sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:44

Dubbele post
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 15-09-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:58

Focussed schreef:
Zack schreef:
@Anoeska
Het is idd puur gewenning, elke keer een half uurtje a uurtje later binnen halen.
Is het probleem opgelost.

Nou maak die van mij dat maar eens wijs.... begon met binnenhalen om 2 uur en iedere keer later... Nu staat ie nog om 2 uur te gillen dat ie naar binnen moet, terwijl ik hem al 3 maanden lang om 5 uur binnen haal...
Die van mij wordt het gewoon zat, zit in het aard van het beestje denk ik. Jammer want wil haar het liefste in de zomer 24/7 buiten hebben staan. Maar als hij daar zelf niet gelukkig van wordt ga ik hem ook niet dwingen.. Heb geen zin in extra blessures of een paard in de sloot omdat hij in paniek rare dingen doet 's nachts.

Ik weet niet zo goed waarom ik mijn paard zou moeten dwingen om te wennen aan de hele dag buiten. Ze geeft om een uurtje of twee (na zo'n 7 uur op het land) duidelijk aan dat ze naar d'r stal wil. Ik heb in de eerste paar weken dat ik 'r had ook geprobeer om steeds later te komen. Toen zat ik met een kreupel paard, omdat ze heen en weer blijft rennen.

Ik vind die theorietjes allemaal heel mooi hoor. "Ze moeten maar gewoon wennen". Ik kijk wel gewoon naar waar m'n paard blij van wordt, en voor de rest vind ik het allemaal wel best.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:15

Zack schreef:
@Anoeska
Het is idd puur gewenning, elke keer een half uurtje a uurtje later binnen halen.
Is het probleem opgelost.

Dat is nog steeds niet zo bij ieder paard hoor :) Die van mij moest vorig jaar door blessure hele dagen op het land ('s nachts niet want dan zou die helemaal alleen staan) Maar die ging toch echt het hele seizoen na een paar uurtjes buiten staan klieren langs het hek. En dat terwijl hij van 9 tot 7 buiten stond. Dus om 12 uur ging hij rennen, kreeg hij hooi, even eten, verder rennen, even eten, nog meer rennen, tot wij hem eruit kwamen halen...

kim_1990

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:39

Ik vind het slecht als je je paard verplicht 20 uur binnenhoud omdat hij anders te sloom wordt.

Je moet inderdaad wat al gezegd is kijken naar waar je paard gelukkig van wordt.

Het ene paard staat het liefste dag en nacht zomer en winter buiten en andere paard staan liever overdag buiten en 's nachts binnen.

het is idd wel mooi dat iedereen zegt gewenning...als jij om 7 uur opstaat en je gaat normaal om 10 uur weer op bed en je bouwt het op van 7 uur tot 12 uur dan kan dat best, wennen zal het wel...of je er gelukkiger van wordt is een ander verhaal.
ik zou er niet gelukkiger op worden dat ik later op bed ga, zou de volgende dag bijv. hele dag chagerijnig zijn ivm te weinig slaap, terwijl andere mensen het helemaal geen probleem vinden.

nee, vind het niet nodig om het paard maar 2 uur op de wei te zetten maar wil ze ook niet verplicht buiten laten terwijl ze dit niet zelf willen.

luister naar wat je paard je te zeggen heeft, ze geven gauw genoeg aan of ze buiten willen blijven of graag naar binnen willen.

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:59

sorry, maar je slaapverhaal is natuurlijk appels met peren vergelijken!
Natuurlijk worden wij mensen chagrijnig als we te weinig slaap krijgen, maar een paard slaapt buiten wel, dus dit gaat totaal niet op! Het gaat hier om slaaptekort en niet om gewenning!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:52

Ik heb een "sportpaard" die zijn hele leven (tot vorig jaar) op pensionstallen heeft gestaan. En dus gewend was om 's ochtends naar de wei te gaan en om laat in de middag weer naar binnen (binnenbox) te komen. Ondanks dat de koubeleving bij paarden totaal anders is als die van mensen, kan ik zeggen dat mijn paard een enorme koukleun is.Dus toen ik vorig jaar een wei met stallen kocht en hem daar ging stallen was het voor mij echt afwachten hoe hij hierop zou gaan reageren.

Tot mijn verbazing, stond mijn tot nu toe koukleun, paardje dag en nacht buiten weliswaar met deken want ik vond dat de overgang nou niet meteen helemaal een complete shock hoefde te zijn. Hij komt eigenlijk alleen binnen als het heel hard regent en om mij van werk te voorzien door zijn stal vol met mest te leggen. Terwijl hij op de pensionstallen toch altijd erg blij 'leek' als hij naar binnen mocht. Natuurlijk had dit ook met het voerschema op stal te maken.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat, hoe goed je ook denkt je paard te kennen, hij/zij je toch nog kan verbazen als je hem/haar de ruimte (kan) geven.
Ik realiseer me ook wel dat ik geluk gehad heb met de wei die ik nu heb en dat dat voor de meeste geen haalbare kaart is.

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:35

sportpaarden zetten ze vaak maar 2 uur in de wei.maar die vanmij staat gemiddeld ook 5-8 uur in de wei.
Als het paard van mij maar 2 uur buiten zou staan zou ze er ook geen probleem mee hebben. Ze staan namelijk graag op stal, kan ze alles in de gaten houden

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:46

Er staat bij ons een ex-sportpaard, heeft altijd op stal gestaan.
Kwam hier om te genieten van een welverdiend pensioen op de wei, en begreep niet eens wat dat groene spul was onder haar voeten.
Heeft weken geduurt maar op den duur begon ze het te begrijpen.
Alle paarden staan ongeveer 3 uur voor het naar binnen halen al te dansen bij het hek, en gezien ze bij ons met het donker worden naar binnen gaan, beginnen ze pas met dansen om 8 uur in de zomer, en 3 uur in de winter.

Ik denk zelf dat het naar binnen willen meer te maken heeft met het voer dat hun verwelkomt in de voerbak en de grote hoop hooi die uitdagend vraagt om opgegeten te worden.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:51

Ik vind dat een paard ook gewoon op de wei mag staan.
ookal is het een sportpaard.

Ingrid63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:45

Ik ben het helemaal eens met Twiggy. Belachelijk om chagrijnig te worden van het rijden tegen een grasbuik. Een paard wordt chagrijnig als hij maar één uurtje per dag op de wei mag. Hier wordt dus duidelijk geen rekening gehouden met de behoefte van het paard. Erg egoïstisch! Een andere sport kiezen zou beter zijn.

(
Twiggy2008 schreef:
talented schreef:
Die van ons zijn ook kerngezond hoor! Ik zou chagrijnig worden van het rijden tegen een grasbuik :D Zoals ik al zei, ieder voor zich

Mijn hemel, dit soort argumenten vind ik zo'n bullshit. :roll:
Arme paarden...... Bij ons staan de sportpaarden veel langer buiten overdag en die hebben echt geen grasbuik, hoor. :n

Het gaat niet om 'ieder voor zich', het gaat er om dat je met dieren te maken hebt, die gewoon niet urenlang op stal opgesloten horen te staan. Sportpaard of niet, dat maakt niets uit!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:03

Pentax schreef:
Er staat bij ons een ex-sportpaard, heeft altijd op stal gestaan.
Kwam hier om te genieten van een welverdiend pensioen op de wei, en begreep niet eens wat dat groene spul was onder haar voeten.
Heeft weken geduurt maar op den duur begon ze het te begrijpen.

Wat ontzettend triest, zeg, dat dat paard gewoon niet eens meer wist wat gras was! ;(
Wat voor eigenaar ben je dan, als je je paard gewoon nooit eens een paar uurtjes 'paardenleven' gunt?

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:03

ieder paard hoort gewoon op de wei. Het is gewoon sneu dat sommige paarden alleen uit hun stal worden gehaald om te rijden, en dat zijn de ruiters ook nog verbaasd dat ze niet lekker lopen.
Ik heb mijn paard nu sinds aug daarvoor stond hij niet zo veel op de wei maar nu wel en hij is met rijden nu ook al veel fijner.
Ik merk dat ik nu een blij paard heb :D

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:32

Mijne staat ook elke dag vanaf 3 uur op de wei tot 7 uur ofzow tot ik hem eruit kom halen. ik vind het alleen maar lekker voor mn paard, hij is veel losser in zn lijf en vrolijker! Een paard hoort gewoon lekker buiten en niet de hele dag op stal. In de winter zet ik hem dan wat vaker in de paddock.

lotjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:19

Een paard is een kuddedier en loopt in het wild gemiddeld 20 uur in het rond.. Alleen maar goed dus, dat ze in de wei gaan;)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:28

Even off-topic. Zit dit net allemaal te lezen maar uhm..
Als ik een SPORTpaard zou zijn, en dus geen paarden-bestaan zou mogen hebben van mijn baasje, zou ik het echt niet op kunnen brengen dan een uur/ander half uur per dag naar alle regeltjes te luisteren die mij worden opgelegd :P haha! voor wat hoort wat :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:31

Ayasha schreef:
Iets wat ik, tot mijn hele grote verbazing, in een ander topic las van mensen was dat sport/wedstrijdpaarden niet langer dan 2 uur op weide horen.
Wat denkt bokt daar nu van?

Persoonlijk vind ik dat onzin. Paarden zijn bewegingsdieren en horen geen 20 uur op stal te staan enkel omdat de ruiter denkt dat ie anders te sloom wordt. IMO mankeert je paard wat als hij niet vooruit te branden is na een dag weide en moet je hem niet binnen zetten maar eens goed laten onderzoeken op te korten.... Een paard binnen zetten "om hem fris te houden" geeft volgens mij enkel een gefrustreerd paard dat alles behalve fris in het hoofdje is...

Inderdaad enorme onzin! Ben het helemaal met je eens.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:40

Ik sluit me er ook bij aan. Ik vind dat een paard naar buiten moet kunnen. Wat voor paard dan ook.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:44

Haha, hier had ik in dat andere topic ook al op gereageerd.
Ongeacht wat voor paard je hebt, een paard is en blijft een paard.
Een paard is een vluchtdier dat constant aan het rondlopen is en voedsel aan het zoeken is.
Kortom een paard hoort op de weide en niet in zijn stal.
(Ik zeg niets over iets tijdelijks of snachts op stal)

Mijn 5-jarige kwpn'er staat dag en nacht buiten en wordt daar echt niet slomer door.. :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:44

SunNDLM schreef:
Even off-topic. Zit dit net allemaal te lezen maar uhm..
Als ik een SPORTpaard zou zijn, en dus geen paarden-bestaan zou mogen hebben van mijn baasje, zou ik het echt niet op kunnen brengen dan een uur/ander half uur per dag naar alle regeltjes te luisteren die mij worden opgelegd :P haha! voor wat hoort wat :)

Heerlijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:48

Ik vind dat ook een sport-paard, gewoon paard moet kunnen zijn! en paarden horen vrij in de natuur, op de weide dus :o

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:34

Paarden moeten in de wei!! Ze moeten toch even 'paard' kunnen zijn..

sweetwizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:29

Het antwoord is heel eenvoudig, je kijkt naar elke situatie anders.
Of een paard lang op de wei kan ligt aan meerdere factoren.
Het ligt aan het paard, de stalling, de weide mogelijkheden, wat de eigenaar wel en niet kan, en natuurlijk de algehele huisvesting en voeding.
Je kunt geen enkele situatie vergelijken.

suckerdaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:43

Onze (dek)hengst gaat (als alles goed gaat, bij paarden weet je het maar nooit) volgend seizoen in Duitsland Grand Prix starten. Elke dag gaat ie gewoon de wei in. Wel met beenbeschermers en springschoenen. Hij mag zolang die wilt. Hij weet wel hoelaat het etenstijd is tussen de middag. Als ie naar binnen wil staat hij bij het hek. Heel makkelijk allemaal. Gras eten is zijn grootste hobby en voelt hij zich helemaal happy. Lopen wil hij altijd. Is een echte showbink. Als hij piaffeert wil hij echt imponeren. Hij is een grappige hengst, en een gelukkige.

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:44

ik vind het ook onzin, elk paard hoort elke dag in de wei te lopen, vind ik

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:20

dikke onzin paarden horen gewoon buiten minimaal 5 uur