Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:57

yokie schreef:
... Maak je alweer zo'n vervelende opmerking.. Gisteren ook al.. Haha!

Als je erg lastige vragen aan me gaat stellen, doe ik dat ook aan jou *LOL* en eh zolang de site nog niet in de lucht is, reageer ik mij graag op andere af, hoedjes frustratie Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:59

Ik zeg hier hetzelfde als in het andere cappentopic:
Ja joh donder lekker van je paard af zonder dat je een cap draagt en ga dan lekker lopen zeiken tegen de verzekering. Kom op zeg, prof fietsers fietsen ook niet voor hun lol met een helm !!! OK dan!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:01

Femmes86 schreef:
Ik zeg hier hetzelfde als in het andere cappentopic:
Ja joh donder lekker van je paard af zonder dat je een cap draagt en ga dan lekker lopen zeiken tegen de verzekering. Kom op zeg, prof fietsers fietsen ook niet voor hun lol met een helm !!! OK dan!

Eerst verder lezen dan je neus lang is. Kom je ook niet dom over met uitspraken als deze.

*tip van de dag*

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:06

Ik heb verder gelezen dan mijn neus lang is en blijf bij de conclusie. Er is niet voor niks naast een gwoon "capje" een veiligheidscap op de markt gekomen.
Laatst bijgewerkt door Femmes86 op 21-10-04 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:09

Femmes86 schreef:
Ja joh donder lekker van je paard af zonder dat je een cap draagt

Fijne uitspraak van je, je wordt bedankt, maar ik maak me niet druk om jouw cap als jij dat wilt prima, waarom dan al die energie over mijn hoedje?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:09

Volgens mij heb je dus niet alles gelezen, anders bleef je niet volharden in het veiligheidsargument.

Voor een laatste keer; dit is geen strijd tegen de veiligheidshelm. Dit is een strijd tegen het ontnemen van de keuze.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:11

Er gaan hier ook genoeg discussies over het feit dat er voor je wordt besloten wanneer je een cap moet dragen en wanneer niet. Bij onze vereniging kun je de bak fijn weer uit lopen mocht je niks op je bolletje hebben en terecht! En dan komen met argumenten als: tsja we moeten het goede voorbeeld dan maar geven..asjeblieft zeg, het blijft hier gaan om je eigen veiligheid.
Als je thuis zonder je cap wilt gaan rijden moet je dat lekker zelf weten maar persoonlijk vind ik het niet meer dan logisch dat ze het op wedstrijden en verenigingen verplicht stellen

Maar ach, wie ben ik om dat te zeggen Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:11

yokie schreef:
Aantonuh! Aantonuh!

OK Tong uitsteken Hier kom ik met wat cijfers. Ik ben nog steeds bezig met die 85% te zoeken, iemand die het misschien ook ergens heeft zien staan? Ik heb wel gevonden op veiligheid.nl dat er 400 gevallen zijn van ernstig hoofd en hersenletsel na val van je paard per jaar. Dit zijn dus alleen de ernstige gevallen.
Ook staat paardrijden op de 2e plaats met gevaarlijkste sport, en dit geeft toch aan, dat de overheid het recht mag hebben, om paardrijden iets minder gevaarlijk te maken. Het zijn toch mensenlevens. Ik zal nu even verder zoeken naar die 85%.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:15

"Veiligheidshelm
Wanneer er één preventieve maatregel van belang is, dan is het wel het dragen van een veiligheidshelm. In de paardensport ontstaan bijna 75.000 letsels per jaar. Ongeveer 9.000 slachtoffers moeten zich jaarlijks laten behandelen op de spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de paardensport. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard. Ruim 350 ruiters lopen hersenletsel op." Dit vind ik een goede reden om iets van je keuzevrijheid in te nemen, we hebben ons nou eenmaal te houden aan zulke regels.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:16

Tulandro schreef:
Ik heb wel gevonden op veiligheid.nl dat er 400 gevallen zijn van ernstig hoofd en hersenletsel na val van je paard per jaar. Dit zijn dus alleen de ernstige gevallen.
Ook staat paardrijden op de 2e plaats met gevaarlijkste sport, en dit geeft toch aan, dat de overheid het recht mag hebben, om paardrijden iets minder gevaarlijk te maken. Het zijn toch mensenlevens. Ik zal nu even verder zoeken naar die 85%.

Ja,ja,ja, maar dat zijn alle gevallen waarin een mens (lees niet wedstrijdruiter) op een paard zat, op ieder locatie, waar dan ook,
en dan 400 gevallen dat is toch helemaal niks, weet je hoeveel verkeersdoden er zijn ondanks airbags, gordels etc.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:16

Tulandro, die 400 gevallen; hoeveel daarvan hebben plaatsgevonden binnen de dressuurring? Hoeveel met wat voor hoofdbescherming?

Dat zijn dingen die zulke cijfers een meerwaarde geven Knipoog

Hetzelfde geldt straks voor die 85% Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:18

Wwwiske, eventjes niet verder gekeken dan mijn neus lang was, deze opmerking was niet een directe aanval naar jou toe, mijn excuses!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:19

Tulandro schreef:
"Veiligheidshelm
Wanneer er één preventieve maatregel van belang is, dan is het wel het dragen van een veiligheidshelm. In de paardensport ontstaan bijna 75.000 letsels per jaar. Ongeveer 9.000 slachtoffers moeten zich jaarlijks laten behandelen op de spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de paardensport. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard. Ruim 350 ruiters lopen hersenletsel op." Dit vind ik een goede reden om iets van je keuzevrijheid in te nemen, we hebben ons nou eenmaal te houden aan zulke regels.

75.000 letsels per jaar, waarvan 400 hersenletsel, en hoeveel van die 400 hadden er een hoedje op? of leuker nog hoeveel een veiligheidshelm?) ik snap niet dat de KNHS zich druk maakt om die 400 hersenletsels, die 74.6000 andere letsels lijken mij veel interessanter, dus...... paardrijden verbieden?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:19

Die cijfers zijn niet te vinden, maar ik snap jullie echt niet, is jullie eigen keuze dan zoveel belangrijker dan veiligheid? Ik wil ook dolgraag zo'n hoedje op mijn hoofd, maar ja, er zijn nou eenmaal belangrijkere dingen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:20

Femmes86 schreef:
Wwwiske, eventjes niet verder gekeken dan mijn neus lang was, deze opmerking was niet een directe aanval naar jou toe, mijn excuses!

maakt niet uit een beetje katten op elkaar hoort er zo nu en dan bij, Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:20

Verkeersveiligheid

Uit de cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat 22% van de 9200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei, stal) hebben gehad. Van de paardrij-ongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied. De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en lopen daarbij fracturen op (31%). Bij ongevallen op de openbare (verharde) weg blijkt dat het percentage ernstig hoofdletsel relatief hoog is, namelijk 10%

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:21

Ik heb ook al eens eerder ergens aangegeven dat ik er helemaal geen problemen mee heb als ze de veiligheidshelm verplichten bij het buitenrijden, maar laten ze alsjeblieft de keuze voor het hoedje bij degenen liggen die hun eigen paard het beste in kunnen schatten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:22

maar over tijdens wedstrijden is er echt helemaal noppes te vinden.. maar als jullie deze cijfers horen, zijn jullie dan zo naief dat jullie denken dat er in de wedstrijdring veel minder gebeurt? Er kan altijd wat gebeuren, paarden zijn paarden..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:23

Kitty schreef:
Ik heb ook al eens eerder ergens aangegeven dat ik er helemaal geen problemen mee heb als ze de veiligheidshelm verplichten bij het buitenrijden, maar laten ze alsjeblieft de keuze voor het hoedje bij degenen liggen die hun eigen paard het beste in kunnen schatten.

Inschatten? Je paard kan ook struikelen en vallen, en jij kan verkeerd terecht komen, dat heeft niks met inschatten te maken!! Dat is echt een penny droom, denken dat je weet hoe veilig je paard is!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:24

Tulandro schreef:
Die cijfers zijn niet te vinden, maar ik snap jullie echt niet, is jullie eigen keuze dan zoveel belangrijker dan veiligheid? Ik wil ook dolgraag zo'n hoedje op mijn hoofd, maar ja, er zijn nou eenmaal belangrijkere dingen.

Omdat ieder voor zichzelf die afweging moet kunnen blijven maken. Ik heb het ergens eerder al gezegd; in MIJN geval op MIJN paard acht ik het risico van een val dusdanig klein dat ik idd een half uur met een hoed op durf te rijden.
Inschatten van paard en rijkunsten, met inachtneming van de altijd aanwezige schrikkans van paard.

Ik zet braaf een cap op op een jong of onbekend paard, ik ga geen buitenrit maken zonder cap. Ik wil in de Z ring rond kunnen tuffen met hoed.

De manier waarop de KNHS veiligheid propangadeert, dat steekt. Laat ze het deelnemen aan het openbaar verkeer aanpakken, laat ze maneges nog nauwer onder de loep nemen, laat men de thuissituaties belichten.

Maar neee, dat is te moeilijk, te tijdrovend en vooral: kost teveel geld. Deze maatregel is snel door te voeren, kost bijna niets EN levert propaganda op: kijk eens hoe veilig wij met elkaar de sport beoefenen...

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:25

Eigenlijk kun je hier wel eeuwen over doorzemelen maar het feit blijft gewoon dat er bijna net zo'n groot percentage is die het "onzin" vind als het percentage die "vecht" voor verkeersveiligheid.
Ik heb het op de harde manier geleerd en waarschijnlijk ben ik daardoor nu zo fel in het dragen van een cap! Of de keuze daar in hebben. Ook ik stap een paar maal per jaar zonder cap op mijn paard maar ik voel me daar niet echt lekker bij. Ik snap best dat er mensen zijn die hier geen problemen mee hebben, maar ik snap dan weer niet dat ze met argumenten aankomen als: goede voorbeeld, tzit zo poedersuiker, tlijkt nergens naar...

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:26

Poedersuiker? Haha ik zei kennelijk iets wat niet zo netjes was Tong uitsteken

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:27

Tulandro schreef:
Inschatten? Je paard kan ook struikelen en vallen, en jij kan verkeerd terecht komen, dat heeft niks met inschatten te maken!! Dat is echt een penny droom, denken dat je weet hoe veilig je paard is!

Nee, dat is geen droom, dat is risico's wegen. Erkennen en wegen.

Struikelen kan ik ook met paard, terwijl ik met hem aan de hand door de stal loop. Paard schrikt en stapt op me. Ik noem maar wat. Zulke ongelukken zitten altijd, overal in elke kleine hoek.

Dat er geen cijfers bekend zijn over het aantal ongelukken in de dressuurring maakt het des te kwalijker hoe de KHNS haar macht misbruikt. Zonder gegronde argumenten dien je als lid alles maar te pikken.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:28

Tulandro schreef:
maar over tijdens wedstrijden is er echt helemaal noppes te vinden.. maar als jullie deze cijfers horen, zijn jullie dan zo naief dat jullie denken dat er in de wedstrijdring veel minder gebeurt? Er kan altijd wat gebeuren, paarden zijn paarden..

Ach, je mag me Penny noemen als je dat nodig vindt en je mag me naief noemen, maar ik heb persoonlijk in de Z, ZZ-L en ZZ-Z nog maar één keer in mijn hele 27-jarige bestaan iemand van haar paard af zien kukelen. Dat was in Ermelo en dat was ook toevallig degene die als voorbeeld gebruikt wordt in het betreffende artikel.

Tijdens Z- en hoger-wedstrijden mag je toch verwachten dat men zijn paard redelijkerwijs onder controle heeft, voldoende op de achterhand loopt waardoor hij minder snel zal struikelen en voldoende rij-ervaring heeft om een toevallige bok netjes uit te kunnen zitten.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:28

Femmes86 schreef:
maar ik snap dan weer niet dat ze met argumenten aankomen als: goede voorbeeld, tzit zo poedersuiker, tlijkt nergens naar...

Die argumenten heb ik in dit verband nog nergens terug gelezen...

Alleen de symboliek en esthetiek van het hoedje is als nevenargument aangedragen.

Keuzevrijheid is het voornaamste argument, tezamen met 'de manier waarop'.