Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jovarna schreef:Nog even wijzend op het openingsbericht van dit topic: het is niet de bedoeling dat hier gediscussieerd gaat worden over wel-of-niet-bitloos-rijden en de zin of onzin ervan.
De bedoeling van dit topic is om daadwerkelijk (wedstrijd)mensen te 'verzamelen', om voor elkaar te krijgen dat de bitverplichting uit de reglementen wordt gehaald.
germie schreef:Over de bitloze optomingen die wel op een hoofdstel lijken vind ik de Cook een mooie en vriendelijk
En ook die van Emiel Voest (maar dan met frontriem en keelriem) is een fijne. Dan hou je toch het klassieke uiterlijk, maar je rijdt wel bitloos.
jasmijn78 schreef:germie schreef:Over de bitloze optomingen die wel op een hoofdstel lijken vind ik de Cook een mooie en vriendelijk
En ook die van Emiel Voest (maar dan met frontriem en keelriem) is een fijne. Dan hou je toch het klassieke uiterlijk, maar je rijdt wel bitloos.
Zij mogen dan wel klassiek lijken, maar ze hebben geen klassieke werking door de gekruisde delen. Het gaat niet alleen om de mooiigheid, maar ook om de inwerking.
Speedster schreef:Conclusie: met een niet-stille hand bij bitgebruik veroorzaak je ongemak bij het paard. Als er dan gesteld wordt dat je met een bitloze optoming dit protest niet krijgt
runningkawa schreef:Teugels in het ringetje van de neusriem.
Ik denk dat je dan de meeste kans maakt wil je bitloos er door krijgen.
Elk paard snapt ook een pessoa, maar dat mag ook niet
Bitloos op dresuur lijkt mij zoiets als dat ze vroeger op de manege ook wel eens deden.
Teugels in het ringetje van de neusriem.
Ik denk dat je dan de meeste kans maakt wil je bitloos er door krijgen.
germie schreef:Hoe staat het trouwens met die wedstrijd? Jullie houden het toch niet op een zondag? (dan heb ik geen trailer en kan ik zowieso niet komen). Is er al iets meer bekend over een locatie, of wachten jullie eerst de aanmeldingen af?
Ik wil mij best aanmelden, maar ik weet pas als een datum+plaats bekend is of ik werkelijk kan.
Jovarna schreef:Jasmijn, ik ken de reglementen van de KNHS inmiddels redelijk, maar wellicht heb ik over het hoofd gezien dat er ergens staat hoe de wijze van rijden moet zijn zoals jij het benoemt. Je geeft aan dat een bitloze optoming met kruislingse riempjes een andere inwerking en een heel andere wijze van rijden vraagt dan die van de uitgangspunten van de klassieke dressuur. Zou je mij de tekst willen geven waar dit expliciet beschreven staat, de klassieke werking waar je het over hebt; dus bijv. als je naar rechts wilt wenden, wat je dan volgens de regels met welke teugel moet doen e.d.. Want volgens mij is dit slechts een gedachtengang en geen regel.
Jovarna schreef:Prachtig! Hoewel ik - wanneer ik naar wedstrijden kijk onder de Z2 - zelden harmonie tussen paard en ruiter zie, laat staan volmaakte harmonie. Maar dit terzijde.
Jovarna schreef:Wat de optomingen betreft: Er wordt dus wel dispensatie verleend wanneer er een medische verklaring is.