Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:48

Ik heb ook niet het idee dat er nu de laatste jaren minder wedstrijden worden georganiseerd omdat het moeielijker verzekerd kan worden........
Ik zie alleen maar méér wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:50

CGJ, het is amper bij te benen, hier in de regio komt iedereen ruimte te kort zo'n beetje.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:54

Ik krijg steeds meer de indruk dat ze bij de KNHS het zelf eigenlijk ook niet meer weten, hoe het nu eigenlijk zit Blond

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:15

annegti schreef:
Wat een onzin zeg dat rijtje. Het is maar net hoeveel kilometers je maakt op wat voor paarden. Als je zoals ik regelmatig bloedknollen zadelmak hebt gemaakt is het risico dat je een keer op je plaat gaat natuurlijk een stuk groter als iemand die al jaren op dezelfde manegeknol rondhupst. Ik heb er geen probleem mee dat t/m M2 een helmpje verplicht wordt. Een hoed hoort bij het Z (en hoger) Ik vind dat je van een Z ruiter toch wel moet kunnen verwachten dat ie op zijn paard kan blijven zitten. Als dat niet zo is zijn we toch ergens de verkeerde weg ingeslagen.

AHUM ............AHUM
Sorry hoor ,maar dit was toch overduidelijk als GRAPJE bedoelt.
Denk je nou echt dat er maatstaven voor het wel of niet goed rijden zijn???
Nee natuurlijk niet Rolleyes
Amen

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:21

Het is wel grappig om te zien dat deze discussie niet alleen beperkt blijft tot Bokt, maar zelfs wordt voortgezet in de verenigingsles afgelopen week...En ook daar, je raadt het al, verschil van mening (he KarinvdM Knipoog )
Ook de niet bokkers deden van harte mee aan de discussie en de tussenstand is nog steeds hetzelfde: gelijk..

Ohja iedereen bleef keurig netjes op zn knollie zitten Haha! Stelletje goede ruiters die we zijn!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:48

Jaja, netjes met een helm in de les.

We blijven toch wel vriendjes, Wollie?? Vriendjes zijn?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 02:21

pff...wat een discussie. Ik heb het niet helemaal nagelezen, maar ik ben het voornamelijk eens met Idje: veiligheidscap verplicht, ongeacht de klasse waarin je start. Het zal in het begin een raar zich zijn, maar geloof me: het went. Hoe denk je dat men jaren geleden stond tegenover het verplicht stellen van de helm voor bromfietsers? Ik kan me niet voorstellen dat die helm met open armen ontvangen werd!

Ik rij altijd met mn cap op (ja, een veiligheidscap), ook thuis. Ongeacht het paard waar ik op zit, of dat nou mijn springerige Opium is van 1.73, of een van de haflingertjes van mijn pa, cap op! Het is me gewoon zo met de paplepel in gegoten. Ik mag van mijn pa niet eens opstijgen zonder dat ding op mijn bolletje! Een ongeluk zit in een klein hoekje, en iemand met een cap op, hoeft echt niet perse dat ding te dragen omdat hij eigenlijk bang is. En iemand die Z rijdt, kan net zo hard van zijn paard kletteren! Ik neem aan dat ik niemand moet uitleggen, hoe anky van grusven aan dat gebroken been kwam?

Het staat natuurlijk heel erg chique, dat hoedje, maar het biedt geen enkele bescherming. Natuurlijk voorkom je met een cap niet alle letsels, maar je sluit in ieder geval de kans op hoofdletsel voor een groot gedeelte uit.

Dus voor mij: AMEN aan de CAP

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:37

Britty schreef:
pff...wat een discussie. Ik heb het niet helemaal nagelezen, maar ik ben het voornamelijk eens met Idje: veiligheidscap verplicht, ongeacht de klasse waarin je start. Het zal in het begin een raar zich zijn, maar geloof me: het went. Hoe denk je dat men jaren geleden stond tegenover het verplicht stellen van de helm voor bromfietsers? Ik kan me niet voorstellen dat die helm met open armen ontvangen werd!

Ik rij altijd met mn cap op (ja, een veiligheidscap), ook thuis. Ongeacht het paard waar ik op zit, of dat nou mijn springerige Opium is van 1.73, of een van de haflingertjes van mijn pa, cap op! Het is me gewoon zo met de paplepel in gegoten. Ik mag van mijn pa niet eens opstijgen zonder dat ding op mijn bolletje! Een ongeluk zit in een klein hoekje, en iemand met een cap op, hoeft echt niet perse dat ding te dragen omdat hij eigenlijk bang is. En iemand die Z rijdt, kan net zo hard van zijn paard kletteren! Ik neem aan dat ik niemand moet uitleggen, hoe anky van grusven aan dat gebroken been kwam?
Het staat natuurlijk heel erg chique, dat hoedje, maar het biedt geen enkele bescherming. Natuurlijk voorkom je met een cap niet alle letsels, maar je sluit in ieder geval de kans op hoofdletsel voor een groot gedeelte uit.

Anky heeft dan waarschijnlijk weinig aan haar veligheidshelm gehad (stel dat ze die op had)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:54

Britty schreef:

Ik geloof dat Britty de discussie niet helemaal snapt. Het gaat er namelijk niet om of een cap veiliger is dan een hoed, het gaat om het feit dat van een ruiter die zijn paard op concours in de zwaardere klassen voorstelt verwacht kan worden dat hij zelf een inschatting kan maken van het risico dat hij neemt.

De reglementen laten namelijk wel ruimte voor een helm, dus wie een helm verkiest boven een hoed (zoals Paulien op haar ene paard) heeft altijd de keuze!

We stellen hier niet dat het verplicht moet zijn om met een hoed te rijden, het gaat juist om de keuzevrijheid!

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:39

Citaat:
Jaja, netjes met een helm in de les.

We blijven toch wel vriendjes, Wollie??

Uiteraard!!:9k ??

Beetje felle discussies altijd leuk. See you woensdag inderdaad wel weer met helm Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:46

ik ga komende week ook maar eens in discussie op de RV!

Eens kijken hoe discussie bereid ze zijn..

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:51

Op sommige concoursen moet je zelfs in het Z1 al een cap op! Dus over een tijdje zal alles wel met cap moeten, alleen vanaf ZZlicht missschien dan niet..! Was ik net zo blij...in de Z aangekomen, kan ik nog niet altijd een hoedje op!!
Wel rijd ik thuis ALTIJD met cap! Als je in je training altijd met cap rijdt, en alleen ( wanneer je zelf kan inschatten of het veilig is) op concours met hoedje? Vinden jullie dat wel kunnen?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:24

Ik wel; je behoudt dus de keuze. En daar gaat het om.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:31

Ik sluit me helemaal bij vorige spreekster aan

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:41

Ik snap dat jullie je eigen keuze willen behouden, maar wat dachten jullie van de paardensport in het algemeen? 85 % van de ongelukken loopt uit in hoofdletsel, vaak omdat de mensen zich niet aan de veiligheidshelmen willen wagen. Paardensport wordt al genoeg als gevaarlijk bestempeld, en zonder cap wordt dit nog erger. Ik denk dat je af en toe de algemene veiligheid boven je eigen recht moet kunnen zetten.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:51

Kun jij dan ook zeggen of die 85% hoofdletsels op een dressuurwedstrijd opgelopen worden?

Ik weet wel zeker van niet.

Paardensport in het algemeen, alles bijelkaar opgeteld, misschien wel, maar hier gaat het over dresuurwedstrijden.

Daar zul je met andere cijfers moeten komen die representatief zijn voor alleen de dressuur in wedstrijd verband gereden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:58

Tulandro schreef:
Ik snap dat jullie je eigen keuze willen behouden, maar wat dachten jullie van de paardensport in het algemeen? 85 % van de ongelukken loopt uit in hoofdletsel, vaak omdat de mensen zich niet aan de veiligheidshelmen willen wagen. Paardensport wordt al genoeg als gevaarlijk bestempeld, en zonder cap wordt dit nog erger. Ik denk dat je af en toe de algemene veiligheid boven je eigen recht moet kunnen zetten.

Je doet nogal een paar uitspraken hier, zou je misschien ook kunnen toelichten waar je deze informatie vandaan hebt???
Lachen.

Er zijn ook cijfers die vertellen dat het merendeel van de ongelukken voorkomen in manegelessen...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:06

De allermeeste ongelukken gebeuren....

in en om het huis!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:11

Lovely schreef:
Je doet nogal een paar uitspraken hier, zou je misschien ook kunnen toelichten waar je deze informatie vandaan hebt???
Lachen.

Er zijn ook cijfers die vertellen dat het merendeel van de ongelukken voorkomen in manegelessen...

Whaha, nu moet ik even goed spitten hoor, ik heb het echt ergens van die 85% gelezen.. in één of ander blad, ik kom er later op terug, ben nu zelf ook nieuwsgierig.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:33

Hoe meer cijfers hoe beter; zoek je al?? Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:34

Gerrie schreef:
De allermeeste ongelukken gebeuren....

in en om het huis!!

En dan vooral ( en daar ken ik er echt een heleboel van) bij mensen die voor het allereerst op een paard gaan zitten/rijden, dat gaat bijna standaard fout als ik het geloven moet.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:36

Aantonuh! Aantonuh!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:44

yokie schreef:
Aantonuh! Aantonuh!

Zeg Yokie moet jij niet werken Bloos

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:46

yokie schreef:
Aantonuh! Aantonuh!

nou ok daar gaan we dan weer, onbekenden die horen dat je een paard hebt, beginnen allemaal; dat ze ook eens op zo'n "knol" hebben gezeten en dat het beest "standaard", niet goed aangesingeld was en dat ze er "standaard" afgelazerd waren en daarbij "standaard" met de voet door de beugel zijn geschoten en zijn blijven hangen......... cijfers eh, die heb ik niet net zoals de KNHS die ze ook niet heeft Haha!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:55

WWWiske schreef:
Zeg Yokie moet jij niet werken Bloos

... Maak je alweer zo'n vervelende opmerking.. Gisteren ook al.. Haha!