Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:03

Had mijn post nog verder aangepast, maar je bent snel :)

En nu zeg je ook wat het allerbelangrijkste is, je accepteerd jezelf en houdt van jezelf om wie je bent.
Wat geeft anderen dan het recht om te gaan zeggen dat je af moet vallen ????

Alle respect voor je, jij staat beter in het leven dan menigeen die commentaar levert blijkbaar.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:11

@kwita
Waar schrijf ik dat ik standaard zie dat de recreatie ruiter een mindere combinatie is?
Ik schrijf dat ik het daar meer zie dan bij wedstrijd ruiters.

En ja ik ben ook een recreatie ruiter die heel soms een wedstrijdjes mee pakt met ook een maatje meer.
Maar ook een passend paard.

En ja van mij mag er wat van gezegd worden als het niet klopt.
Ook een jury.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:06

listiglistje schreef:
hahahatsjoe schreef:
Listiglistje, in alle eerlijkheid, als jij weet dat je 20 kilo overgewicht hebt waarom doe je er dan niets aan?

misschien omdat ik dat al 100 x tevergeefs geprobeerd heb en nu ik 40 word het er helemaal niet meer af wil :Y)

ik eet niet extreem veel, gewoon normaal, snoep nooit, eet nooit vette hap of friet ed, drink alleen
water met slimpie of thee, drink met mate in het weekend en beweeg iedere dag meer dan genoeg.

dus tja blij ben ik er niet mee, maar zo simpel is het niet....en eigenlijk heb ik er weinig tot geen last van (mijn paard ook niet, die is groot/flink genoeg met 1.82 m)

OK, dat is duidelijk. Ik weet niet of je ook zoetjes gebruikt of light frisdranken drinkt of bijvoorbeeld optimel ofzo met zoetstof, maar sinds ik geen zoetjes meer neem en ander spul met aspartaam maar pure stevia (alleen in de koffie) en niets meer eet met zoetstof erin, ben ik spontaan begonnen wat af te vallen, heb ik geen aanvallen van geeuwhonger meer bij lunchtijd of diner of na het eten, ook geen aanvallen van lekkere trek. Heel apart... Veel informatie over aspartaam is te vinden op www.aspartaam.nl, ik schrok wat ik daar las en ben acuut gestopt met zoetjes.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:10

Mousmous schreef:
Het gaat hier om te zwaar zijn voor je paard, dat is bij listilistje niet het geval. Dit is gewoon een mooie combinatie. Dus het gaat dan ook echt totaal niemand wat aan of ze af gaat vallen of niet. Het belangrijkste is of zij zelf tevreden is met hoe ze is. Ze accepteert blijkbaar heel goed hoe ze is, en dan komt er zo'n rare opmerking dat haar zelfbeeld beter wordt als ze afvalt. Nee, jouw zelfbeeld (hahahatsjoe) is niet goed, dat is geen reden voor iemand die zichzelf wel geaccepteerd heeft zichzelf met veel moeite te gaan veranderen omdat jij vindt dat ze dat zou moeten doen.

Lezen is ook een kunst... die jij duidelijk niet beheerst. Jammer. Ik sprak over mezelf en niet over listiglistje. Het lijkt wel of je je aangevallen voelt???

sneeuwpop

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:38

Het is idd een zwaar onderwerp waar veel mensen zich aangesproken voelen.

Waar ik me dan vooral aan stoor is wanneer de combinatie meer ruiter met paard wordt ipv een mooi geheel of paard met ruiter....
Hier zie ik regelmatig een IJsland langs gaan met een grote en lange ruiter... zit dus ook op de lepel van het zadel en erg ervaren is de amazone ook niet....
vind het echt niet leuk om naar te kijken. Echter wonen ze niet zo ver bij ons vandaan en wil ik geen ruzie. Verwacht ook niet dat het uit zal maken als ik er wel wat van zou zeggen want " IJslanders zijn sterk" .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:50

Ja, IJslanders zijn sterk, maar het heeft een reden dat ze in IJsland heel veel met handpaarden rijden...... Daar wisselen volwassen ruiters regelmatig van paard en dat wordt in NL helaas niet overgenomen. -O-

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:27

@ hahahatsjoe Lezen is voor mij geen kunst, gaat me heel gemakkelijk af. Ik voel me ook totaal niet aangevallen. Ik geef een nette reactie, wat je van jou niet kan zeggen.

Jij begrijpt niet dat LL niet af gaat vallen en dat als ze dat wel doet haar zelfbeeld verbetert. En dat terwijl LL zeer tevreden is met zichzelf. Jouw zelfbeeld is dus niet goed, dat schrijf je ook. Lees zelf je bericht desnoods even na. Want als het om aangevallen voelen gaat ????

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:02

Pfoe heftige discussie zeg.. Niet alles letterlijk gevolgd, pagina's doorgescrold zegmaar.
Ja ik vind dat je wat aan overgewicht kan doen. Maar ik vind het niet eerlijk hoe sommige mensen reageren op mensen die al zolang bezig zijn.
Ik zelf ben op dit moment 80 kg. Bij een lengte van 1.69. Te zwaar dus. Maar een ieder die ik spreek zegt huh? Als ze mn gewicht horen. Ik sport 5 x per week in de sportschool, paard zit er even niet in ivm blessure. Verder, tuurlijk snoep ik af en toe. Maar dat moet in mijn ogen ook kunnen, even genieten. Maar alsnog val ik gewoom 0,0 in gewicht af. Sterker nog, ik neem toe, en mijn omvang wordt smaller: spier opbouw.

Dus heb ik dan overgewicht? Ja. Doe ik er iets aan? Ja ik probeer t. Gebeurd er iets? Nee..

Niet zomaar oordelen e generaliseren is punt 1 wat ik hiermee duidelijk wil maken.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:50

Mousmous schreef:
@ hahahatsjoe Lezen is voor mij geen kunst, gaat me heel gemakkelijk af. Ik voel me ook totaal niet aangevallen. Ik geef een nette reactie, wat je van jou niet kan zeggen. Tsja... weer niet goed gelezen dus.

Jij begrijpt niet dat LL niet af gaat vallen en dat als ze dat wel doet haar zelfbeeld verbetert. Daar heb ik het nooit over gehad, nogmaals, goed lezen, ik had het over mezelf, wat ik in mijn vorige reactie ook schreef. En dat terwijl LL zeer tevreden is met zichzelf. Jouw zelfbeeld is dus niet goed, dat schrijf je ook. Mijn zelfbeeld is niets mis mee, ik vind mezelf alleen niet mooi te paard als ik 12 kilo te zwaar ben. Lees zelf je bericht desnoods even na. Want als het om aangevallen voelen gaat ???? 8)7

Wat ik probeerde is dit moeilijke onderwerp in algemene bewoordingen en dicht bij mezelf te houden, juist omdat ik geen oordeel wil vellen of iemand een rotgevoel wil bezorgen. Wat listiglistje dus wel heel goed begrepen heeft maar jij nog steeds niet.

O en over jury's gesproken: heel vaak bij een jury geschreven en ze mogen dus gewoon heel veel niet zeggen, alleen de proef beoordelen. Maar goed dat ik geen jury ben... Ik schrijf niet meer omdat ik het niet meer aan kon zien hoe slecht er vaak gereden wordt (bekkentrekkerij, in het zadel bonken), hoe vaak mensen niet in hun zadel passen en dus hun paard overlast bezorgen (niet alleen door hun gewicht maar dus ook hoe en feitelijk waar ze zitten) en hoe er met de paarden omgegaan wordt. De goeden niet te na gesproken uiteraard, want gelukkig zijn er ook nog genoeg fijne en goede ruiters.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:11

Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:18

En? Wat heeft dat met jury ingrijpen te maken als de combinatie past?
Is de jury ook al dokter?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:21

Nou, er staan wel meer offtopic reacties tussen... En daarnaast dat er toch in al dit soort topics gegooid wordt met: ik ben dik, maar tevreden, ik vind het mooi, ik kan er niks aan doen, etc.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:25

Ben blij dat mensen tevreden zijn over hun uiterlijk terwijl ze door een grote groep uitgekotst worden.

En aan dun zijn is niets te doen en alle dikkerds vreten maar.
Erg apart dat het alleen maar die kant in werkt volgens sommige.
Misschien even nadenken dat als je aan dun zijn niets gedaan kan worden dat dat voor evenveel mensen ook geldt met dik zijn?

Zolang de combinatie past is het goed.
Dat lijkt me meer einde discussie als hier komen vertellen dat het ongezond is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:34

antje_vip schreef:
Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.

Er is zoveel ongezond...kijk maar op de verpakkingen in supermarkten E-nummers, fruit bespoten,
lucht/milieuvervuiling, telefoon aan je oor, stralingen, vlees volgespoten met hormonen
en gevoerd met besmet veevoeder, noem maar op!

Moeten we dan maar met alles stoppen?

Get a life :7 Je leeft maar 1 keer en het leven is al kort genoeg,
dus ik zeg geniet er dan ook van, in welke vorm dan ook!!

Oh ja je druk maken over een ander is ook niet gezond (niet voor je hart en niet voor je geest) :D
Tjeetje waarom bemoeien mensen zich toch tegenwoordig allemaal met een ander....get a life denk ik dan!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:54

listiglistje schreef:
antje_vip schreef:

Er is zoveel ongezond...kijk maar op de verpakkingen in supermarkten E-nummers, fruit bespoten,
lucht/milieuvervuiling, telefoon aan je oor, stralingen, vlees volgespoten met hormonen
en gevoerd met besmet veevoeder, noem maar op!

Moeten we dan maar met alles stoppen?

Get a life :7 Je leeft maar 1 keer en het leven is al kort genoeg,
dus ik zeg geniet er dan ook van, in welke vorm dan ook!!

Wat kan het jou dan nog schelen dat men met teveel gewicht op een paard gaat zitten? Je leeft maar 1 keer, geniet ervan, het leven is kort genoeg! :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:57

schrikdraad schreef:
En aan dun zijn is niets te doen en alle dikkerds vreten maar.
Erg apart dat het alleen maar die kant in werkt volgens sommige.
Misschien even nadenken dat als je aan dun zijn niets gedaan kan worden dat dat voor evenveel mensen ook geldt met dik zijn?
.

Waar suggereer ik dit dan? Ik benoem een feit geen mening.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:19

En ik benoem het feit dat afvallen in veel gevallen amper kan. Net zoals bijkomen voor een ander.

Niet iedereen met overgewicht zit zijn paard in de weg, zoals ll al toonde, dus een aanval op haar is totaal onnodig en sfeer bederven in dit topic.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:44

Heb ik haar naam dan speciaal genoemd?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:49

Iemand quoten en dan jou in de tekst zetten vind ik wel persoonlijk ja.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:38

schrikdraad schreef:
En ik benoem het feit dat afvallen in veel gevallen amper kan. Net zoals bijkomen voor een ander.

Onzin.
Als ik bokt moet geloven dan kunnen 9 van de 10 mensen he-le-maal niks aan hun overgewicht doen. Toevallig allemaal schildklierproblemen of medicatie waarvan men tientallen kilo's aan komt en bewegen is ook al niet mogelijk. Dat is dus niet zo, de mensen waarbij dit het geval is vormen een uitzondering. In verreweg de meeste gevallen van mensen die te zwaar zijn is het een kwestie van beter op je eten letten en meer bewegen. En dat zeg ik als iemand die zelf een BMI had van ruim 33 en inmiddels ruim 22kg kwijt is, ik weet dus echt waar ik over praat als het om overgewicht gaat.

Maar wijzen naar externe oorzaken is veel gemakkelijker. Veel minder confronterend dan toe te geven 'ja, ik ben te zwaar en de oorzaak ligt bij mijzelf. En nee, het is niet eerlijk om mijn paard met dat teveel aan kilo's vet op te schepen.'

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:52

Eens met Mars. Hier ook 35 kilo kwijt, terwijl zelfs artsen zeiden dat het niet ging lukken. Als je geduld hebt en echt wil, is er een weg. Alleen zal het niet altijd makkelijk zijn en lang duren.

Neemt niet weg dat iedereen moet doen wat hij zelf wil, afvallen of niet. Maar dat was de vraag ook niet in dit topic ;)

Dat gesneer over en weer altijd als het om gewicht gaat... Is toch nergens voor nodig? Beetje respectvoller naar elkaar kan geen kwaad.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:41

Net zoveel onzin als de slanke mensen die zeggen er niets aan te kunnen doen.

Ja er.org een percentage dat er niets aan kan doen. Ik en vele met mij horen daarbij. Door steeds erg goed opletten maar 10 kilo te zwaar. Maar dat zijn in totaal toch 20 kilo die er voor medicijnen niet zaten.

Makkelijk praten als het bij jezelf wel door eetgewoonten komt.

Nee ik blijf erbij, veel meer mensen die wat lichamelijk hebben en zodoende niet aan kunnen komen maar ook niet af kunnen vallen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:57

schrikdraad schreef:
Makkelijk praten als het bij jezelf wel door eetgewoonten komt.

Ja? Denk je?
Ik denk dat je nog even wat verder na moet denken over die uitspraak ;)

Het is veel makkelijk om de schuld van je overtollige vet bij externe factoren te leggen in plaats van er iets aan te doen. In plaats van te zeggen 'ja maar, dat kan ik niet want..... ' en vervolgens toch op een paard te klimmen.

Kijk ook bvb naar Amanda haar verhaal, waar een wil is is een weg. Maar die weg kost moeite en het is simpel om dan af te haken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:28

ondertussen dat sommige mensen elkaar aan t afmaken zijn in een discussie over of LL wel of niet af moet vallen gooi ik ff een pizza in de oven. hoop dat men paard het me morgen vergeeft haha!!
trouwens heel eerlijk gezegd vind ik het ook niet verkeerd uit zien bij LL en ben je misschien 20 kilo te zwaar maar beter zwaar en gelukkig dan zwaarongelukkig maar ligt in gewicht. en over dat het ONGEZOND is.... mijn moeder is ook 15/20 kilo te zwaar en die is pas nog gezond verklaard... gek he..en sommige oma's/opa's zijn ook te zwaar en weten toch 100 te worden dus zo ongezond is het niet. tis pas ongezond als je er iets van krijgt als last van je suiker of cholesterol ofzoiets.

de jury mag toch met wedstrijden gewoon punten aftrek geven? als het paard echt er door belast word vind ik het niet meer dan normaal dat er wat van gezegd word. wel op een normale manier dan

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:47

Een paard dat duidelijk last heeft van een ruiter met extreem overgewicht zal nooit een goede proef kunnen lopen. Zo'n paard heeft dan al moeite met draven, laat staan dat het een goede midden of uitgestrekte galop zou kunnen tonen.
Ik heb zo'n situatie in al de jaren dat ik op wedstrijd kom nog niet meegemaakt. En ik heb toch al zat dikke mensen zien rondrijden.
En iemand met echt extreem overgewicht heeft niet eens de conditie om een proef te rijden denk ik zo.
Als je slank bent in verhouding tot een stevig iemand zal er zeker minder vet in de weg zitten, maar het is nooit een garantie dat als iemand afvalt dat die persoon dan ook beter op zijn paard zal gaan zitten.
Daarom is het ook niet eerlijk om iemand puntenaftrek te geven alleen op basis van zijn overgewicht.
Als iemand slecht zit, lagere punten ja, maar dat moet dan gelijk zijn met lagere punten voor een slechte zit bij een slank iemand.

De vergelijking met recreatieruiters kan ik toch eigenlijk wel inkomen. Iemand met extreem overgewicht zal makkelijker lekker een buitenritje kunnen maken, waar geen inspanning voor geleverd hoeft te worden, dan dus een dressuurproef rijden. Dus ik zou me ook kunnen voorstellen dat het meer voorkomt bij de recreatieruiters dan bij de wedstrijdruiters.

Wat ongezond leven betreft, dat is eigen keus. De een krijgt te weinig slaap. de ander eet te vet, rookt, drinkt, of feest te veel. Noem maar op, maar dat blijft eigen keus. Je moet tenslotte je leven leiden zoals je zelf wilt. Risicovol of niet.