[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:46

Oh nimber wat zuur zeg...
J́ullie gingen zo goed!
Hopelijk kun je snel uitvinden wat er aan de hand is en is het op te lossen.

SW fijn dat je les goed ging!
Gaaf dat ze zijn aan gekomen!

Wat Ferro betreft, zal deels zijn bouw zijn, voorover gebouwd, laag en lang voor, deels zijn instelling, wat niet perse hoeft dat doe ik niet en deels ook kracht. Gezien zijn PSSM vraag ik me af of die kracht ooit nog gaat komen, en dat blijft wel een beetje een dingetje in het werk... wat kan ik nog van hem verwachten en wat niet, of wat is niet eerlijk meer...

DG dank voor de voertip, ik ga eens kijken!
Fijn dat je de APK weer hebt gehad!
Zei de dierenarts nog iets over het traag zijn?

Noukie, ik heb toch altijd gedacht dat jij een hele vlugge had...
Zijgangen op de volte heb ik ook een tijdje meegepakt, doe het nu eigenlijk niet veel, ga ik weer eens proberen!

Lena, succes als je gaat zondag!
Ik heb zondag ook wedstrijd, ook weinig gedaan afgelopen dagen en lessen overgeslagen vanwege de warmte, dus we zien het wel...

DreamGuide

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:55

@Noukie, uiteraard rustig opvoeren haha. Ik rij alleen zondag een rondje HC mee. Ik organiseer de wedstrijd zelf dus genoeg te doen die dagen haha.

@nouvel, ja hij gaf aan dat ze gezien haar grootte (is toch 1m82) en hoeveelheid werk die ze doet echt wel drie maal daags een volle schep krachtvoer mag hebben. Bij voorkeur een sportbrok met een granenmengsel gecombineerd. Blijkt dat we op stal een onderhoudsbrok voeren dus misschien ook even op zoek naar een ander brok.
Als dat niet werkt stelt hij voor om nog een keer een bloedje te trekken, hebben we vorig jaar ook gedaan maar daar kwam toen niks uit.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:40

DG - Roz gaat vandaag door de APK haha. Ik denk dat voer ophogen een goede move zal zijn, ze is inderdaad erg groot :=
Misschien kun je het B12 ook checken? Een tekort daar kan ook wat slomigheid veroorzaken.

Nouvel - dat lijkt mij een moeilijke afweging, hopelijk kan hij nog even door!

Noukie - ik heb op 7 sep een proeven clinic gepland staan en als het goed gaat start ik misschien nog 2 laatste wedstrijden in sep/oct. Ik denk wel dat ik haar sowieso HC* meeneem om ervaring op te doen in de grote ring, ik ben namelijk een beetje bang dat we weer de focus verliezen en een grote stressbal worden... Vorig jaar heb ik op dat terrein mijn Z1 debuut gemaakt en in de kleine ring ging het top, maar in de hoofdring hadden we wissels om de pas :+

*Helaas is HC niet echt een optie hier, maar ik mag wel mee het "terrein verkennen" met de gewone ruiters de dag voor de wedstrijd. Een chaotisch losrij terrein veroorzaakt ook stress, dus misschien daar tussen stappen om wat ervaring te brengen etc.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:00

@DG; ik vind ook dat je paard best weinig voer krijgt haha. Onze friezen worden ook snel te dik maar die krijgen verdeeld over de dag 2 kilo biks en een halve kilo sportmuesli. Is iets met een beetje haver erin geen optie?
@SW; leuke fotos nog van je Hunter Equitation. Leuk ook dat Charmeur is gearriveerd en je les goed ging :)
@Nimber; ik ben ook heel benieuwd naar je jasje, waar blijft de foto? :D Wat balen van je debuut zeg…. Snap dat je daar even sip over bent. Heb je alweer iets anders staan of even afwachten wat de fysio zegt?
@ Laura; heb je al een andere datum voor je clinic staan of nog niet? Was ook wel echt te heet geweest he…
@Noukie; graag gedaan voor het delen hoor. Vind het wel leuk om te horen wat jullie er van vinden en andersom vind ik het ook leuk om jullie te zien rijden. Fijn dat je les goed ging ondanks de warmte. Was ook echt niet te doen… ik was er vrijdag ook echt helemaal chagrijnig van :+ Jammer dat je niet gestart bent, zelfs ik ben nu heel benieuwd naar je wedstrijd debuut haha!

Hier hebben we zaterdagochtend onze laatste punten voor het ZZzwaar bij elkaar gereden. Gelukkig was het zaterdagochtend nog bewolkt en daardoor qua temperatuur redelijk te doen. Was wel echt heel benauwd en daardoor werd Winnie wat hangerig en iets minder scherp. Niet mijn beste proeven gereden maar wel twee keer een eerste plaats met 235 en 223,5. Nu even full focus op het NK in september en dan gaan we in oktober ons eens aan het ZZzwaar wagen, ben echt super benieuwd. Verder komende zondag nog een parawedstrijd staan ter voorbereiding op het NK. Ik heb sinds de laatste selectie voor IB geen para meer kunnen rijden dus ben heel benieuwd hoe ons dat af gaat zondag. Gelukkig hangt er niets vanaf, dat scheelt ;)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:24

@SW, jij ook al lekker de APK? Haha, zit alles weer even goed voor een tijdje.
B12 is volgens mij vorig jaar ook gecheckt, maar mochten we nog een keer moeten dan zal ik het vragen!

@DR, ben inderdaad aan het zoeken naar een goede granenmix.
"niet mijn beste proeven maar wel twee keer eerste". Echt jij :')

Kun je mijn paard niet ff starten ofzo? Hahaha

Kwam vanavond op stal om te voeren, stond er ineens een alien met lichtgevende ogen in mijn box!

Afbeelding

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:18

Nouvel jammer is dat als je toch een beetje tegen t plafon van zo’n paard aan loopt. Inderdaad lastige afwegingen, weet er alles van en heb in het verleden toch wel regelmatig een paard verkocht.

Noukie ik hoop dat t aan t weer ligt. Hij kwam erna ook super lastig op adem.

Ice is niet een paard met enorme loop lust maar hij is ook niet flegmatiek. Wel de eerste maanden onder t zadel enorm terug en op de rem gereden. Dat is er nagenoeg uit maar bij nieuwe dingen of spannende dingen is dat wel t eerste wat hij doet.

DG als je veearts dat ook aangeeft zou er wellicht met goed krachtvoer nog wel wat winst te behalen zijn. Dat zou wel fijn zijn. Ice is met 188 nog een slag groter en krijgt 2x 1,5 schep en dan op de dagen dat hij werkt een schep slobber met electrolytes.

Maandag heeft hij vrij gehad, gister een licht longe werkje. Vanmiddag maar wat rustig onder t zadel doen. Volgens mij werd t morgen heet dus dan kan hij wel blijven staan. Vrijdag maar even horen wat ze er van zeggen. Ik zie en voel er zelf niet veel aan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:49

Nouvel, herkenbare en lastige afweging. Heb daar met mn vorige paard ook zo veel twijfel over gehad. Bij jullie op de momenten dat ie zich goed voelt, heb ik echt wel het idee dat Z1 haalbaar is voor m, maar ik kan niet inschatten of/hoeveel energie het jou/jullie kost om m zo goed te hebben en houden. Je moet iig wel het idee hebben dat je er beide plezier in hebt.
Succes met de wedstrijd zondag als je gaat!

En nu je het zegt: mijne is idd niet mega traag, maar ook niet mega vlug. Ik moet m wel echt aanzetten en daar laat ik m denk ik nog wel eens in de steek door in mn hoofd te hebben dat ie trager is en dus ook niet te 'eisen'. Van Diederik hoor ik nl nog wel eens regelmatig: hij is niet zo traag als jij denkt, jij bent gewoon niet consequent _O-. Wat alleen niet helpt is dat ie snel op slot gaat in zn bubbel en dan is alle reactie zoek, dus ook de vlugger knop :+

Lena, ben jij er al uit of je op pad gaat zondag?

DR gefeliciteerd weer! Op naar de subtop! Jij ook succes zondag, fijn dat je even die proeven weer kan rijden ook zonder teveel druk. En dan lekker richting NK :) Hoe gaat het met je kur?

DG, jij succes met de organisatie en met je proef zondag ook!

Kim, hoe vond de fysio Ice?

Ik heb dit weekend even niks, behalve plannen richting bos enzo :D Woensdag echt heel fijn gereden, hij liet stukjes zulke fijne dingen zien. Leek ineens net echt :') Gister was ie van mama, vandaag longe, dit weekend dus een dag bos hoop ik en de andere dag weer verder knutselen.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:53

Ik ga niet op pad. Stond op de reservelijst dus heb me afgemeld, achteraf maar goed ook. Ben net van hard van mn 3-jarige afgegaan en zit er zondag nog niet op denk ik.. Niets gebroken, maar echt megabeurs overal en knallende koppijn.

Wil nu half september gaan starten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:58

oh das niet best, beterschap!

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:10

Hoort erbij denk ik haha.. heb me een beetje verkeken, hij zo braaf geweest met alles tot nu toe. Werd nu wat jolig met aangaloperen en heeft me gelanceerd... maar de baby’s is al 175 dus t was best een eind naar beneden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 06:42

Ai Lena pech vogel!

De fysio vond inderdaad een flinke blokkade, lendenwervels en borstbeen, bekende oude blessure die altijd wel een zwakke plek blijft. Mogelijk nu toch een glij partij in de wei of iets. Ze wil m naar de chiropractor hebben en die had net vandaag haar laatste werkdag voor de vakantie. Voor nu een weekje vakantie dan wat rustig aan werk en dan kan hij hopelijk bij de kraker terecht en dan weer knallen. Fijn te weten dat er duidelijk wat aan t wijzen was want ik was echt wel een beetje van slag dat hij zo uit ging.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:06

Lena sterkte!

Nimber fijn dat je zo duidelijke een oorzaak gevonden hebt!
Nu herstellen en opnieuw aan de slag, gaat goed komen!

Noukie, dat zegt Herman ook steeds, hij kan het echt.
Maar het lastige is dat hij zo enorm wisselend is en ik heb het vermoeden dat dat ook in de PSSM zit.
Daarbij speelt bij mij ook wel mee wat jij aangeeft, zelf consequent blijven rijden.
Ik vind het echt lastig om hem goed aan de gang te krijgen en te houden als hij een mindere dag heeft.
En dan in de proeven zonder zweep red ik het vaak echt niet om hem voldoende bij elkaar, omhoog en naar voren te houden.
Joh we gaan gewoon proberen zondag weer en we zien wel.
Als het moeizaam blijft stop ik wel een keer met starten, maar goed, ook dat zien we wel...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:12

Hello ladies.

Ik lees echt heel braaf mee, maar omdat ik echt niets te melden had, heb ik ook niet gereageerd....

Mijn spekkie is sinds 2 weken terug van de wei, en dinsdag controle gehad.
Daar werd hij eigenlijk afgekeurd als sportpaard. Tussenpees was na 4 maanden nog niet hersteld en DA vroeg zich af of hij überhaupt nog belastbaar is.
Hebben schema voor 10 weken mee en dan voor controle.

Omdat ik het letsel zelf niet bijzonder ernstig vond lijken zo op de echo, ben ik toch verder gaan kijken. De verhalen bieden hoop en heb inmiddels 3 klinieken gesproken die mij ook meer hoop gaven.
Over 3 weken gaan we dan ook naar de Raaphorst voor een utc scan, die verteld hoe belastbaar die pees dus inderdaad is.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:50

He Ivy wat zuur zeg, duimen dat de volgende scan toch wat meer goed nieuws brengt.

Nouvel dat inderdaad.
Heb je wel eens een scherper spoortje op concours geprobeerd? Eventueel je instructie die eens helpt op concours?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:46

Ivy poeh wat een rot bericht fijn dat andere toch nog mogelijkheden zien.

DR 12 sept en 17 okt maar die data kan ik niet.
Nu met opvlammen van de corona laat ik het even.
Lena oe auw hopelijk snel herstelt van de val.
Nimber fijn dat er een oorzaak gevonden is.
Noukie ik zag leuke foto's voorbij komen.

Hier weer aan het werk 1e week zit erop. Douwe gisteren fijn gereden.
Nu bij Ilias in de Opfok en krijg advies hem zo snel mogelijk te ruimen sinds 2 weken zn last van de hormonen hij staat op de achterste benen en dendert door iedereen heen. Kom ik aanlopen staat staat hij standje sulletje te kijken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:28

Kim, 'fijn' inderdaad dat je een oorzaak hebt. Snap dat dat wel enige rust geeft. Dan idd nu even relax en straks weer genieten!

Nouvel, ik herken zo wat je zegt. Mijne heeft soms ook dagen dat ie net minder start dan normaal en ik ben dan gelijk van hij moet gewoon even de tijd hebben en rustig loskomen enzo. Dus dan accepteer ik gelijk alles... :+ Terwijl als dat in de les gebeurt, word ik er wel even op gewezen dat hij prima even tijd mag hebben om op te starten, maar dat hij dan nog steeds wel gewoon op een been kan reageren oid. Dat zijn van die stomme ohja momenten..

Balen Ivy, hopelijk kunnen ze je op de Raaphorst meer duidelijkheid geven

Haha Laura, zal je altijd zien! Wat waren je plannen met m mbt hengst laten? Fijn dat Douwe nog steeds zo goed gaat. Lukt het op werk om er een beetje in te komen?

Gister toch nog nuttige dingen gedaan en proef 28 keer gereden. Viel me alles mee, ook de wissels op C. Hij moest even denken, maar pakt het wel op. Merk je hoe je onbewust meters maakt, ook als je dingen even laat liggen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:40

Noukie ik wilde hem hengst laten tot volgend jaar april en dan ruimen zodat hij mooi uit zwaart en dan nog wat de hoogte in kan. Maar zodra hij se box uit wordt gehaald slaat bij en stijgert hij. De man van de opfok heeft veel kennis en zegt het wordt met de dag erger straks verwond hij zichzelf. Hij zit duidelijk in de knoop met alle hormonen en dendert door en luistert nergens meer naar en zo kennen wij hem echt niet. Dus afgesproken dat hij zodra de vliegen weg zijn hij geruind gaat worden. Moet voor iedereen leuk en veilig blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:54

Ivy, wat ontzettend rot zeg, sterkte ermee!

Laura, oei stoere hengst ontwaakt!
Jammer dat je niet nog even kunt wachten met castreren , maar aan de andere kant, het moet wel veilig zijn...
Ik heb Ferro met 2,5 laten castreren omdat hij erg hengst werd na de verhuizing van de opfok naar zijn huidige stal.

Noukie, ja klopt, ik moet mezelf dan er ook toe zetten om door te pakken.

Maar... vandaag is het gelukt! *\o/*
Hij pakte met losrijden fijn aan, heb ‘m geprobeerd zo scherp mogelijk te maken zonder dat ‘ie te stressig werd en in de proef gewoon maar eens gedacht, ik ga nu laten zien wat we kunnen!
Oké, het is net aan, maar de eerste proef 204 en echt fijn gereden!
Tweede proef 204 -2 :+
Ging rechtuit met de middengalop ipv van hand veranderen , suf...
Had het zo in mijn hoofd omdat het in de eerste proef ook zo was...
Maar goed, ben gewoon al super blij dat ‘ie er fijn aan bleef vandaag, geeft toch weer een beetje hoop!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:59

Super resultaat!! Tweede proef wel net zuur, maar sowieso fijn dat ie mee bleef doen!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:01

Nouvel super dat hij het zo goed deed!
Jammer van de min 2 anders was had je 2 winstpunten gefeliciteerd!!

Ja als hij geruind word is hij ook 2.5 .
Er zijn ook heel veel veranderingen voor hem de groep van 15 zijn er nu nog 4 van over. De wei waar ze liepen stond niets meer te eten dus hij heeft ze naar huis gehaald. Daar zijn op dit moment ook merries met veulens. Ik denk dat er heel veel op hem afkomt en hij het even niet meer weet. Maar dan nog is het gedrag niet acceptabel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:02

Laura, dan klinkt t idd voor iedereen beter om nu al te castreren. Hij moet zichzelf er ook niet mee in de weg zitten en als t gevaarlijk wordt heb je er niks aan. Wel jammer dat t eerder wordt dan gepland, maar als ik je zo lees wel beter

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:31

Gefeliciteerd met je winstpunt Nouvel! Wel zuur van die min2, anders had je er gewoon 2!! Lekker vasthouden dat gevoel.

In dat soort situaties is castreren wel de veiligste optie Laura, voor het paard vaak ook fijner.

Wij zijn vandaag ook weer weg geweest. Niet zo fijn gereden. Met losrijden gingen er steeds paarden op hol, dat was nog iets te veel afleiding. Uiteindelijk nog wel 4e met 224 en daar heel tevreden mee, maar we kunnen zoveel beter.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:00

Nou merel ik zeg echt niet slecht hoor 224 ik hoop op dat soort punten als we weer van starten.

Vandaag douwe weer gereden heerlijk in de regen hahaha. Hij deed het erg goed kon mijn been er mooi af houden en hij bleef lopen. Wissels gingen ook niet slecht en contra doet hij ook alweer best goed.

Deze temperaturen werken voor ons een stuk beter dan dat hele hete.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:16

Laura1982 schreef:
Nou merel ik zeg echt niet slecht hoor 224 ik hoop op dat soort punten als we weer van starten.

Vandaag douwe weer gereden heerlijk in de regen hahaha. Hij deed het erg goed kon mijn been er mooi af houden en hij bleef lopen. Wissels gingen ook niet slecht en contra doet hij ook alweer best goed.

Deze temperaturen werken voor ons een stuk beter dan dat hele hete.

Fijn dat je lekker gereden hebt!

Was ook wel wat overgewaardeerd hoor, maar met het commentaar kan ik wel weer verder!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:52

Nouvel en merel van harte met jullie punten! Fijn zeg!