Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:43

Ah leuk Charmaine, daar hoor ik idd meer goede berichten over! Jullie vereniging staat goed bekend!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:47

Charmaine schreef:
PSvanLot schreef:
Net bijscholing gehad van de jurycursus. Daar ook de vraag gesteld van de hoofdstelnummers.

Daar vertelde de cursusleidster dat het per 1 april verplicht gaat worden. Ligt nu op het bureau en wordt binnenkort bekend gemaakt.
Alle juryleden super blij ermee.

Net alle wedstrijden ingediend en goedgekeurd :+ Maar zal het er wel bij gaan vermelden dan, zeker als het zo op prijs gesteld wordt.

Niet op prijs gesteld. Gewoon voor iedereen verplicht.
Komt ook een reglementswijziging voor.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:57

Maar dat nummer kun je toch ook op dekje spelden? Dat doe ik meestal. :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:10

Even een lekenvraag, hoe werkt zo’n nummer dan, moet je dat zelf kopen of krijg je per wedstrijd een nummer?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:10

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:46

Kaitlyn schreef:

Zeker. Je kunt ze ook aan je beugel maken als je dat prettig vindt.

Autumnn schreef:
Even een lekenvraag, hoe werkt zo’n nummer dan, moet je dat zelf kopen of krijg je per wedstrijd een nummer?

Die zil je zelf aan moeten schaffen. Het is een houder waarin je je nummer, 3 laatste van combinatienummer, in schuift.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:52

Kaitlyn schreef:

Ja dat doe ik ook! :j
Als je toch een nummer gebruikt, doe ze aan 2 kanten. Vaak genoeg dat combinaties langs de jury rijden met het nummer aan 1 kant wat je vervolgens niet kan lezen aangezien het aan de andere kant zit.

Ik doe het dus aan mijn dekje aan beide kanten.
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:51

Met springen deed ik 'm nog weleens aan mijn martingaal. :D
Ik vind ze zo groot voor aan het hoofdstel en dan zo'n afbreuk aan het hoofd doen. :o

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:04

Dan voor alle wedstrijden of alleen selectie/regio? Weet dat het inderdaad in Gelderland op de regio verplicht is, was heel verbaasd toen het in Drenthe niet hoefde.

Vind het niet gek, merk ook vooral met indoor wedstrijden nu als ik me aanmeld bij de jury bij de laatste paar wedstrijden dat ze heel geïrriteerd kijken omdat ze niet kunnen horen wat ik zeg (terwijl ik echt al heel hard praat voor dat geval), komen ze het hokje uit en dan is het "oh zei je dat"....

Vorig jaar had ik dat gevoel niet, kan toeval zijn maar is nu al een paar keer achter elkaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:06

Selecties, maar vooral kampioenschappen was het hier al jaren verplicht idd. Wat grotere wedstrijden ook vaak wel.

Ik vind het wel handiger, want ik wil graag het rondje gebruiken om baan te verkennen en niet om aan te melden. Lezer kan niet altijd aanmelden. Hoewel aardig wat wedstrijden hier aangeven dat je niet hoeft aan te melden. Daar regelt de ringmeester het

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:39

Enzo_Ollie schreef:
Dan voor alle wedstrijden of alleen selectie/regio? Weet dat het inderdaad in Gelderland op de regio verplicht is, was heel verbaasd toen het in Drenthe niet hoefde.

Vind het niet gek, merk ook vooral met indoor wedstrijden nu als ik me aanmeld bij de jury bij de laatste paar wedstrijden dat ze heel geïrriteerd kijken omdat ze niet kunnen horen wat ik zeg (terwijl ik echt al heel hard praat voor dat geval), komen ze het hokje uit en dan is het "oh zei je dat"....

Vorig jaar had ik dat gevoel niet, kan toeval zijn maar is nu al een paar keer achter elkaar

Alle wedstrijden. Gewoon een algemene verplichting.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:45

Oh goed dat jullie het erover hebben. Ik moet ook nog zoiets kopen.

Nog een vraag. Is er voor je proef ruimte om een rondje linksom/rechtsom te dragen voordat je je proef begint? M’n paard wil soms nog wel even kijken maar dat is dan na een rondje kijken wel over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:50

Selina schreef:
Oh goed dat jullie het erover hebben. Ik moet ook nog zoiets kopen.

Nog een vraag. Is er voor je proef ruimte om een rondje linksom/rechtsom te dragen voordat je je proef begint? M’n paard wil soms nog wel even kijken maar dat is dan na een rondje kijken wel over.

Ja hoor, ik bied de deelnemers altijd de gelegenheid om een keer rond te rijden, mits ze op tijd binnen komen.

Weet wie er voor je start en zorg dat je, wanneer deze af groet, zo snel mogelijk de ring betreedt. Des te meer tijd heb je om rond te rijden. De jury moet de proef toch nog afwerken.

Kleine tip: Rijd ook een keer recht op de jury auto/hokje af zodat je paard het een keer gezien heeft. Vaak gaat er langs af prima en krijg je alsnog een storing op de AC lijn bij het binnenkomen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:52

Ik begin meestal meteen in draf, rondje ene kant, hand veranderen en rondje andere kant. Gebeurt zelden dat ik voor die tijd al mag beginnen ook.

Over aanmelden, ik probeer het wel altijd ook persoonlijk te doen. Heb al even geen wedstrijden gereden, maar als het kan ga ik even halthouden bij de jury en meld ons even aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:10

Het ligt ook erg aan de jury eb of er een ringmeester is. Sommige laten je wel op tijd naar de ring gaan dat je naar binnen kan als de ander afgroet, bij anderen kan je pas naar binnen als de ander de ring uit gaat.

En dan alsnog ligt het aan de jury. Bij de ene kan je meerdere rondjes rijden en zit je te wachten tot he eindelijk mag beginnen, bij de ander krijg je al signaal om te beginnen als je pas net bij de e of de b bent van het 1e rondje. Dus net een kwart :+

En ja, na signaal heb je nog wel de tijd, maar ik ga dan gewoon beginnen. Als paard wel ineens gaat loeren of schrikt wordt het vrij krap pm op tijd binnen te komen. :+

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:14

Hier in de regio (Utrecht en Gelderland west) is hoofdstelnummer al de normaalste zaak van de wereld eigenlijk, ook bij kleinere wedstrijden. Heb 'm op m'n dekje met spelden. Als aanmelden makkelijk kan doe ik dat ook nog, maar nummers heb ik inmiddels gewoon standaard omdat ze er 9 vd 10x toch om vragen.

Verder gaan jullie te hard voor mij om overal op de reageren hoor :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:35

MyWishMax schreef:
Het ligt ook erg aan de jury eb of er een ringmeester is. Sommige laten je wel op tijd naar de ring gaan dat je naar binnen kan als de ander afgroet, bij anderen kan je pas naar binnen als de ander de ring uit gaat.

En dan alsnog ligt het aan de jury. Bij de ene kan je meerdere rondjes rijden en zit je te wachten tot he eindelijk mag beginnen, bij de ander krijg je al signaal om te beginnen als je pas net bij de e of de b bent van het 1e rondje. Dus net een kwart :+

En ja, na signaal heb je nog wel de tijd, maar ik ga dan gewoon beginnen. Als paard wel ineens gaat loeren of schrikt wordt het vrij krap pm op tijd binnen te komen. :+

Na het belsignaal heb je 45 seconden om te starten, dan kun je bijna 1,5x de baan rond voordat je door de 45 seconden bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:38

Tot je paard dus wel schrikt en flink reageert en je van die 45 seconden al gebruik maakte om nog een andere kant op te gaan. Dus ik doe het niet meer en ga gewoon richting de A na het signaal.
Het is zat tijd als er niks mis gaat, anders is het nogal een banketstaaf manier om punten te vergooien.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-01-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:39

Ik krijg altijd zo de zenuwen als ik precies voor de A rijd en niet meer op tijd kan afwenden, en de bel dan gaat.
Ik heb altijd geleerd dat je de A niet voorbij mag rijden nadat de bel is gegaan, maar dat kan ook gewoon heel foute informatie zijn. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:39

MyWishMax schreef:
Tot je paard dus wel schrikt en flink reageert en je van die 45 seconden al gebruik maakte om nog een andere kant op te gaan. Dus ik doe het niet meer en ga gewoon richting de A na het signaal.

Tja, als het je in je proef gebeurt heb je een groter probleem. Niet te benauwd zijn om de 45 seconden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:40

Kaitlyn schreef:
Ik krijg altijd zo de zenuwen als ik precies voor de A rijd en niet meer op tijd kan afwenden, en de bel dan gaat.
Ik heb altijd geleerd dat je de A niet voorbij mag rijden nadat de bel is gegaan, maar dat kan ook gewoon heel foute informatie zijn. :')

Dat is foute informatie. Je mag enkel niet afwenden bij A na het belsignaal en dan doordraaien en nogmaals. Dan is je proef begonnen en krijg je -2.

Kunt prima nog een paar voltes bij A rijden na het belsignaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:41

PSvanLot schreef:
Kaitlyn schreef:

Dat is foute informatie. Je mag enkel niet afwenden bij A na het belsignaal en dan doordraaien en nogmaals. Dan is je proef begonnen en krijg je -2.

Oh goed om te weten! Dat is me ooit verteld, en heb ik maar gewoon aangenomen als waarheid. Draaide dan altijd maar gewoon een volte en was er nooit op afgestraft, maar dat zaadje zit dan ergens in je hoofd gepland hé? :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:42

Mijn ervaring is gewoon anders, dat kan he. Zowel met rijden als schrijven heb ik het toch meegemaakt dat die 45 seconden niet genoeg was en het dus alsnog punten kostte. Dan is het net zo 'erg' als dat het in de proef gebeurd.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:01

PSvanLot schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik heb ook in mijn hoofd zitten dat je A niet voorbij mag meer, wist wel dat het wel mocht. Maar ik heb daarom de afspraak met mijn lezer dat als ze een seintje krijgt en ik bijna bij A ben dat ze even wacht met beginnen tot ik A voorbij ben _O-

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:17

Wat fijn dat hoofdstelnummers verplicht worden.
Voor ons als juryleden een stuk handiger!

Zelf heb ik een hoofdstelnummer van Kettner. Is even een investering, maar super mooi en handig.
Die van mij is voor aan het hoofdstel met 2 “drukknopen”.

Er is er ook 1 met een schuifsysteem, welke je simpel aan je dekje of hoofdstel schuift.

Ik vind dit wel echt een aanrader!