Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:15

Dat had ik in t begin ook. Tig verschillende draf knoppen, z'n voorbenen vlogen zowat z'n schouders voorbij in de hoogte, maar kreeg m niet in galop. Na 1 x uitleg was t goed haha.

Verder t zelfde verhaal; als je daar op ging zitten alsof je t wel even wist....ging niet goedkomen :evaw: . Hij kon echt best eng doen dan.
Maar hij was super eerlijk. Op z'n rustige dagen kon je er best n onervarene ruiter op zetten. Als t maar geen trekpop was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:40

Enzo_Ollie schreef:
LV19952 schreef:
Ik houd meestal 5-6 minuten per proef aan. Dan kun je het vrij goed uitrekenen. Ook een beetje afhankelijk van de vereniging. Hier in de buurt is 1 vereniging waarbij je nog niet de tijd krijgt om 1 rondje door de baan te rijden terwijl je bij de andere vereniging tijd hebt om 10 rondjes baan te verkennen voor je proef.

Maar das toch ook meestal per jury wel verschillend? Afgelopen zaterdag telden ze de punten niet op maar heb soms idd ook wel rondjes in de bak gereden dat ik dacht van ik wil nu wel beginnne

Ik hou wel 8/9 in t uur aan, dat is rond de 6,5/7 minuten want stap liever een rondje extra met losrijden dan dat ik gehaast moet losrijden :)

@daffodil welkom! Angst ken ik helaas ook maar al te goed, die van mij vertrouw ik blind maar het paard dat ik met m'n moeder deel ben ik ondertussen 4 jaar geleden hard vanaf gevallen midden in het bos (was koud, wind en hij mocht sinds een week weer galopperen en draven maar alleen recht uit dus veel het bos, was heel die week goed gegaan tot toen), het heeft toen bijna een halfjaar geduurd voordat ik weer ontspannen kon rijden en durfde 'm niet meer vast te houden. Terwijl je een kettingzaag naast hem af kan laten gaan en dan doet 'ie niks... Maar nu vorig jaar als dressuurmuts zelfs met hem een oefencross gereden! Stond erna wel te trillen, maar was wel super trots op mezelf

Mijn tante kocht een paar jaar geleden een oud GP paard die kreeg ze de eerste keer uberhaupt niet in galop terwijl ze toch echt al wat paarden gehad had en heeft :+

Nee de organisatie gaf de jury echt een duidelijke instructie dat we (ik was schrijver) moesten opschieten omdat het anders ‘s avonds te laat ging worden. Dus dat betekende ring in rijden en meteen bellen dat ze mochten beginnen. Niet aanmelden bij de jury door de deelnemer. Ringmeester hield in gate of de juiste deelnemer volgens de startlijst in de ring was. Toen ik daarna met de organisatie sprak bleek dat ze dit altijd doen omdat hun wedstrijden altijd zo over vol zitten dat het anders echt nachtwerk zou worden als ze iedereen de ruimte zouden geven om nog enkele rondjes te rijden. Ik ben daar zelf ook eens gestart en toen ging het ook al zo snel achter elkaar.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:46

Charmaine schreef:
Bij het maken van een startlijst hou ik standaard 8 minuten per proef aan. 5-6 kan echt niet hoor, dat is veel te kort.

Precies mijn idee.
Ik geloof dat 2 per kwartier standaard is, tenminste hier in de buurt.

De ene vereniging doet 8 minuten per combinatie. En sommige verenigingen doen 7 en 8 minuten om en om.

Als je 5 tot 6 minuten aan houdt, moet je wel erg lang losrijden denk ik. :o

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 14:48

MyWishMax schreef:
Jockey club heb ik ooit naar gekeken, maar vond het zo bizar dat het buiten losrijden was :') Verder alleen met chio selectie geweest, maar die organisatie is niet hun eigen secretariaat denk ik. Waren wel wat puntjes :=

Delft vond ik vroeger heel fijn. Nu denk ik 2 keer pech gehad door het weer en de tijden. Sfeer is wel anders geworden als vroeger. Maar wel lekker binnen en afwisselend qua type paarden. Niet alleen maar die steengoede wat mensen vaak denken.
Bergschenhoek schijnt wel fijn te zijn? Alleen snel vol dus ik heb het nog niet getest. En dan start ik natuurlijk hazerswoude, omdat dat eigen vereniging is.
Even nadenken wat er nog meer zit wat fijn is.

Ik vind Jockeyclub ook onzin qua aanrijroute, op dat stukje ring noord / A20 mij niet gezien met de trailer :') En bij Berestein kom ik ook nooit meer :+ maar goed dat is sws uit de richting.

Bergschenhoek lijkt idd een fijne maar is altijd meteen vol, zelf vind ik nog o.a. Blauw Gele Vendel, Reigersburgh, Oranjehoeve en Middenhof best prima wedstrijdlocaties. Die kleinere verenigingen zijn dan weer hit or miss.

Maar ik start sws veeeel liever richting NH want het scheelt zo veel gedoe op de weg.

@Kaitlyn wat naar dat je er last van blijft hebben :\

------------------------------

Over angsten gesproken, ik wilde binnenkort misschien toch wel poging 2.0 wagen om met mijn paard wedstrijdgericht te gaan crossen, zal ik alvast mijn testament opstellen :=

Enzo_Ollie

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:50

@LV19952 Oh dat is wel heel apart, dat lijkt me ook niet fijn.

Zei toevallig nog tegen m'n moeder nav afgelopen zaterdag dat het eigenlijk vreemd is dat je met springen al langer de bak mag verkennen heel de tijd dat de ander parcours springt, soms zelfs met 3 personen totaal in de bak (bij ons gebeurt dat wel is) en dat bij dressuur soms wordt verwacht dat je meteen je rondje begint...

ja 5 tot 6 is wel erg kort, daarom doe ik ook nu 6.5/7 minuten maar als ik bijv. om 5 voor 1 moet starten hou ik ook altijd kwart voor 1 starten aan omdat (bij mij) altijd alles langer duurt dan dat ik vooraf denk :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:57

Enzo_Ollie schreef:
@LV19952
maar als ik bijv. om 5 voor 1 moet starten hou ik ook altijd kwart voor 1 starten aan omdat (bij mij) altijd alles langer duurt dan dat ik vooraf denk :')

:') _/-\o_
Ken ik ! Ben vaak wat te relaxt bezig, zeg maar. En dan wordt t wel eens krap .

Maar ben in principe wel altijd lekker op tijd aanwezig en dan begin ik vast rustig te zadelen etc.

Ga ook nog wel eens heen en weer. Dochter met pony rijdt s ochtends meestal , ik eind middag. Laatste wedstrijd was t net te doen qua tijd . Had alleen niet ingecalculeerd, dat ze haar proef ging winnen en dus aanwezig moest zijn bij de prijsuitreiking..
Te paard...
Een uur rijden van huis :+

Heb t net nog gered. Thuis paard uit de wei geplukt, ingeladen en wegwezen. Daar aangekomen gepoetst, gevlochten en er op. Ging hartstikke gesmeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:01

Ja ik ben ook altijd langzaam. En veeeel te bang om te laat te komen waardoor ik moet haasten en alles mis gaat. Dus ik ben liever een half uur te vroeg aanwezig dan dat ik 5 minuten te laat ben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:24

Wij zijn ook altijd vroeg op de wedstrijdlocatie aanwezig :-) . Nog even koffie drinken en (drie keer) naar de WC.
Dan heb je ook een beetje de tijd als blijkt dat bijvoorbeeld je haarknotje niet netjes wil of dat paardlief plots bedenkt dat een verre voorouder shetlandpony was waardoor je de singel niet meer vast krijgt :roll: of dat de losrijbak dermate spannend is dat het veiliger is om er eerst een paar rondjes naast te lopen voordat je aan boord gaat :+

De ene vereniging waar wij graag starten heeft rond de 7/8 minuten per combinatie en dan ook nog eens groepjes van twee. Dat vind ik erg relaxt rijden, in de losrijbak ben je dan vaak alleen of met nog een ander paard erbij. Een andere vereniging doet het een stuk strakker (6 minuten) en groepjes van 3. Zit je gelijk in de losrijbak met 4-6 combinaties :\ .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 15:52

Ik vind het juist irritant om alleen of met z'n 2en te moeten zijn met losrijden want dan is elk paard dat binnenkomt of weggaat extra afleidend, dus ja hoe meer zielen hoe meer vreugd :P

Enzo_Ollie schreef:
Zei toevallig nog tegen m'n moeder nav afgelopen zaterdag dat het eigenlijk vreemd is dat je met springen al langer de bak mag verkennen heel de tijd dat de ander parcours springt, soms zelfs met 3 personen totaal in de bak (bij ons gebeurt dat wel is) en dat bij dressuur soms wordt verwacht dat je meteen je rondje begint...

Met springen staan er toch wel best gekke dingen waar je ook nog in hoog tempo overheen moet, is IMO net wat meer aanleiding voor verkennen dan je proef in een lege baan rijden met alle tijd om te kijken (want je begint je proef nooit meteen in middengalop zeg maar).

Mijn paard is wel een kijker dus ik weet dat het soms stuk makkelijker gezegd dan gedaan is := maar de achterliggende gedachte vind ik zo gek nog niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:27

Ik vind in de springring met 3 man heel vervelend, moet dan veel te veel opletten wat ik en de andere wachtende rijden en de starter niet in de weg loop _O-
Dat heb ik in de warmrijring dan weer niet.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:01

Deempjexxx schreef:
Ik zou ook 7-8 minuten aanhouden.
Alleen als ik mijn filmpjes bekijk zijn die vaak 5.5 minuten ongeveer.
Misschien rij ik ze gewoon op standje turbo _O-

Mijn tweede proef van afgelopen zaterdag was 4:15 precies :') Maar ik tel inderdaad meestal 8-10 combi’s op één uur.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:26

DiscoDipp schreef:
Deempjexxx schreef:
Ik zou ook 7-8 minuten aanhouden.
Alleen als ik mijn filmpjes bekijk zijn die vaak 5.5 minuten ongeveer.
Misschien rij ik ze gewoon op standje turbo _O-

Mijn tweede proef van afgelopen zaterdag was 4:15 precies :') Maar ik tel inderdaad meestal 8-10 combi’s op één uur.

Haha, dat lijkt dan zo snel hè.
Maar voor mijn gevoel duurt zo’n proef een half uur dus ben blij dat ik eindelijk weer ademen na 5 min.
En wat Mywishmax zei had ik niet eens bij nagedacht. Misschien zit je dan inderdaad op die 7 min met binnenkomen en eruit rijden haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:37

Ligt aan de klasse hoeveel tijd ik indeel.
De 20X40 proeven zet ik op 6,5 minuut. De 20x60 minuten op 7,5.

Hebben geen ringmeester, maar het loopt altijd goed door. 3 ringen met minimaal 30 deelnemers per ring.

Het wordt wel echt tijd dat de KNHS hoofdstelnummers gaat verplichten. Zo verschrikkelijk veel makkelijker voor de jury om de juiste combinatie te zien

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:00

Dat is echt makkelijk inderdaad! Is in België en D / Lux al jaren zo.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel liever start zonder hoofdstelnummer. Vind dat gewoon zo’n gedoe ofzo :o Meld me wel altijd netjes aan, heb nog nooit gehad dat ik daar geen tijd voor heb.

Zaterdag heb ik wel met hoofdstelnummer. Moet echt niet vergeten om van die spelden mee te nemen haha.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:09

Heb m bij de micklem zo :
Afbeelding

Bij de welsh A heb ik er 1 met klittenband, die ik op t dekje vastmaak.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:12

Ik heb officieel hoofdstel nummers met klittenband, maar maak ze op het dekje vast. De spelden zitten er standaard in en de nummers zitten standaard in de wedstrijdtas die wr altijd bij ons hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:16

Bij mij ook. Heb n bakje met verschillende soorten / maten nummers en spelden inderdaad

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:48

Spelden komen ook altijd wel van pas :j Ik gebruik die dingen toch nog best vaak :')

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:57

Je kunt het als vereniging ook verplichten, wordt in de regio Gelderland ook gedaan. Dan is je startnummer de laatste 3 cijfers van je combinatienummer.

Ik vind het echt een fijn iets als ik zit te jureren idd.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:05

Waar kan je zien of he nummers nodig hebt? Gewoon bij opmerkingen?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:14

Ik heb nog nooit nummers gebruikt. Misschien wel handig inderdaad voor de jury

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:30

Daffodil, MWM, FH bij deze dan een insidertip :+ Weet niet of het een hit of miss gaat worden voor jullie, maar wij krijgen vaak complimenten over onze (outdoor)wedstrijden dat er zo'n fijne ongedwongen sfeer hangt. We hebben best een aantal vaste starters die graag komen bij ons. Kleine rubrieken, losrijden en proeven op zand. Parkeerterrein is niet al te groot, daarom parkeerhulp aanwezig en bij goed weer meer ruimte in de wei om te parkeren. Qua aanrijden moeten jullie stukje binnendoor vanaf N207 gok ik. Ik zou zeggen kom eens starten bij ons kleine maar gezellige cluppie om de hoek :D Bosgouwruiters te Boskoop.
Oh geen prijzengeld, maar bekers dus wellicht valt ie dan af?

FH, ik kan je de crosslessen van Hanneke Held van harte aanbevelen! Ik begin binnenkort ook weer ;-)
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 24-01-24 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:32

Net bijscholing gehad van de jurycursus. Daar ook de vraag gesteld van de hoofdstelnummers.

Daar vertelde de cursusleidster dat het per 1 april verplicht gaat worden. Ligt nu op het bureau en wordt binnenkort bekend gemaakt.
Alle juryleden super blij ermee.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:39

PSvanLot schreef:
Net bijscholing gehad van de jurycursus. Daar ook de vraag gesteld van de hoofdstelnummers.

Daar vertelde de cursusleidster dat het per 1 april verplicht gaat worden. Ligt nu op het bureau en wordt binnenkort bekend gemaakt.
Alle juryleden super blij ermee.

Net alle wedstrijden ingediend en goedgekeurd :+ Maar zal het er wel bij gaan vermelden dan, zeker als het zo op prijs gesteld wordt.