Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annegti schreef:Wat een onzin zeg dat rijtje. Het is maar net hoeveel kilometers je maakt op wat voor paarden. Als je zoals ik regelmatig bloedknollen zadelmak hebt gemaakt is het risico dat je een keer op je plaat gaat natuurlijk een stuk groter als iemand die al jaren op dezelfde manegeknol rondhupst. Ik heb er geen probleem mee dat t/m M2 een helmpje verplicht wordt. Een hoed hoort bij het Z (en hoger) Ik vind dat je van een Z ruiter toch wel moet kunnen verwachten dat ie op zijn paard kan blijven zitten. Als dat niet zo is zijn we toch ergens de verkeerde weg ingeslagen.
Britty schreef:pff...wat een discussie. Ik heb het niet helemaal nagelezen, maar ik ben het voornamelijk eens met Idje: veiligheidscap verplicht, ongeacht de klasse waarin je start. Het zal in het begin een raar zich zijn, maar geloof me: het went. Hoe denk je dat men jaren geleden stond tegenover het verplicht stellen van de helm voor bromfietsers? Ik kan me niet voorstellen dat die helm met open armen ontvangen werd!
Ik rij altijd met mn cap op (ja, een veiligheidscap), ook thuis. Ongeacht het paard waar ik op zit, of dat nou mijn springerige Opium is van 1.73, of een van de haflingertjes van mijn pa, cap op! Het is me gewoon zo met de paplepel in gegoten. Ik mag van mijn pa niet eens opstijgen zonder dat ding op mijn bolletje! Een ongeluk zit in een klein hoekje, en iemand met een cap op, hoeft echt niet perse dat ding te dragen omdat hij eigenlijk bang is. En iemand die Z rijdt, kan net zo hard van zijn paard kletteren! Ik neem aan dat ik niemand moet uitleggen, hoe anky van grusven aan dat gebroken been kwam?
Het staat natuurlijk heel erg chique, dat hoedje, maar het biedt geen enkele bescherming. Natuurlijk voorkom je met een cap niet alle letsels, maar je sluit in ieder geval de kans op hoofdletsel voor een groot gedeelte uit.
Dus voor mij: AMEN aan de CAP
Britty schreef:
Het staat natuurlijk heel erg chique, dat hoedje, maar het biedt geen enkele bescherming. Natuurlijk voorkom je met een cap niet alle letsels, maar je sluit in ieder geval de kans op hoofdletsel voor een groot gedeelte uit.
Dus voor mij: AMEN aan de CAP
Tulandro schreef:Ik snap dat jullie je eigen keuze willen behouden, maar wat dachten jullie van de paardensport in het algemeen? 85 % van de ongelukken loopt uit in hoofdletsel, vaak omdat de mensen zich niet aan de veiligheidshelmen willen wagen. Paardensport wordt al genoeg als gevaarlijk bestempeld, en zonder cap wordt dit nog erger. Ik denk dat je af en toe de algemene veiligheid boven je eigen recht moet kunnen zetten.
Lovely schreef:Je doet nogal een paar uitspraken hier, zou je misschien ook kunnen toelichten waar je deze informatie vandaan hebt???.
Er zijn ook cijfers die vertellen dat het merendeel van de ongelukken voorkomen in manegelessen...
yokie schreef:Aantonuh! Aantonuh!