Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie15

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:13

[quote="CCCCorine]
Ik ben juist megablij met dat doorzitten. Dan heb je veel meer contact met je paard. Van mij zouden ze het in de B al in mogen voeren. Moet je gewoon even wachten met op wedstrijd gaan totdat je hebt leren doorzitten .[/quote]
De rutiers/amazones kunnen het 9 van de 10 keer wel, maar voor jonge paarden is het gewoon ontzettend moeilijk dat doorzitten en daarom hebben ze het weer veranderd in lichtrijden

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:21

Ulysses is 4! Hij is getraint op over de rug rijden en loopt met doorzitten veeeellllll fijner dan met lichtrijden. Voor hem en voor mijn dochter!

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:47

Nou de meeste jonge paarden die ik ken zijn met lichtrijden juist veel fijner omdat ze nog geen goede balans hebben en geen zelfverzekerdheid. Maar zo ervaar ik het en de KNHS blijkbaar ook omdat ze het juist voor de jonge paarden hebben veranderd

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:01

Ik ben voor doorzitten, als je dat niet kunt, wat doe je dan op wedstrijd?

Deze opmerking vind ik wel heel erg kort door de bocht !!!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:29

Dat was het meest gegeven antwoord op vragen op de voorlichtingsavond waar ik was. "dan ben je nog niet klaar om wedstrijden te rijden"
In principe moet je kunnen doorzitten, maar op wedstrijd komt er toch bij veel ruiters en paarden spanning bij, en dat maakt t lastiger om n paard goed over de rug te krijgen en lekker te kunnen zitten.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:12

Ik wil het nog even met jullie hebben over een uitspraak weergegeven in het nieuwe blad "dressuur"

Hierin staat:

"Het is in de nieuwe dressuurproeven nauwelijks mogelijk om een wp te halen zonder een goed changement te maken!?"

Lijkt me nogal een straffe uitspraak!
Ik kan me ook niet herinneren dit gehoord te hebben tijdens de kick-off?

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:17

Nou je moet wel 4-6 changementen rijden in de nieuwe proeven en als je ze dan niet goed rijdt verlies je wel veel punten

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:23

In de huidige proeven zitten ook wel 4 changementen!
En in die nieuwe proef met 6 changementen is wel de moeilijkste werd ons gezegd!

Dus bij mij omt het nog steeds 'overdreven 'over.

Alsof een Z2 proef alleen beoordeeld zou gaan worden op de changementen....

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:25

Daarmee ben ik het helemaal met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:16

Gerrie schreef:
En in die nieuwe proef met 6 changementen is wel de moeilijkste werd ons gezegd!

Buiten dat... van een Z2 paard mag je toch verwachten dat het wissels springt voor een voldoende.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:57

CCCCorine schreef:
Gerrie schreef:

Buiten dat... van een Z2 paard mag je toch verwachten dat het wissels springt voor een voldoende.

Dat mag je hopen
Correcte wissels blijven voor sommigen toch moeilijk!
Blijft de strekking; "Het is in de nieuwe dressuurproeven nauwelijks mogelijk om een wp te halen zonder een goed changement te maken!?"
uit het blad dressuur imo toch buiten proporties....

En dat vind ik 'foute' verslaggeving!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:29

Gerrie schreef:
CCCCorine schreef:

Dat mag je hopen
Correcte wissels blijven voor sommigen toch moeilijk!

OK, dat begrijp ik wel. Maar als een paard slechte wissels springt en dit niet kan compenseren met andere, wel zeer goed uitgevoerde oefeningen, dan is het logisch dat ie in de Z2 geen wp gaat halen.

Als ik straks ga starten (B), maar nog niet kan galopperen dan zou ik ook geen wp halen (zijn nu bij elkaar ook 6 onderdelen, 2 x aanspringen, grote volte en de overgang naar draf).

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:17

Wat heb je aan winstpunten in het Z2 als je geen wissels kunt springen. Ik bedoel, je hebt die winstpunten nodig voor promotie naar de ZZ-L en daar heb je ook niks te zoeken als je geen goede wissels kunt springen. Ik zie het probleem dus niet zo. Gewoon zorgen dat je je wissels onder de knie krijgt en tot die tijd niet te veel verwachten.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:19

Nou,het schijnt zelfs in het ZZ-L mogelij te zijn om zonder correcte wissels een wp te rijden......

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:36

Ach, niet iedereen ziet slechte wissels en niet iedereen heeft de ambitie om door te gaan naar het ZZ-licht.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:05

Gerrie schreef:
Ik wil het nog even met jullie hebben over een uitspraak weergegeven in het nieuwe blad "dressuur"

Hierin staat:

"Het is in de nieuwe dressuurproeven nauwelijks mogelijk om een wp te halen zonder een goed changement te maken!?"

Moeten ze toch eerst heel wat bijscholingen gaan geven

Gerrie schreef:
Nou,het schijnt zelfs in het ZZ-L mogelijk te zijn om zonder correcte wissels een wp te rijden......

Klopt
(spreek uit eigen ervaring )

Trouwens, leuk blad wel, dat Dressuur

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:02

Ga vanavond naar Moergestel, ben benieuwd. Klasgenoot was maandag in Wanroij geweest en zei dat t/m L1 alles lichtrijden was. Had eerder gehoord doorzitten dus vanavond proberen duidelijkheid te krijgen.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 01:22

Frunnik, winstpunten zijn niet alleen om over te stappen naar een volgende klasse...

Ik ken het hele blad Dressuur niet. Is het in de winkel te krijgen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:01

Gister geweest, doorzitten is er in de L1 idd weer uit.

Vind verder de proeven wel redelijk. In de Z2 vind ik alleen de plaats voor de wissels een betje raar gekozen, laatste sprong op het diagonaal, na de uitgestrekte galop, van de jury af. Denk dat veel ruiters dan ietsjes eerder de bocht indraaien en daardoor een makkelijkere wissel springen, al is het dan niet recht. Geef je mensen wel veel kans toe.

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:24

haike schreef:
Gister geweest, doorzitten is er in de L1 idd weer uit.

Vind verder de proeven wel redelijk. In de Z2 vind ik alleen de plaats voor de wissels een betje raar gekozen, laatste sprong op het diagonaal, na de uitgestrekte galop, van de jury af. Denk dat veel ruiters dan ietsjes eerder de bocht indraaien en daardoor een makkelijkere wissel springen, al is het dan niet recht. Geef je mensen wel veel kans toe.

Daar hebben die ruiters niks aan, want Wim Ernes gaf gisteren ook aan dat de plaats van de wissel niet direct bepalend was, maar wel of hij recht gesprongen werd. De jury's dienen er vooral op te letten dat de wissel recht gesprongen wordt dus heeft het weinig zin om het in de wending te doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:20

missmuts schreef:
winstpunten zijn niet alleen om over te stappen naar een volgende klasse...

Euh.. waarvoor zijn ze dan nog meer?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 11:22

missmuts schreef:
Ik ken het hele blad Dressuur niet. Is het in de winkel te krijgen?

Kijk maar eens op de site van Anky, daar staat er een nieuwsbericht over. Omdat het een nieuw blad is kan je een gratis proefnummer aanvragen
Vond het best interessant, alleen van mij mag het soms nog wel wat dieper gaan.

haike schreef:

Dat zit er nu ook al in.
Er zijn hele discussies hierover geweest, omdat je als ruiter een wissel op deze plek erg moeilijk recht kan springen.
Toch hebben ze het er weer in gedaan, onder protest van vele ruiters/amazones en mensen die mee hebben gewerkt aan de proeven.
Het is de bedoeling volgens Jan Peeters dat je je wissel dan nog op het einde van de diagonaal springt, dus als je paard nog recht is.

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:29

Gerrie schreef:

Hierin staat:

Lijkt me nogal een straffe uitspraak!
Ik kan me ook niet herinneren dit gehoord te hebben tijdens de kick-off?

Dit is totale onzin, als de rest van je proef netjes gaat, hoeft dit echt geen struikelblok te zijn. Als jij je paard zo voor elkaar hebt dat hij een nette Z2 proef kan rijden, kan jij ook heus wel een wissel rijden hoor!!! Kijk maar eens naar die springruiters in de B, die springen ook veel wissels hoor (nog wel niet zo netjes en verzameld natuurlijk), maar het is gewoon natuurlijk voor een paard. Die van mij doet ze zelfs ongevraag aan de longeerlijn Ik snap niet dat mensen zich daar zo druk om maken, het is echt geen belachelijk moeilijke oefening!

Ik haalde vaak zevens voor mijn changementen en appuyementen, want galop is zijn beste gang! Maar daarbij gingen er vaak weer punten af voor zijn uitgestrekte gangen, want het blijft toch een simpele pony

Ik vind dat jury-leden gewoon per punt moeten beoordelen wat ze zien, en niet ineens lager gaan zitten omdat een paard zijn wissels nog niet perfect springt.
En voor de ruiters: niet zeuren, gewoon een balkje op de grond leggen en oefenen, als hij verzamelt kan galopperen, kan je ook makkelijk een wissel springen, denk er niet te moeilijk over!!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:42

CCCCorine schreef:
missmuts schreef:
winstpunten zijn niet alleen om over te stappen naar een volgende klasse...

Euh.. waarvoor zijn ze dan nog meer?

- voor een sportpredikaat
- als klassering voor de ruiter voor versnelde promotie

om maar twee dingen te noemen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:44

Fysiomeid schreef:
En voor de ruiters: niet zeuren, gewoon een balkje op de grond leggen en oefenen, als hij verzamelt kan galopperen, kan je ook makkelijk een wissel springen, denk er niet te moeilijk over!!!

Over een balkje? Nee, liever niet.