[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:21

Hahah dat is niet leuk :P succes alvast met je tweede L1! Heb je eigenlijk vaste stek waar je vaak op concours gaat of wissel je graag af van locatie? Ritme is idd wel fijn om erin te houden :j

We denken wel beetje klasse vooruit, al zijn we in de lessen zo'n 80% van de tijd alleen maar bezig met basis basis en nog meer basis, oefeningen volgen dan eigenlijk vanzelf. Oefeningen uit een nieuwe klasse pakken we paar keer mee om te kijken waar de valkuilen zitten en daar werken we dan aan. Maar omdat Cadiz nogal een vervelende meedenker is, moeten we daar heel waakzaam op zijn haha, we konden op gegeven moment geen rechte AC lijn meer rijden want meneer ging meteen opzij :')

De eerste is volgens mij proefgericht trainen, de tweede denk ik wel met proef, maar daar zal ik nog even een mailtje aan wagen. Stond wel bij met begeleiding, maar moet sowieso nog even navragen of ze verwachten dat ik daar in tenue verschijn. Bij die van de 7e was dat iig niet zo :)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:03

Ik heb inderdaad een locatie waar ik standaard kom, deze bevalt goed en is niet ver weg en ze organiseren maandelijks iets..dan heb ik mijn 1 keer per maand ook al te pakken. Morgen naar een locatie die hij niet kent, dit is de locatie van mijn vereniging op nog geen 10 minuten rijden en daar kan ik dit indoorseizoen 4 keer terecht. Heb voorheen, met andere paarden, veel meer wedstrijden gereden en ging dan vaak ook overal heen. Dat heb ik nu wel een beetje gehad, zowel de frequentie als afstand naar wedstrijd etc ben ik een beetje anders over gaan denken. :D

Ja dat met afwenden ken ik wel, als je daar een keer wat mee aan het oefenen bent geweest denk ik dat veel paarden daar wel een handje van hebben haha. Maar ik doe het inderdaad ook niet veel.

Al die clinics zitten vaak wel verschillend in elkaar! Hier in de regio werd wel georganiseerd dat je je proef reed en deze beoordeeld en gefilmd werd en dat je daarna nog even 'les' kreeg naar aanleiding van de proef. Kostte wel wat en je kon er niet vroeg genoeg bij zijn, liep storm. :P Met proef zou het wel leuk zijn zodat je alvast een beetje er achter komt waar je staat!

Wat een gedoe nu trouwens, we schijnen helemaal een verklaring omtrent vervoer mee te moeten nemen ivm die vogelgriep.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:22

Bedankt allemaal :D

Ben ik helemaal met je eens Marielle. Ik start 1x in de 3 weken ongeveer op 1 locatie. Hier rijdt je in groepjes van 3 per uur en mag je 15 minuten inrijden in de wedstrijdring. Heerlijk want mijn paardje vind nieuwe binnenbakken soms spannend en die 2 à 3 minuten die je anders krijgt om de nieuwe bak te verkennen is vaak nog nét wat te weinig om zonder stress een proef te kunnen rijden. Zo blijft het voor ons beide leuk :)

Leuk al die clinics Myour! Dat hebben wij hier in de buurt nooit voor zover ik weet... Lijkt me inderdaad interessant. Als je beeldmateriaal hebt moet je dat wel met ons delen hoor :D Wij zijn natuurlijk nieuwsgierig naar ons grote voorbeeld in dit topic (qua punten iig haha).

Morgen zal ik ook die verklaringen over vogelgriep eens uitpluizen. Het is hier in de buurt gelukkig nog niet uitgebroken dus controle zal wel wat meevallen. Maar toch :P

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:11

Nee inderdaad, kan het hier ook niet bepaald in de buurt noemen maar de wedstrijdorganisatie heeft het er nu expliciet bij vermeld..tsja.
Lisa dat klinkt ook wel handig, vind het wel paard afhankelijk of ik groepjes fijn vind, over het algemeen ga ik liever iets sneller door naar de volgende proef. De locatie waar ik standaard kom start je dan ook in dezelfde baan direct nog een keer, dan heb je dus wel beide proeven dezelfde jury. Bij mijn vereniging zijn 3 binnenbakken dus kan je ook zo door naar de volgende proef, en dan dus in verschillende banen en 2 jury's.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:00

Oja dat is ook wel handig Marielle ;) Ik start in 1 bak 20x60. Je rijdt dan achterin de bak (20x20) tussen de proeven door als de andere twee starten. Heb je dus 2 proeven qua tijd 'pauze'. Wel fijn om ze er soms nog doorheen te rijden. Ben altijd met 50 minuten klaar inclusief inrijden dus schiet mooi op :)

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:40

Ja, klopt. Het was inderdaad ff heel raar om op een paard te rijden, wat al een stuk verder is dan wat ik ben.
Die dag erna op Mazou, was het weer als vanouds!

Nou ik had eigenlijk dit weekend 2 wedstrijden staan, 1 in Hardenberg en 1 onderling.
Zou onderling voor de 1ste keer L2 starten, gewoon voor de fun en kijken of ik er wel klaar voor ben.
Maar paardlief vond het nodig om mijn neus te verbouwen. :+

Zaterdagochtend heerlijk gewassen en gevlochten.
Alles klaar om op pad te gaan, Mazou mocht nog ff op stal, zodat ik mij kon omkleden.
Maar voordat ze de stal inging, gaf ze mij zo'n harde kopstoot, dat ik uit beide neusgaten bloedde en misselijk werd en begon te hyperventileren.
Ff bij haar in de stal gezeten, zorgen dat ik weer "normaal" werd. Richting huis gegaan om me om te kleden en wel gestart in Hardenberg. Helaas werd dat hem niet, had gewoon niet moeten starten. Rijden ging nergens over en was er totaal niet bij met mijn hoofd.
Resultaat was ook slecht, 175 punten. Had ook behoorlijk hoofdpijn na het rijden. Me toch maar afgemeld voor de onderlinge wedstrijd. Gauw naar huis en languit op de bank.

Gelukkig vandaag na een goede en lange nachtrust, geen last meer van mijn hoofd of mijn neus.

Ik had me er zo op verheugd om hier vandaag een leuk verhaal te vertellen over mijn 1ste onderlinge L2 ervaring, maar helaas. Dat zal nog ff moeten wachten.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:49

Oei auauauw Rienie :(:)
Wat ontzettend jammer dat je de onderlinge nu niet kon rijden.
Maar groot gelijk dat je niet opstapt. Paardrijden met hoofdpijn is soms al verschrikkelijk laat staat met een zere neus. En dan slechte punten rijden voor de L2 is geen goede / motiverende graadmeter voor waar je daadwerkelijk staat. Heb je binnenkort weer eens onderling? :)

niennxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:00

Gefeliciteerd!

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:41

Lisaapee schreef:
Oei auauauw Rienie :(:)
Wat ontzettend jammer dat je de onderlinge nu niet kon rijden.
Maar groot gelijk dat je niet opstapt. Paardrijden met hoofdpijn is soms al verschrikkelijk laat staat met een zere neus. En dan slechte punten rijden voor de L2 is geen goede / motiverende graadmeter voor waar je daadwerkelijk staat. Heb je binnenkort weer eens onderling? :)

Ja, ze heeft me goed geraakt. Kan er nu nog elke avond van genieten :=
Ff wat rustiger aan doen, dan komt het wel weer goed.
Ik heb 20 december de volgende onderlinge wedstrijd. Eens ff kijken hoe het dan gaat.

Maar.....Wel besloten om in januari echt L2 te gaan starten. Ik heb een oudere (20) dame en wil graag L2 of zelfs verder komen met rijden met haar, dus nu ze goed is en nog heerlijk haar best doet, gaan we over.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:27

Mag ik mij hier melden? Heb mijn L1 debuut zaterdag gehad! :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:09

Hey Floor! Hoe is het gegaan?

Rienie balen zeg! Toch niet zo slecht met de omstandigheden!

Ik heb zondag clinic :):) is proefgericht dus we gaan dan voor het eerst L2 proefje doornemen. Ben heel benieuwd! Eindelijk weer wat beeldmateriaal :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:26

Nu nog steeds last van je neus dan Rienie?
Groot gelijk ;) gewoon overgaan.

Welkom Edkingenzo! Hoe ging het? :)
Heb je een nakomeling van Ed king hill? Daar stamt mijn poown ook van af :D

Benieuwd naar je beeldmateriaal Myour :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:48

Oef Rienie, dat is minder! :\ Wel lekker dat je overgaat!
EdkingEnzo, welkom, en en en? *\o/*
Myour, leuk zeg, ook ik ben benieuwd :D

Hier afgelopen zaterdag les gehad, ging zo verschrikkelijk dat m'n instructrice er even op is gegaan. Ze liet gewoon niet los bij mij, kwam continu tegen m'n been in en zat heel de tijd de stresskip uit te hangen.
Instructrice heeft even gekeken waar het mis ging, en daarna heb ik het mogen afmaken. Heel veel nuttige tips gehad en de dag erna ging het ook echt super :D Het rijden ziet er dan wel netjes uit, maar dan loopt ze nogsteeds in haar eigen houding, dus het moet elke keer nét even wat ronder! Verdomd lastig maar gaat vast wel goed komen. Zaterdag mogen wij weer starten :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:05

Pfoe, om half 8 pas m'n laatste proef zaterdag, en de startlijst is 7 bladzijdes lang :') Nou gelukkig is het nooit druk daar, ahum :=

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:09

Hey Fran! Wat leuk, ik volg je op facebook. Je hebt zo'n ongelooflijk gaaf paard! Je gaat ook lekker he?!

Bedankt allemaal voor het warme welkom :D
Ik had de dag ervoor gestart in de B, nog 2 mooie winstpunten gereden en een 3e plaats :)
In de L1 ging het voor mijn gevoel helemaal prima, hij was mega braaf en ik was best tevreden, eerste proef 173 punten. Tweede proef zaten iets meer fouten in en dus 165 punten.

Gister weer les gehad en die ging écht top!! Zijn ook eerder gestopt omdat eigenlijk alles goed ging :D als die nou zo loopt met concour.... *\o/*

@Fran; super gaaf van de clinic, ben heel benieuwd hoe het gaat!

@Lisaapee; haha het is helaas geen nakomeling van Ed King Hill, maar gewoon van King!

@Anne; wat balen dat het even niet ging, ik ken je gevoel heeel goed! Ik had het vorige les ook.. Gelukkig ging het daarna beter en natuurlijk goede tips mee gekregen :)
Wow lekker laat zeg!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:08

Wat is het verschil dan met hoe hij op concours loopt en in de les Edkingenzo? Misschien iets té braaf in de ring? ;) Geen rare punten voor een debuut. Zo weet je weer waar je aan moet werken :) en zelf tevreden zijn is natuurlijk het allerbelangrijkste! Mijn paardje is 1/4 Ed King Hill maar dat zie je geloof ik niet echt terug in haar uiterlijk haha.

Half 8 is qua tijd helemaal niet laat toch Anne? Hier starten de laatsten soms tussen 9 en 10 's avonds :P Fijn dat je nu weer op het goede spoor zit na die les. Je schommelt de laatste tijd wel veel tussen of goed gaan of het gaat verschrikkelijk he? Tenminste, als ik je posts zo lees ;) Niet aanvallend bedoeld haha, maar misschien is het eens slim om te kijken waar die schommelingen vandaan komen? Natuurlijk gaat het de ene dag beter dan de andere maar meestal als je de 'trucjes' door hebt bij je paard gaat het nooit meer zó verschrikkelijk omdat je dan weet hoe te corrigeren. :)

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:08

@ EdkingEnzo, Wat leuk dat je ook L1 bent gestart. Gezellig, om van jou ook je wedstrijd ervaringen te lezen.
Kwa punten nog niet eens bar slecht toch? Aantal dingen waar je aan moet werken en dan kom je er wel weer en je hebt de B super afgesloten met nog een mooie prijs!

@Myour, Wat spannend, maar o zo leuk! Laat je ons ook nog meegenieten van wat beeld materiaal?

@AnnevM, Half 8 valt nog mee. Ik moest laatst een keer mijn laatste proef om 10 voor 11 rijden.
Heb toen ook vriendelijk gemaild of ik niet wat eerder kon. Dat zijn toch geen tijden meer.
Balen dat het in de les ff niet zo lekker ging.

Nee, heb geen last meer van mijn neus. Meer last van hoofdpijn, elke avond.
Maar moet zeggen dat het nu langzaam aan weer de goede kant op gaat.
Hier helaas al sinds vrijdag niet meer gereden, paardlief was niet goed te pas.
Vrijdag met het inrijden van de proef, liep ze niet rad, ook niet kreupel, maar ook niet helemaal lekker.
Dus afgemeld en weer naar huis gegaan.
Had een dik achterbeen en was wat koortsig, dus echt ff niet lekker te pas.
Afgelopen dagen alleen maar gewandeld een paar keer per dag. Ze laat zich nu weer goed zien in haar stal, dus ga er morgen maar weer eens opzitten, kijken hoe ze loopt. Ben benieuwd.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:11

EdkingEnzo, nette punten hoor voor een debuut, en super dat je les zo lekker ging :D

Lisa, ik vind het wel laat want ik start normaal altijd tussen 12.00 en 16.00!
Ja het schommelt echt verschrikkelijk erg... De ene dag gaat het echt super en de dag erna dan heb ik het gevoel alsof we weer helemaal terug bij af zijn. Ik geef echt niet alleen m'n paard de schuld, natuurlijk komt het ook door mij, maar m'n merrie trekt zich alles aan. Er hoeft maar één dingetje anders gegaan te zijn die dag en dat zie je dan de hele dag aan haar. Ook verzint ze elke keer weer een ander trucje om mij dwars te zitten met rijden, dan laat ze eindelijk los op rechts en de volgende dag is het weer hetzelfde liedje :') En dan de dag daarna, dan lijkt het alsof ik helemaal niets hoef te doen en loopt ze geweldig.
Het gaat de laatste tijd steeds beter hoor, ik begin haar steeds meer te snappen maar vorige week raakte ze weer in paniek omdat ik een uitrijdeken bij d'r opgooide (hoezo gevoelig := ) en dan staat ze te shaken in de stal, dan moet ik eerst die paniek 'eruit rijden' voordat ze weer een beetje normaal gaat doen...

Rienie, jeetje dat vind ik echt een belachelijke tijd 8)7 Wat een pech voor jou, hopen dat het vandaag beter gaat!

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:52

Hoi!

@EdkingEnzo nog welkom! Toch lastig soms zo'n debuut, maar de punten gaan vast alleen maar omhoog!
@Rienie was een bikkel, je had misschien helemaal niet op concours moeten gaan :(:) En de wedstrijd erna ook al pech dus, hoe is het nu met je paard?
@Myour helemaal zin in de clinic, succes alvast!
@AnnevM ook nog succes, ook al lees je het vast niet meer! Je problemen met rijden klinken wel lastig. Wat doe jij zoal als je gaat rijden? Lijkt me vooral heel belangrijk om te proberen om de ontspanning erin te krijgen, anders wordt alles een strijd natuurlijk. Gezien je omschrijving over het niet loslaten en jou dwars zitten komt het nu wel over als een strijd namelijk :o Niet vervelend bedoelt hoor, maar neem aan dat het zo voor jezelf ook niet zo leuk is.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:55

Ik reageer morgen uitgebreider want ben nu net onderweg :) Dankjewel! Ze ging weer in 1 keer op de trailer dus daar ben ik alvast heeel blij mee :D

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:00

Nou fijn dat dat in elk geval weer goed ging!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:46

Mag ik mij hier ook melden? Vandaag m'n laatste puntjes gereden in de B, en ik wil in januari m'n L1 debuut maken! :)
Wordt zowel voor mij als voor m'n paard de 1e keer, maar ze loopt momenteel erg fijn, dus heb best het idee dat we er klaar voor zijn :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:10

Marielle, bedoel je mijn routine met rijden? Wat ik doe om d'r los te krijgen enzo? Ik vat het ook niet vervelend op hoor, want het is gewoon zo. Het is af en toe wel strijd ja, en de kunst is om niet in de strijd te gaan met haar en het gaat steeds vaker goed. Maar de periodes waarin het minder gaat zijn gewoon echt vreselijk :')

Nou, eerste proef ging bagger: 178 punten. Tweede proef ging echt heel fijn: 172 punten... Snap er nogsteeds niks van en het zit me vreselijk dwars. Normaal kan ik me er vrij snel overheen zetten maar nu zit ik er echt mee. :\ Als het de 21e weer zo gaat dan ga ik eventjes een periode van 2 à 3 maanden inlassen waarin we niet gaan starten denk ik, want zo beleef ik er eigenlijk geen plezier meer aan :)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:40

@fleur_yen welkom! Spannend voor beide de eerste keer!

Gelukkig dat je het goed opvat Anne, maar zo te lezen zit ik er ook niet naast dus :(:) En ze klinkt ook niet als het makkelijkste paard dus dat valt ook niet mee dan. Ja inderdaad wat je zoal doet, wat je doel is als je gaat rijden etc. Dat je niet te veel of te snel wilt misschien, of iets teveel focus op wat betreft de voorkant misschien dan krijg je ook eerder strijd natuurlijk. Jammer ook van je punten, vraag me ook wel af hoe dat kan als je zo tevreden bent. :j

Maar ik zeg ook maar wat :D Rijd zelf bijvoorbeeld heel graag altijd lekker laag en losjes los, maar zie dat op concours verder ook bijna niemand doen eigenlijk :P

Die van mij had dit weekend ook weer winstpuntjes mee naar huis, 182 en 188. (vanaf 184 en 189 was prijs, dus beide proeven er net niet bij) :') Met minder spanning van mijn kant moet het zeker nog een stuk omhoog kunnen, en ik hoop echt dat dat een beetje gaat lukken binnenkort.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:16

Mijn doel tijdens het rijden is echt ontspanning, dat ze gewoon loslaat en actief is van achter.
Ik stap denk ik zo'n 10 minuten los, nooit helemaal aan de lange teugel omdat ze dan meteen over de buitenschouder wegloopt dus gewoon lang maar wel rond, dan al meteen stelling vragen naar binnen en buiten, heeel veel voltes en goed om m'n been heen laten buigen omdat ze anders ertegenin gaat hangen.
Daarna oppakken en dan is ze meteen fijn nageeflijk eigenlijk en sinds een week krijg ik d'r ook uit haar eigen houding. Dan in stap wijken etc meepakken zodat ze opzij gaat voor m'n been. In draf eigenlijk hetzelfde, veel voltes, om m'n been zetten, stelling... En vooral in alles heeeel veel tempowisselingen zodat ze op eigen benen gaat lopen, geen een zijde mag hetzelfde tempo hebben zeg maar. En proberen zo min mogelijk op de hoefslag te rijden omdat ze dan gaat plakken en over de buitenschouder wegloopt.
Eigenlijk hoef ik niks te doen om haar nageeflijk te rijden, alleen gaat ze op de slechte dagen heel de tijd vasthouden. Dan ziet het er voor een buitenstaander gewoon goed uit, ik kan d'r ook alle kanten op buigen maar écht loslaten doet ze dan gewoon niet. Wat ik op dat soort momenten doe is even halthouden, bewust worden van mijn eigen lichaam (hoe is je beenligging, zit je rechtop, kijk je naar voren, heb je je handen ontspannen en op de goede plek) en dan stappen en experimenteren hoe ik ervoor kan zorgen dat ze loslaat. Alleen verschilt dat stuk dus elke dag :D De ene keer is het eventjes lang en laag laten galopperen, de andere keer is het overdreven stelling naar binnen, de andere keer is het even halsstrekken... En daar lopen we dus vaak vast omdat we telkens niet kunnen uitvinden wat er nou moet gebeuren om haar écht los te laten laten, dan wordt ze pissig en begint de strijd.
En ohja, ik doe ook na een goede oefening vaak even een rondje met lange teugel stappen om eventuele spanning af te laten vloeien. Ik merk dat we daar beide af en toe even behoefte aanhebben :)

Nja uitgebreid beschreven, als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!

Nou in ieder geval winst dus dat is netjes, top! +:)+