[HK]Wedstrijd springende bokkers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:35

Nee Urielle, maag. Krijg er geen kilo aan. Krijgt 6 kilo biks. Loopt in het land en op stal onbeperkt kuil. Meer een gram te weinig dan te veel.

Pantykous

Re: [HK]Wedstrijd springende bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:42

Ik zou er wat brok van af doen, en pulp/slobber/olie combo gaan voeren. Van zoveel brok wordt z'n maag alleen maar slechter.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:46

6 kilo biks? Is dat niet heel erg overdreven? Dat krijgen alle paarden hier op stal nog niet eens bij elkaar. Worden ze niet beter van!
Vervangen door iets wat hierboven ook wordt genoemd, werkt wss beter!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:03

Lithya schreef:
Nee Urielle, maag. Krijg er geen kilo aan. Krijgt 6 kilo biks. Loopt in het land en op stal onbeperkt kuil. Meer een gram te weinig dan te veel.

Dat is een vervelend probleem!

Dingen waarmee ik wel goede resultaten heb gehad:

- brok terugbrengen naar nodig voor energie level, aanvullen met lucerne, daarbij nog twee extra voerbeurten met twee scheppen zemelen en een schep hele fijne lucerne ( of geweekt uit lucernepellets). Onbeperkt droog hooi.
- paardenmeel
- grasbrok

Misschien dat je er wat aan hebt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:12

Ja hier ook, mix van bietenpulp, zemelen, klein beetje slobber en 100ml zonnebloemolie. Zetten ze vlot van aan!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:13

Olie gaat niet. Heeft hij al gehad. Slobber neemt hij niet. Dan blijft er weinig over. Hij kreeg eerder maar 1 kilo. Hield hij het niet op vol. Overdreven? Als je een kanon onder je kont hebt. Ik heb een lammetje. Merken duidelijk verschil. Als de kilo's gaan komen, kan de brok worden afgebouwd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:19

Apart, kan volgens mij nooit goed zijn voor de maag. Maar zoals we eerder al hebben geconstateerd: je hebt er aparte tussen zitten.:D Zou wel oppassen voor maagzweren met zulke hoeveelheden maar misschien doe je dat al wel. :j

Lust hij de olie niet? Ik heb ook een kieskeurige eter, heb zeker 2 maanden moeten proberen met slobber en pulp aanbieden maar nu lust hij het graag. Alleen luzerne krijg ik er echt niet in.

poedersuiker is dat als je aan het tobben bent met je paard.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:24

Lithya schreef:
Olie gaat niet. Heeft hij al gehad. Slobber neemt hij niet. Dan blijft er weinig over. Hij kreeg eerder maar 1 kilo. Hield hij het niet op vol. Overdreven? Als je een kanon onder je kont hebt. Ik heb een lammetje. Merken duidelijk verschil. Als de kilo's gaan komen, kan de brok worden afgebouwd.

Er bestaat ook iets als overvoeren hè, ik heb dat vorig jaar ook gedaan.
Beest was sloom en een beetje aan het staken steeds.
Voerde uiteindelijk zelf een kilo brok, kilo muesli en een kilo haver en dat twee keer per dag :n en nog steeds was ze niet vooruit te branden.
Nou ligt het bij de mijne niet zo zeer aan het aankomen, sterker nog, mijne moet afvallen.
Maar als jij je paard zo ontzettend veel voert, dan wordt er niet veel nuttigs mee gedaan.
Mijn tip is om echt daar mee te stoppen en hooguit een kilo te voeren en verder de tips qua voer hier op te volgen en eventueel merriebrok oid te voeren.

(Ik voer trouwens nu Kentucky Lite van Havens, nog geen halve kilo per dag, daar doet ze het echt goed op. In combinatie met een kilo brok per dag en een paar handjes muesli voor de smaak, want anders laat ze een deel staan :') Fijn vlot met rijden)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:25

Misschien is de biks soort niet goed voor hem. Haalt hij er geen energie uit, of heel minimaal. Moet je op zoek naar een ander soort biks waar hij wel de nodige energie uit kan halen in mindere hoeveelheid
Deze hoeveelheid lijkt me echt ongezond voor een paard.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:39

Volg graag de tips van de veearts op. Bedankt voor jullie ideeën. Dit paard heeft een historie waar de meesten niet oud mee worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:42

Ja toen ik leem zag en je maag zei dacht ik juist aan zweren, daarom was ik zo verbaasd over de hoeveelheid brok.

Het blijft jouw paard, wij kunnen 'm niet zien vanaf hier.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:47

je kunt hem wel zien, maar dan weet je het verleden niet. Daar zit in dit geval de clu ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:00

Ik ken het verleden niet maar heb hier wel een jodokus staan die lucht zuigt, bijna geen voortanden heeft en als veulen onderkomen is geweest en bijna dood aan een worm besmetting. Dat is ook zo'n lastige om enigszins in shape te krijgen en houden, toch was 12 kilo brok ( been there done that) niet de oplossing. Op een of andere manier moet of dat verteringsgestel weer aan de praat of makkelijker opneembaar voer ( of beide).
Ik heb zelf bij mijn paard de ontstekingen erin gevoerd en dat is heel erg om achter te komen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:44

Ik wil best luisteren, maar advies van de veearts gaat toch even voor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:47

Heeft die er voor geleerd dan :P
Sorry, ben een beetje flauw vanavond ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:11

Denk het niet Gomir. Daarom zou ik ook niet weten waarom je de raad van een dokter moet opvolgens wanneer deze je wat adviseerd :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:21

Jeetje lithya wat een lastig verhaal. Mijn paard wordt ook snel schraal. Puur door zenuwen als we bv weg gaan eet ze al niet meer zodra k de dam op rij. Mijne krijgt twee keer daags een mok zonnebloem olie erbij maar goed, dat kon niet zei je. Inderdaad, luister naar je DA. Wij kunnen alleen suggesties doen en evt ideeën geven.

Het gras wordt nu wel weer voller. Hoop dat dat iets helpt!

Ik heb vanavond veel geleerd :) super leuk rijden op het paard van stal eigenaresse. Dikke winstpunt gereden maar had ook paar 4'en. Toen ik moest wijken ging zij appeyement inzetten en ik moest afwenden ging zij travers lopen hahaha vet hard lachen! Jury zei ook het is misschien wel moeilijker om op een Z paard een L1 proef te rijden dan op een wat jonger paard. Ze is zo netjes opgeleid hihi wel erg gelachen. En ja Gomir, als ik geselecteerd wordt komt de startkaart er ook :)

Volgende week springen voor het team! Eerst zondag lekker crossen :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:19

Leuk Elke. Herkenbaar ook. Als je ooit de kans krijgt om op een GP paard te rijden kom je nog meer onverwachte knopjes tegen. Dan is simpel rechtuit helemaal lastig.

Als je er een startkaart bij hebt kan je niet meer flexibel starten. Dat is wel een nadeel

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:24

Anne_GTI schreef:
Leuk Elke. Herkenbaar ook. Als je ooit de kans krijgt om op een GP paard te rijden kom je nog meer onverwachte knopjes tegen. Dan is simpel rechtuit helemaal lastig.

Als je er een startkaart bij hebt kan je niet meer flexibel starten. Dat is wel een nadeel

Ik mag dan nog wel flexibel starten maar mag niet meer levenslang in de L blijven bv
Dan moet je over met 30? 40? Winst.. Maar goed moet ik eerst nog een paar puntjes erbij halen voordat ik op 30 zit hahaha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:39

Je mag ook wel een keertje op de mijne sturen Elke. Vind ik wel leuk om te zien.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:38

Evel krijgt een halve schep reform muesli van havens en halve schep sportmuesli van cavalor met 100ml zonnebloemolie van mij + een halve schep onderhoudsbrok van de stalhouder. Van de winter ook nog 10 liter bietenpulp elke dag :') Daar ga ik aankomende winter sneller mee beginnen, heb echt een werk gehad om hem weer op gewicht te krijgen.

De VA zal het idd wel weten Lithya :D

Cool Elke! Lijkt me echt gaaf om die knopjes een keer te voelen :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:34

Zonnebloemolie he. Waarom ook al weer? Mijn instructeur raadde het ook aan. Maar nu ben ik vergeten waarom

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:39

Bron van onverzadigde vetzuren. Paarden kunnen vetten veel beter verteren dan graan, dus olie is een hele fijne en schone energiebron voor ze. Komen ze lekker van aan. Als je echt veel gaat voeren, meer dan 300ml per dag, dan moet je een vit E supplementje bijvoeren.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:54

Even bij gelezen hoor. Lees nu pas al jullie wedstrijdverslagen, maar goed gedaan allemaal! Zeer leuke foto's zijn er voorbij gekomen!

Balen Lithya, ik hoop dat het uiteindelijk weer helemaal goed komt! De dierenarts zal het uiteindelijk wel het beste weten maar het is nooit verkeerd om naar ervaringen van anderen te luisteren ;)

Gaaf Elke om op zo'n volleerd dressuurpaard te rijden, dat wil ik ooit ook nog wel eens doen!
Heb wel ooit op een internationaal springpaard wat sprongetjes gemaakt, en dat was ook wel een vak apart. Ging boven de sprong blijkbaar iets met mijn gewicht naar links hangen waardoor hij na de sprong ineens een 180 graden bocht naar links maakt, wat erin resulteerde dat ik er bijna afvloog (ik wilde eigenlijk rechtdoor :+ ).

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:01

Anne_GTI schreef:
Je mag ook wel een keertje op de mijne sturen Elke. Vind ik wel leuk om te zien.

Lijkt mij leuk! :D

Die knopjes zitten soms zo dicht bij elkaar dat het lastig is om ze uit elkaar te houden hihi

Ik deed inderdaad ook vit E erbij.

Nog een plaatje van gister. Zwart staat ook best hè? ;)

Afbeelding