Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:49

waarom niet?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:05

Omdat je dan grote kans hebt dat hij de wissel in tweeën gaat springen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:11

nooit geen problemen mee gehad. als ik mijn paard goed verzameld hebt dan kan ik hem goed op het balkje rijden en dan komt er een keurige wissel

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:26

er zijn wel degelijk een groep paarden die er heel lang over doen om correcte wissels te leren (ken voorbeelden van een jaar tot 2 jaar.. en dat was niet bij de eerste beste ruiter...)
Het is wel een natuurlijke oefening maar onder commando valt het nog niet altijd mee voor sommige paarden..
Maar ik ben het er wel mee eens dat je in de Z2 correcte wissels moet kunenn springen en soms vergt dat wat meer doorzettingsvermogen..

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:37

oosterhoff schreef:
nooit geen problemen mee gehad. als ik mijn paard goed verzameld hebt dan kan ik hem goed op het balkje rijden en dan komt er een keurige wissel

Maar als je hem goed verzameld hebt, kun je hem ook gewoon op de rechte zijde om/rechtstellen, tellen en een wissel springen. Daar heb je naar mijn idee geen balk voor nodig. En op deze manier wisselen verkleint de kans op naspringen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:39

Het hielp mij omdat ik het zelf nooit op een paard had gedaan dat het al kon. Maar inderdaat als je hem goed verzameld hebt kan het net zo goed zonder balkje

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:44

daar zit natuurlijk wel een groot verschil in... wanneer de ruiter zelf de wissels nog moet leren is het inderdaad makkelijker eerst wat ervaring op te doen op een paard die de wissels wel kent...
Maar wij hebben ook nooit gebruik gemaakt van balkjes...

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:10

Is toch algemeen bekend dacht ik dat als je met balkjes wissels gaat oefenen dat je dan een hele grote kans op wissels in 2-en hebt...

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:25

toch gebeurt het nog heel veel bettine...

Fysiomeid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:46

Bettine schreef:
Is toch algemeen bekend dacht ik dat als je met balkjes wissels gaat oefenen dat je dan een hele grote kans op wissels in 2-en hebt...

Nou, dat zou best kunnen, maar bij ons wordt het allemaal zo aangeleerd, en het is echt niet zo dat je dat elke dag 30 x oefent ofzo, het is alleen duidelijker voor een paard wat er bedoelt wordt, en als hij het na een paar x snapt, dan heb je dat balkje niet meer nodig. Het is echt alleen maar als een zeer tijdelijk hulpmiddel.

Het is vooral voor mensen én paarden die het beide nog nooit hebben gedaan, dan kun je wat gecontroleerden wisselen. Het is heel vaak zo, dat mensen maar gewoon even hun benen omgooien en de andere kant op gaan hangen, in de hoop dat hun paard wisselt. En als hij het niet meteen doet, blijven ze er nog een aantal passen naast hangen in de hoop dat hij het toch nog een keer doet. Een balkje kan dit voorkomen, omdat ruiter en paard weten waar ze aan toen zijn, en nog belangrijker WANNEER. Je kan zo veel beter aftelllen voor je wissel, en je hoeft dan niet meer te twijfelen wanneer je hem rijdt.

Maar voor de duidelijkheid, dit is vaak gebruikt voor combinatie's die nog nooit een wissel hebben gesprongen. Ik kan begrijpen dat de meer ervaren ruiters hier geen behoefte meer aan hebben als ze het een jong paard aanleren

PS ik heb het mijn pony ook zo geleerd en hij heeft nog nooooit een wissel in tweeën gesprongen (ff afkloppen ) en krijg er nu bijna altijd zevens voor!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:22

Niet om er nog weer tegenin te gaan, maar leren plaatsen van de wissel kan toch ook gewoon door te tellen? 1..2..3..en wissel.
Dan krijg je niet dat gewring wat jij wil voorkomen door het balkje. En dan krijg je ook niet het in 2-en springen door met een balk te wisselen.

Fysiomeid

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:52

Waarschijnlijk zijn er een hoop manieren om een paard een wissel te laten springen. Dit ligt ook aan de ruiter en het paard, en het is aan de instructie om voor de combinatie een passende oefening te kiezen. Ik zeg dus absoluut niet dat die andere methodes fout zijn, ik geef alleen aan hoe het mij is geleerd.
Verschillende combinaties vragen om verschillende trainingsmethodes!!! Dus wat jullie zeggen klopt ook hoor!

Ps sorry dat het beetje off-topic is gegaan

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:07

Om nog even terug te komen op die winstpunten. Als jij 6 keer een 4 krijgt voor je changementen dan zijn dat 12 minpunten. Moet je de rest toch wel extra voor elkaar hebben om een winstpunt te rijden. Maar ik ben van mening dat wanneer je geen correcte wissel kunt rijden je ook niet in het Z2 thuis hoort. Net als iemand die niet kan wijken niks in het L te zoeken heeft. Ookal heb je de winstpunten, je paard is dan gewoon nog niet voldoende afgericht en ik vind het dan verstandiger om je paard een tijdje thuis door te trainen zodat hij het wel snapt.
Ik bedoel natuurlijk niet dat je een paard thuis moet houden totdat hij alle oefeningen voor een 8 kan. Maar als je paard zijn wissels niet springt waarom zou je hem dan in het Z2 willen starten???

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:12

Om desondanks die winstpunt te halen en dus geklasseerd te zijn. Die klassering kun je nodig hebben als je bijv. een jurycursus wilt doen of om je tweede Z-klassering te hebben. Ik doe maar een gooi.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:17

Ja dat kan wel zijn, maar dan nog hoor je nou eenmaal de gevraagde oefeningen te beheersen alvorens je een winstpunt krijgt. Het is niet onmogelijk, maar wel moeilijk op deze manier. Maar dat is in mijn ogen ook terecht, het is immers geen B meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:29

missmuts schreef:
Om desondanks die winstpunt te halen en dus geklasseerd te zijn. Die klassering kun je nodig hebben als je bijv. een jurycursus wilt doen of om je tweede Z-klassering te hebben. Ik doe maar een gooi.

Snap ik wel. Maar zo'n cursus kun je ook gaan doen op het moment dat je er klaar voor bent om die punten in het Z2 wel te rijden, zeg maar. Dan begin je gewoon wat later met de cursus. En als je met je paard nooit Z2 geklasseerd raakt, dan zou je het misschien met een ander paard kunnen proberen.

Het is wel jammer aan de ene kant dat je 'klasseringen' nodig hebt voor bepaalde cursussen. Het zou heel goed kunnen dat iemand die moeite heeft met wissels een veel beter oog heeft voor jureren dan iemand die het getroffen heeft met een volautomatisch supertalentvol en ook nog eens zeer braaf paard, dat de halve week getraind wordt door een prof. en het hierdoor ook altijd maar blijft doen.

Gewoon een Z2-klassering willen halen, dat wil iedereen wel denk ik, maar vind ik niet echt een reden om dan maar geen goede wissels te hoeven kunnen springen.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:30

helemaal mee eens!!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:38

Dus als jouw paard zijn wissels niet 100 % voor elkaar krijgt en je hebt 30 wp in het Z1 zometeen, dan moet je maar stoppen met wedstrijden rijden wat jullie betreft?
Terwijl hij voor de rest prima voor elkaar is en je rijdt bij wijze van spreken steeds 2 wp in het Z1 per proef?
Ik vind dat nogal ver gaan hoor.
Wat mij betreft start iemand gewoon Z2 en kiest de proeven uit met 4 wissels, hoopt dat er een jurylid zit die het niet zo goed ziet en scoort alsnog dikke punten.
Ik denk nl. niet dat dat onmogelijk is en eigenlijk vind ik dat ook niet onterecht. Een proef bestaat uit zoveel meer onderdelen dan alleen wissels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:46

Fitzroy, als je je paard verder zo perfect voor elkaar hebt dan kun je die wissels heus wel compenseren. Daarnaast wordt het aantal wissels alleen maar groter naarmate je verder komt. Eerst om de zoveel passen een paar achter elkaar, later om de pas. Ze horen er toch echt gewoon bij.

En natuurlijk hoef je niet te stoppen op Z1 + 30. Je kunt toch gewoon doortrainen en vervolgens Z2 starten. Daarnaast denk ik dat het slim is om heel erg op tijd te beginnen met wissels oefenen en niet pas als de Z2 heel dichtbij komt.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:53

Tja, Corine, uit ervaring weet ik dat sommige paarden nooit een perfecte wissel springen en dat heeft niets met het tijdstip beginnen oefenen van wissels te maken.
Zoals Bettine al zei: je kunt zelfs winst in het ZZ-L rijden zonder 1 goede wissel

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:20

Ik snap jullie ook wel. En even voor de duidelijkheid: het is niet op mij van toepassing Toch snap ik ook de mensen die het doen voor de redenen zoals ik schrijf. Als je echt graag een cursus wil doen, dan ben je gek als je niet een poging waagt, goede wissel of niet.

Er zijn toch ook zat mensen die B starten zonder fatsoenlijk de baan door te komen? Dat is toch hetzelfde.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:35

CCCCorine schreef:
En natuurlijk hoef je niet te stoppen op Z1 + 30. Je kunt toch gewoon doortrainen en vervolgens Z2 starten. Daarnaast denk ik dat het slim is om heel erg op tijd te beginnen met wissels oefenen en niet pas als de Z2 heel dichtbij komt.

Daarom was het wellicht ook verstandig geweest om de contragalop uit de Z1 te verwijderen (en dat in de M2 juist sterk op te nemen).
Dan kun je iets gemakkelijker dooroefenen met de wissels als je het "komende weekend" weer Z1 moet starten en je beestje compleet gestressed raakt van de wissel-training........

Zelf ken ik dat probleem niet omdat ik me geen zorgen hoef te maken over winstpunten in het Z1. Als ik zo nodig ernstig op wissels zou moeten oefenen en daardoor noodgedwongen een tijdje geen Z1 (of M2 !) kan starten heb ik gemakkelijk praten....

Maar over het algemeen geldt: je kunt niet snel genoeg beginnen met je wissels. Begin maar met je 3,5 jarige, want die weet nog niet wat vluchten is.....

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:14

Ik heb me net ingeschreven voor 19 December in Wanroij..
Ik wil toch weleens weten hoe ze eruit gaan zien.. Want hoe ik nu hoor van andere mensen; Snapi k er niks van

Ik heb ook even 2 boekjes besteld.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:50

Fitzroy schreef:
Dus als jouw paard zijn wissels niet 100 % voor elkaar krijgt en je hebt 30 wp in het Z1 zometeen, dan moet je maar stoppen met wedstrijden rijden wat jullie betreft?
Terwijl hij voor de rest prima voor elkaar is en je rijdt bij wijze van spreken steeds 2 wp in het Z1 per proef?

Nee ik denk nit dat dat bedoeld wordt, iedereen kan immers een zwak punt hebben. Maar als jou paard gewoon helemaal geen wissel springt hoort hij niet in het Z2 thuis. Ieder paard kun je een wissel aanleren, al is het maar voor een 5. Dat zijn maar 6 minpunten en die moeten dan ook makkelijk weg te rijden zijn als je de rest voor elkaar hebt.
Maar als je na langdurig oefenen nog steeds geen goede wissels kunt laten zien, dan is dat paard (of de ruiter/amazone) misschien wel niet geschikt voor het Z2 en moet je het gewoon een heel goed Z1 paard laten.
Dan kun je of toch Z2 gaan starten en hopen op af en toe net een winstpunt (al snap ik daar persoonlijk de lol niet van) of je moet wat anders verzinnen.
Als je persé dat winstpunt moet hebben voor het volgen van een cursus of iets dergelijks dan heb je al een heel ander uitgangspunt, dan gaat het niet meer om het correct scholen van je paard of het zo'n hoog mogelijk aantal punten rijden in het Z2.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:29

frunnik schreef:
Als je persé dat winstpunt moet hebben voor het volgen van een cursus of iets dergelijks dan heb je al een heel ander uitgangspunt, dan gaat het niet meer om het correct scholen van je paard of het zo'n hoog mogelijk aantal punten rijden in het Z2.

Dat klopt. Maar nogmaals: ik denk dat errug veel mensen niet in de klasse rijden waar ze rijtechnisch ook daadwerkelijk thuis horen.