[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:36

Ik zweer bij sella zadels voor korte rondere paarden. Een paard met veel schoft die wat wegvalt bij de schouder zijn ze dan weer minder geschikt. Heb er nu 2 en ze zitten heerlijk. 2ehands wel lastiger aan te komen nog.

Hier staat trainen op een laag pitje. Mijn lijf (reuma oa) werkt met dit waterkoude weer niet mee helaas :n

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:39

cp112 schreef:
Ik zweer bij sella zadels voor korte rondere paarden. Een paard met veel schoft die wat wegvalt bij de schouder zijn ze dan weer minder geschikt. Heb er nu 2 en ze zitten heerlijk. 2ehands wel lastiger aan te komen nog.

Hier staat trainen op een laag pitje. Mijn lijf (reuma oa) werkt met dit waterkoude weer niet mee helaas :n

Je omschrijft precies mijn paard haha
Alhoewel intussen de bestiering achter zijn schoft/schouder wel weer mooi op orde is. Maar dit maakt wellicht dat ze alleen maar makkelijker naar voren komen.

Sterkte met de reuma. Kan me voorstellen dat dit weer alles behalve ideaal is dan...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:47

Voor die hoge schoft paarden die nog wel eens willen veranderen qua bespiering heb ik 2 kent&masters zadels high wither model :j boom is te wisselen.
Sella is overigens ook volledig aanpasbaar qua boom maar de vorm is meer voor rondgeribt

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:39

Mellamoshan, ik heb het helemaal gelezen haha.

Maar ik reed of rijd mijn liezen dus ook open met de Schutte, nog nooit gehad met een ander zadel. Moet echt opletten nu dat ik geen ondergoed aan doe met een randje of naad. En met het bontje onder het zadel lijkt het ook beter. Heb het icm speciaal ondergoed niet meer zo erg gehad. Maargoed, wel fijn als je geen speciaal ondergoed aanhoeft. Had met een clinic allemaal bloed in mijn witte rijbroek en maar doorbijten :+

Maar wel heel vervelend zeg, je hebt echt ook al veel veel geprobeerd.

Toevallig nemen ze voor mij ook Anatomica mee, maar het komt wel eens voor dat de kussens scheef zijn. Dus daar moet je dan wel heel goed opletten.

Ik zit helaas niet in je regio, dus ken daar ook niemand.

En klinkt erg fijn van je les. Ik wil in de les ook graag bezig met 2e draf/passage

En sneu van je jonge merrie. Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Karel is ook geen fan van vuurwerk maar gelukkig ook goed doorgekomen. Blij dat het weer klaar is.

Cp112, wat vervelend van je reuma zeg! Ik doe het lichamelijk s winters ook wat slechter. Op naar de lente :')

Sella is voor mij dus helaas echt wel boven budget.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:47

Urosa ze zijn er ook 2e hands bij ali

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:40

Mella wat een ellende joh, om wanhopig van te worden. Ik heb een paard gereden met een Sella zadel maar kon er niet fijn in zitten. Nou zegt t niet veel want ik heb een heel andere bouw dan de eigenaar en die zat er fijn in.
Zadelmakers waar ik goede verhalen over hoor zijn country Mill Nijkerk en ikben blij met Hollander in Klarenbeek. De nieuwe eigenaar van Vrielink in Apeldoorn lijkt ook kundig te zijn.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:33

Urosa, auwww.. hoop dat de clinic wel goed ging dan :oo
Haike, mijn bijrijdster komt 2/3x per week waarvan ze minimaal 1 keer zelf les heeft.
Nouvel, leuke foto!
Cp122, reuma hebben we hier ook last van. Hoop dat het snel weer warmer wordt, gelukkig vindt mijn merrie de sneeuw wel leuk :brr: :')

Afbeelding

mellamoshan schreef:
Sw dat lijkt me echt een heerlijk zadel!! Is jouw zadel intussen alweer op orde?

Helaas ben ik bang dat ik mijn zadel niet meer op orde krijg.. De Prestige boom was breder gezet, maar ondanks dat hij er relatief goed uitziet krijgen we hem niet meer goed bij de schouder en heeft ze er duidelijk last van.
Afbeelding

Het op maat gemaakte Kentaur springzadel werd hier ook scheef... :=
Afbeelding

We rijden nu even verder met de CWD en volgende week donderdag komt een andere zadelmaker kijken. Hij heeft ook een ruim assortiment tweedehands zadels, dus ben benieuwd. Roz heeft wel wat schoft maar is alsnog behoorlijk vlak over de rug waardoor het vaak wat schuift.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:52

Sw, die foto _O- wat jammer zeg van je zadel! Ziet er namelijk verder wel fijn uit. Hopelijk kan de andere zadelmaker je verder helpen!

Ik heb een filmpje van de les gisteren zo trots op hem <3 we hebben gewerkt aan de vliegende wissel, ik wilde hem nu graag ook op een andere plek dan de diagonaal vragen omdat dit nu thuis goed gaat. Moest ik hem eerst op de diagonaal laten zien. Deed hij beide kanten op zo mooi! (die hebben we natuurlijk niet op film) :+

Vervolgens moest ik appuyeren en dan bij B of E vragen. Dat vond hij even gek en kwam hij wat in de knoop met zijn benen :') maar hij bleef proberen. Daarna nog even een keer op de diagonaal gevraagd. Dat ging wat minder dan we kunnen, maar hij deed wel zijn best en heb die wel in het filmpje gedaan omdat het ook leuk is om de progressie vast te leggen.

Nog genoeg dat beter kan maar ik ben trots op waar we al mee bezig zijn :)

Aan het einde ook bezig geweest met de 2de draf en dat lukte ook al een paar passen :D Heb ik helaas geen film van.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:22

SW oh die heeft ook zulke mooie grote oren! Net mijn ezeltje!

Karel doet het zoet zeg! Ik vind wissels op de diagonaal lastig. Daar begin ik pas mee als ze redelijk wisselen.

Ik was best blij met mijn les gister.
Hij heeft echt zoveel vooruitgang geboekt
https://youtu.be/xMwQ3duRnbo

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:44

Nimber oh! Dit is voor mij de eerste keer dat ik een paard het aanleer. Lekker slim, trauma paard op wissel gebied met groene ruiter maar het is goed gekomen :') En op de clinic en bij mijn instructrice moest het op de diagonaal eerst. Waar begin jij?

Ice wisselt heel mooi <3 en voor de rest ook lekker bezig zeg! Stoer paard.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:23

Ik begin altijd met wissels aan de lange zijde vanuit contra dan heb je net wat meer steun aan de wand. Een rechte diagonaal is soms al uitdaging genoeg Haha.
Mijn wissels zijn ook nog een uitdaging hoor, rechter en groter is nu onze puzzeltocht. Hij kan ze voor een 8 maar zo af en toe is er ook nog wel 1 te vlak of achter eerst of na.
Ik vind t maar lastig allemaal

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:30

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:27

Kom even onder mijn steen vandaan, wissels hier ook nog wel tricky hoor! Ze springt ze wel netjes op de hulp, van Links naar Rechts heel goed maar andersom toch nog iets na van achteren.

Nog even oefenen. :')

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:33

Dg dat heb ik ook een half jaar gehad hoor die naar rechts was altijd goed, soms achter eerst. Naar links was lastiger. Die moest ik echt een randje travers zetten eigenlijk pas sinds een paar maand dat hij die goed doet. Rechts is safe die is eigenlijk altijd goed alleen soms wat vlak of scheef. Links is of heel goed of te weinig doorgesprongen een tussenweg heeft hij niet en een enkele keer nog na.

Mijn doel voor 2020 was het Z1 door rijden. Ik had nu z2 willen gaan starten maar afgelopen oktober stonden we op Zzlicht +2
Vorig jaar om deze tijd reden we nog m2 hoe bizar is dat?
Doel voor dit jaar is eind van het jaar een puntje in t zzzwaar te hebben. Nouja als er ooit wedstrijden komen.

Hebben jullie doelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:46

Jullie zijn al fanatiek bezig met de wissels urosa, dat is hier echt nog ver van ons bed!

Verder nog steeds veel zadeltroubles overal, hopelijk snel alsnog een goede oplossing

Hier weer pech, net voor oud en nieuw weekje rust vanwege een dikke knie, en nu weer een dikke kogel..... Is maar minimaal maar toch maar even weer laten staan deze week en dan kijken hoe van het weekend is.

En mooi doel nimber!

Wij reden december 2019 M1 en vanaf toen tot augustus meer stilgegaan dan gereden, toen opgepakt, 2x Z1 gestart en toen vanaf half oktober weer 2 maanden stilgestaan ongeveer, dus dit was niet echt ons jaar.... ;(
Wel in de tijd dat we gereden hebben, hele fijne ontwikkeling doorgemaakt en ons doel is dat door te zetten straks. Sowieso wil ik zomer nog Z1 blijven en dan dan hopelijk voor 2022 starten in het Z2.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:47

Leuk filmpje urosa, zo te zien zijn jullie ook lekker aan het knutselen.

Hier de wissels het kwartje kunnen laten vallen na een appuyement ene wissel springen. Dan is de nieuwe schouder mooi vrij en breng je hem net even uit balans en plop, wissel. Uitgebreid belonen en zo verder uitbreiden.
Die van ons zijn overigens ook niet altijd stabiel hoor. Hij snapt het spelletje prima, maar soms is het makkelijker in tweeen hé :Y)

Nimber, heel gaaf filmpje weer. Krachtpatser! Die tweede draf is ook knap bevestigd en houdt hij goed vol hé.

Ons doel dit jaar, als we überhaupt weer een x mogen... z2 met winst. We hebben zoveel oponthoud en pech gehad eind m2/begin z1, hij begint eindelijk weer fijn los door z’n lichaam te lopen. Dat miste ik al heel lang.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:06

Haike wat een pech blessure leed dat is echt niet leuk.

Mella ik wil m nog iets meer voorwaarts daarin hebben. Beetje meer zoals de laatste lange zijde maar daarin wordt m’n aanleuning nog wat te onrustig.

Morgen komt de Bitfitter om eens te kijken of we s&t kunnen aan meten want op dat soort stukjes kan hij wel wat te duwerig op de trens worden. Misschien dat t wat fijner en makkelijker gaat worden dan op m’n watertrensje

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:51

Ja, heb het idee dat het vooral het linkerachterbeen is die net niet ver genoeg mee naar voren komt, dus geef nu meestal een klein tikje links achter zodat ze hem wat meer doorspringt.

Jemig Haike, wat een pech! Het zit ook niet mee zo met al die problemen.

Ik ben de afgelopen weken/maanden vooral bezig geweest met mijn nieuwe instructeur en het werpt echt enorm zijn vruchten af. Paard is ineens wel gewoon aan mijn been. :') Draf heeft ook veel meer expressie dus ik hoop hieruit weer vooruit te kunnen gaan.

Ik heb niet echt harde doelen gesteld omdat ik mezelf niet teleur wil stellen, maar zou eigenlijk wel het Z1 uit willen rijden en misschien een puntje in het Z2.

We gaan met springen en eventing ook echt keigoed nu dus dat wil ik ook wat meer oppakken komend jaar.
Zit nu vooral ongeduldig op de wedstrijden te wachten. :o

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:13

DreamGuide: wat fijn zeg dat je nieuwe instructeur zoveel verschil maakt! Leuk zeg dat je zo lekker veelzijdig bent! En qua doel klinkt het zo wel heel haalbaar!

Ik ben ook gek op springen en eventing (in mijn geval dan nooit gestart maar met met mijn gelderse ruin wel veel lessen en oefencros gereden), maar paardje dat ik nu rij heeft echt 0 talent :+ Hij vind het wel heel leuk, maar daardoor wordt het wat gevaarlijk. Lees, onbestuur race kanon dat met wegdrukte rug over de hindernis wil en daardoor natuurlijk alle balken meeneemt :') Wij zijn nu dus bezig met lage huppeltjes zodat hij leert wachten en ik hem beter kan helpen. Springjuf zei al dat ik ook niet meer moet willen dan een BB parcourtje := Maargoed, hij heeft de tijd van zijn leven dus we blijven lekker doorgaan :D

Nimber: grote kans dat het wel veel gaat schelen met S&T ja! Ben benieuwd. En dat laatste stukje was echt gaaf ja! Je instructeur werd er ook enthousiast van haha. Karel vind naar links ook lastiger :j Maar dat filmpje van jullie wissels vind ik er echt mooi uitzien, hij doet ze mooi constant en ontspannen. Jullie zijn echt snel gegaan :oo van de M2 naar ZZ licht is echt niet niks in zo'n korte tijd. Petje af.

Mellamoshan, die methode las ik ook eens als tip ja! Fijn dat het voor jullie zo gewerkt heeft. Hopelijk dit jaar dan meer geluk en kun je met een los paard winst rijden in de Z2!

Haike, ow nee! Wat een pech zeg. Hopelijk de rest van het jaar wat minder blessureleed en hopelijk lukt het dit jaar lekker die Z1 door te starten!

Ik ben ook zo vroeg begonnen met de wissels omdat hij zo'n trauma ermee had (was me verteld). Als je dan de hulp gaf nam hij echt een rotsprong of ging racen. Dus denk wel fijn als we eerst voor mekaar krijgen dat hij weet dat hij fouten mag maken en dat ik niet aan de teugels rop of hem een knal verkoop (of wat er dan ook gebeurd is). Hetzelfde met de piaffe, die hebben ze ook 'aangeleerd'. Maar telkens als hij dan iets niet snapte of spanning kreeg bleef hij stil staan en begon dan wat te hupsen, kreeg hem niet meer naar voren en maar stress kauwen. Dus voor hem was: 'help ik snap het niet meer' = 'piaffe'. Sommige mensen %)

Maargoed inmiddels is het weer een heel ander paard. Ik werk thuis, heel out of the box met voedselbeloning onder het rijden en dat heeft er ook voor gezorgd dat hij weer heel anders ging nadenken.

Ik had eerst bedacht als doel om misschien in 2021 al een Z2 proefje te kunnen starten. I know, best ambitieus zonder ook maar 1x Z1 gestart te hebben _O- Maar ben bang dat het niet echt haalbaar meer is met Corona en wanneer we weer kunnen starten, denk zelf dat het toch al snel pas april gaat worden. Z2 is voor ons allebei nieuw dus dat vind ik dan wel heel tof :D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:59

Urosa: herkenbaar verhaal, gelukkig snapt hij dat het bij jou wel veilig is <3
DG: jullie zijn ook zo top veelzijdig! Gaaf dat het met de nieuwe instructeur zo goed blijft gaan.
Nimber: gaaf doel! Ben benieuwd wat de fitter zegt
Mella: vanuit het appuyement vind ik inderdaad handig, zit bij ons ook in de Z2 proef.
Haike: Hopelijk gaat het snel beter :(:)

Wij doen de wissels bijna nooit op de diagonaal, dat vindt ze veel te leuk :') Wij doen het of vanuit appuyement/wijken of inderdaad ook vanuit de contragalop. Rechts naar Links is eigenlijk altijd top, maar Links naar Rechts verliezen we nog wel eens de impuls en dan krijgen we een bok :+
Roz kwam gisteren uit de wei met een dik been, maar ze is niet kreupel. Volgensmij hadden ze een beetje te hard gespeeld haha.

Mijn doel is om 1 weekend Z2 te starten en dan als het goed gaat aan het eind van het jaar ZZ te starten. Ons ambitieus doel is om in 2022 de overstap naar PSG te maken. Cindy denkt dat dit 100% haalbaar is, maar ik weet het niet zo... Heb al 2x PSG gereden, maar die paarden had ik niet volledig zelf opgeleid dus is het toch wat anders rijden :o

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:28

_Snow_White schreef:
Urosa: herkenbaar verhaal, gelukkig snapt hij dat het bij jou wel veilig is <3
DG: jullie zijn ook zo top veelzijdig! Gaaf dat het met de nieuwe instructeur zo goed blijft gaan.
Nimber: gaaf doel! Ben benieuwd wat de fitter zegt
Mella: vanuit het appuyement vind ik inderdaad handig, zit bij ons ook in de Z2 proef.
Haike: Hopelijk gaat het snel beter :(:)

Wij doen de wissels bijna nooit op de diagonaal, dat vindt ze veel te leuk :') Wij doen het of vanuit appuyement/wijken of inderdaad ook vanuit de contragalop. Rechts naar Links is eigenlijk altijd top, maar Links naar Rechts verliezen we nog wel eens de impuls en dan krijgen we een bok :+
Roz kwam gisteren uit de wei met een dik been, maar ze is niet kreupel. Volgensmij hadden ze een beetje te hard gespeeld haha.

Mijn doel is om 1 weekend Z2 te starten en dan als het goed gaat aan het eind van het jaar ZZ te starten. Ons ambitieus doel is om in 2022 de overstap naar PSG te maken. Cindy denkt dat dit 100% haalbaar is, maar ik weet het niet zo... Heb al 2x PSG gereden, maar die paarden had ik niet volledig zelf opgeleid dus is het toch wat anders rijden :o

Ik lees heel stil mee, vind alles leuk om te lezen en mee te kijken maar momenteel heel weinig tijd en zin gehad om te reageren.
Wilde Julie alvast een plaatje delen van vandaag
Afbeelding

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:57

Mooi plaatje Zamba.

Bezoek van de fitter was heel nuttig. Ik had vorig jaar wel een keer of wat gereden met t s&t hoofdstel wat ik nog had. Ik had nog 1 paar bitten over wat paste maar t was niet zo fijn. Hij pakt af en toe de schaar vast en zit te klooien met z’n tong, met de aanleuning gewoon niet lekker. Ik dacht eerst t moet wennen maar al snel hing t weer in de kast.

Nou was het aanmeten van een trens 4 jaar terug ook ellendig geweest dus ze kwam met de tip om dat dunne trensje maar als ondertrens te gebruiken. Daarna nog een andere stang gebruikt, maar daar was hij heel duwerig op.
Stang gewisseld en daarop ging hij in de staak. Duidelijk dus! weer een wisseling. Dat was heel duidelijk de beste keuze een heel dun stangetje met geen tongboog iets wiebelig in de aanleuning maar vergelijkbaar met mijn trens. Deze stang een halve cm groter nog geprobeerd en tadaaaa dat was m. Fijn in de aanleuning. Precies zoals op m’n trens maar dan in t stukje waar hij nu in t sluiten gaat duwen bleef hij mooi op de plek!
Helemaal gelukkig. Mooi hoofdstel laten aanmeten. Verschillende frontriemen voor gehad om uiteindelijk 1 het mooiste te vinden ennnnn die heb ik ookal op m’n trens hoofdstel. Duidelijke smaak heb ik.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:54

Nimber, wat fijn! Dan heeft de bitfitter zo echt wel enorme meerwaarde. Dat een halve centimeter dan zoveel verschil kan maken! Zag op Insta al filmpjes langs komen. Serious business hoor :D

Karel heeft best een zware en redelijk dikke stang. Lijkt mij niet echt het meest prettige maar hij loopt echter wel heel fijn met dit hoofdstel. Dus ik laat het eerst zo. Een paardentandarts zei toen eens tegen mij, never change a winning team :')

Ik heb met Karel ook wat verschillende trensjes gebruikt, maar hij loopt daar gewoon niet zo fijn op als met S&T. Terwijl ik nu eigenlijk de stangteugel altijd in een boogje heb hangen.

Zamba: mooi plaatje hoor!

SW: hoe is het nu met Roz haar been? En lekker ambitieuze doelen, leuk hoor!

Ik heb de afgelopen week niet gereden door de vorst, bak was bevroren. Vandaag weer opgestapt en hij pakte fijn aan! Lekker losgewerkt en wakker gemaakt. Cadeautje was de contra met fijne impuls en balans de beide kanten op. Donderdag ga ik oefenen met het wissel huiswerk van de juf.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:26

Ijsje is wel een beetje een drama Queen hoor. Als iets niet naar de zin is doet hij niets meer. Springschoentje om met een ander randje, bontje of wat dan ook. Hij staat in Spaanse pas met zn pootje te zwaaien. Nieuwe singel? Hij kan niet meer lopen etc etc

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:15

Nimber schreef:
Ijsje is wel een beetje een drama Queen hoor. Als iets niet naar de zin is doet hij niets meer. Springschoentje om met een ander randje, bontje of wat dan ook. Hij staat in Spaanse pas met zn pootje te zwaaien. Nieuwe singel? Hij kan niet meer lopen etc etc

Herkenbaar... Roz heeft bijna dagelijks beschermers om en loopt nog steeds de eerste paar passen als een 3-jarige die dit nog nooit gevoeld heeft :')

urosa schreef:
Karel heeft best een zware en redelijk dikke stang. Lijkt mij niet echt het meest prettige maar hij loopt echter wel heel fijn met dit hoofdstel. Dus ik laat het eerst zo. Een paardentandarts zei toen eens tegen mij, never change a winning team :')

Ik heb met Karel ook wat verschillende trensjes gebruikt, maar hij loopt daar gewoon niet zo fijn op als met S&T. Terwijl ik nu eigenlijk de stangteugel altijd in een boogje heb hangen.

Dit hebben wij inderdaad ook. We reden eerst met een 13cm dunne stang met korte scharen en bijna geen tongboog, maar uiteindelijk via de fitter op een relatief zware 12cm stang met grote tongboog geland. De neusriem zit voor het mooie eigenlijk net iets te hoog, maar ze vindt dit duidelijk het fijnste. Ik rijd eigenlijk alleen met S&T in de les, maar dat is vooral omdat ik dan iets meer aan mezelf kan werken zonder per ongeluk de stangteugel te strak te nemen, iets wat met de dikke winter handschoenen nog wel eens gebeurt :o

Haar been is gelukkig weer goed, met koeling & stalbandages komt alles goed. Ze heeft wel een lichte ronding op het griffelbeen achter, maar ze heeft hier totaal geen last van. Denk dat ik het de volgende keer bespreek als de DA er is voor de entingen, maar ga hier niet apart voor bellen.

We hebben gisteren per ongeluk voor het eerst een serie wissels gesprongen. Jong paard in de bak ging gek doen en we moesten creatief rijden om het te vermijden. Kregen we zomaar 4 perfecte wissels om de 2 _O-