terpentijn schreef:Ik snap niet dat mensen zich hier maar in bochten lopen te wringen om maar niet kwetsend over te komen m.b.t. opmerkingen over te veel gewicht op een paard of pony zetten en er dan ook nog mee rijden.
Nee, laten we al die "overgewichtigen" nog eens in de watten gaan leggen. het lijkt wel of overgewicht synoniem is aan 'overgevoelig". Nou ik ben daar in elk geval NIET gevoelig voor.
Ben je te zwaar/dik/overgewichtig, hoe je het ook noemen wil, dan behoor je zelf zo veel ruitergevoel en paardenwelzijnsgevoel te hebben, dat je er vanzelf al niet meer op gaat zitten.
Zo lang dat dus met de regelmaat van de klok nog steeds WEL gebeurt, mag daar wel degelijk onomwonden iets van gezegd worden net zo goed als er van een te dk, vet paard iets gezegd mag worden.
Dat is namelijk in belang van ruiter EN paard.
En als een ruiter beslist met het paard de sport in te willen, maar te dik is, maar zich dus wel op wedstrijden in het beoordelingsoog van velen begeeft, o.a. de jury, mag daar iets van gezegd worden.
De REDEN van het overgewicht doet toch niet ter zake? Het hindert en benadeelt het paard, dat is het uitgangspunt. Of... dat zou het moeten zijn.
Kijk, deze post zegt dus alles wat er gezegd moet worden. Complimenten voor het verwoorden terpentijn!!!
Voor mezelf gesproken: als jij mijn vriendin bent en je weegt 100 kilo, dan ben je me net zo lief als wanneer je minder weegt. Maar wil jij op mijn paard rijden met dat gewicht, dan weiger ik dat. Uit eigen ervaring weet ik dat je beter kunt zitten en je hulpen kunt geven als je gewoon slank bent, zonder al die vetkussentjes tussen je zadel en je bovenbenen en je knieen. En het doet zeer hoor, doorzitten met een blubberbuik (hetzelfde gevoel als paardrijden met grote borsten zonder een goede BH). Geen oordeel, maar eigen ervaring.