Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:22

Wow, wat een mooie banner, Kitty!

Hoedje af voor deze mooie banner OK dan! *LOL*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:03

Grappig, tot voor kort had ik deze actie met zekerheid gesteund. Maar nu spoken er twee voorvallen door mijn hoofd; mijn eigen val afgelopen maandag en de val die ik deze zomer zelf heb gezien van de amazone die nu op zzgp-wedstrijden met helm rijdt.
De eerste aankoop die ik nu ga doen is een veiligheidshelm, die had ik namelijk niet eens omdat ik het onzin vond. Ik reed pertinent zonder cap en voor wedstrijden had ik zo'n wedstrijdding dat er eerder af ligt dan ik zelf. Nog steeds heb ik er een hekel aan om zo'n ding op m'n kop te hebben en het staat echt verschrikkelijk, maar dat ik dit stuk nu kan schrijven komt omdat ik met m'n armen en handen m'n hoofd heb beschermd bij de val. Die hebben de klap opgevangen en zien er alles behalve gezond uit, had ik niet die juiste reactie gegeven dan was het waarschijnlijk in een schedelbasisfractuur geëindigd en jullie weten vast waar dat toe leidt.
Omdat ik er vanuit ga dat ik niet altijd zoveel geluk zal hebben, rijd ik voortaan met veiligheidshelm en júist ook op wedstrijden.
Van mij mag het verplicht worden, in ieder geval t/m de Z2 en misschien zelfs t/m ZZ-Z. En hoger? hmmm... mag iedereen zelf weten. Voor mij hoeven de ruiters op de olympische spelen geen helm op, mits ze daar zelf voor kiezen.
In ieder geval zou het een goede zaak zijn wanneer door die verplichting ruiters dan thuis ook maar met helm rijden, omdat het op wedstrijd toch ook moet en ze hebben dat ding dan toch al.
Gewoon opzetten dat ding, je eigen lijf is meer waard dan een beetje ijdelheid!!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:25

Gerrie schreef:
dat wordt nog lastig.. Knipoog

moeten die oude cappie's weer ergens onder uit een kast getrokken worden.. Haha!

ik zou als ik jou was met je hoed in de ring verschijnen

Ik neem dat dopje gewoon mee.Kijken of ze er wat van zeggen als ik die opzet Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:07

Aimee schreef:
Omdat ik er vanuit ga dat ik niet altijd zoveel geluk zal hebben, rijd ik voortaan met veiligheidshelm en júist ook op wedstrijden.
Van mij mag het verplicht worden, in ieder geval t/m de Z2 en misschien zelfs t/m ZZ-Z. En hoger? hmmm... mag iedereen zelf weten. Voor mij hoeven de ruiters op de olympische spelen geen helm op, mits ze daar zelf voor kiezen.
In ieder geval zou het een goede zaak zijn wanneer door die verplichting ruiters dan thuis ook maar met helm rijden, omdat het op wedstrijd toch ook moet en ze hebben dat ding dan toch al.
Gewoon opzetten dat ding, je eigen lijf is meer waard dan een beetje ijdelheid!!!

Verschrikkelijk zo'n val Aimee, een ongeluk zit in een klein hoekje. Gelukkig maar dat het nog zo is afgelopen, het had allemaal veel erger uit kunnen pakken. Maar nu begrijp ik je niet. Je schrijft dat iedereen t/m ZZZ van jou part verplicht moet rijden met veiligheids helm. Waarom eigenlijk? Omdat *jij* gevallen bent, verplicht je de rest om iets te dragen waar zij misschien helemaal niet zelf voor gekozen hebben. Een val is verschrikkelijk, maar denk je niet dat de meeste onder ons oud en wijs genoeg zijn om zelf te beslissen wat ze als hoofddeksel dragen? Het is ten slotte niet jouw verantwoordelijkheid wat de rest doet, jij draagt je eigen verantwoordelijkheid. En dat is voor ieder al meer dan genoeg.

Wij zijn er ook niet voor om veiligheidshelmen te verplichten. In tegendeel juist! Ik rijd nu ook op een driejarige met veiligheidshelm. Het geeft me een stuk veiligheid die ik op een nieuw en jong paard nog niet heb. Maar wanneer ik op concours ga, zou ik graag zelf de keuze willen maken wat ik op mijn hoofd zet; een hoedje of een helm. Als ik nog niet zeker ben van mijn zaak zal ik sowieso nog niet op concours gaan. Maar dat is ieder voor zch natuurlijk. Wanneer ik toch besluit om wedstrijden te rijden, op een jong, onervaren paard of een ouder, ervaren paard, wil *ik* de keuze maken wat ik op mijn hoofd zet.

Vallen kan je van elk paard. En dan kan je nog verkeerd terecht komen, ookal draag je een veiligheids helm. Het is natuurlijk wel een stuk bescherming, maar het sluit menig letsel beslist niet uit. Vallen kan je overal, niet alleen met paardrijden. Maar laat ieder nou zijn eigen beslissingen maken én zijn eigen verantwoording nemen.

Bovendien, het dressuurhoedje ziet er gewoon veel beter uit. Het is na mijn mening het boegbeeld van de dressuursport Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:19

VValar schreef:
Omdat *jij* gevallen bent, verplicht je de rest om iets te dragen waar zij misschien helemaal niet zelf voor gekozen hebben.

Nee, niet omdat ík ben gevallen en er met de schrik en wat bloeduitstortingen vanaf ben gekomen. Maar om te voorkomen dat mensen net zo naïef én onverzekerd te paard zitten als ik voorheen ook.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:37

Kitty, dat ziet er geweldig uit, mijn complimenten! OK dan!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:43

Aimee schreef:
Grappig, tot voor kort had ik deze actie met zekerheid gesteund. Maar nu spoken er twee voorvallen door mijn hoofd; mijn eigen val afgelopen maandag en de val die ik deze zomer zelf heb gezien van de amazone die nu op zzgp-wedstrijden met helm rijdt.

Die amazone is zelf van mening dat ze op haar ene paard met een beschermend hoofddeksel rijdt en op haar andere met hoed Verward
Die val van jou afgelopen maandag..dat is een heftige val geweest zoals je hem beschrijft Ach gut
Maar mag ik jou dan vragen; deed dat voorval zich op een wedstrijd voor Z paarden voor?

Citaat:
De eerste aankoop die ik nu ga doen is een veiligheidshelm, die had ik namelijk niet eens omdat ik het onzin vond. Ik reed pertinent zonder cap en voor wedstrijden had ik zo'n wedstrijdding dat er eerder af ligt dan ik zelf.

je mag van mij best een veiligheidshelm/cap aanschaffen hoor geen enkele probleem Haha!

Citaat:

misschien heb je voortaan geen valpartijen meer van je paard, maar pas op! In en om je huis loeren nog steeds de meeste gevaren en wat voor bescherming heb je dan??

Citaat:
Van mij mag het verplicht worden, in ieder geval t/m de Z2 en misschien zelfs t/m ZZ-Z.

Het voorstel ligt al op tafel Aimee...maar wij die aktie voeren zijn voor eigen keuze vanaf de Z1 in het dragen van cap of hoed!

Citaat:
En hoger? hmmm... mag iedereen zelf weten. Voor mij hoeven de ruiters op de olympische spelen geen helm op, mits ze daar zelf voor kiezen.

Volgens FEI regels staat het de ruiters vrij om met cap op in de baan te verschijnen!

Citaat:

ga jij al die luitjes dan controleren ?
onrealistische voorstelling van zaken

het heeft niets te maken met ijdelheid, een hoed hoort bij dressuur.

Kijk jij maar eens je eigen verzekeringsportefeuille na..ik kan me niet voorstellen dat jij onverzekerd rondloopt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:46

en voor Kitty en Robert een dikke Kusje

werkelijk een prachtig staaltje werk, mijn complimenten OK dan!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:52

Gerrie schreef:
Kijk jij maar eens je eigen verzekeringsportefeuille na..ik kan me niet voorstellen dat jij onverzekerd rondloopt.

een val van het paard valt toch onder 'eigen risico' op wedstrijden Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:57

Gerrie schreef:

Helaas, een ieder die zonder veiligheidshelm te paard zit is onverzekerd. Jammer dat zo weinig mensen dat weten, maar het is wel de harde werkelijkheid.
Een eigenaar waar ik tot mijn verhuizing voor reed heeft nu alle ruiters die op zijn paarden rijden, verplicht om met helm te rijden. Omdat de eigenaar van het paard anders aansprakelijk is.

Overigens een reden waarom ik een speciale sportongevallen-verzekering heb, maar niet de enige reden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:58

Aimee schreef:
Nee, niet omdat ík ben gevallen en er met de schrik en wat bloeduitstortingen vanaf ben gekomen. Maar om te voorkomen dat mensen net zo naïef én onverzekerd te paard zitten als ik voorheen ook.

Dit klinkt misschien ook heel naïve; maar hoe klein ik ook was toen ik voor het eerst op een pony klom, ik heb altijd geweten wat de consequeties waren wanneer ik mijn cap niet droeg. Als klein ukkie denk je hier niet vaak bij na, dat is waar. Je springt bij wijze van spreken zonder enige hoofdbescherming op een onbeleerde 3-jarige en gaat op het grasveldje ergens achteraf proberen je paard proberen te sturen (wat dus niet lukt. Geloof me; als 11 jarige heb ik dit zelfs geprobeerd! Knipoog ) Maar reken maar dat ik wist wat er kon gebeuren als ik eraf viel, boven op mijn hoofd.

Zeker nu ik ouder (en gelukkig óók wijzer) ben geworden, weet ik donders goed wat de consequeties zijn! Onverzekerd ben ik ook (nog) niet. Volgens mij ben ik 3 maal verzekerd wanneer ik nu op wedstrijden ben, dus daar ligt het ook niet aan. Nee, ik denk dat het algemeen besef de laatste jaren is toegenomen omtrent de gevaren die paardrijden met zich mee brengt. Maar dit neemt nog niet weg dat naar mijn mening iedereen verantwoordelijk voor zichzelf is, die ook moet dragen, en zelf mag (en moet kunnen!) beslissen wat hij/zij aan zijn/haar veiligheid doet. Thuis rijden met helm; ben ik helemaal voorstander van. Maar die ene keer op wedstrijden (ik weet het; ongeluk zit in een klein hoekje), moet het kunnen dat je met hoedje op kunt rijden. Het lijkt mij dat je genoeg voorbereid bent en genoeg getraind hebt wanneer je op concours gaat, om je paard goed te kennen. Dan nóg kan er iets mis gaan. Maar de kans is zo nihiel, dat ik het onwaarschijnlijk acht dat wanneer je op je wedstrijd geen helm maar hoedje opdoet, je thuis komt met allerlei onomkeerbare blessures.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:01

Aimee schreef:
Helaas, een ieder die zonder veiligheidshelm te paard zit is onverzekerd. Jammer dat zo weinig mensen dat weten, maar het is wel de harde werkelijkheid.
Een eigenaar waar ik tot mijn verhuizing voor reed heeft nu alle ruiters die op zijn paarden rijden, verplicht om met helm te rijden. Omdat de eigenaar van het paard anders aansprakelijk is.

Dit is niet waar. Sommige verzekeringsmaatschappijen kunnen dit wel verplicht stellen, maar het is nog geen wet. Dmv aansprakelijkheidsverzekeringen op maneges/verenigingen ed is het indirect wel verplicht. Maar wat jij thuis doet heeft met dit alles niks te maken. Het valt onder je risico-verzkeringen.

Je zegt dat de eigenaar van een paard waar een andere ruiter op rijdt aansprakelijk is wanneer de ruiter geen helm draagt. Maar dat komt omdat die ruiter een paard voor iemand anders rijdt. Hierdoor kan de eigenaar wel aansprakelijk gesteld worden door de verzekering wanneer de ruiter een ongeluk krijgt. Maar wanneer jij prive je eigen paard rijdt, mag in weze elke verzekeringsmaatschappij die de helmplicht niet in hun regels opgesteld hebben, jou verzekeren.
Laatst bijgewerkt door VValar op 23-10-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:03

Aimee schreef:

Overigens een reden waarom ik een speciale sportongevallen-verzekering heb, maar niet de enige reden.

zonder een speciale sportongevallenverzekering zoals die van jou, ben ik nog steeds verzekerd hoor Verward

Citaat:
Maar mag ik jou dan vragen; deed dat voorval zich op een wedstrijd voor Z paarden voor?

zou je hier nog even een reactie op willen geven?
niet onbelangrijk detail Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:10

VValar schreef:
Dit is niet waar. Sommige verzekeringsmaatschappijen kunnen dit wel verplicht stellen, maar het is nog geen wet. Dmv aansprakelijkheidsverzekeringen op maneges/verenigingen ed is het indirect wel verplicht. Maar wat jij thuis doet heeft met dit alles niks te maken. Het valt onder je risico-verzkeringen.

Je zegt dat de eigenaar van een paard waar een andere ruiter op rijdt aansprakelijk is wanneer de ruiter geen helm draagt. Maar dat komt omdat die ruiter een paard voor iemand anders rijdt. Hierdoor kan de eigenaar wel aansprakelijk gesteld worden door de verzekering wanneer de ruiter een ongeluk krijgt. Maar wanneer jij prive je eigen paard rijdt, mag in weze elke verzekeringsmaatschappij die de helmplicht niet in hun regels opgesteld hebben, jou verzekeren.

De vraag is dan of ze wel uitkeren na je ongeval waarbij je geen cap droeg. Dát is namelijk het probleem, en dat soort zaken juridisch met verzekeringsmaatschapijen uitvechten... geloof me, dat is geen pretje.
Bovendien proberen verzekeringsmaatschappijen altijd of het risico niet ergens anders gedragen kan worden, m.a.w. de wedstrijdorganisatie staat het toe zonder veiligheidshelm te rijden en kan wellicht aansprakelijk worden gesteld.
Hier zijn dat misschien nog zaken die niet dagelijks voorkomen, in de USA is dat de normaalste zaak van de wereld en het hele verzekeringsgebeuren gaat hier steeds meer die kant op.
Ik kan me daardoor alleen al vanuit de KNHS goed voorstellen dat ze een veiligheidshelm verplichten vanwege dat soort zaken.

Verder; heb je de juridische zaken omtrent de skeelerlessen zonder het verplichten van een helm gevolgt? Kennelijk niet....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:12

Gerrie schreef:
Citaat:

zou je hier nog even een reactie op willen geven?
niet onbelangrijk detail Knipoog

Waarom is dat voor jou zo belangrijk? Het was een situatie die overal voor kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:14

Bij mijn weten is het ook zo dat je onverzekerd op je paard zit zonder cap. Dat voorval is in de pers gekomen na het gezeik met het grietje dat tijdens de gym van een toestel afviel zonder begeleider.
Toen is het gebeuren omtrent een gediplomeerde begeleider gaan lopen en ook het zonder cap rijden.

Het mag misschien niet in de voorwaarden staan, als er geld uitbetaald moet worden is er grote kans dat de verzekering moeilijk doet. Ik ben het dan ook volledig eens met Aimee in dit geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:17

Ik vind het prima dat iedereen zo dom is om zonder helm te rijden. Maar mijn probleem ligt bij het feit dat de paardensport zeer "in" is de laatste jaren en er dus veel meer mensen gaan paardrijden. Die krijgen het slechte voorbeeld van het rijden zonder helm. Als we allemaal een jaar lang volhouden om met helm te rijden is er geen haan meer die er naar kraait dat het niet mooi is!

Want dat hoedje staat misschien mooi, maar laten we eerlijk zijn. Dat apepakkie met die witte rijbroek staat voor geen meter. Dus die helm op en een beter alternatief voor dat stomme tenue!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:18

Zijn er eigenlijjk ooit al problemen geweest met het rijden van een hoedje?
Waarom begint de Knhs er ineens over?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:19

Citaat:
Verder; heb je de juridische zaken omtrent de skeelerlessen zonder het verplichten van een helm gevolgt? Kennelijk niet....

Nee ik heb de skeelerlessen-zonder-helm-zaak niet gevold inderdaad. Maar zo kunnen we natuurlijk wel veel voorbeelden erbij halen. Dit topic alleen staat er al bol van. Het gaat om paardrijden, niet om skeeleren, fietsen, darten of wat dan ook. Maar als jij het zo belangrijk vindt, kun je het mij dan nog even toelichten?

Citaat:
De vraag is dan of ze wel uitkeren na je ongeval waarbij je geen cap droeg. Dát is namelijk het probleem, en dat soort zaken juridisch met verzekeringsmaatschapijen uitvechten... geloof me, dat is geen pretje.

Ik wil dit liever inderdaad maar niet meemaken. Maar zoals ik al zei; sommige verzekeringsmaatschappijen hebben de helmplicht niet in hun regels opgenomen. Anderen weer wel. De KNHS zal, naar haar zeggen, waarschijnlijk een verzekeringsmaatschappij in handen hebben genomen die deze regel wél verplicht stelt. Een andere optie, die ik al eerder heb uitgelegd, is dat de KNHS zelf deze helmplicht in heeft gesteld (misschien om de reden die jij hierboven hebt gegeven; het USA verzekerings moraal komt deze kant op); de verzekering zal dan meegaan in deze regel. Welk van de twee deze regel ingevoerd heeft is mij onduidelijk en eigenlijk ook niet zo heel belangrijk mbt dit topic.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:20

Aimee schreef:
Waarom is dat voor jou zo belangrijk? Het was een situatie die overal voor kan komen.

Ja het is wel belangrijk voor de aktie die jij nu door je valpartij niet meer wilt steunen...

de aktie is opgezet om op wedstrijden in de Z1 t/m ZZ-Z niet de verplichting te hebben om met een cap op te rijden!
Wij willen een vrije keuze behouden.

Citaat:

dit voorval is al lang en breed in beeld geweest...
moet je wel even het hele topic doorspitten.
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 23-10-04 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:23

RanouK schreef:
Zijn er eigenlijjk ooit al problemen geweest met het rijden van een hoedje?
Waarom begint de Knhs er ineens over?

Precies, nooit eerder heb ik er een haan naar horen kraaien. Ongeval of geen ongeval. De meeste ongevallen gebeuren dan ook nog steeds vaker thuis dan op concours.
Dat de KNHS hier in heeft besloten mbt het verzekeringsargument kan ik begrijpen (lees: ik ben er geen voorstander van). Waarom ze de grens hebben getrokken t/m M2 is mij dan ook een godsverslagen raadsel. Verplicht iedereen met cap te rijden, of helemaal niemand. Deze regel is nu gewoon scheef.

En waarom zijn sommige ruiters (en Bokkers) hier zo fel op tegen? Veiligheids helmen zijn altijd toegestaan, dus ze kunnen nog lekker de rest van hun leven, naar hun blieven, hiermee blijven rijden.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:25

Inderdaad, als je niet met een hoedje wil rijden dan rij je gewoon met cap. Wat is daar moeilijk aan? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:29

Inderdaad, jullie hebben allemaal gelijk. Het zal mij ook aan mijn R**T roesten of jullie verongelukken te paard en met helm wel hadden kunnen overleven/niet invalide kunnen raken.

Have fun he Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:29

Aimee schreef:

Als iemand van MIJN paard valt ben IK verandwoordelijk, of die persoon u wel of niet een helm op heeft is daarbij niet van belang. Een helmplicht bestaat niet bij een WA-verzekering. Ik rijd niet op paarden van derden en er kan dus bij niemand de schuld in de schoenen geschoven worden als ik van mijn eigen paard val. Het gaat hierbij niet om wel of niet verzekerd zijn, maar om wie verantwoordelijk is. Een eigenaar is verandwoordelijk voor alles wat zijn paard doet, wie er ook op zit. Als jij van mijn Romanoff valt, met of zonder helm, jouw verzekering zal bij mijn verzekering aankloppen voor een vergoeding.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:32

Nou nou zo laat op de avond zo fel van leer trekken, terwijl je volgens mij niet eens de moeite hebt genomen om eerst eens goed te lezen wat de bedoeling van de aktie is..

dat jullie beide gelukkig mogen worden met helm Verward