sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:04

Vaak zijn de paarden die veel buiten staan veel minder vatbaar voor ziektes zoals verkoudheden en dat soort dingen, ze hebben meer weerstand en als ik bij ons kijk, daar staat alles 24/7 buiten en er loopt er nooit eentje kreupel omdat ie te gek heeft gedaan of getrapt is. Omdat ze gewend zijn om buiten te staan, hoeven ze ook niet in 1 keer al hun overtollige energie eruit te gooien.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:54

een paard hoort zoveel mogelijk buiten is mijn mening!! En als het dan perse een sportpaard is, lekker belangrijk. Je moet een paard wel paard laten en hem tijd voor zichzelf en vriendjes gunnen en niet alleen maar op stal laten staan en rijden... Zie je jezelf al 23 uur per dag in een hokje zo groot als de wc zitten en dat je er maar 1 uur uitmag en dan ook nog moet presteren?!! Nee, dit kan vast niet de bedoeling zijn..

Leanira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:06

Ik vind zowie zo het woord sportpaard overbodig, een paard is een paard, als de ene nu betere beweegt dan de ander en goed presteerd op wedstrijden maakt niet dat het ineens een ander paard is. Ik vind dat paarden gewoon altijd buiten moeten staan, dat staan ze bij ons ook en ze zijn er zover ik dat kan zien hartstikke blij mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:21

Fleurtje100 schreef:
Conditie en energie zijn imo twee verschillende dingen. En van een endurance paard worden ook hele andere dingen gevraagd dan van een dressuurpaard.

En dus? Kan een dressuurpaard volgens jou niet wat langer dan 2 uurtjes (of misschien denk je wel helemaal niet?) buiten staan????
Wat een onzin. :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:23

Lusitana schreef:
En niemand beweert dat een sportpaard niet gewoon 24/7 buiten kán, tuurlijk kan dat (vaak). Maar als de eigenaar dat nou niet wil? Wie zijn wij om te zeggen hoe een ander zijn paard zou moeten houden?

De eigenaar beslist inderdaad. Neemt niet weg dat sommigen vergeten dat een paard een paard is. Ook een 'sport' paard is gewoon een paard. Niets meer, niets minder, maar feit is dat paarden niet gemaakt zijn om lang opgesloten te staan. Dat sommige mensen dat toch doen, omdat dat hun om welke reden dan ook beter uitkomt, vind ik inderdaad not done. Mag heel bokt over me heen vallen, maakt mij uit, ik denk er nou eenmaal zo over. En nee, dan heb ik het niet per definitie over 24/7 buiten. Maar ik vind 2 uurtjes buiten echt drie keer niks, laat staan nog minder. 8)7

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:39

Bij ons gaan alle paarden naar buiten, wedstrijden of niet. En ja, dan stoeien ze een keertje, hebben ze een keertje een schram, ze zijn wel helemaal happy.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:48

Twiggy2008 schreef:
Lusitana schreef:
En niemand beweert dat een sportpaard niet gewoon 24/7 buiten kán, tuurlijk kan dat (vaak). Maar als de eigenaar dat nou niet wil? Wie zijn wij om te zeggen hoe een ander zijn paard zou moeten houden?

De eigenaar beslist inderdaad. Neemt niet weg dat sommigen vergeten dat een paard een paard is. Ook een 'sport' paard is gewoon een paard. Niets meer, niets minder, maar feit is dat paarden niet gemaakt zijn om lang opgesloten te staan. Dat sommige mensen dat toch doen, omdat dat hun om welke reden dan ook beter uitkomt, vind ik inderdaad not done. Mag heel bokt over me heen vallen, maakt mij uit, ik denk er nou eenmaal zo over. En nee, dan heb ik het niet per definitie over 24/7 buiten. Maar ik vind 2 uurtjes buiten echt drie keer niks, laat staan nog minder. 8)7

hulde!! Helemaal mee eens!!!!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:04

Twiggy2008 schreef:
Fleurtje100 schreef:
Conditie en energie zijn imo twee verschillende dingen. En van een endurance paard worden ook hele andere dingen gevraagd dan van een dressuurpaard.

En dus? Kan een dressuurpaard volgens jou niet wat langer dan 2 uurtjes (of misschien denk je wel helemaal niet?) buiten staan????
Wat een onzin. :?

En dus... klopte je vergelijking niet. Net als de dingen die je insinueert overigens. Verder denk ik niet dat deze discussie hier op bokt zin heeft op deze manier. Er worden constant appels met peren vergeleken en als je er vanuit gaat dat ieder paard hetzelfde is en voor alles en iedereen iedereen dezelfde situatie ideaal is, en dat alles wat daar een beetje van afwijkt zielig is. Dan kom je sowieso nooit uit ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:10

Leg mij dan eens uit waarom een dressuurpaard niet wat langer dan 2 uurtjes op het land kan staan?
Want het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het echt niet. :D

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:15

mijn pony heeft al 2x een zware peesblessure gehad, en de dierenarts zei dat we hem het beste nooit meer naar buiten konden doen, alleen maar rijden.
Maar dat kan ik mijn pony niet aan doen, als ik alleen ga rijden, wordt hij gewoon te actief en kun je er niets meer mee,
als ze gewoon elke dag de wei in gaat, is ze ook wel redelijk rustig in de wei, ik doe haar gewoon nu met beschermers de wei op,
Ze heeft de blessure 1x weer gehad, maar toen had de arts nog niet gezegt dat ze nooit meer de wei in mocht. ;)
Mijn pony is niet 1 die de hele dag op stal staat, daar wordt ze heel chagarijnig van. ;)
Mijn pony's gaan gewoon elke dag even naar buiten, soms maar 1 uurtje, omdat ik laat weer ben van school, maar soms ook wel de hele dag. Dat ligt eraan. ;)
Ik heb een jaarling die nu in de opfok staat dus dag en nacht buiten.
Een A pony van 30 jaar, die 2x per week nog wordt gereden.
En mijn rijpony (verhaal van hierboven) rij ik Z2 dressuur mee en ben ik meegestopt met springen, door die blessure. ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:41

Twiggy2008 schreef:
Leg mij dan eens uit waarom een dressuurpaard niet wat langer dan 2 uurtjes op het land kan staan?

Ten eerste heb ik dat nooit gezegd. Maar ik kan er wel begrip voor hebben dat sommige sportpaarden niet langer dan 2 uur per dag de wei op gaan of zelfs misschien wel helemaal niet, ik heb al eerder in dit topic verteld waarom. Ik denk ook dat al genoeg mensen dat hier heel helder hebben uitgelegd, en dat het meer een kwestie is van willen aannemen van een ander dat er ook nog iets bestaat dan dat wat je zelf ervaart.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:45

Twiggy2008 schreef:

dan krijg je van die antwoorden dat de paarden dan zelf naar binnen willen :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:46

Fleurtje100 schreef:
Ten eerste heb ik dat nooit gezegd. Maar ik kan er wel begrip voor hebben dat sommige sportpaarden niet langer dan 2 uur per dag de wei op gaan of zelfs misschien wel helemaal niet, ik heb al eerder in dit topic verteld waarom. Ik denk ook dat al genoeg mensen dat hier heel helder hebben uitgelegd, en dat het meer een kwestie is van willen aannemen van een ander dat er ook nog iets bestaat dan dat wat je zelf ervaart.

Ik heb iets gelezen over grasbuiken. Bedoel je dat?
En angsten voor blessures. Tja......

Wij hebben dressuurpaarden, menpaarden en endurancepaarden staan. Die staan 's zomers overdag zo'n 6 uurtjes buiten (de dressuur- en mensportpaarden). Gaat prima. Niks geen grasbuiken, kwestie van training. En blessures? Tja, dat krijgen ze juist als je ze te veel binnen laat staan. Jij snapt mijn verhaal niet over dat paarden paarden zijn. Of ze nou wel of niet in de sport lopen. Nogmaals, ik lees geen enkel goed argument om een paard maar 2 uurtjes of minder te laten buiten lopen. Geen enkele. :n

(PS: Overigens vind ik die 6 uurtjes nog te weinig, want dan staan ze nog 18 uur opgesloten, maar goed, het zijn mijn paard dan ook niet). :+

Lowara, haha, ja, die heb ik al zooooo vaak gehoord!!! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:47

Nee een paard moet vooral paard blijven en lekker de wei op kunnen. S'avonds staat die van mij ook binnen.
Mijn vriend en ik verschillen nog wel eens van mening omdat ik -volgens hem- teveel met paarden om wil trutten. Hij vindt dekens ook eigenlijk niet nodig. Als ik die van mij dus naar butien wil doen met een regendeken op, zoals ik vandaag graag had gedaan (omdat het hier gutst van de regen) dan vind hij dat eigenlijk onzinnig. En als ik bang ben dat ze een glijer maakt in de modderpoel dat eens 'de wei' moest voorstellen, dan staat vriendlief ook alweer te zuchten :P

Ik denk dat paarden die te lang op stal staan, dat dat verre van goed voor die beestjes is. Mits anders voorgeschreven door een DA.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:45

Bij een manege bij mij in de buurt staan ook n paar sport paarden en die komen helemaal niet buiten dit om blessures e.d. te voorkomen. De eigenaren zeggen dat het paard genoeg beweging krijgt tijdens het rijden.. Zelf vindt ik dat een paard lekker buiten hoort te staan of altans zoveel als mogelijk..
Mijn eigen paarden gaan elke dag naar buiten 4u op de wei en 4u op de paddock en in het weekend gaan ze 7tot8u de wei op.. Heb liever dat het paard gelukkig is dan dat hun kei hard moeten presteren en er niets voor terug krijgen... Maar dat is mijn mening dan

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:23

@ Twiggy. Ik snap je verhaal dat paarden, paarden zijn prima. Ik ben het er alleen niet mee eens :)* , ik denk dat ieder paard anders is, en dat naar individuele behoefte gekeken moet worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:41

Ik zou dan mijn paard graag willen overtuigen dat paarden paarden zijn, en dat ze toch echt 24 uur per dag buiten hoort te willen zijn! Ik zou ook het liefste zien dat ze het grootste deel van de dag op het land stond. Ze gaat om 7 uur naar buiten 's ochtends, maar rond een uurtje of 13:00/14:00 begint ze heen een weer te rennen langs het hek en te hinneken naar voorbijgangers. Dan wil ze duidelijk naar binnen. Ik weet heus wel dat het gewenning is, en dat ze waarschijnlijk best langer buiten zou kunnen staan. Maar ik heb al een keer 2 weken moeten stappen, omdat ze zich verstapt had bij het heen en weer rennen en dus goed kreupel was.

Ik kijk dus naar wat mijn paard fijn vind, ze is minstens 6 uur op een dag op het land. Wordt meestal daarna nog eens gereden of iets dergelijks. Ik vind het wel best zo.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:41

@Anoeska
Het is idd puur gewenning, elke keer een half uurtje a uurtje later binnen halen.
Is het probleem opgelost.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:49

Zack schreef:
@Anoeska
Het is idd puur gewenning, elke keer een half uurtje a uurtje later binnen halen.

Nou maak die van mij dat maar eens wijs.... begon met binnenhalen om 2 uur en iedere keer later... Nu staat ie nog om 2 uur te gillen dat ie naar binnen moet, terwijl ik hem al 3 maanden lang om 5 uur binnen haal...
Die van mij wordt het gewoon zat, zit in het aard van het beestje denk ik. Jammer want wil haar het liefste in de zomer 24/7 buiten hebben staan. Maar als hij daar zelf niet gelukkig van wordt ga ik hem ook niet dwingen.. Heb geen zin in extra blessures of een paard in de sloot omdat hij in paniek rare dingen doet 's nachts.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:53

De paarden bij ons op stal willen ook rond half zes naar stal, niet omdat ze niet meer buiten willen staan, maar omdat ze weten dat er dan brokken in hun bak zitten :Y)

Ik vind het echt een superfijn idee dat als ik op mijn werk zit, ik weet dat mijn paard lekker buiten staat met vriendjes :D

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:37

ik ben zelf zowiezo geen voorstander van een paard de hele dag binnenhouden
ik vind dat het belangrijk is dat het paard frisse lucht heeft *D

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:39

Sportpaard of niet een paard moet de mogelijkheid hebben om (de hele dag) lekker buiten te kunnen staan.
Snap dat sommige mensen bang zijn voor blessures, maar op stal kan er net zo goed wat gebeuren.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:17

arlette1234 schreef:
ik ben zelf zowiezo geen voorstander van een paard de hele dag binnenhouden
ik vind dat het belangrijk is dat het paard frisse lucht heeft *D

geloof me om je paard frisse lucht te geven kan dat niet alleen maar door hem 24/7 per dag op het land te zetten hoor...
ik vind het zoiezo een doelloze discussie om mee verder te gaan want iedereen denkt anders en iedereen weet zelf beter wat goed is voor haar/zijn paard, niet een ander...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:20

Ik denk dat paarden die te lang op stal staan, dat dat verre van goed voor die beestjes is. Mits anders voorgeschreven door een DA.[/quote]

wie zegt dat paarden die lang op stal zijn slechter worden...??? leg mij dat is uit :)
ken genoeg paarden die ook met 2 uurtjes of 1 uurtje buiten staan gewoon oortjes naar voren hebben en ook niet chagerijnig zijn en ook geen stalgebreken hebben enz. enz. :)
paarden zijn individu's net als ons... ieder paard en iedere pony is anders en dat is een feit...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:43

Citaat:
@Anoeska

Nee dus. Ik heb een paard dat van iedere dag alleen de ochtend naar buiten 24/7 op het land kwam, en die heeft nooit moeten wennen. Sterker nog die brak de stal af (oke deed poging tot) als je haar bv. met slecht weer binnenhaalde. Mijn andere paard wil gewoon met slecht weer naar binnen, die heeft echt een gruwelijke hekel aan nattigheid. Zo heeft hij ook een hekel aan afspuiten, door plassen lopen etc. Als er een plas in de wei staat net bij de ingang moet je soms moeite doen hem de wei in te krijgen.
Beide paarden komen van een verschillende eigenaar af, maar wel voor beide paarden geld diat die ze al vanaf hun 3 had en beide kwamen van dezelfde pensionstal en hebben daarvoor ook deels op dezelfde stallen gestaan. Ze hebben gewoon echt een ander karakter en andere behoeftes.
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 15-09-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt