In vind het ook logisch dat het KWPN de punten niet accepteert. Sportpredicaat zegt iets over de geschiktheid van het paard voor de wedstrijdsport. Online proeven is geen wedstrijdsport, zit geen enkel wedstrijd element in.
Ben benieuwd wat ze met de punten van de meetmomenten gaan doen, want ook daar zit niet een echt wedstrijd element in. Maar een meetmoment benadert in mijn ogen wel veel meer de wedstrijd situatie doordat de proef wordt afgelegd in een ggk rijbaan maar vooral omdat het paard op een vastgesteld moment moet presteren volgens de vastgestelde norm. Niet zoals in online proeven je een week de tijd hebt om de meest ideale situatie en het beste filmpje te selecteren. Niet opnieuw kunnen beginnen als je een stuurfout maakt. Wedstrijdsport zegt ook iets over presteren op het moment dat het ertoe doet. Iedereen weet dat je vaak om het op wedstrijdterrein voor een 6-7 te rijden, je het thuis eigenlijk wel voor een 7-8 voor elkaar moet hebben. En dan heb je ook nog eens 1 kans om het goed te doen per inschrijving. Met meetmomenten zou ik dus kunnen vinden in beide uitspraken, zowel wel als niet de punten mee laten tellen.
Ik snap niet zo goed dat mensen hun privé situatie als argument aandragen dat de online proeven maar moeten blijven voortbestaan. Het is toch zo met elke sport. Zolang je recreatief bezig bent heb je geen sores en doe je alles in je eigen tijd. Kun je ook gewoon heel serieus met het verbeteren van je paard bezig zijn en kun je ook af en toe je door een ander laten beoordelen om te kijken waar je staat. Daar heb je geen winstpunten voor nodig. Maar zodra je je in de prestatiesport wilt begeven, dan moet je je schikken naar de evenementen en locaties waar die prestatiesport bedreven wordt in mijn ogen. Een voetballer kan toch ook niet zeggen, ik heb geen vervoer, dus de doelpunten die ik trap op mijn veldje in de achtertuin op maandagmiddag, die tellen mee voor de zaterdagcompetitie. Prestatiesport moet je gewoon tijd en gelegenheid voor creëren en anders moet je het niet doen.
Suzanne F. schreef:Ik begrijp dat dit vooral een lekker verdienmodel is voor de KNHS, ook al zetten ze hiervoor wat principes opzij. Ik snap wel dat het KWPN de resultaten niet overneemt. Ik vraag me ook af in hoeverre de KNHS hier nu echt achter staat. Ik vermoed dat het vooral overleven was de laatste maanden.
Ik weet uit inside information dat de KNHS ledenraad echt 50-50 was verdeeld over dit initiatief. 50% vond het een goed plan, 50% was faliekant tegen. Doorslag is gegeven doordat ze erg bang waren dat er massaal startkaart geld teruggeëist zou gaan worden. Ik ben dus ook heel benieuwd wat de KNHS gaat doen na 1 september. Ik denk dat dat grotendeels afhankelijk gaat zijn van hoe groot de melkkoe is. Ben ook benieuwd wat het standpunt van het KWPN voor invloed gaat hebben op deze beslissing. Maar zelf zou ik het redelijk vinden, dat als dit initiatief door zou blijven gaan, dat er minimaal 5 wp per klasse on site gereden zouden moeten zijn voor promotie, omdat als de beperkingen opgeheven zijn, iedereen weer vol in de gelegenheid is om ook op locatie te starten.