Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:24

vencedor schreef:
Wat een.onzin dat klein dun groot minder kwetsend is!!! Sterker nog, klein groot dun kun je vaak ECHT niets aan dan. Dik wel, maar dat heeft te maken met zelfbeeld, doorzettingvermogen en zelfkennis en erkennen. Dik ligt ook regelmatig iets ten grondslag aan..

Ik ben nu nog steeds smal maar ook echt dun geweest. En dan krijg je ook echt vervelende kwetsende opmerkingen, twee stukken taart voor geschoteld krijgen , vraag of je eetstoornis hebt als je een salade eet. En daar kun je zelf niks aan doen..

aan dun zijn kan je net zo goed iets doen niet alleen aan dik zijn.
bij sommige zit het in de gene dat ze dik zijn want ja dat is erfelijk, vraag maar aan een arts :)

Anoeska

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:26

Als je niet meer (calorieën) eet dan dat je lichaam nodig heeft, wordt je niet (te) dik. Uitzonderingsgevallen met ziektes en medicijnen daargelaten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:29

Omdat we hier toch wel offtopic gaan ( het gaat niet echt meer over de jury en ook over overgewicht in het algemeen) maar ik het toch wel super interessante discussie vind waar ik eigenlijk dieper op in zou willen gaan. [LZP] Echte vrouwen hebben rondingen. :)

BSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:15

Gezond en op tijd eten en slapen. Dat is het enige wat je hoeft te doen. Ritme en je levensstijl is heel erg belangrijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:22

Nah kijk! probleem opgelost, waar doet iedereen nog zo moeilijk over 8)7.....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:45

Maar waarom grenzen vaststellen?

Natuurlijk is het mogelijk een richtlijn te hanteren. Maar het oog is toch ook een goede graadmeter?
Het oog ziet het paard in beweging en het eventuele hinderen van de ruiter.
Net zoals bij stuiterende of trekkende ruiters ziet het oog ook een paard wat gebukt gaat onder het gewicht van de ruiter.

In mijn ponytijd kwam ik regelmatig een combinatie tegen.
Alleen al bij het kijken naar de combinatie kreeg ik pijn in mijn rug en knieën.
Echt geen voor weegschaal nodig :n Gewoon gezond verstand.

En inderdaad, lichaamsbouw heeft ook erfelijke aspecten.
Maar kies dan een paard wat past bij je formaat. ;)
En is er geen paard te vinden? Dan blijf je lekker met beide benen op de grond.
Neem je verantwoordelijkheid!
Ik ga ook niet op een shetlander zitten ook al wil ik dat zo graag.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:04

Maar zo'n richtlijn is handig voor ruiters om zelf te kijken. Als KNHS er 1 neerzet is dat toch serieuzer dan van die enkele site waar er 1 te vinden is.
Hier zijn ook voorbeelden van zware ruiters die van kennissen/vrienden hoorde dat het nog kon en terug kijkend op de foto's daar toch zelf anders over denken...
Als je een periode minder in je vel zit kun je onbewust groeien en dat niet willen weten.
(Broeken rekken uit en gaat uit van broeken die klein vallen ;-) )
Met zo'n richtlijn op de site zou je in een betere periode al weten of je in de buurt zit van de grens...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:36

Ik kom veel op wedstrijd en moet zeggen dat ik niet heel veel mensen zie die modderdik zijn. Wat een veel groter probleem is, en dat geld voor dik,mollig,dun, slank enz. Is dat 90 % van de ruiters geen onafhankelijke zit heeft. Daar sloop je ze pas echt mee! Ook al ben je dan zo mooi slank, als je niet onafhankelijk kan zitten, weeg je alsnog veel te veel.

Daar moet wat aan gedaan worden!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:33

Ik zie op wedstrijd ook niet veel foute combinaties. Dat zie ik veel meer bij recreatie ruiters.

En dan zie ik ook veel vaker de niet goede zit. Ook bij de slanke mensen.
Ook zie ik vaak zadels die niet passen en achterover liggen en dat soort zaken.

En aan dun zijn kun je niets doen en ank dik zijn wel.
Ik heb nog nooit zulke onzin gelezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:15

schrikdraad schreef:
Ik zie op wedstrijd ook niet veel foute combinaties. Dat zie ik veel meer bij recreatie ruiters.

En aan dun zijn kun je niets doen en ank dik zijn wel.
Ik heb nog nooit zulke onzin gelezen
.

Waarom niet?
Uitzonderingen daargelaten, kunnen mensen gewoon aankomen en afvallen, alleen moet je daar moeite voor doen, voor beide vaak.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:09

Met je eens.
Maar dat is niet wat vencedor schreef.

Net zoveel dikke mensen als dunne die niets aan hun gewicht kunnen doen.
En net zoveel die met moeite kunnen afvallen of aankomen.

Maar het is wel de tendens van dit topic.
Dikke mensen moeten maar minder vreten .dunne kunnen er niets aan doen.
Daarop zeg ik onzin.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:06

Maar wat is het probleem met dunne mensen dan???
Tis voor het paard beter, mits bij een pony ze er niet te groot voor zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:12

En wat is het probleem van een dikke ruiter met een passend paard?

Op de onzin uitspraken na dat een dikke ruiter te veel eet en een dunne ruiter er niets aan kan doen.
Dat soort onwaarheden mogen de wereld uit.

Combinatie passend einde discussie.
Paard belemmerd, of dat nu door gewicht is .een slechte zit strenge hand .niet passend tuig mag van mij een jury dat netjes benoemen.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:12

Ik vind als het paard haar kan dragen dat er niks aan de hand ks maar anders wel

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:51

[quote="EskeGirl"][quote="schrikdraad"]

nu zijn het de recreatie ruiters weer, dit kan ik hier niet zeggen.in onze omgeveing zit het vol met recreative ruiters en daar spreekt men elkaar er op aan of helpt men elkaar als er iets is mbt houding, vaardigheden of slecht materiaal.

en dikke onzin dat recreative ruiters standaard een mindere combinatie met het paard vormen mbt verhouding lengte gewicht en het paard zijn postuur. -O-

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:58

Misschien moet dit topic gesplitst worden in twee delen.
Het ene deel van de mensen hier spreekt over dikke mensen die af moeten vallen. Dit gaat helemaal niet meer om het gewicht wat het paard mag dragen. Dit is meer een hetze tegen dikke mensen aan het worden.

Het andere deel spreekt over wat een paard mag dragen aan gewicht en heeft het dus niet over een dikke of dunne ruiter. Daar gaat het gewoon over het gewicht wat het paard zou kunnen dragen en niet over vetrollen oid.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:49

terpentijn schreef:
Ik snap niet dat mensen zich hier maar in bochten lopen te wringen om maar niet kwetsend over te komen m.b.t. opmerkingen over te veel gewicht op een paard of pony zetten en er dan ook nog mee rijden.
Nee, laten we al die "overgewichtigen" nog eens in de watten gaan leggen. het lijkt wel of overgewicht synoniem is aan 'overgevoelig". Nou ik ben daar in elk geval NIET gevoelig voor.

Ben je te zwaar/dik/overgewichtig, hoe je het ook noemen wil, dan behoor je zelf zo veel ruitergevoel en paardenwelzijnsgevoel te hebben, dat je er vanzelf al niet meer op gaat zitten.

Zo lang dat dus met de regelmaat van de klok nog steeds WEL gebeurt, mag daar wel degelijk onomwonden iets van gezegd worden net zo goed als er van een te dk, vet paard iets gezegd mag worden.
Dat is namelijk in belang van ruiter EN paard.
En als een ruiter beslist met het paard de sport in te willen, maar te dik is, maar zich dus wel op wedstrijden in het beoordelingsoog van velen begeeft, o.a. de jury, mag daar iets van gezegd worden.

De REDEN van het overgewicht doet toch niet ter zake? Het hindert en benadeelt het paard, dat is het uitgangspunt. Of... dat zou het moeten zijn.

Kijk, deze post zegt dus alles wat er gezegd moet worden. Complimenten voor het verwoorden terpentijn!!!

Voor mezelf gesproken: als jij mijn vriendin bent en je weegt 100 kilo, dan ben je me net zo lief als wanneer je minder weegt. Maar wil jij op mijn paard rijden met dat gewicht, dan weiger ik dat. Uit eigen ervaring weet ik dat je beter kunt zitten en je hulpen kunt geven als je gewoon slank bent, zonder al die vetkussentjes tussen je zadel en je bovenbenen en je knieen. En het doet zeer hoor, doorzitten met een blubberbuik (hetzelfde gevoel als paardrijden met grote borsten zonder een goede BH). Geen oordeel, maar eigen ervaring.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:03

hahahatsjoe schreef:
En het doet zeer hoor, doorzitten met een blubberbuik (hetzelfde gevoel als paardrijden met grote borsten zonder een goede BH). Geen oordeel, maar eigen ervaring.

Dat is toch echt persoonlijk....hier geen last van hoor en ik weeg toch echt tegen de 90 kilo met blubberbuik (bijna 20 kilo overgewicht) :Y)

de buik in beeld :+

Afbeelding

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:20

listiglistje schreef:
hahahatsjoe schreef:
En het doet zeer hoor, doorzitten met een blubberbuik (hetzelfde gevoel als paardrijden met grote borsten zonder een goede BH). Geen oordeel, maar eigen ervaring.

Dat is toch echt persoonlijk....hier geen last van hoor en ik weeg toch echt tegen de 90 kilo met blubberbuik (bijna 20 kilo overgewicht) :Y)

de buik in beeld :+

[ Afbeelding ]

ik vind dat jij juist (in iedergeval op deze foto) een mooi figuur hebt, iedere vrouw heeft wel een buikje.
vind jou en je paard een mooie combi :) , niks te dik of in de weg gewoon goed.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:59

Listiglistje, in alle eerlijkheid, als jij weet dat je 20 kilo overgewicht hebt waarom doe je er dan niets aan?

Niet dat ik op dit moment zo'n slanke den ben, moet 12 kilo kwijt. Tijd met mijn rug gezeten en niet gereden. Toen ik over mijn knieen klaagde zei de reumatoloog keihard dat ik moest afvallen. En daar ben ik nu dus mee bezig. Als ik mezelf met dit gewicht op paard in de spiegel zie, vind ik het beeld niet mooi. Dikkere benen, buik, onderkin... Dus ik begrijp gewoon niet dat je niets aan overgewicht doet, al was het alleen maar voor je zelfbeeld. En om het feit dat je gemakkelijker hulpen kunt geven en beter kunt zitten zonder al dat spek.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:06

hahahatsjoe schreef:
Listiglistje, in alle eerlijkheid, als jij weet dat je 20 kilo overgewicht hebt waarom doe je er dan niets aan?

misschien omdat ik dat al 100 x tevergeefs geprobeerd heb en nu ik 40 word het er helemaal niet meer af wil :Y)

ik eet niet extreem veel, gewoon normaal, snoep nooit, eet nooit vette hap of friet ed, drink alleen
water met slimpie of thee, drink met mate in het weekend en beweeg iedere dag meer dan genoeg.

dus tja blij ben ik er niet mee, maar zo simpel is het niet....en eigenlijk heb ik er weinig tot geen last van (mijn paard ook niet, die is groot/flink genoeg met 1.82 m)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:21

Pff, respect dat je het hier zo neer zet, LL. Weeg dan wel minder dan jij, maar wou dat ik zo mooi kon zitten. +:)+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:52

Het gaat hier om te zwaar zijn voor je paard, dat is bij listilistje niet het geval. Dit is gewoon een mooie combinatie. Dus het gaat dan ook echt totaal niemand wat aan of ze af gaat vallen of niet. Het belangrijkste is of zij zelf tevreden is met hoe ze is. Ze accepteert blijkbaar heel goed hoe ze is, en dan komt er zo'n rare opmerking dat haar zelfbeeld beter wordt als ze afvalt. Nee, jouw zelfbeeld (hahahatsjoe) is niet goed, dat is geen reden voor iemand die zichzelf wel geaccepteerd heeft zichzelf met veel moeite te gaan veranderen omdat jij vindt dat ze dat zou moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 21-07-14 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:56

Mousmous schreef:
Het gaat hier om te zwaar zijn voor je paard, dat is bij listilistje niet het geval. Dus het gaat echt totaal niemand wat aan of ze af gaat vallen of niet. Het belangrijkste is of zij zelf tevreden is met hoe ze is. Ze accepteert blijkbaar heel goed hoe ze is, en dan komt er zo'n rare opmerking dat haar zelfbeeld beter wordt als ze afvalt. Complete onzin!

Met mijn zelfbeeld is niks mis en ik ben nog steeds tevreden over mijn uiterlijk, ondanks de bijna 20 kilo teveel :D

Weet je op een gegeven moment kom je op zo'n leeftijd dat je jezelf accepteerd en houdt van jezelf om wie je bent.
Ik was echt niet gelukkiger toen ik 20 kilo minder was en beter rijden deed ik ook niet (ik presteer nu eerlijk gezegd beter te paard)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:02

nou ik vind het goed dat er ook eerlijk e zelf reflectie is, en dan weet ik uiteigen ervaring dat het woord afvallen zo is gezegd maar echt heel lastig is.
hier hetzelfde probleem, al zal ik niet meer op een paard zitten(artrose in de rug) als ik het kon zou ik het ook doen!
Dan ben ik mt 44 gepasseerd met een zwangerschap op zich wel in verhouding maar gewoon te stevig op de buik en bovenbenen. Maar omdat het gaat om een trekpaard dan roept ieder ach die kan jou wel hebben hoor!.Maar ook voor mijn eigen gewrichten is het ook niet goed! :D