Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi2

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:33

Goofy44 schreef:
Heidi2 schreef:

Het gaat erom om je bitloos dit kan realiseren, daarop zijn bitten ook bekeken.

Nou dan wordt het dus tijd dat er onderzoek komt naar bitloze hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:35

Maar omdat de KNHS zelf daar in zegt, bitloos mag als het aan de neusriem verbonden is ( is ook het enige bij springen toegestaan) wil niet zeggen, dat je dat zelf ook niet naar voren brengt.

Staat nog al wat netter.

En bit hoort bij klassiek, kan daar wel inkomen.
Van oudsher reed men met een bit.

En als je het dan over ijzers gaat hebben, de romeinen timmerden er al ijzers onder, gebruikte ook bitten, dus best wel klassiek lijkt me Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:39

Tis maar net welk woord je eraan geeft.
Klassiek of ouderwets of Middeleeuws of Romeins of achterhaald etc... Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:41

[quote="runningkawa"]
Maar omdat de KNHS zelf daar in zegt, bitloos mag als het aan de neusriem verbonden is ( is ook het enige bij springen toegestaan) wil niet zeggen, dat je dat zelf ook niet naar voren brengt.

Staat nog al wat netter.

En bit hoort bij klassiek, kan daar wel inkomen.
Van oudsher reed men met een bit.

En als je het dan over ijzers gaat hebben, de romeinen timmerden er al ijzers onder, gebruikte ook bitten, dus best wel klassiek lijkt me Lachen[/quote]

Ja dat bedoelde ik dus. Waarom is bit wel traditioneel volgend de KNHS en ijzers bijvoorbeeld niet, waar ligt de grens bij klassiek. Definitie van klassiek, is dat te krijgen van de KNHS over dressuur?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:59

Maar waarom zijn er ijzers onder de paarden gegaan?
OMdat ze op eengegeven moment niet meer de beweging kregen als voorheen en dus de hoeven niet meer de goede doorbloeding en natuurlijke slijting kregen.

En waarom zijn er bitten in paardenmonden gehangen?
Omdat jan en alleman ineens paard ging rijden omdat zo mooi was (lees rijken) en deze mensen niet de moeite en tijd wilden nemen om zich t everdipen in de band tussen mens en dier. En het dus op een makkelijke manier "bedwongen" moest worden. Om het maar een sheel plat te stellen.

Maar aangezien er in deze tijd steeds meer en meer mensen heel bewust met hun paarden omgaan zi eje dus ook steeds meer mensen die zich afvragen of het allemaal wel zo hoort zoals het al honderd jaar gaat.

Maar eigenlijk gaat het hier in deze topic helemaal niet om toch?
Vrije keuze was het toch?
En laten we dan de wijsheid bij deze keuzes van mensen zelf laten.
En de discussie wat was er eerder het kip of het ei is waarschijnlijk niet nodig naar de KNHS.
Zover gaan ze niet.

Levert het ze wat op? Daar gaat het om. Hoe zet je ze aan het denken over de starre regels.
Dat iemand ooit regels heeft opgesteld zegt nog niet dat deze regels ook goed zijn. Op zijn tijd herziening is heus niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:30

Zover mijn geschiedenis kennis gaat werden er ijzers onder geslagen omdat de hoeven te veel sleten van de lange ritten.
En bitten werden er niet door de rijken in gehangen, dat was al veel eerder uit gevonden

En ja, daar gaat het wel om, want de vraag was, waarom houd men het aan klassiek.
En toen echt de dressuur uitgevonden werd, als vermaak, reed men met een bit.
En ja, ik blijf van mening dat elk gezond paard op een trensje te rijden is.

En zo zullen er ook mensen bij de KNHS zijn die dat denken.
Dus wil je die oml*llen, zul je met een goed plan moeten komen.
Dus duidelijk opstellen welke bitloze hoofdstellen wel en welke niet.
De werking daarvan erbij moeten zetten.
Dit omdat bijv bitten met een hefboomwerking ook niet mogen.
Lijkt me dat bitloze optomingen die achter de oren druk geven dan ook niet mogen.
Dus alles duidelijk, niet dat de KNHS zelf nog dingen moet uitzoeken.
Dus duidelijke argumenten, niet alleen maar, de tijd veranderd en nu zitten we in een hype dat veel mensen ijzers en bitten zielig vinden Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:35

Een hele tijd terug (vorig jaar ofzo) heeft er een keer een stuk in de P&S gestaan hierover. Niet echt over bitten, maar meer over de tradionele kleding. Waarom dressuur en springmensen (om het zo maar even te noemen) in een oncomfortabel warm pakje moesten in tegen stelling tot wielrenners (wielrenners werden als voorbeeld genoemd)
Dit had ook te maken met met tradities enzo.
Die 'discussie' had mede te maken met de nieuwe outfit voor de Anky's enzo.
De dressuurruiters hebben nu een oranje kraagje, de springruiters zelfs een heel oranje jasje.

Ze hebben dus deels aan de traditionel kleding vast gehouden, maar toch ook wat geweizigd (in dit geval de kleur)
Dat willen wij volgens mij ook.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:39

runningkawa schreef:
Dit omdat bijv bitten met een hefboomwerking ook niet mogen.
Lijkt me dat bitloze optomingen die achter de oren druk geven dan ook niet mogen.

Die link vat ik effe niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:46

Bitten met hefboomwerking trekken volgens mij ook de mondehoeken omhoog en als ze een kinketting hebben drukken ze ook nog tegen de kin. Dat doen bitloze hoofdstellen die achter de oren drukken niet.

Bitten met zo'n touwtje over de neus zijn ook niet toegestaan, maar je kan moeilijk zeggen dat bitloze hoofdstellen die op de neus werken niet toegestaan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:48

Een bit met een hefboom werking geeft altijd door die hefboom druk op de bakstukken en dus ook druk achter de oren.
Een gevoelig plekje op het hoofd.

Er zijn ook bitloze hoofdstellen die ook druk achter de oren geven.
Ik verwacht dat je het er ook niet snel doorkrijgt om die "legaal" te maken.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:54

Whaha tradities. Tuurlijk bitten en witte rijbroeken met jasje zijn traditie, maar als ze al zover zijn dat groeten naar een jury overbodig gevonden word (iets waar ik dus niets van snap), is de stap wel heel klein om ook bitloos rijden toe te staan. Verder is er in de loop van de tijd ook al zoveel met bitten geëxperimenteerd en veranderd dat de bitten ook al lang niet meer traditioneel genoemd kunnen worden. En ik begrijp dat als je met een touw hackamore de ring in komt rijden dat dit er een beetje vreemd uit ziet, maar er zijn genoeg 'engels' uitziende bitloze hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:58

Groeten moet je nog in elke proef hoor Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:03

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:05

als je dat rijtje zo ziet is er onderhand meer keus dan met bit rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:09

evita_ schreef:
Ja dat bedoelde ik dus. Waarom is bit wel traditioneel volgend de KNHS en ijzers bijvoorbeeld niet, waar ligt de grens bij klassiek. Definitie van klassiek, is dat te krijgen van de KNHS over dressuur?

Ik heb zitten googlelen, o.a. op ontstaan van het bit, geschiedenis van het bit, ontstaan klassieke dressuur, definitie klassieke dressuur etc etc. Hier heb ik geen duidelijkheid over kunnen vinden (wel wat geschiedenis verhalen, die op zich wel leuk zijn om te lezen, bijv. deze:
http://werkstuk.freddoweb.nl/paarden/paarden.htm en deze: http://www.easpstamboek.nl/bucephalus.htm).

Dus maar weer terug naar wat de KNHS hierover zegt.
Uit het Disciplinereglement dressuur, het doel van de dressuur:

"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt."

Zie verder op: http://www.knhs.nl/objects/00001148.doc
Daar wordt in de Algemene principes wordt twee keer het bit genoemd:
- het paard moet het bit onvoorwaardelijk aannemen, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning,
en
- het paard moet het bit afkauwen (mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten, moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken, daarbij moet de mond gesloten zijn (geen knarsen met de tanden of uitsteken of omhoog trekken van de tong of het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:13

Lenneke, volgens mij is dit hoofdstel:
Model Cook
geen model Cook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:15

Wat is dan het verschil tussen die en een Cook?
Ze kruisen toch allebei onder de kun?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:23

Touwhalster zal niet worden toegestaan. De werking daarvan is zo anders dan van een traditioneel hoofdstel. Ook zal dit niet worden gezien als vriendelijk, omdat het touw zo dun is. Dit geldt ook voor de Bosal.

Hackamore zeker weten niet vanwege de hefboomwerking.

Sidepull denk ik ook niet, staat te ver af van een gewoon trenshoofdstel.

Het model van Cook ook niet, evenals het hoofdstel van Norton en Emiel voest, deze hebben allemaal kruisende delen waardoor je als je aan beide teugels trekt een behoorlijk aansnoereffect krijgt. Idem voor de Crosslink.

Het bitless bridle van Ludomar heeft een hefboomwerking welke druk geeft achter de oren, deze zal ook zeker weten niet worden toegestaan.

Overigens zie ik op de foto's op de site van bitloos rijden de meeste met een Cook-model oid rijden, en ik vind de foto's nou niet direct zo rijtechnisch correct dat het overtuigd van de mogelijkheid/nut bitloos dressuur te rijden. (niet l*llig bedoeld hoor, maar als je met dergelijke foto's bij de KNHS aankomt lachen ze je uit denk ik)

Het enige waarvan je een kleine kans hebt dat het toegestaan wordt is dat de teugels aan de neusriem bevestigd mogen worden. Maar ik acht de kans dat je het bitloos starten bij de KNHS erdoorheen krijgt zeer klein. Zij hebben onder andere te maken met de regels van de FEI. Ook denk ik niet dat de KNHS onder de indruk zal zijn van het argument dat men principieel tegen bitten is of bitten zielig zijn.

Uiteindelijk zal je zonder bit nooit die verfijnde communicatie kunnen bereiken die je met bit wel kan bereiken. En fijne onzichtbare hulpen en in harmonie zijn met het paard zijn nou een maal het hoofddoel van de dressuur.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:26

jasmijn78 schreef:
Het model van Cook ook niet, evenals het hoofdstel van Norton en Emiel voest, deze hebben allemaal kruisende delen waardoor je als je aan beide teugels trekt een behoorlijk aansnoereffect krijgt. Idem voor de Crosslink.

Dit snap ik niet. Wat is je argument hiervoor? Edit: ik snap het aansnoereffect wel, maar snap niet waarom dit niet zou mogen als het hoofdstel op de juiste manier wordt gebruikt.

Dat hefboomwerking niet mag lijkt me logisch, dat mag met bit ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:28

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:29

We kunnen natuurlijk net zo goed aan degenen die dispensatie hebben vragen waar zij mee mogen starten Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:29

Jovarna schreef:
Dit is een Cook hoofdstel:
http://www.bitlessbridle.com/tuftsart.jpg
Met (ook) inwerking achter de oren.

Dat andere plaatje heeft die inwerking achter de oren niet.

Oke, de Cook is dus ongeveer gelijk aan de Crosslink?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:32

De gekruisde delen geven een heel ander effect dan wanneer je met een trenshoofdstel rijdt. Ten eerste; als je een ophouding met beide handen maakt met zo'n hoofdstel snoer je de neus dicht. Ten tweede; als je met je binnenhand een ophouding geeft, gebeurd dat eigenlijk aan de buitenkant vanwege de gekruisde delen. Aan de buitenkant begrenzen doe je dan dus met je binnenhand. Dit vraagt een heel andere wijze van rijden die anders is dan de uitgangspunten van de klassieke dressuur. Dit zal de KNHS nooit toestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:34

@jasmijn78:

De foto's op de website zijn niet bedoeld om de KNHS mee te overtuigen, maar ter opluistering van de website. Niets meer en niets minder. Knipoog

"Bitten zielig vinden" is ons argument niet en noemen we ook nergens.

Wat de verfijnde communicatie betreft: dat lukt dus wèl met bit en dat is ook één van onze punten. En ook (vaak juist) zonder bit kun je dat mooie doel van dressuur bereiken.

Nog even wijzend op het openingsbericht van dit topic: het is niet de bedoeling dat hier gediscussieerd gaat worden over wel-of-niet-bitloos-rijden en de zin of onzin ervan.
De bedoeling van dit topic is om daadwerkelijk (wedstrijd)mensen te 'verzamelen', om voor elkaar te krijgen dat de bitverplichting uit de reglementen wordt gehaald. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:35

Lenneke_ schreef:
We kunnen natuurlijk net zo goed aan degenen die dispensatie hebben vragen waar zij mee mogen starten Haha!

Da's een goeie Lenneke!
Bij deze een oproepje! Haha!