Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:23

Gefeliciteerd wanted

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:37

Gister zijn we, na een kleine wedstrijdstop weer op concours geweest.. Merkte dat we het ritme even kwijt waren maar heen me best gedaan om me paardje ontspannen te houden (wat we helaas niet beide proeven hebben kunnen behouden) ze bouwt zeer snel spanning op, waardoor ze strak word in de bovenlijn. Hadden 193 en 207 pnt met in de tweede proef en 1e prijs!! misschien binnenkort maar de overstap naar het Z2 gaan maken...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:56

Gefeliciteerd Wanted!
Joslinn ook gefeliciteerd, je tweede proef was ze wel lekker ontspannen?

Ik heb zaterdagavond ook een rondje gereden maar het was een beetje mat allemaal, niet zoals we het kunnen, klopte ook wel met de punten we hadden 203 en 205 dus naja nog een klein puntje gescoord. Doe even een paar dagen rustig aan hij had ook wel erg hard gewerkt vorige week.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:53

Gefeliciteerd allemaal dames! Goed gereden allemaal :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:33

Gefeliciteerd Joslin en Sythaa!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:20

Ik meld me ook.
We hebben afgelopen zaterdag voor het laatst Z1 gestart en mooi afgesloten met een 4e prijs met 206 en een 1e prijs met 225.
Ons debuut staat gepland voor 10nov.
Ben benieuwd.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:22

Welkom Miranda! Mooi afgesloten met 3 winstpunten, gefeliciteerd!
Leuk dat je al zo snel gaat debuteren. Hoe gaan de Z2 oefeningen?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:29

Proficiat aan alle ruiters die hun beste beentje hebben voorgezet dit weekend ;)

Succes met je debuut Miranda!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:48

gefeliciteerd iedereen met de resultaten!

Ik heb dit weekend voor het eerst internationaal gestart. ging niet helemaal geweldig. 60,9% (ongeveer) +59,54% + 59,54% , maar heb goede hoop voor het komende jaar. Ik denk dat als we constantere proeven gaan rijden (we maken nog heel veel grove fouten), dat we ons dan ook in de groep kunnen gaan mengen. nu ook steeds heel erg dicht bij bovenliggende combinaties.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:49

Gaaf welshfan. Jammer dat je nog fouten in de proef hebt, maar het is natuurlijk wel heel cool om internationaal te starten. +:)+

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:52

miranda21 schreef:
Ik meld me ook.
We hebben afgelopen zaterdag voor het laatst Z1 gestart en mooi afgesloten met een 4e prijs met 206 en een 1e prijs met 225.
Ons debuut staat gepland voor 10nov.
Ben benieuwd.

Gefeliciteerd

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:50

Dankje jullie wel allemaal wat een leuk onthaal zo.
Nou we zitten al 2jaar in het Z1 en hebben de nodige wedstrijden daarin gereden (ong 30 wedstrijden en sluiten deze klasse af met 30winstpunten)
De vliegende wissels gaan de ene keer heel goed en de andere met een bok.
Gister voor het eerst een Z2 proef gereden bij ons op de club (om te oefenen, thuis geen 20x60 baan).
Ging nog niet vanzelf, heb het idee dat de oefeningen dichter op elkaar zitten dan in het Z1, maar het is voor mij ook even wennen.
Heb dit paard vanaf zadelmak naar dit toe opgeleid, zelf nog nooit Z gereden en de nodige opstartproblemen gehad met dit paard.
Maar ben trots op hoe we nu door de baan gaan en dat is het belangrijkste.

Knap hoor Welshfan internationaal starten.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:21

Miranda, dat is gewoon dubbel zo trots zijn op je paard! Heb ik idem, zelf zadelmak gemaakt. Ook al het een en ander achter de rug, maar zo stoer als je dan uiteindelijk in het Z mag starten! Het geeft zoveel voldoening....

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:52

Leuk dat jullie je paarden van begin af aan zelf opgeleid hebben en nu op dit niveau rijden!
Ik kocht Vanquish op z'n 5e. Hij heeft toen 2 B proefjes gelopen en kon een klein beetje wijken. Ben er ook trots op dat ik hem zelf alles aangeleerd hebt. Dat geeft inderdaad heel veel voldoening! Ik vind dat persoonlijk ook een stuk leuker dan rijden op een paard dat alles al kan :)

Zie net dat de startlijst voor zondag erop staat. Ik moet om 14 uur. Mooie tijd! :D

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:12

Je paard zelf opleren geeft heel veel voldoening :D Ik heb Bono en Soraya ook zelf opgeleerd. Soraya mag nu Z2 starten en Bono heeft bijna zijn punten binnen voor Z1. Daar droomde ik vroeger van :D

Succes aan alle wedstrijdruiters dit weekend!

Ik ga zondag een clinic volgen bij Jacques Van Daele (GP jury hier in België) Erg fijn :D
En in december ga ik een jurycursus volgen van het Z, gegeven door Wim Ernes, lijkt me ook fijn!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:41

Ja ik vind het ook super leuk, zelf helemaal opleiden. Heb mijn fries vanaf 2,5 nu wordt ie 12! Ik was net 11 toen hij zadelmak werd gemaakt en ik word nu 20. Alles zelf geleerd alleen nu komen we een beetje in de knoop met de wissels.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:24

Ik haal heel veel voldoening uit het opleiden van jonge paarden, maar ik haalde net zoveel voldoening uit de vooruitgang en winst die ik met mijn ervaren Z pony heb geboekt.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:29

Het paard wat ik nu in het Z2 heb, heb ik ook zelf beleerd en opgeleid. Haal het meeste voldoening uit een paard opleiden. Maar ben eigenlijk ook niets anders gewend. Meeste was of onbeleerd of nauwelijks klaar voor een B proef.

Vorige week voor het eerst op eigen fokproduct gestapt. Deed geen stap verkeerd. Geeft een erg goed gevoel :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:32

Welshfan, ik hoorde iemand op de Olympische spelen vertellen dat je eerst iets moet doen, om daarin dan pas door ervaring beter te worden. De eerste Olympische Spelen was dus een soort "leermoment" om daarna nog beter te worden en mee te gaan doen om de medailles. Ik ben met dat in gedachten deze zomer Grand Prix gestart, en ook dat was nog lang niet perfect, we hadden 57 %, en nu oefen ik weer thuis verder om straks ook beter te kunnen gaan scoren. Ik denk dat je je eerste internationale start net zo moet bekijken. Je doet ervaring op, leert een hoop, en als je daarmee op de juiste manier aan de slag gaat komt er echt wel een moment waarop je voelt dat het echt goed begint te gaan. Dus bestudeer je protocols tot in de kleinste details, en overleg met je trainer hoe je aan alle opmerkingen kunt werken om het te verbeteren, dan komt het straks ook daarin weer helemaal goed!

Ik heb nooit wedstrijd gereden met een ervaren paard maar heb wel veel geleerd van een aantal ervaren paarden die ik op een dressuurstal heb gereden, maar voldoening haal ik toch ook alleen maar uit het zelf aanleren van oefeningen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:37

Joslinn schreef:
Gister zijn we, na een kleine wedstrijdstop weer op concours geweest.. Merkte dat we het ritme even kwijt waren maar heen me best gedaan om me paardje ontspannen te houden (wat we helaas niet beide proeven hebben kunnen behouden) ze bouwt zeer snel spanning op, waardoor ze strak word in de bovenlijn. Hadden 193 en 207 pnt met in de tweede proef en 1e prijs!! misschien binnenkort maar de overstap naar het Z2 gaan maken...

Zoals Miranda21 vertelt is een Z2 proef doorrijden wel een hele opgave. Ik weet niet of er een extreem strenge jury bij jou zat maar vraag me toch af of je met één winstpunt in twee proeven in de Z1, al serieus moet gaan denken aan de overstap. Het is echt wel een hele sprong naar de Z2, en als je daarin nog weer wilt doorgroeien (als je een keer Z2 wilt starten omdat je ermee gaat stoppen is het natuurlijk wat anders) zou je wel bij een normale jury richting twee winstpunten in de Z1 moeten kunnen halen. Niet om je te ontmoedigen, maar misschien zou het wel goed zijn om nu eerst te kijken waarom je nog punten verliest in de Z1 en waar je daarin eerst winst kan boeken, en ondertussen thuis al wat op de wissels oefenen maar vooral op die dingen die in de Z1 nog problemen opleveren, om straks als je echt goed scoort in de Z1 ook een goede overstap naar de Z2 te maken, waarin je gelijk weer goed scoort. Anders werkt het denk ik alleen maar frustrerend.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:07

Ik heb mijn paardje ook vanaf niks geleerd tot aan nu, en dat ging absoluut niet vanzelf, maar wat leer je er veel van!

Ik ben het gedeeltelijk met horseyfries eens, Je moet het jezelf niet te moelijk maken, maar het is ook wel afhankelijk met welke insteek je een klassse hoger gaat en de reden waardoor je niet altijd je punten haalt. Als ik kijk naar mezelf, ik ben een enorme doos vol met zenuwen, spanning en onzekerheid op wedstrijden. Maar de oefeningen beheersen we wel, alleen komen die best vaak er niet uit, omdat ik strak wordt in heel mn lijf, dit is zeker vaak zo in de eerste proef. Ook moet ik gewoon groeien in een klasse, dus daar neem ik de tijd voor. Dus ga ik nu toch Z2 starten, maar wel met het idee dat er voorlopig geen wp inzitten. Ik kan wel een eeuwigheid door blijven trainen maar ik loop in beide klasses tegen hetzelfde probleem aan. Ik doe dit ook op aanraden van mn instructrice, die wilde eigenlijk dat ik paar maanden geleden al over zou gaan naar het Z2, maar roen flipte ik al bij het idee :o :o

Vorige week zijn we HC gestart in het Z2, met losrijden ging het super goed en kregen we ook mooie complimenten, maar toen de proef in...vantevoren ging met het idee, het is een oefenrondje, en we zien wel, maar doordat het losrijden zo goed ging, kreeg ik hoop voor een goede proef, en toen was het bij het binnengaan van de ring al helemaal vernaggeld...maar redelijk punten..

Dus wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. En ga er met de voor jou, de juiste instelling in!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:45

Misschien train je dan op de verkeerde dingen Romy46? Je zegt "ik kan wel een eeuwigheid door blijven trainen maar ik blijf tegen hetzelfde aanlopen". Dus is mijn vraag aan je wat je doet om jezelf beter onder controle te krijgen, want als de oefeningen bij je paard niet het probleem zijn dan heeft het natuurlijk weinig zin om daarop te focussen in je training!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:49

Binnenkort is er ook "Presteren kun je leren" bij de KNHS.. Als het al niet geweest is. Ik heb zelf ook wel last van faalangst, vaak de eerste paar keren.. Daarna kom ik er wel door heen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:20

Wie heeft faalangst en zenuwen dan ook uitgevonden! -:(- Zo irritant! Ik heb er al jaren last van op wedstrijd en hoe hoger het niveau en hoe beter het gaat, hoe erger het lijkt te worden. Toen ik anderhalve week geleden 2 dagen achter elkaar startte, had ik de 2e dag nauwelijks zenuwen! Dus dat werkt voor mij goed. Dat was meteen terug te zien in de resultaten! Richting twee winstpunten in 1 proef!

Ik ga ook proberen dat gevoel voor zondag vast te houden. Ik moet echt tegen mezelf zeggen dat ik eraan moet rijden! Met een braaf proefje red ik het niet. Het moet spectaculair zodat ik 7-en en 8-en rijd en dan ook fouten kan veroorloven. Want fouten hebben we altijd wel door de spanning.

Gisteren les gehad en het ging gelukkig erg lekker. Ik moest op een volte z'n achterhand naar binnen brengen zodat hij z'n binnenachterbeen wat meer ging activeren. Ging ie erg fijn van galopperen! Ook wat galopappuyementen opgepakt. Leuk om te doen!
Na de les was ie heel zielig, haha! Hij keek me echt zo aan van "ik heb hard gewerkt hoor!". Z'n voorpluk was nat van het zweet!
Afbeelding

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:44

op zich doe ik mn "normale" training, en heb ben ook bij die avond van "presteren kan je leren" geweest, erg nuttig! Bij mij scheelt het ook als ik regelmatig op wedstrijd ga, maar door verschillende omstandigheden lukt dat niet altijd. Ook heb ik zo'n proefgerichtrijden-clinic gedaan. En wat ik nu ook wil gedaan doen, af en toe ergens anders en bij iemand anders lessen, Ik ben absoluut tevreden over degene van wie ik nu les krijg, maar omdat mijn probleem is dat ik "dichtklap" bij vreemden ed, lijkt me dat wel nuttig.
Ik had gehoopt dat HC starten ook zou kunnen werken om de druk eraf te halen, maar ook dat was het niet,.... tis gewoon hopeloos met mij :o , arm paard...

iemand nog andere tips?