[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:19

@Myour, Hoe was je clinic??? *\o/*

@fleur_yen, Gezellig!! Wat leuk, in januari je L1 debuut. Druk aan het trainen?
Altijd spannend en leuk als je samen naar de volgende klasse kan en gaat.

@AnnevM, Wat jammer dat je punten niet overeen komen met je gevoel.
Dan vind jezelf de 2de proef veel fijner, krijg je lagere punten. Snap goed dat je er op deze manier weinig tot geen plezier aan beleeft. Hopelijk gaat het de 21ste beter.

@marielle_93, Weer leuke punten gereden, top!! Beide proeven vrij bovenaan geeindigt.
Spanning is zo vervelend tijdens de wedstrijd. Gebruik je er zelf wat voor? Bach rescue ofso iets. Bestaat van alles waardoor jezelf wat relaxer bent tijdens de wedstrijd.

Ik heb woensdag weer voor het eerst gereden en ze liep weer goed!! *\o/*
Vanaf zaterdag ook weer de galop erbij gepakt.
Mazou werd zelfs ondeugend onder het zadel, aangezien ik haar rustig en relax reed, maar mevrouw wou graag harder aan het werk. :=
Dus maar ff opgepakt en wat "moeilijkere" oefeningen gedaan!

Myour

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:32

Zit op mn foon dus ff snel reactie, las over wp dacht ik gefeliciteerd voor diegene. Anne kan me voorstellen dat dat frustrerend is, film je je proeven (wel eens)?

Clinic was leuke ervaring! We hoorden voornamelijk dingen waar we thuis ook mee bezig zijn dus we werken iig aan de goede dingen :) wat jammer was, was dat ik mn spoortjes veel te laag had gedaan ivm dat ik beetje onzeker was hoe ie erop zou reageren nadat ie vrijdag geschoren was. Kon er dus niets mee en had ook geen zweepje en dus niets achter de hand zeg maar, plus de gewoonlijke beetje spanning op nieuw terrein. Daardoor plakte ie beetje aan het been, kwamen de middengangen niet goed uit de verf. Halthouden zet ie steeds n achterbeen achter de massa dus wel n werkpunt. Ondanks alles toch n mooi protocol met 194 punten voor onze allereerste keer n L2 proefje doorrijden, met bijna alleen maar zevens voor de overgangen, wijken, slangenvolte en n 8 voor draf-galop, helaas dus ook onvoldoendes voor de keren halthouden en achterwaarts. Al met al mag ik dus zeker niet klagen :D vrijdagavond weer clinic, kijken of we er dan n klein schepje bovenop kunnen doen :) Iig spoortjes op de goede hoogte :')

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:43

Jaa (bijna) altijd worden mijn proeven gefilmd. Wat ik dan zie is absoluut niet perfect maar het is zo jammer als je zelf zoveel vooruitgang ziet maar dar de 6jes een 6 blijven, de 5en een 5...
Nja heb vandaag echt heel lekker gereden ondanks m'n vreselijke humeur :') Dus dat geeft wel weer hoop!

Zo top zeg, echt super :D

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:18

Anne ik ga gewoon even met je meedenken hoor ;) Want snap dat het niet leuk is dat het zo schommelt en dat het in de proeven ook niet zo gewaardeerd wordt. Wat stond er deze keer op je protocol als commentaar en bij welke punten? Misschien kunnen we je specifieker tips geven. ;)
Dan over je trainingsschema. Persoonlijk vind ik 10 minuten los stappen vrij weinig. Ik begin altijd met 3 minuten lange teugel en goed voorwaarts stappen. Daarna pak ik de teugel iets op maar nog wel lang en laag. Soms stap ik zo 30 minuten (schouderbinnen, wijken, contrastelling, middenstap) voordat ik ga draven. Stap is i.m.o. de belangrijkste gang. Als ze in stap al over de buitenschouder weg loopt heb je haar dus niet goed op de buitenteugel lopen. Test jezelf maar eens. Kun je in stap de binnenteugel helemaal laten vallen zonder dat de stelling verandert? Binnenteugel even helemaal los, alleen buitenteugel en binnenbeen. Dan pas staan ze er goed aan ;) Het klinkt namelijk echt alsof jouw probleem bij de buitenteugel (en het begrenzen daarvan) ligt. Tempowisselingen zijn erg goed om te rijden. Denk er echter wel om dat het rijden daardoor niet slordig en onduidelijk wordt als je het te veel doet. Misschien heb ik een heel piepverhaal voor niets getypt en kun je je er niet in vinden :P en misschien heb je er wat aan haha.

Fijne punten gereden Marielle, gefeliciteerd! :)

Leuk dat je clinic zo geslaagd was Myour! En wat ook weer een nette punten. Nu je weet waar je aan moet werken ga je je debuut vast ook wel weer knallen :D

Wij mogen vrijdag weer op wedstrijd. Deze keer niet met optimale voorbereiding want mijn trailer is al sinds donderdag weg naar de monteur voor een check en onze buitenbak kun je alleen in stappen. Hopelijk is de trailer dinsdag klaar en kunnen we dan weer naar de binnenbak :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:20

Bedankt voor het welkom hier! :)

AnnevM wat een vervelend probleem zeg.

Myour dat zijn al keurige punten voor een allereerste L2 proef! :j

Martine92 gefeliciteerd met je winst!

Rienie1986 heb even teruggelezen, maar fijn dat je paard weer lekker liep! Ik ben inderdaad al druk aan het trainen

Voor degenen die eerst B hebben gereden, hoe hebben jullie de overgang B naar L1 ervaren? Mij is verteld dat de verschillen niet enorm zijn, afgezien van dat de oefeningen iets sneller achter elkaar gaan en wijken en middengalop. Maar merken jullie veel verschil in hoe er gejureerd wordt?

Ik heb vrij lang over de B gedaan (2 jaar, ongeveer 2x per jaar een wedstrdijdje, wat telkens weer zo nieuw was dat we allebei veel last van spanning hadden en ook bijna altijd tussen de 175 en 179 punten hadden) maar vanaf afgelopen oktober heb ik een stuk regelmatiger kunnen starten omdat ik met m'n BE zelf op pad kon, en toen ineens stroomden de puntjes binnen en reed ik ook steeds vaker in de prijzen. Zo was ik afgelopen zaterdag niet per se tevreden, maar toch 191 (1e) en 185 (2e) gereden, wanneer ze dan wel echt fijn loopt moeten we in staat zijn om ook dikke punten te rijden. Net in m'n les voor het eerst een L1 proef geoefend, vanwege de regen en het koude weer was paard ontzettend heet vandaag, en de oefeningen die iets sneller achter elkaar komen maakten ook nog even niet dat ze relaxter werd. Mooie eye opener dus, spanning laten afvloeien, de stukken waar we de spanning wel kunnen loslaten zijn dan ook super, dan heb ik echt een heerlijke kanon onder me. <3 Ander werkpunt is de middengalop, middengalop op zich gaat heel goed, maar de overgang naar arbeidsgalop moet nog veel scherper.

Gelukkig kunnen we nog een paar weken lekker doortrainen en de puntjes goed op de i zetten, vind het wel ontzettend leuk om zo voor een 'nieuw' doel te trainen :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:14

Echt superbedankt voor het meedenken Lisa! In de eerste proef heb ik alle onderdelen gewoon heel slordig/rommelig gereden. Voor de rest is het wijken een groot punt op wedstrijd (thuis gaat het nu wel goed) en de middengalop. Dit omdat ze al heel hard gaat in galop, kan ik bijna geen verschil meer laten zien. Hier zijn we nu heel hard op aan het trainen!
Ik heb vandaag even de tijd genomen om rustig je tips toe te passen en ik moet zeggen: ik heb genoten :D Heb een uur gereden waarvan minstens 40 minuten gestapt. Ik heb niet op het hoofd gelet eigenlijk, alleen maar geactiveerd van achter, lekker losmaken, schouderbinnenwaarts, wijken, tempowisselingen, stelling etc. Alles hebben we gehad! Toen in draf precies hetzelfde en dit keer de tempowisselingen wat minder gedaan, moet zeggen dat dat wel meer rust gaf!
Wat je zei met die binnenteugel loslaten is er bij mij vanaf het begin af aan ingestampt door m'n instructrice, en dat neem ik ook altijd nog mee! Ik kan gerust m'n binnenhand 20 cm naar voren steken zonder dat er ook maar iets verandert :)
Echt vreselijk fijn gereden en na zo'n 10 minuten losstappen kwam ze zelf rond en heb ik haar gewoon ontspannen op m'n pinken kunnen rijden. Er was verder niemand in de bak dus heb mezelf zeg maar 'lesgegeven' en ik kon eeeeeindelijk m'n linkerhand loslaten *\o/* En er was een stoeltje omgevallen langs de bak wat ze heel eng vond, ik rij met muziek dus ik had lange teugels, zelf lekker meegezongen met de muziek, binnenbeen eraan en ze ging er zo langs _O-
Heb echt genoten vandaag :D Nogmaals bedankt!

Succes vrijdag, balen van je trailer! Is ie al klaar?

@fleur_yen, lekker dat je nu je eigen BE hebt zeg, dan gaat het een stuk sneller ja!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:42

Fijn dat het zo goed ging Anne :) Soms wil je zo graag vooruit dat je te veel gaat denken / doen en dan is gewoon de tijd nemen voor de oefeningen in stap zo fijn. Dat vind ik ook top aan mijn instructrice. Ik heb laatst een dik uur les gehad en alleen maar gestapt. Sommige instructeurs gaan daaraan voorbij en willen je na de warming-up in stap direct in draf aan het werk zetten. Voor het wijken kan ik misschien nog een stuur tip meegeven waardoor je paardje iets meer steun heeft. Op de linkerhand eerst recht richten en dan voor je gevoel naar links sturen (binnenhand echt van de hals, buitenhand tegen de hals) en binnenbeen. Dit heeft bij mijn jonge pony erg geholpen en nu snapt ze het steeds beter op alleen de buitenteugel.

Mijn trailer is eindelijk klaar! Gisteravond die van de buren geleend en ik ga morgenochtend nog even rijden. Hopelijk is het genoeg voorbereiding voor vrijdag. Als die rottige wind nou ook nog eens gaat liggen O:) Regen maakt me niet zoveel uit. Maar wind maakt indoor altijd zo'n herrie hihi.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:07

Mijn instructrice is ook zo dat als iets niet lukt, dan gaan we het eerst in stap doen en niet zitten hameren op iets wat toch niet gaat lukken. Ik ga je tip eens proberen morgen!

Vanochtend les gehad, we hebben eerst naar ontspanning gewerkt in de stap, daarna pas draf en galop en het ging zooo goed. Heb geen één keer strijd met d'r gehad, had geen gewicht in m'n handen en kon er gewoon met m'n been aanzitten. Ook een begin met schouderbinnenwaarts gemaakt en het is echt heel fijn om te zien dat ze nu niet blokkeert of vlucht voor iets wat ze nog niet kent :D Instructrice en ik hadden echt zoiets van hehe eindelijk, dit is waar we naar toe willen!

Top dat je trailer klaar is, en hoe is het gegaan? :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:04

Mooi dat je les ook goed ging! :D

Mijn wedstrijd was afgelast i.v.m. de storm :( al die stress voor niks haha.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:06

Aaah balen zeg! :( Het ging wel echt tekeer gister, inderdaad! Moest op de fiets naar stal. Heenweg was hartstikke leuk met wind mee maar de terugweg was drama :') Gelukkig is die harde wind nu weg hier!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:26

Gister was bij ons in het noorden de harde wind om 15.00 ofzo al weg. Ik moest als eerste starten om 18.00 maar van te voren hadden al te veel mensen zich af gemeld i.v.m. het weerbericht. Achja dan de 30e maar in de herkansing :P Want mijn doel was in 2014 de L1 door te zijn. Dus dat moet dan net lukken haha.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:04

Ik woon langs de kust dus hier bleef de wind nog wat langer helaas...
Hmm jammer dat er zoveel al hadden afgezegd maar je doel haal je vast nog wel! :D
Ik ga vandaag met m'n instructrice mee op wedstrijd :)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:29

He Anne wat goed dat jullie weer zo lekker op weg zijn. Fijn dat je wat met de tips van Lisa kon. Je hebt er wel wat voor over trouwens, je was vroeg vanmorgen! :D
Lisa al met al geen concours..beetje jammer dan inderdaad al dat gedoe haha.
Rienie fijn dat je paard weer goed is!
Myour goed hoor je punten! En een grote kans dat het lukt om de volgende keer meer te knallen dus. Is er beeldmateriaal van of niet?
Fleur_yen ook lekker aan het trainen, al een debuut gepland of niet?

Hier weinig nieuws eigenlijk, gaat z'n gangentje en geen concours gehad :))

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:54

@ Fleur: dat zijn al mooie punten, denk dat het L1 geen probleem gaat zijn :)

@ Anne: top dat je zo fijn hebt gereden!

@ Lisa: fijn dat je trailer klaar was, maar balen dat je wedstrijd niet door ging!

@ Marielle: er waren wel foto's gemaakt, maar die vond ik niet zo mooi. Lag niet aan de fotograaf hoor die had netjes de juiste momenten vastgelegd. Maar omdat hij aan m'n been plakte toont het gewoon nogal traag op de foto en dat zie je op elk beeld helaas.

Hier vrijdagavond clinic gehad. Hij stond er voor m'n gevoel veel fijner aan dan zondag, maar steeds tijdens de proef ga ik zo passief rijden -O- de clinic geefster miste geslotenheid, en na haar uitleg draaf ik weg zegt ze gelijk: dit is nou wat ik bedoel, we kunnen wel stoppen! :') _-:( Ik kan dan echt zo balen van mezelf! Waar het precies misgaat dan... zenuwen is het niet want dat was ik echt niet, maar denk dat ik zo de druk op mezelf leg om goed te rijden dat ik juist té netjes ga rijden en dan 'bang' ben om eraan te rijden ofzo tijdens de proef. Nja morgen weer les, gaan we nou eens een flinke peper in ons reet steken }:) over twee weken dus echt ons L2 debuut, dáár ben ik dus wél zenuwachtig voor pff.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:20

Balen Myour. Het gaat ook wel snel met jullie allemaal, misschien komt het wel goed met wat meer ervaring? Zoveel proeven heb je nou ook weer niet gereden natuurlijk. Passief en te netjes willen ken ik wel, maar dan vanuit spanning en zenuwen, dus als dat het bij jou niet is kan ik er niet over meepraten :))

@Rienie zie nu pas dat jij het was die vroeg of ik wat gebruik tegen de spanning, dacht het me al te herinneren dat iemand het vroeg. Bach rescue heb ik inderdaad wel een paar keer geprobeerd maar heb niet het idee dat het verschil maakt. En met heel wat anders, autorijexamen, heb ik weleens iets van valdispert geprobeerd maar dat hielp ook niet naar mijn idee.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:29

Tegen spanning slik ik nog wel eens Nervicula van Bloem, echt fijn spul. Had t ook ingenomen tijdens het afrijden voor mn rijbewijs en was echt koel in het koppie zeg maar :j

Marielle zal zeker te maken hebben met nog weinig ervaring denk ik ja :j Van mezelf ben ik al een heerlijke pietlut dus het zit ook wel beetje in mn karakter haha :P we zijn idd best snel gegaan, maar komende tijd houden we het even bij 1x in de maand starten, beetje druk van de ketel :)

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:59

@Marielle_93, Wat jammer dat dat spul niet werkt voor je. Mijn vriendin had er ook heel veel last van en bij haar hielp dat bach rescue wel.

Ik had toen ik net begon met wedstrijd rijden, heel vaak last van dat ik mezelf minder goed vond rijden dan de rest die aan het inrijden was en daardoor ging ik niet meer rijden, maar beetje meeliften.
Nu weet ik, dat ik gewoon moet gaan rijden en me niets van de rest moet aantrekken.
Je moet gewoon lekker gaan rijden en geen druk op jezelf leggen,dan komt het vanzelf allemaal wel en inderdaad wat de rest ook zegt, des te meer wedstrijden je rijd, des te beter het vanzelf gaat.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:05

Myour ik denk dat jullie gewoon kilometers moeten maken. Dan gaat dat gevoel vanzelf wel weg ;)

Ik gebruik voor mijn paard wel eens Bach Rescue als we naar een spannende locatie gaan. Heb toch wel het idee dat het werkt :) Zal die Nervicula eens opzoeken. Bij mij werkt Bach ook niet. En Valdispert trekt me op de een of andere manier niet zo :P

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:26

Lisa: balen dat je wedstrijd was afgelast
Anne: fijn dat je zo lekker had gereden, goed gevoel kan dat geven he! :D Had je instructrice nog goed gereden gister?
Marielle: ik heb 17/18 januari m'n debuut gepland, dus hebben nog even lekker wat tijd om iets door te trainen! Heb er maar meteen 3 ingepland, telkens 2 weken later, om er meteen een beetje goed in te kunnen komen :j
Myour: dankjewel! Geeft weer moed :D Te weinig rijden in een proef heb ik ook heel veel last van (gehad), bij mij ging de knop enigszins om toen ik merkte dat m'n proeven waar ik wél actief rijd, tot nu toe altijd redelijk hoog gepunt waren, ondanks dat er altijd wel een aantal stukjes error tussen zaten vanwege teveel spanning (mijn paard heeft dan de neiging om op d'r plaats te gaan galopperen en hupsen).

Ik heb tegen de spanning passiflora complex van A. Vogel en bij mij helpt het wel, haalt net de scherpe randjes er wat vanaf. Niet zozeer alleen tijdens de proeven, maar ook tijdens alle voorbereidingen :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:10

Marielle, kan ook weleens lekker zijn als alles gewoon z'n gangetje gaat :D En ja moest om kwart over 8 de deur uit maar we hadden zaterdag stroomstoring van 21.45 tot 03.15 dus ik werd wakker toen alle lampen opeens aangingen. Daarna niet meer geslapen :')
He Myour, rot dat dat dan op die manier gezegd wordt zeg! Jammer dat je telkens zo zenuwachtig bent, nergens voor nodig joh! Ik had ook precies hetzelfde als Rienie, maar gelukkig heb ik mezelf toen een keer echt een schop onder m'n hol gegeven en nu ben ik er zo goed als overheen :)
Fleur, jaa echt een topgevoel krijg je ervan. Gister ging het zelfs nog beter dan m'n les dus ik ben echt meer dan tevreden. Weet niet wat er met d'r aan de hand is maar ze is nu echt d'r 'kracht' vóór mij aan het gebruiken in plaats van tegen mij, ze is supervrolijk en energiek :D Instructrice had 197 gereden in het Z1, ze was wel tevreden! :)

Ik heb nog nooit iets gebruikt voor mezelf of paard... Ben nu ook wel over het punt heen dat ik geen hap door m'n keel krijg 's ochtends en paard heeft er sowieso niet zo heel veel van. Is wel nerveus maar heeft er naar mijn idee weinig last van.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:10

Mensen, wie heeft er voor mij de oplossing?

Ik train nu uiteraard voor de oefeningen voor de L2, zaterdag voor het eerst onderling L2 starten *\o/* , maar in de L1 gaat het wijken 5 meter goed, maar nu in de L2 moeten we helemaal naar de hoefslag.
Wat doet mijn paard nu, loopt dwars door de buitenteugel heen en loopt dus over de buitenschouder weg.
Hoe strak ik voor mijn gevoel de buitenteugel ook heb, mevrouw presteert het gewoon om het voor elkaar te krijgen.
Hierdoor mislukt deze oefening dus een beetje..... -O-

Iemand tips hoe ik dit misschien kan oplossen?
Of hebben jullie dit zelf meegemaakt en wat werkte er bij jullie.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:40

@Rienie: Mijn trucje is dus om voor mijn gevoel op de rechterhand naar rechts te sturen. Buitenteugel er aan tegen de hals, binnenteugel van de hals af. Echter niet té veel druk op de binnenteugel want dan krijgen ze de ruimte niet om opzij te gaan. Liever te los dus. Een paard wat over zijn buitenschouder weg loopt dramt zichzelf door je hulp heen. Tempocontrole is the keyword. Jij drijft meer aan omdat hij verder opzij moet. Mocht hij er doorheen drammen dan zet je hem gewoon terug, desnoods halthouden. De enige en eerste hulp die je dan geeft is voor opzij, buitenteugel met binnenbeen. Dat vroeg je immers. Als je hier consequent in bent snappen ze vaak al meer wat de bedoeling is. Krijg je hem in stap ook niet van A naar H opzij i.v.m. er doorheen drammen dan zou ik veel overgangen gaan rijden op je buitenteugel. Die bepaald immers het tempo. Op 1 lange zijde kun je bijv. Tussen K en E verzamelde draf (bijna stap), E en H arbeidsdraf, M en B middendraf, B en F arbeidsdraf etc. Denk er bij het schakelen goed om dat je dit dus met de buitenteugel doet :) Hoe gaat schouderbinnenwaarts trouwens? Daar geef je ook de hulp binnenbeen met buitenteugel namelijk. Heel verhaal. Hopelijk haal je er iets uit. :D

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:01

Bedankt voor je tip Lisaapee.
Ik snap je verhaal helemaal. Ga het zeker op deze manier eens aanpakken. Hup, terug op de plek zetten en inderdaad met de oefening verder gaan, waar we mee bezig waren.
Schouder binnenwaarts gaat op 1 hand beter dan de andere hand. Linksom gaat aardig goed, rechtsom lukt nog niet echt. Maar heb meer het idee dat dat met mijn beenhulp te maken heeft. Dat ik dat zelf nog niet helemaal lekker onder de knie heb.

Vandaag was dan toch mijn L2 debuut onderling op stal.
Mijn gevoel na de proef was echt fijn, mocht allemaal nog wat netter, maar het liep allemaal wel lekker door. Jury vond dat ook, werd dus ook beloond met een 2de plek en 191 punten! :)
Wel 2 x een 5 voor het wijken, ivm het verhaal over de buitenschouder weg lopen.

Vanavond nog L1 gereden in Hellendoorn, helemaal leuk.
In de proef mocht het van mij net iets meer, net iets meer pit. Maar toch nog 185 punten gereden en op de 9de plek geeindigt van de 22.
Wel weer 2x een 4 voor het wijken, uiteraard weer het probleem, loopt over buitenschouder weg.
Dus ik weet wat me aankomende week te doen staat. Ff flink trainen op het wijken. :D
Volgend weekend mogen we namelijk weer op pad!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:03

Hoop dat je wat met de tips van Lisa kan Rienie! Ik heb het ook zo aangepakt en bij mij heeft het super geholpen :)
Lekkere punten heb je gereden, top!

Wij gaan vanmiddag weer op pad, ben benieuwd! :D

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:35

Iedereen straks helemaal met tips van Lisa aan de slag :))
Rienie nette punten hoor!
Anne succes!

Wij gaan ook op pad vandaag, vrij weinig gereden aangezien dat thuis buiten moet en het weer niet erg meewerkt..maar hij is steeds op z'n minst gelongeerd dus ik ben benieuwd wat we ervan maken.