[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:31

ynskek gewoon gaan kijken als het je wat lijkt nog weer terug gaan en neem vooral iemand mee met goede ogen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:32

Ik neem iemand mee. Dit is er eentje waar ik via via aan gekomen ben. Staat nog nergens officieel te koop. Ben maandag een eerste keer wezen kijken.

Vond het toen een heel fijn te rijden pony.

Ruin 14 jaar oud, v. Gomal. 1.50 hoog Z2+16 dressuur, B springen bij de pony's, mennen dressuur M+4 tussen de paarden.

Afbeelding

filmpjes via pb

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:33

Lastig om te zeggen waar je op zou moeten letten, denk vooral of het karakter bij je past, voetje optillen, stukje aan de hand mee lopen een keertje achteruit zetten, zelf poetsen en opzadelen. En natuurlijk of het onder het zadel is wat je zoekt. Je mag mij altijd een filmpje sturen.

Hoe vaak in de week trainen jullie je pony en hoe lang ong? ik ben heel erg zoekende naar een trainingschema welke beter past om spieren op te bouwen bij hem, zijn voer is nu keurig op hem aangepast en dat werk echt als een malle op zn looplust *\o/* Nu meer kracht ontwikkelen om naar de M2 en uiteindelijk Z toe te kunnen gaan werken) vergelijkingsmateriaal is altijd goed. Ik zit alleen dus mee dat ik mezelf wat groot . zwaar voor hem vind en dus vaak niet te lang durf te trainen maar zal wel moeten als ik hem sterker wil krijgen.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 02-12-15 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:35

Kijken of je geen mankementen ziet en verder moeten ze je gewoon aanspreken vind ik. Ik had bij zowel Angel als Impala gelijk het "dit is m" idee. Aangezien je een ervaren pony wil zou ik gewoon eens kijken hoe hij op je hulpen reageert, gewoon uitproberen dus.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:40

Maandag heb ik een pasje wijken en achterwaarts onder het zadel gedaan.

en voor de leuk omdat t kon een vliegende wissel _O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:44

Idd, alles zelf doen en kijken of dingen je opvallen. Ik zelf controleer ook de rug altijd. Of door mijn vingers langs de ruggengraat te duwen of door met een harde borstel met druk te borstelen.
Klinkt als een fijne leerpony.

Kady, wat voer je nu? Ik ben zoekende. Bruintje zou wat meer voorwaarts mogen zijn. Zadel, lijf etc is allemaal gecontroleerd en in orde. Ik moet opletten met suikers en zetmeel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:48

Ik werk nooit met iets van een schema := Doe gewoon wat goed voelt eigenlijk :')

Angel is nu over op ander voer, dus ik ben benieuwd. Ze eet het in ieder geval goed dus dat is al iets.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:49

Leuk hoor!Maar ik zou het te oud vinden.

Ik train best veel,meestal toch wel 5 รก 6 dagen per week.
Hoewel ik meestal ook 1 dag naar buiten ga.
Als ze zwaar werken dan doe ik de dag er na herstel werk,dus bv alleen laag en wat korter.
Ik voer mijn rooie als een renpaard,die valt zo snel af anders.
Vreet ook niet alles,dus dikmakers krijg ik er niet in.
Nu onbeperkt hooi,2 scheppen merriebrok en 1 schep pavo topsport.
Sinds de topsport merk ik wel dat ze veel meer energie heeft en dan niet energie in de voor van explosies en daarna leeg.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:53

Ik ben bewust naar een iets oudere pony gaan zoeken omdat ik er een nodig heb van welke ik het kan leren.

En met mijn budget kom je dan helaas niet bij 7 jarigen uit :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:59

Bruintje wordt 3 tot 4 keer per week getraind. 3 keer onder de man door een vriendin en 1 keer aangespannen als ik het red. Qua voer staat hij op Mijtens dressuurmix, maar komt in de duur energie te kort.

Ynskek, ik vind het met wat je beschrijft een leuk dier. Veelzijdig en 1 waar je goed van kunt leren.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:17

@belker ik voer nu s morgens 1 geweekte schep senioren priores een halve schep zwarte haver en een halve schep merrie brok. Dan s avonds 3/4 schep merrie brok en 3/4e schep haver. De priores is alleem voor de winter periode net wat extra verder onbeperkt toegang tot ruwvoer. Als de training zwaarder gaat worden, wat wal moet gaan gebeuren als hij uiteindelijk Z moet gaan lopen dan kan ik naar behoefte het kracht voer opschroeven. De merrie brok vind ik fijn omdat hij daarvan mooi wat spekjes blijft houden en de haver zet heel mooi aan op de bespiering en de combi zorgt er voor dat ie blijft looen haha.

@ ynskek mijn eerste paardje was een e pony av. Kon ook alles tmt z plus springen en eventing gekocht toen hij 14 was, ondertussen al 11 jaar in mijn bezit en mog steeds top fit. Dus vergis je niet 14 is helemaal niet oud!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:24

T was voor mij wel een beetje de grens van hoe oud ik wou hebben. Ik wou er niet een van 17-19 of zo...

geboortejaar 2001 of later. Maar als ik zie hoe actief ie nu nog is. Ik denk dat ie zeker nog 5 jaar goed mee kan en wie weet langer.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:16

Lijkt een leuk dier Ynske! Fijne leerpony zo te horen. Probeer eens wat dingen uit tijdens het rijden. Geef je hulpen eens wat lomper dan normaal en zet er wat meer druk op en let dan op de reactie. Verder inderdaad alles zelf doen; poetsen en overal aanraken. Met je vingers de ruggengraat afgaan en observeer hem ook buiten met andere paarden en op stal. Zegt vaak ook al veel over ze. :)

Wat voer betreft.. Dat is altijd zoeken. Ik heb een tijd ontsuikerde bietenpulp (pavo speedibeet) gevoerd als dikmaker en dat werkte super goed. Gemengd met fiberforce muesli (cavalor) voor de vitaminen en smaak. (heel laag suiker en zetmeel en vrij van melasse want ook die van mij is daar gevoelig voor. Maar ik miste de energie en go tijdens het rijden en de vitamine E voor de spieropbouw. Ik geef nu Pavo Omega 369 bij en daar doet ie het super op. Ik zie de spieren bij wijze van spreke groeien en ik heb weer de go die ik wilde met rijden. Het is olie in vaste vorm dus de goed verteerbare essentiele vetten (leveren energie) zitten er ook in. Topspul. :)

Ik rijd 4/5 dagen per week.
En ik longeer een dag. Ik wissel de training vaak af met simpele basistraining na een fanatieke training (dus rechtrichten, schakelen, tempo en houdingcontrole en aanleuning). Ik rijd nooit langer dan drie kwartier met instappen. Uitstappen doe ik dan nog 10 minuutjes. Bij een krachttraining (het zwaardere werk; veel grenzen opzoeken en gedragenheid vragen) duurt het vaak niet langer dan 20 minuten.
Maar meestal rijd ik puur op gevoel. Ik ben van mening dat je beter vaker wat korter kan rijden dan 3 keer lang en intensief.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:48

De meeste ponies worden hier ca 5 x in de week gereden, afwisselend in de bak en een buitenritje.

Voer bestaat meestal uit hooi/weidegang, half schepje biks na het rijden en als ze wat voller moeten worden 1 a 2 scheppen subli seniores priores.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:00

ik probeer zo'n 4x te rijden, soms wat vaker soms wat minder, hoe lang ik rijd is heel varierend net als de inspanning.
Ik voer pavo triple p. 2x een halfje, bij heftige inspanning een beetje meer.
Mn meissie houdt niet zo van biks, is ze snel op uitgegeten en laat het dan liggen.
Tis een echte gras eter, en we houden dr goed in de gaten want eikels opzoeken doet ze helaas ook.

Ik moet binnenkort weer geopereerd, en het is nog af te wachten hoe ik er deze keer van af kom, dus geen idee of mijn wedstrijd oppak plannen er uberhaupt iets van terecht komt. balen...

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:38

Leuke leerpony ynskek!

Mijn pony krijgt 3x niks als ik sommige zo hoor :o Die krijgt volgens mij 240 grams sportfit, 300 gram energy control (beide pavo) en een beetje luzerne met daar doorheen omega gold olie en een poeder om zn gevoelige maag te supporteren.
Ik heb wel een gehoord dat een paard onderhouden heel anders is als een pony. Geld dat ook een beetje als verschil tussen C en flinke C pony's? Nu de C op stal, eind volgend jaar een jonge D pony. De D pony van m'n moeder wil ook niet makkelijk aanzetten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:18

Ik voer het liefste zo min mogelijk krachtvoer.
Mijn grote Rhodium at lang zoveel niet als deze kleine Negro.
Maar dit is zo'n binnenvetter,die heeft stress van alles.En dan valt ze af.
Als ze nu maar pulp of seniorenvoer wilde vreten dan was het niet zo'n probleem.
Dit is de duurste qua voer die ik heb gehad.
Mijn drachtige poown krijgt nu een handje brok,vitaminekorrels en maar 2 plakken hooi.
Die heeft spek genoeg!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:28

Ik voer het liefst ook zo min mogelijk, maar het lukt me niet om er voldoende energie in te krijgen. Ik ga toch weer eens wat in het voer veranderen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:08

Leuk allemaal om te lezen!

Ik voer mijn pony (grote D pony) elke dag 3 x halve schep cavalor perfomix.
Verder krijgt hij na het rijden een halve schep cavalor superforce, voor de energie, met een schep (grote schep) magnesium voor z'n spieren en omdat het een binnenvetter is, wat betekent spanning binnen opbouwt en dan niet meer wil lopen en reageren op m'n hulpen.
Verder krijgt hij 2x per dag een grote plak kuil en daar doet hij wel de hele dag mee

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:04

Inderdaad leuk om te lezen wat jullie voeren!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:26

Die van mij staat tevens wel volop in training en we rijden zo'n 4 a 5 keer per week en de andere dagen aan de bijzet longeren en 1 dag vrij en dat betekend bij mij Paddock, stapmolen en een 20 minuten aan de longe een beetje 'spelen'.
Hier doet hij het goed op, dus blijven we lekker zo door gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:34

Die van mij krijgen ook lang niet zo veel krachtvoer. Impala krijgt een halve schep subli kruiden muesli en een schep horsemolen q-line breed plus. Angel krijgt een schep horsemolen q-line top plus per dag. Angel kriigt nu zelfs minder omdat ze zich al genoeg op loopt te fokken zonder krachtvoer. Ze loopt meestal wel 6 keer in de week, maar dat is natuurlijk niet allemaal even intensief.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:42

Die van mij krijgt twee keer daags een halve schep sportbrok en verder onbeperkt hooi. Ze zijn net van de wei af. Verder voer ik in de wintermaanden slobber bij een paar keer per week, daar is ze helemaal verzot op. Of ik voer na t rijden wat sportsfit bij en wat wortels of appels

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:57

Grappig dat jij Horsemolen voert Nies, dat kreeg ik ook als advies.
Bruno krijgt 2 X 1/2 schep Mijtens dressuur aangevuld met lijnzaadolie met mariadistel en s avonds nog een emmer luzerne. Verder zowel kuil als hooi.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:28

Waarom heb jij dat toch niet gekozen? Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar ze eten het beiden in ieder geval goed. Verder kan ik er nog weinig over zeggen, want zo lang voer ik het nog niet.