Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:43

urosa schreef:
Scum schreef:
Punten sprokkelen kun je ook op reguliere wedstrijden. Er zijn er zat die elke zaterdag en zondag 2 proeven starten. Dus 4 in een weekend. Dat moet iedereen zelf weten. Als ze de punten krijgen dan zullen ze die ook verdiend hebben.
En mocht je niet klaar zijn voor een hogere klasse dan loop je daar toch vanzelf tegen de lamp.

Ja precies dit inderdaad! (niet persoonlijk gericht op iemand, maar als algemeen standpunt :D )

Ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Ik zal in vervolg opletten hoe ik het neerzet. Misschien moet ik iets uitgebreider typen ;)
Mijn standpunt was vooral aan juryleden gericht als in; verlies geen motivatie, dat zou zonde zijn voor alle mensen die graag gebruik maken van de online events :) wij hebben de juryleden hard nodig. Zonder juryleden, geen proeven.

Suzanne F.

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:26

Ik begrijp dat dit vooral een lekker verdienmodel is voor de KNHS, ook al zetten ze hiervoor wat principes opzij. Ik snap wel dat het KWPN de resultaten niet overneemt. Ik vraag me ook af in hoeverre de KNHS hier nu echt achter staat. Ik vermoed dat het vooral overleven was de laatste maanden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:26

Scum schreef:
Punten sprokkelen kun je ook op reguliere wedstrijden. Er zijn er zat die elke zaterdag en zondag 2 proeven starten. Dus 4 in een weekend. Dat moet iedereen zelf weten. Als ze de punten krijgen dan zullen ze die ook verdiend hebben.
En mocht je niet klaar zijn voor een hogere klasse dan loop je daar toch vanzelf tegen de lamp.

Blijft het feit dat je gewoon op wedstrijd gaat om te ''sprokkelen''. Gek woord eigenlijk, je gaat gewoon graag op wedstrijd, niks mis mee.

Met de videoproeven ligt het toch even makkelijker. Voor ieder wat wils .

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:49

Ik vind de term binnensprokkelen ook niet helemaal gepast. Ik rijd ( hoe het nu gaat) elke proef 1 winst en start 1 maand lang elke week. Dus betekend dat ik 4 winst per maand rijd.
Normaliter zou ik 1 a 2 keer per maand op wedstrijd gaan. Dus max 4 winst rijden. Ik ga dus helemaal niet sneller door mijn klasse heen.
We zitten nu in een super fijne flow omdat ik elke week opneem en dus punten heb om aan te werken. Dat is de reden dat ik lekker wil doorstarten.

Daarbij werk ik om het weekend ( en vele met mij volgens mij) waardoor er dus maar 2 weekenden over blijven om te starten. Daarnaast rijd ik ook nog spring en crosswedstrijden. Dus mag ik blij zijn als het lukt om 1 x per maand op wedstrijd te gaan voor de dressuur. Ik vind het online opnemen ideaal. Ik kan doordeweeks een x mijn proef opnemen en in t weekend op wedstrijd/meetmoment gaan voor een cross of springen.
Ik kan me wel voorstellen dat ze de online wedstrijd terug schroeven naar 1 keer per maand. Zodat de verenigingen wel genoeg animo hebben om een volle startlijst te hebben als zij een wedstrijd organiseren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:06

En wat is er dan mis met sprokkelen? Moet je dan maar 5 jaar in een klasse blijven hangen voordat je verder gaat? Denk dat iedereen dat gewoon zelf moet bepalen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:38

linda2008 schreef:
Ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Ik zal in vervolg opletten hoe ik het neerzet. Misschien moet ik iets uitgebreider typen ;)
Mijn standpunt was vooral aan juryleden gericht als in; verlies geen motivatie, dat zou zonde zijn voor alle mensen die graag gebruik maken van de online events :) wij hebben de juryleden hard nodig. Zonder juryleden, geen proeven.

Jongens.... no offence... maar ik heb nu al 6x mezelf verontschuldigd... ik quote mezelf maar even.... :o

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:47

Ik heb nu 3 x protocollen(B) terug en had 2 x dezelfde jury. Volgens mij viel iemand anders hier laatst ook over? Is dat toeval?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:41

carika schreef:
Ik heb nu 3 x protocollen(B) terug en had 2 x dezelfde jury. Volgens mij viel iemand anders hier laatst ook over? Is dat toeval?

Wat is daar erg aan? Als je altijd in je eigen regio start, is de kans ook wel aanwezig dat je meerdere keren per seizoen dezelfde jury treft, soms zelfs een paar weken achter elkaar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:45

carika schreef:

Lijkt me niet dat de KNHS tijd heeft om na te gaan of een combinatie al een keer eerder bij eenzelfde jury heeft gereden voordat ze de proeven verdelen. Gevalletje toeval en volgens mij zijn er ook niet zo heel veel juryleden die online beoordelen. Dat worden er straks misschien nog wel minder nu de meetmomenten en wedstrijden ook weer druk bezocht worden.

Op zich vind ik het niet vervelend om eenzelfde jury te hebben. Kun je mooi zien of je gegroeid bent in je proef.

Lizzy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:45

M_arjolein schreef:
Ja ik heb ook heel erg last van wedstrijdstress. En dat is niet veranderd door het online rijden. Ik merk daardoor met rijden ook heel erg dat mijn paard zich inhoud. Mijn proefje was dus ook echt vergelijkbaar met een echte wedstrijd. Mis dan gewoon echt de activiteit en qua nageeflijkheid wil hij er dan niet echt lekker doorheen. Ik vind dit dus super leerzaam voor straks als we weer op locatie mogen hopelijk is de wedstrijdspanning dan ook minder.

Ik vind de videos wel ideaal. Ik zelf heb een aantal keer van die supmedi tabletjes genomen met CBD er in op wedstrijd de afgelopen winter. werkte voor mij erg goed. normaal haalde ik niet eens adem in een proef voor mijn gevoel, haha.

*edit* Dit zijn ze: https://www.supmedi.com/product/cbd-zui ... ten-12-mg/

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:53

carika schreef:

Ik denk dat het toeval is. Ik heb tot nu toe 6x meegedaan (L1) en heb nog geen een keer dezelfde jury gehad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:58

Caritas schreef:
carika schreef:

Wat is daar erg aan? Als je altijd in je eigen regio start, is de kans ook wel aanwezig dat je meerdere keren per seizoen dezelfde jury treft, soms zelfs een paar weken achter elkaar.

En is er maar 1 ring dan kun je ook 2 proeven bij de zelfde jury rijden. Zeken in de winter gebeurt dit veel.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:00

Padoertje schreef:
carika schreef:

Lijkt me niet dat de KNHS tijd heeft om na te gaan of een combinatie al een keer eerder bij eenzelfde jury heeft gereden voordat ze de proeven verdelen. Gevalletje toeval en volgens mij zijn er ook niet zo heel veel juryleden die online beoordelen. Dat worden er straks misschien nog wel minder nu de meetmomenten en wedstrijden ook weer druk bezocht worden.

Op zich vind ik het niet vervelend om eenzelfde jury te hebben. Kun je mooi zien of je gegroeid bent in je proef.

Ik vind er niks vervelends aan :), 2de keer ook meteen 4 punten hoger gescoord. Mooi om te kunnen verglijken. Ik noem het alleen omdat ik dacht dat hier laatst een aantal mensen hetzelfde geconstateerd hadden. En een van de jurys volgens mij ook zei dat ze regelmatig dezelfde combinaties tegen komt, dat betekent dus niet automtisch dat diegene vaak mee doet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:04

In vind het ook logisch dat het KWPN de punten niet accepteert. Sportpredicaat zegt iets over de geschiktheid van het paard voor de wedstrijdsport. Online proeven is geen wedstrijdsport, zit geen enkel wedstrijd element in.

Ben benieuwd wat ze met de punten van de meetmomenten gaan doen, want ook daar zit niet een echt wedstrijd element in. Maar een meetmoment benadert in mijn ogen wel veel meer de wedstrijd situatie doordat de proef wordt afgelegd in een ggk rijbaan maar vooral omdat het paard op een vastgesteld moment moet presteren volgens de vastgestelde norm. Niet zoals in online proeven je een week de tijd hebt om de meest ideale situatie en het beste filmpje te selecteren. Niet opnieuw kunnen beginnen als je een stuurfout maakt. Wedstrijdsport zegt ook iets over presteren op het moment dat het ertoe doet. Iedereen weet dat je vaak om het op wedstrijdterrein voor een 6-7 te rijden, je het thuis eigenlijk wel voor een 7-8 voor elkaar moet hebben. En dan heb je ook nog eens 1 kans om het goed te doen per inschrijving. Met meetmomenten zou ik dus kunnen vinden in beide uitspraken, zowel wel als niet de punten mee laten tellen.

Ik snap niet zo goed dat mensen hun privé situatie als argument aandragen dat de online proeven maar moeten blijven voortbestaan. Het is toch zo met elke sport. Zolang je recreatief bezig bent heb je geen sores en doe je alles in je eigen tijd. Kun je ook gewoon heel serieus met het verbeteren van je paard bezig zijn en kun je ook af en toe je door een ander laten beoordelen om te kijken waar je staat. Daar heb je geen winstpunten voor nodig. Maar zodra je je in de prestatiesport wilt begeven, dan moet je je schikken naar de evenementen en locaties waar die prestatiesport bedreven wordt in mijn ogen. Een voetballer kan toch ook niet zeggen, ik heb geen vervoer, dus de doelpunten die ik trap op mijn veldje in de achtertuin op maandagmiddag, die tellen mee voor de zaterdagcompetitie. Prestatiesport moet je gewoon tijd en gelegenheid voor creëren en anders moet je het niet doen.

Suzanne F. schreef:
Ik begrijp dat dit vooral een lekker verdienmodel is voor de KNHS, ook al zetten ze hiervoor wat principes opzij. Ik snap wel dat het KWPN de resultaten niet overneemt. Ik vraag me ook af in hoeverre de KNHS hier nu echt achter staat. Ik vermoed dat het vooral overleven was de laatste maanden.

Ik weet uit inside information dat de KNHS ledenraad echt 50-50 was verdeeld over dit initiatief. 50% vond het een goed plan, 50% was faliekant tegen. Doorslag is gegeven doordat ze erg bang waren dat er massaal startkaart geld teruggeëist zou gaan worden. Ik ben dus ook heel benieuwd wat de KNHS gaat doen na 1 september. Ik denk dat dat grotendeels afhankelijk gaat zijn van hoe groot de melkkoe is. Ben ook benieuwd wat het standpunt van het KWPN voor invloed gaat hebben op deze beslissing. Maar zelf zou ik het redelijk vinden, dat als dit initiatief door zou blijven gaan, dat er minimaal 5 wp per klasse on site gereden zouden moeten zijn voor promotie, omdat als de beperkingen opgeheven zijn, iedereen weer vol in de gelegenheid is om ook op locatie te starten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:06

Scum schreef:
En wat is er dan mis met sprokkelen? Moet je dan maar 5 jaar in een klasse blijven hangen voordat je verder gaat? Denk dat iedereen dat gewoon zelf moet bepalen.

Iedereen die op wedstrijd gaat verzamelt(=sprokkelt) punten, anders kun je ook niet promoveren.
Alleen lijkt er bij het woord sprokkelen (=verzamelen) een negatief gevoel te bestaan.

Heb je een super atleet onder je kont dan sprokkel/verzamel je waarschijnlijk sneller punten, en heb je een wat eenvoudiger paard kan het misschien langer duren, dat verzamelen/sprokkelen.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:17

oji schreef:
Ben benieuwd wat ze met de punten van de meetmomenten gaan doen, want ook daar zit niet een echt wedstrijd element in. .

Hoezo zit er met de meetmomenten geen wedstrijd element in? Naar mijn weten is het exact hetzelfde als een wedstrijd, er worden alleen geen prijzen uitgedeeld. Verder rijd je toch precies hetzelfde als op een 'echte' wedstrijd? Dat was bij het meetmoment in ieder geval het geval waar ik aan mee deed. Of je nu een lintje krijgt of niet, het rijden blijft hetzelfde naar mijn weten..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:19

Zoveel mensen , zoveel meningen, dat zul je toch wel houden . Ik vind het een prima oplossing en van mij mag het blijven, al zou het fijn zijn als er meer gevarieerd werd met de te rijden proeven. De vergelijking met de voetballer vind ik nergens op slaan , sorry , voetballen doe je met een team en een paard breng je persoonlijk uit dus het resultaat is ook voor jezelf.

Ook het kwpn verhaal is ook een beetje dubbel , ik kan mijn paard ook 1 of 2 keer door een professional in het Z laten uitbrengen en krijg daar mee een predikaat, is het dan een beter sportpaard als dat ik haar zelf rijd met een aantal online proeven ertussen ? Zeg het maar >;)

Iedereen moet gewoon lekker doen wat goed voelt , uiteindelijk draait het om het plezier toch :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:23

DoretteK schreef:
oji schreef:
Ben benieuwd wat ze met de punten van de meetmomenten gaan doen, want ook daar zit niet een echt wedstrijd element in. .

Hoezo zit er met de meetmomenten geen wedstrijd element in? Naar mijn weten is het exact hetzelfde als een wedstrijd, er worden alleen geen prijzen uitgedeeld. Verder rijd je toch precies hetzelfde als op een 'echte' wedstrijd? Dat was bij het meetmoment in ieder geval het geval waar ik aan mee deed. Of je nu een lintje krijgt of niet, het rijden blijft hetzelfde naar mijn weten..

Ik dacht dat er bij meetmomenten geen klassement opgemaakt werd? Maar misschien zit ik daarin fout hoor en wordt dat wel opgemaakt en alleen geen prijzen.

Maar de definitie van een wedstrijd is dat je onderling met elkaar in competitie gaat, dus je meet met anderen, en niet alleen jezelf meet tegen een standaard.

En dat je verder alles precies hetzelfde rijdt als op een gewone wedstrijd, maakt dat een meetmoment voor mij dus inderdaad veel eerder in aanmerking komt om mee te tellen voor sportpredikaat als een on line wedstrijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:33

CharleyT schreef:
Scum schreef:

Iedereen die op wedstrijd gaat verzamelt(=sprokkelt) punten, anders kun je ook niet promoveren.
Alleen lijkt er bij het woord sprokkelen (=verzamelen) een negatief gevoel te bestaan.

Heb je een super atleet onder je kont dan sprokkel/verzamel je waarschijnlijk sneller punten, en heb je een wat eenvoudiger paard kan het misschien langer duren, dat verzamelen/sprokkelen.

Die super atleet of simpele paard zegt beide niet zoveel. De combinatie en de rijvaardigheid van de ruiter meer, eigenlijk.

Ik versta onder sprokkelen combinaties die eigenlijk nog niet toe zijn aan de klasse waar ze in starten, maar met heel vaak starten af en toe net aan een puntje halen tussen de proeven zonder winst of slechte punten door. Die tussen de wedstrijden door niet hun energie steken in het beter rijden/trainen van het paard, maar gewoon blijven doorstarten. Als je elke week start, met soms meerdere keren in een weekend heb je ook niet echt de tijd om tussendoor te trainen en te verbeteren. Dat is mijn negatieve associatie in combinatie met de schuld bij de juryleden leggen en niet kritisch kijken. Die kwam ik vroeger regelmatig tegen en dat noemden wij dus sprokkelen. := Die afhankelijk waren van een soepelere jury en ook thuis nog niet toe waren aan die klasse.

Dat is dus weer wat anders als een periode vaak starten voor de ervaring. Vaak starten staat voor mij niet meteen gelijk aan sprokkelen, meer de combinatie van alles bij elkaar zoals hierboven uitgelegd, haha. Een paard wat op wedstrijd enorm gespannen is en dat je daardoor enorm wisselende punten krijgt is voor mij geen sprokkelen, maar ervaring op doen. Of een klasse starten om te kijken waar je staat, terwijl je weet dat het nog niet bevestigd genoeg is. Voor sommige werkt dat heel fijn om te zien wat de jury op dat moment vindt.

Maar goed, het woord sprokkelen was niet verkeerd bedoeld in de post waar het ter sprake kwam. Ik snapte Linda2008 wel :j

bruine schreef:
Zoveel mensen , zoveel meningen, dat zul je toch wel houden . Ik vind het een prima oplossing en van mij mag het blijven, al zou het fijn zijn als er meer gevarieerd werd met de te rijden proeven. De vergelijking met de voetballer vind ik nergens op slaan , sorry , voetballen doe je met een team en een paard breng je persoonlijk uit dus het resultaat is ook voor jezelf.

Ook het kwpn verhaal is ook een beetje dubbel , ik kan mijn paard ook 1 of 2 keer door een professional in het Z laten uitbrengen en krijg daar mee een predikaat, is het dan een beter sportpaard als dat ik haar zelf rijd met een aantal online proeven ertussen ? Zeg het maar >;)

Iedereen moet gewoon lekker doen wat goed voelt , uiteindelijk draait het om het plezier toch :)

Een aantal online proeven zou ik idd niet anders vinden als 1 of 2 keer starten door een prof. Alleen maar online starten wel, want dan hoef je nooit van het terrein af, nooit maar 1 kans voor een proef, nooit losrijden met andere combinaties met spanning, geen verplichte starttijd enzovoorts.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:39

bruine schreef:

Die vlieger gaat niet helemaal op. Een bepaalde klasse vertegenwoordigd ook een bepaalde fokwaarde en verkoopwaarde voor het paard. Ook de punten die met nakomelingen van een merrie worden gereden tellen mee in de waarde voor de merrie.
Dat maakt dat het dus niet vrijheid blijheid is, maar dat het ergens voor dient te staan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:41

Dat is niet voor iedereen het geval oji.

Er staan genoeg paarden die levenslang in het bezit blijven en niet verkocht gaan worden. Dan is het rijden voor punten toch een heel mooi doel? Ook als je niet de middelen hebt om op wedstrijd te gaan? Zo kunnen er toch nog meer van de sport genieten?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:00

Als jij geld spaart, niet voor de waarde van het geld, maar omdat jij de afbeeldingen op de briefjes en munten zo mooi vind, heeft het geld voor jou persoonlijk geen geldelijke waarde, maar vertegenwoordigt dat geld nog steeds een vaste waarde. Ook al spaar je het voor de plaatjes, je zult nog steeds 100 euro moeten betalen om dat biljet van 100 te bemachtigen.

De punten zijn bedoelt voor de ranking van je paard in de prestatiesport. Dat jij het gewoon voor de lol doet (en voor de duidelijkheid dat doe ik zelf ook puur voor de lol) maakt niet dat je de standaarden en waarde van die punten naar beneden moet schroeven om de recreant ook een pleziertje te doen. Die punten dienen ergens voor te staan, of jij ze daarvoor gebruikt is niet aan de orde. Als je als recreant het leuk vind om je daaraan te meten en te staven is dat prima, maar daarvoor moet niet de voorwaarden en waarde van die punten aangepast worden. Ik vind het ook puur voor de lol leuk om me daaraan te meten, maar wel alleen maar omdat de punten een vaste waarde zouden moeten vertegenwoordigen. Voor mij is on line proeven een devaluatie van die vaste waarde. En om heel eerlijk te zijn, zijn een aantal proeven die hier getoond zijn met de daarbij genoemde punten voor mij een bevestiging van dat ik het een devaluatie vind.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:18

We hebben het wel over de basis sport :+ , dat zijn toch echt vooral amateurs en recreatie ruiters. Ik snap goed dat er een lijn is getrokken tm de M2. Plus wordt er wel een verschil gemaakt in online behaalde winstpunten en op wedstrijd. Dus dat kun je als koper dan checken.

En als iemand de hele week bezig wil zijn om het perfecte proefje in te kunnen leveren, tja. Zelf weten. Ik heb daar echt geen zin in :') . Plus zit ook een groot verschil in thuis rijden ten opzichte van een proefje, zelfs online, dan moet ineens alles op de letter en in een bepaalde volgorde. Zo kan ik tijdens de training dagen nul storingen hebben, en heb k dus nog geen storingsvrij proefje kunnen inleveren :')

Ik heb 3 protocollen terug, maar nog niet dezelfde jury gehad. Ik heb overigens totaal niet het gevoel dat ze online anders beoordelen dan op wedstrijd of meetmoment (kan er voor dit paard zondag op terug komen haha). Heb 2 protocollen op dezelfde lijn, en 1tje die dan 10 punten lager zit. Maar dat hou je toch, online en IRL.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:25

Ik zou graag zien dat de KNHS als voorwaarde stelt dat je minimaal 5 winstpunten op een wedstrijd of meetmoment haalt voordat je mag promoveren. Of 20 online wp voordat je mag promoveren.
Maar ook dan heb je nog situaties waar je je twijfels bij hebt of het niveau wel representatief is. Denk bijvoorbeeld aan combinaties die zelf op de wedstrijd locatie staan. Maar goed die heb je nu ook al.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:36

Toch blijf ik dit een bijzondere discussie vinden, er zijn zo veel paarden die op grote stallen staan waar wekelijks concoursen worden georganiseerd en waar de paarden dus nooit van het terrein af komen omdat zij daar de wedstrijden lopen. Daarbij blijf ik mij verbazen over hoe slecht mensen denken over anderen. Als ik mij zelf bekijk, ik beslis altijd op welke dag ik de proef opneem en rij de proef 1 keer. Soms rij ik eerst een andere proef en daarna de proef voor de film. Ik probeer zo veel mogelijk het wedstrijd gebeuren na te gaan omdat ik vind dat je paard alle dagen even goed moet zijn.

En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar die zitten er ook tussen op de “echte” wedstrijden. Ik vind het echt heel bijzonder om te ervaren hoe de meeste mensen over andere mensen denken.

Ik heb bijvoorbeeld zelfs een ring in een weiland uitgezet met alleen bordjes zonder hekjes of bakrand/lint.. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die dit zo doet.