Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:37

Wat klinkt dat denigrerend 'recreant ook een plezier te doen', het gaat toch om de algehele fun die je hebt. Of je nu prof bent of een recreant met 8 bordjes in de achtertuin. De sportbond staat toch voor ons allemaal?

Ik ben blij dat de bond een beetje is gaan moderniseren en dit heeft opgezet. Ik snap niet waarom je anderen niet een pleziertje kan gunnen om zo in de sport verder te gaan. Het is na te gaan wat de 'waarde' is van de punten, dus als je het wilt inwisselen dan kun je dat. Kunnen eindelijk de verkopers met 'thuis op M niveau' laten zien of het ook echt zo is ;)

Ik heb nu zes keer gereden en alle keren het eerste proefje ingestuurd. Het is nog best een geregel, bak vrij, persoon regelen die gaat filmen. Ik doe het mijn paard en mezelf ook niet aan om meer dan twee proeven te gaan rijden. Daarnaast wil ik nog springen, het bos in en heeft ze nog vrije dagen.

Iedereen toch zo z'n ding? Laat elkaar lekker genieten van de sport.

Beroerde proeven en punten zie je ook IRL, dus dan is de gehele wedstrijdsport een devaluatie? Het is en blijft een jurysport. In het echt, maar ook online.

oji

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:11

Sportpredicaten voor paarden worden juist gegeven door punten behaald in de basis sport, niet in de subtop of hoger.

Ik heb het toch nergens over dat ik uit ga van de slechtheid van de mens, ik heb het alleen over de waarde van een winstpunt. Ik heb online proeven gezien, waarvan de helft van de proef nauwelijks valt te beoordelen, donker paard, bak voor groot deel in de schaduw waardoor of tegen een hele donkere heg, wide angle gebruikt waardoor de verhoudingen helemaal scheef trekken...en daar worden dan, zeker in het begin, gewoon dubbele winstpunten voor gegeven.

Een euro is een euro waard. Als die in NL 0,50 waard is en in Belgie 1,50 dan is er geen vaste waarde meer aan een euro. Een winstpunt vertegenwoordigde de waarde van een prestatie waaraan bepaalde basisvoorwaarden zijn gesteld. Met de on line proeven zijn veel van die basis voorwaarden losgelaten, waardoor de punt in mijn ogen geen vaste waarde meer heeft.

En dat jij recreant een plezier doen als denigrerend ziet, is geheel voor jouw eigen rekening. Ik ben zelf recreant die plezier heeft in af en toe een proefje rijden puur voor de fun. Ik ben blij en er trots op dat ik gewoon een recreant ben die niet mijn brood verdiend met de paarden en niet afhankelijk is van de waarde van mijn paard. Maar dat neemt niet weg dat ik de wedstrijdsport wel zie als wedstrijdsport en het doodzonde zou vinden als dat devalueert.

En ja de sportbond staat voor ons allemaal, maar gezien het feit dat je onder normale omstandigheden elk weekend dood gegooid wordt met de hoeveelheid dressuurwedstrijden die overal te rijden zijn, denk ik niet dat we daarover te klagen hebben (ik vind genoeg mis met de KNHS, maar de mogelijkheden om wedstrijden te rijden zoveel je maar wilt valt daar niet onder).
Ik zie gewoon echt niet waarom er voor de dressuur een uitzondering gemaakt moet worden ten opzichte van alle andere paardensporten. Is het voor een springruiter minder erg dat hij geen trailer heeft? Nee. Wordt daar iets on line voor geregeld? nee...Een menner heeft nog veel meer spul nodig om aan wedstrijden deel te kunnen nemen. Wordt daar iets on line voor geregeld? Nee. Een dressuur ruiter heeft al het geluk dat daar in NL verreweg de meeste wedstrijdmogelijkheden voor zijn ten opzichte van alle andere paardensporten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:15

Krijg net een mail van de KNHS, daaruit begrijp ik dat de online wedstrijden tot 1 september gaan zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:18

Als je het hebt over devalueren, dan weet ik er nog wel eentje en dan eentje die de knhs zelf heeft bedacht. Het niet meer hoeven groeten aan het begin van een proef en het zz- licht naar de basis zetten. Dus dan past de manier zoals online proeven rijden wordt beoordeeld wel in dat rijtje. Veel onderdelen zijn slecht te beoordelen doordat het te ver weg is om goed te zien bijvoorbeeld. De camera is toch heel anders dan het menselijk oog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:20

vur schreef:
Als je het hebt over devalueren, dan weet ik er nog wel eentje en dan eentje die de knhs zelf heeft bedacht. Het niet meer hoeven groeten aan het begin van een proef en het zz- licht naar de basis zetten. Dus dan past de manier zoals online proeven rijden wordt beoordeeld wel in dat rijtje. Veel onderdelen zijn slecht te beoordelen doordat het te ver weg is om goed te zien bijvoorbeeld. De camera is toch heel anders dan het menselijk oog.

Dat groeten mag van mij wel weer terug maar je moet iig weer binnenkomen ipv over de hoefslag beginnen. Dat vond ik helemaal vreselijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:23

vur schreef:

De KNHS wilde toegankelijker zijn, dat hebben zij gezien het vereenvoudigen van proeven...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:31

vur schreef:

Eens.. :j Dat vind ik ook al jammer inderdaad. Net zoals dat de laatste proeven niet meer alle onderdelen op beide zijden hoeven in bv het M, dat je niet meer verplicht bent de eerste proef te starten en dat die elk kwartaal veranderd, waardoor je dus selectief bepaalde proeven kunt omzeilen....allemaal jammer. Daarin is de dressuur in de loop der jaren al echt heel veel laagdrempeliger geworden, ook als je het vergelijkt met andere disciplines. In de dressuur kan elke gezonde ruiter met elk gezond paard, als ie maar voldoende goed traint en zich er op toelegt, naar het Z rijden. Daar heb je geen extra talenten voor nodig bij ruiter of paard. In de springsport bv, heb je echt wel een bovengemiddeld getalenteerd paard en een bovengemiddeld getalenteerde ruiter nodig om boven het M uit te komen...en het gros komt nooit de L door. Daar ligt een veel duidelijkere en scherpere grensrechter. Daar wordt in het kader van de veiligheid, de grens om te promoveren juist eerder steeds hoger als lager gelegd, zoals bv in de B vroeger een foutloos rondje dubbele winst was bij min een 6 voor stijl, en 1 balk 1 winstpunt, is het nu zo dat je bij foutloos minimaal een 7,5 voor stijl moet hebben voor 2 wp, en een 6 voor 1. En bij een balk minimaal een 7,5 voor uberhaupt een wp. En een beetje afhankelijk van de regio, maar in mijn regio halen bijna alleen de profs die 7,5 voor stijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:46

PSvanLot schreef:
Krijg net een mail van de KNHS, daaruit begrijp ik dat de online wedstrijden tot 1 september gaan zijn.

Die wedstrijdsporters mail? Daarin stond iig dat meetmomenten mogelijk blijven tot 1 september en daarna alleen wedstrijden.

Aangezien dit meetmomenten zijn verwacht ik het dan stopt?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:02

oji schreef:
Sportpredicaten voor paarden worden juist gegeven door punten behaald in de basis sport, niet in de subtop of hoger.

Ik zie gewoon echt niet waarom er voor de dressuur een uitzondering gemaakt moet worden ten opzichte van alle andere paardensporten. Is het voor een springruiter minder erg dat hij geen trailer heeft? Nee. Wordt daar iets on line voor geregeld? nee...Een menner heeft nog veel meer spul nodig om aan wedstrijden deel te kunnen nemen. Wordt daar iets on line voor geregeld? Nee. Een dressuur ruiter heeft al het geluk dat daar in NL verreweg de meeste wedstrijdmogelijkheden voor zijn ten opzichte van alle andere paardensporten.

Qua sportpredicaten is dat toch meestal de Z1 met aantal winstpunten? Weet dat het bij de Gelderse M1 plus 5 is. Mogen ze overigens ook wel eens heroverwegen gezien de ontwikkeling van de fokkerij en in mijn optiek de proeven makkelijker zijn geworden de laatste jaren. Maargoed dat is een andere discussie :o

En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Zou het wel gepast vinden als ze nog compensatie bedenken, startkaart zoveel maand verlengen oid.

PSvanLot is jury, dus misschien heeft ze een interne email gehad?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:06

Yvank_ schreef:
PSvanLot schreef:

Die wedstrijdsporters mail? Daarin stond iig dat meetmomenten mogelijk blijven tot 1 september en daarna alleen wedstrijden.

De mail was aan officials.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:13

Hoe kon je ook alweer checken of je filmpje goed is ontvangen?

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:14

Bo_San schreef:
Hoe kon je ook alweer checken of je filmpje goed is ontvangen?

KNHS een appje sturen

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:15

Ok thanx ik ga dat nummer opzoeken op de site van knhs

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:22

vur schreef:

Dit is toch een heel andere discussie. Jij hebt het over de opbouw van proeven en de klasse indeling.
Hier gaat het om de ''waarde'' van winstpunten behaald via videoproeven of reguliere proeven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:33

bruine schreef:
Zoveel mensen , zoveel meningen, dat zul je toch wel houden . Ik vind het een prima oplossing en van mij mag het blijven, al zou het fijn zijn als er meer gevarieerd werd met de te rijden proeven. De vergelijking met de voetballer vind ik nergens op slaan , sorry , voetballen doe je met een team en een paard breng je persoonlijk uit dus het resultaat is ook voor jezelf.

Ook het kwpn verhaal is ook een beetje dubbel , ik kan mijn paard ook 1 of 2 keer door een professional in het Z laten uitbrengen en krijg daar mee een predikaat, is het dan een beter sportpaard als dat ik haar zelf rijd met een aantal online proeven ertussen ? Zeg het maar >;)

Iedereen moet gewoon lekker doen wat goed voelt , uiteindelijk draait het om het plezier toch :)

Gaat niet alleen om het sport predicaat, maar ook voor het predicaat prestatie.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:07

Ik heb ons net nog ingeschreven voor het online moment eind juli. Fijn dat er nog plek was en ik denk dat dat wel laat zien dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van meetmomenten op locatie.

Eind juli ga ik een L1 proefje insturen. We zijn hier nog niet klaar voor, maar ik zie het als een mooi leermoment voor mezelf :).

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:26

Vandaag voor het eerst proefje opgenomen. Alleen nu kijk ik het terug en ziet het er op de film wel erg braaf uit. Met andere woorden voor mijn gevoel geeft mijn paard bij uitgestrekte draf en galop echt wel gas, maar op film lijkt dat best minimaal (het is van nature ook geen grote beweger). Best wel confronterend dat het gevoel dan niet overeenkomt met wat je ziet. Volgende ronde voor mijn gevoel maar met extra impuls rijden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:58

Dat had ik ook. Ook de zijgangen verder weg lijken minimaal, terwijl ik weet dat dat echt beter was dan op de film lijkt.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:06

@Viennanova dan ben ik in ieder geval niet de enige.

Maar goed voor een jury ziet het er dan natuurlijk ook wat mat uit. Volgende keer maar kijken of ik samen met paardlief iets meer het onderste uit de kan kan halen.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:41

PSvanLot schreef:
PSvanLot schreef:

De mail was aan officials.[/quote]

Dat zou dan betekenen vanaf 1-9 geen online proeven meer rijden voor punten.
Wel jammer, hoopte nog net mn jonkie te starten en te zien hoe hij ontvangen wordt

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:09

Hoe hard wordt je in het M2 afgestraft voor een middendraf waarin pony gaat galopperen? Doet ze anders nooit. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:10

Ligt aan de jury, maar ga er maar vanuit dat het hard afgestraft wordt. Kan gebeuren, maar is wel een grote fout.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:21

Ligt eraan of je daarna nog middendraf kunt tonen, maar bij geen verruiming en een stuk galop kom ik in het M2 erg laag uit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:27

Ik heb in het Z nog wel eens een 6 gekregen :') wisselend dus

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:28

Eveline77 schreef:
Hoe hard wordt je in het M2 afgestraft voor een middendraf waarin pony gaat galopperen? Doet ze anders nooit. :')

Die van mij doet dat thuis ook wel eens, maar het is voor mij wel een reden om het filmpje opnieuw te doen :+
Ik vind dat wel een grote fout, net als verkeerde galop aanspringen, galopwissel in contra, aandraven in middenstaf, verkeerd rijden, etc. Dat vind ik toch dingen die in de M niet meer horen te gebeuren (en ook lastig zijn op zo'n kort stukje weer te corrigeren). Dus dan begin ik liever opnieuw :+