Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:01

Gulpje schreef:
1978 schreef:
Hihi, vraag me nu ook wel af welke oefeningen er dan in de M5 worden gevraagd...

Leuk dat je het vraagt! In de M5 worden voornamelijk oefeningen als slangevolte met 55 bogen, schouderbinnenwaarts met zonder handen, contradraf en 2 uur achterwaarts gevraagd. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het nog in de testfase zit, dus ik weet nog niet of ze deze mooie klasse ook echt gaan invoeren per 1 april. De proeven duren door dat achterwaarts ook best heel lang, dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen!

:D

nu snap ik je! :+ Hoop niet dat ik ooit in de M5 hoef te rijden, klikt niet fijn.. :P

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:28

Zonnetje81 schreef:
Liselot11 schreef:
Helemaal mee eens, is een stuk logischer geworden ook.

Waarom ik trouwens een kwartwending terug zou willen zien in de M1, is dat je dan een mooi stukje voorbereiding hebt op de M2.

Ik vind een kwart wending echt de achterlijkste oefening ever! Dat is zo moeilijk, 2 passen en dan weer rechtuit, net als een kwart pirouette.

Mag je achterlijk vinden, ik vind het juist wel een mooie oefening. Het is de helft van een keertwending, dus nog niet meteen zo moeilijk. Zoals 5 meter wijken in het L1 en 10 meter wijken in het L2, vind dat mooi op elkaar aansluiten. Ik vind zo'n kwartwending niet zo'n verkeerde oefening na de klasse L2 en ter voorbereiding op de klasse M2.

femskie

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:56

Ik had trouwens nog een keurige reactie van de kNHS op mijn mailtje over het niet meer voor wp mogen starten in een binnenbak met afmetingen 20x40. Hopelijk komen er meer reacties op dit onderwerp en wordt het voorstel afgeschoten..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:16

Liselot11 schreef:
Mag je achterlijk vinden, ik vind het juist wel een mooie oefening. Het is de helft van een keertwending, dus nog niet meteen zo moeilijk. Zoals 5 meter wijken in het L1 en 10 meter wijken in het L2, vind dat mooi op elkaar aansluiten. Ik vind zo'n kwartwending niet zo'n verkeerde oefening na de klasse L2 en ter voorbereiding op de klasse M2.

Is niet persoonlijk naar jou bedoelt ;). Ik vind het 5 meter wijken in het L1 ook niks...je zet je paard net in en dan moet hij meteen weer recht. Dat is voor een jong beest toch moeilijker? Maar dat is mijn idee erover.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:16

femskie schreef:
Ik had trouwens nog een keurige reactie van de kNHS op mijn mailtje over het niet meer voor wp mogen starten in een binnenbak met afmetingen 20x40. Hopelijk komen er meer reacties op dit onderwerp en wordt het voorstel afgeschoten..

Wat zeiden ze?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:23

@Zonnetje: dit:

Geachte mevrouw Stiemsma, Uw opmerkingen zullen worden meegenomen in de evaluatierondes en voorgelegd aan de commissie. In november hopen wij u hierover verder te kunnen informeren. Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, (KNHS)

Ben benieuwd hoe het verder gaat..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:42

Zonnetje81 schreef:
Ik vind een kwart wending echt de achterlijkste oefening ever! Dat is zo moeilijk, 2 passen en dan weer rechtuit, net als een kwart pirouette.

Liselot11 schreef:

Ik vind die kwart wendingen ook niks. Toen dat gevraagd werd werden ze vaak slecht uitgevoerd (lees: omgetrokken paarden). Als je dan toch een voorbereidende oefening wil vragen op de keertwending, waarom dan geen arbeidskeertwending ? Dus een paar passen travers op bijv een volte van 10 meter. Dan ben je een logische voorbereidende oefening aan het vragen. Die 5 meter wijken in de L1 vind ik wel goed, maar zou het logischer vinden als ze dat zouden vragen 5 meter na A en dan naar de hoefslag. Zo leer je die jonge beesten thuis ook wijken. 5 Mtr. vanaf de middellijn is net zo moeilijk als 10 mtr. Vind ik dan.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:02

Heb uit betrouwbare bron dat er geen discussie meer mogelijk is over de Z in 20X40 dit is definitief van de baan en alle officiele punten wedstrijden mogen alleen nog maar gereden worden in 20X60
Daar gaat onze Z klasses dus wij kunnen geen 20x60 kwijt binnen dus word alleen nog maar wedstrijden organiseren t/m M2

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:08

Dat is wel erg zonde, dat er geen 20x40m binnenproeven meer zijn voor winstpunten. Nu reed ik die zelf toch al niet, maar in een aantal delen van het land zijn er alleen maar 20x40m binnenaccomodaties. Dat betekend dat Z-combinaties of een heel eind moeten gaan rijden om wedstrijd te kunnen rijden of een verplichte winterstop moeten inlassen.

Overigens vind ik de kwartkeertwending ook helemaal niets. De meeste wenden hier gewoon af ipv de gevraagde kwartkeertwending. Vind het dus niets toevoegen. Keertwendingen oefenen doe ik thuis wel dat hoeft niet terug te komen in de M1 van mij.

Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als het doorzitten of lichtrijden in het wijken wordt vrijgegeven in het L1. Sommige jonge paarden vinden het gewoon erg moeilijk om te wijken terwijl je doorzit terwijl ze het met lichtrijden gewoon heel netjes doen. Voor ruiters die meerdere keren Z zijn geweest is de L1 klasse wel de klasse waar ze moeten beginnen met een jong paard.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:10

Ik heb net de paard en sport binnengekregen waar ook wat in staat over de nieuwe proeven dus ik denk dat ik ze zo maar eens ga doorlezen, ben benieuwd of er ook veel voor mij gaat veranderen :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:22

ik ben nog uit de tijd dat er wel een kwartwending in de M1 zat, en ik heb het altijd een heel fijne oefening gevonden. Net twee pasjes laten doorstappen en voor het punt dat het vaak moeilijk wordt, spilbeen blijft staan of buitenbeen stapt te groot, kun je eruit stappen. Idem met die vijf meter wijken, je kunt mooi laten zien dat je kunt recht stellen en dat is bijna nog belangrijker dan het wijken op zich.

Ik ben benieuwd wat er met lichtrijden doorzitten gaat gebeuren.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:36

goldwing schreef:
Heb uit betrouwbare bron dat er geen discussie meer mogelijk is over de Z in 20X40 dit is definitief van de baan en alle officiele punten wedstrijden mogen alleen nog maar gereden worden in 20X60
Daar gaat onze Z klasses dus wij kunnen geen 20x60 kwijt binnen dus word alleen nog maar wedstrijden organiseren t/m M2

Hmm, beetje jammer. Toen ik nog in NH woonde waren er wel genoeg 20x60 bakken te vinden op respectabele afstand maar waar ik nu woon vind ik het nogal schaars. Maargoed ze gaan dat doorvoeren, maar dan vind ik wel dat de accomodaties die er zijn met een 20x60 bak, veel grotere Z-rubrieken moeten uitschrijven, de hele dag Z bijv.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:40

Dressuurgek schreef:
Hmm, beetje jammer. Toen ik nog in NH woonde waren er wel genoeg 20x60 bakken te vinden op respectabele afstand maar waar ik nu woon vind ik het nogal schaars. Maargoed ze gaan dat doorvoeren, maar dan vind ik wel dat de accomodaties die er zijn met een 20x60 bak, veel grotere Z-rubrieken moeten uitschrijven, de hele dag Z bijv.

Dat hoop ik toch niet, ik ben lid bij een vereniging die een grote bak heeft, dan zou ik dus nooit meer op mijn eigen vereniging kunnen starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:47

Ik denk dat de KNHS helemaal overspoeld zal worden door tegenstanders hiervan. Ik zou er ook niet blij van worden als ik een winterstop in zou moeten gelasten, gelukkig ben ik nog geen Z en zijn hier genoeg 20-60 verenigingen in de buurt, maar eht gaat om het principe...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:50

Ik zal niet blij worden als ze het afschaffen in 20x40....weet je wel hoe groot die rubrieken dan moeten worden? Ze zijn nou al behoorlijk in de 20x60 wedstrijden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:56

gr_roos schreef:
Dressuurgek schreef:

Dat hoop ik toch niet, ik ben lid bij een vereniging die een grote bak heeft, dan zou ik dus nooit meer op mijn eigen vereniging kunnen starten.

De rubrieken B t/m M2 kunnen overal verreden worden waar een binnenbak is en Z dan niet meer dus dan komt het er al snel op neer dat de 20x60 accomodaties grotere Z-rubrieken moet gaan uitschrijven.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:30

Er komen waarschijnlijk volgend jaar indd nieuwe dressuurproeven.
Iemand die mee helpt met de proeven, wil ook proberen steeds na 2 maand andere proeven te laten rijden omdat die paarden het op het laatst zo snel door krijgen wat er in de proef gevraagd wordt.

Voor de rest alleen maar Z in 20x60 banen? Het is dat ik nog M2 rij, maar hier in de buurt valt er dan bijna niet meer Z te rijden....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:21

@ dressuurgek, blijf ik erbij dat ik het vervelend zou vinden. Als ik een keer wil starten bij mijn eigen vereniging zou dat dan dus niet kunnen. Ik heb nl geen ambities om Z te starten in de dressuur. Ik zal als mijn paard geveulend heeft ook niet veel meer dressuur starten,maar me weer gaan toeleggen op sgw wedstrijden. Neemt niet weg, dat asl het een keer past ik wel eens een dressuurproef wil rijden. Voor een dressuurproef wil ik niet een tijd onderweg zijn. Daarom ben ik lid van een vereniging die op 5 min. met de auto is en die 2 binnenbakken heeft. Vind ik met slecht weer ook wel prettig.

De 20*60 locaties die ik hier weet hebben allemaal 2 binnenbakken, of zoveel ruimet dat er nog een royale binnenring is om los te rijden. Als ik dan toch ga dressuren in de winter, dan wil ik met slecht weer wel droog kunnen los rijden en dat voorrecht moet er niet alleen voor de Z ruiters zijn.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:34

Maar even een vraagje (:
Veranderd er iets aan de B proeven?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:16

goldwing schreef:

Daar kan ik me dus echt heel erg over opwinden! Ik rijd ook geen Z maar die ambitie heb ik wel. Maar wij gaan hier op dit Waddeneiland echt geen 20x60 binnenbaan krijgen, never nooit niet :( En wij hebben geen uitwijkmogelijkheid die haalbaar is (met de trailer naar de vaste wal kost ongeveer 190 euro retour) en dan nog: kom je aan in Friesland waar ook niet de wereld aan 20x60 binnenbanen zijn.
Dan preek ik nu even voor eigen parochie maar ik wed dat er zat kleinere verenigingen zijn of gebieden in Nederland waar de 20x60 baan ook niet in groten getale te vinden is en waar de ambitieuze dressuurruiter dus bijna met geen mogelijkheid verder kan dan de M2 (lekker voor als je met je paard een sportpredikaat zou willen behalen..wordt ook lastiger dus).

Maar goed, wilde de KNHS ook niet dat er minder snel doorgestroomd werd? Dat doel gaan ze vast behalen door bovenstaande demotiverende maatregel. }:0

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:47

annaaube schreef:
Maar even een vraagje (:
Veranderd er iets aan de B proeven?

Kwestie van P&S in de gaten houden, als er iets veranderd dan lees je dat vanzelf.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:34

Vind het een beetje flauwekul als ze Z in 20x40 verbieden, diegene die er niet willen starten schrijven er toch gewoon niet in, problem solved, en dan kunnen diegene waar niet veel 20x60 is gewoon blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:57

femskie schreef:
goldwing schreef:

Daar kan ik me dus echt heel erg over opwinden! Ik rijd ook geen Z maar die ambitie heb ik wel. Maar wij gaan hier op dit Waddeneiland echt geen 20x60 binnenbaan krijgen, never nooit niet :( En wij hebben geen uitwijkmogelijkheid die haalbaar is (met de trailer naar de vaste wal kost ongeveer 190 euro retour) en dan nog: kom je aan in Friesland waar ook niet de wereld aan 20x60 binnenbanen zijn.
Dan preek ik nu even voor eigen parochie maar ik wed dat er zat kleinere verenigingen zijn of gebieden in Nederland waar de 20x60 baan ook niet in groten getale te vinden is en waar de ambitieuze dressuurruiter dus bijna met geen mogelijkheid verder kan dan de M2 (lekker voor als je met je paard een sportpredikaat zou willen behalen..wordt ook lastiger dus).

Maar goed, wilde de KNHS ook niet dat er minder snel doorgestroomd werd? Dat doel gaan ze vast behalen door bovenstaande demotiverende maatregel. }:0

Denk dat als er maar genoeg mensen naar de KNHS toe reageren dat ze er zo over denken, de KNHS nog maar eens goed moet nadenken wat ze met die regel doen. Als er meer tegenstand is dan voorstanders, lijkt het me niet dat ze de regel echt invoeren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:52

femskie schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe ze daarop reageerden! Zou je me dat ff willen PB'en? :)

Ik heb ook maar even een mailtje gestuurd :Y)

Hallo,

tot mijn spijt las ik in het laatste nummer van de Paard&Sport dat de KNHS erover denkt om de Z proeven die verreden worden in een 20x40 baan, niet in aanmerking te laten komen voor winstpunregistratie.
Ik zou niet blij zijn als deze maatregel er daadwerkelijk doorkomt, aangezien er in mijn omgeving vrijwel geen accommodaties zijn die beschikking hebben over een 20x60 baan. Hierdoor zou ik (en met mij veel anderen) alleen mijn Z proeven kunnen rijden in het oudoorseizoen.
Ik vind ook dat de moeilijkheidsgraad van de proeven in een 20x40 baan zeker niet lager ligt; de onderdelen volgen elkaar sneller op en alle onderdelen die ook in een 20x60 proef zitten, zijn erin verwerkt. Waar in een 20x60 baan er bijvoorbeeld één keer uitgestrekte draf wordt gevraagd, wordt die in een 20x40 baan twee keer gevraagd, waardoor het paard dus meer moet strekken.

Ik hoop dat u uw standpunt wilt heroverwegen.

Vriendelijke groeten,

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:13

ben ik net drie ker op wedstrijd gelezen zie ik dit topic!
gaan ze nou de proeven veranderen? * ja heb niet de 27 pagina's helemaal doorgelezen, de laatste pagina's wel, maar daar kon ik niet zoveel uit wijs worden :P *
wat ik langs hoorde komen is:
het groeten bij de B en L1 komt weer terug
je mag als je een klasse hoger heb gereden niet meer in de B starten ( dat wordt leuk met het groene merrietje dat we nog hebben staan )
ze gaan het algemene niveau verhogen van de B en L ( en M? )
en nog iets over houding en aftrek van winstpunten? ( tot nu heb ik altijd 7ns en 8en daarvoor, maar dan wordt ik wel heel nerveus als mijn winstpunt daarvan afhangt := )

ik hoop dat ik het allemaal mis heb, ik ben namelijk net begonnen met wedstrijden, alles is nog heel erg nieuw, ik moet het allemaal zelf uitzoeken want niemand leert je wedstrijden te rijden en mijn paardje kent het ook niet. ik vind de B-proeven nu moeilijk genoeg voor ons, ik heb echt geen behoefte aan meer oefeningen erin of zwaardere jurering. ik wil gewoon lekker m'n wedstrijdjes rijden. en dat wil ik over een jaar of twee misschien ook wel met die andere muts ( als die er dan nog staat) dan moet het wel te doen zijn.
ik vind de proeven zoals ze nu zijn prima, van mij hoeven ze helemaal niet anders.