ze op stal staan :j