VValar schreef:Nee ik heb de skeelerlessen-zonder-helm-zaak niet gevold inderdaad. Maar zo kunnen we natuurlijk wel veel voorbeelden erbij halen. Dit topic alleen staat er al bol van. Het gaat om paardrijden, niet om skeeleren, fietsen, darten of wat dan ook. Maar als jij het zo belangrijk vindt, kun je het mij dan nog even toelichten?
Dat wil ik je best uitleggen, dat heeft namelijk één heel belangrijke juridische term; jurisprudentie.
Dat wil zeggen dat er in rechtzaken de rechtsgang gevolgd wordt van vergelijkbare zaken, bijvoorbeeld als er nog geen duidelijke jurisdictie is betreffende het onderwerp. Dan wordt er gezocht naar vergelijkbare zaken. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld een dodelijk ongeval bij een skeeler die zonder helm skeelerde, met een dodelijk ongeval van een ruiter die zonder helm reedt.
Dit geval van de skeeler was het eerste geval in Nederland waarbij de aansprakelijkheid op een ander werd geschoven en dient sindsdien als jurisprudentie voor menig ander sport, o.a. de paardensport.
Citaat:Ik wil dit liever inderdaad maar niet meemaken. Maar zoals ik al zei; sommige verzekeringsmaatschappijen hebben de helmplicht niet in hun regels opgenomen. Anderen weer wel. De KNHS zal, naar haar zeggen, waarschijnlijk een verzekeringsmaatschappij in handen hebben genomen die deze regel wél verplicht stelt. Een andere optie, die ik al eerder heb uitgelegd, is dat de KNHS zelf deze helmplicht in heeft gesteld (misschien om de reden die jij hierboven hebt gegeven; het USA verzekerings moraal komt deze kant op); de verzekering zal dan meegaan in deze regel. Welk van de twee deze regel ingevoerd heeft is mij onduidelijk en eigenlijk ook niet zo heel belangrijk mbt dit topic.
Gek dat je dit allemaal niet van toepassing vindt op dit topic, het is namelijk dé reden voor de knhs om tot invoering van deze regel over te gaan en dat is imo niet geheel onverstandig.
Ow, en je wilt inderdaad dat juridische getouwtrek niet meemaken. Ik maak het helaas al mijn hele leven mee (ivm moeder, niet mijzelf) en het is niet voor niets dat ik graag op de hoogte blijf van dit soort verzekeringstechnische zaken.