Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:25

Oh daar heb ik mij van het weekend ook giga op geërgerd! Leek wel alsof ze de paarden in de bak op en af zadelen tegenwoordig.

Wel fijn dat ie zo braaf was dan, en jammer dat je niet helemaal hebt kunnen rijden zoals je wilde!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:28

Mooie foto fly! Wat een knapperd die Henk. Die balkjes blijven wel liggen als je wat meer km's maakt.

Nynke, fijn dat je paard zo braaf is met anderen, lijkt me idd niet vanzelfsprekend. Dan weet je dat als je in de regiokampioenschappen rijdt zoals Noukie dat je het inrijden toch kan overleven :')

Noukie, wat een chaos zeg! Veel asociaal gedrag precies. Ik moet zeggen dat ik zelf wel opstap (aan de ingang van) het losrijpiste, op de parking flipt Hiro m compleet en kan ik echt niet veilig opstappen. Jammer dat je proefje niet helemaal was zoals je had gehoopt. Vielen de punten nog mee?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:39

Opstappen binnen vind ik geen probleem hoor! Ook een rondje vasthouden als dat nodig is voor ieders veiligheid snap ik wel. Zeker gezien de temperatuur en veel jonge paarden. Maar gewoon tien minuten wandelen met de deken er nog op? Of rood lintje in staart en dan op de hoefslag gaan stappen :?
Punten vielen niet mee ook, maar goed, met mijn proef had ik sowieso geen recht om bovenin mee te rijden, dus maakt het ook niet meer echt uit. Lekker door naar het L2, de punten daarvoor waren gelukkig al even binnen :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:46

Irritant is dat inderdaad.

Ik zit nu met de punten van de regio’s ook op 31 wp. Dus ik moet nu echt over, al wil ik helemaal niet :') Voelt alsof het nu ineens serieus wordt ofzo _O-

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:52

Haha, geen keus meer idd! Maar het goede nieuws is dat je het wss wel kan, al voelt het misschien nog niet zo :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:04

Oh waardeloos zo Noukie. Ik heb zo’n mafkees die helemaal gaat flippen als het zo druk is. Van elke tegenligger kan ze schrikken.
Als er dan ruimte genoeg is, gaat het wel maar hutjemutje, nee. Als mensen echt aan de hand in- of uitstappen kan dat ook buiten ja. Nou ja, fijn dat je paard zo braaf is.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:13

Jammer dat jullie regio’s tegenvielen!
En stappen aan de hand doe dat gewoon lekker buiten, bedoel iedereen wil fijn los kunnen rijden voor de regio’s lijkt me dus hou gewoon beetje rekening met elkaar.

Trouwens ik dacht (hoorde ik van een jury een keer) dat je in de los rij baan geen “les” gegeven mocht worden. Dus ook niet mensen die met oortjes rijden voor wat tips.. geen idee of het echt zo is hoor, maar op de wedstrijd waar ik vaak start werd het gezegd en waren ze nu blij met de verplichte toezichthouders zodat die erop konden handhaven.

Fly, henkie ziet er cool en vrolijk uit. Fijn dat springen ondanks de balkjes toch fijn ging. Is henkie bij zijn vorige eigenaren al eens uitgebracht geweest?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:14

Met kampioenschappen lijken mensen ineens de rijbaanregels te vergeten. Daar zou echt strenger mee omgegaan moeten worden. Een rondje aan de hand en dan opstappen, geen probleem. Niet op de binnenhoefslag maar binnen binnenhoefslag dan. Maar stilstaan en stappen doe je niet op hoefslag en uitgebreid aan de hand stappen ook niet.

Ik blijf met losrijden altijd bezig dat ik niks doe wat ik zelf ook vervelend vind als het bij mij gebeurt. Alleen nadeel is wel dat ik vaak op de rem ga dan om botsingen te voorkomen en dat komt het losrijden niet ten goede. Je rijdt het beste los als je gewoon asociaal rijdt... Bij onze vereniging hebben we wel eens laten ingrijpen door ringmeester :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:27

Noukie schreef:
Opstappen binnen vind ik geen probleem hoor! Ook een rondje vasthouden als dat nodig is voor ieders veiligheid snap ik wel. Zeker gezien de temperatuur en veel jonge paarden. Maar gewoon tien minuten wandelen met de deken er nog op? Of rood lintje in staart en dan op de hoefslag gaan stappen :?
Punten vielen niet mee ook, maar goed, met mijn proef had ik sowieso geen recht om bovenin mee te rijden, dus maakt het ook niet meer echt uit. Lekker door naar het L2, de punten daarvoor waren gelukkig al even binnen :)

Ik vind dat ook echt wel een taak van een ringmeester. Om als het heel druk is wat uitstappende mensen met dekens erop te wijzen dat ze de bak kunnen verlaten en verder buiten kunnen uitstappen. Tenzij er buiten sneeuw of ijs ligt natuurlijk.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:31

Nou gisteren de dressuur was een drama, zoveel spanning :(
Begon al in de eerste onderdelen en kon deze helaas niet laten afvloeien. Vooral de eenvoudige wissels waren 1 groot drama (lees hoofd in de lucht en gehaast stappen), hier dan ook terecht allemaal vieren op. Echt balen, omdat hij in de trainingen thuis fijn begint te lopen..

Zaterdag was voor het springen de neusriem kapot geknapt van mijn goede hoofdstel, waardoor ik toen al zonder neusriem moest starten. Gisteren een heel oud hoofdstel omgedaan om toch te kunnen starten, maar merkte toch dat hij hier minder fijn mee liep.

Komende weken even geen dressuur concours, even geen zin in :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:37

Wat zonde elitedeux ;( hoe kan je neusriem knappen? Gelukkig dat het niet in de proef gebeurde

Wij hebben 19 februari pas weer wedstrijd, daarna de week erna ook gelijk. Hopelijk haal ik dan mijn puntjes voor de B binnen *\o/*

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 11:15

Babootje schreef:
Leuke foto Fly High. Is Henk er weer helemaal?

Ja hoor :j we hebben er kleine 5 maanden over gedaan om weer te komen waar we gebleven waren voor de blessure, maar zo zwart als ik het op dat moment zag vind ik 5 maanden echt heel erg meevallen. En omdat het een kneuzing was en verder geen schade is hij nog steeds volwaardig sportpaard (voor zover hij uberhaupt een sportpaard is haha).

Spaansepony schreef:
Jammer dat jullie regio’s tegenvielen!
En stappen aan de hand doe dat gewoon lekker buiten, bedoel iedereen wil fijn los kunnen rijden voor de regio’s lijkt me dus hou gewoon beetje rekening met elkaar.

Trouwens ik dacht (hoorde ik van een jury een keer) dat je in de los rij baan geen “les” gegeven mocht worden. Dus ook niet mensen die met oortjes rijden voor wat tips.. geen idee of het echt zo is hoor, maar op de wedstrijd waar ik vaak start werd het gezegd en waren ze nu blij met de verplichte toezichthouders zodat die erop konden handhaven.

Ik dacht ook dat lesgeven niet mocht :? ik vind het in ieder geval altijd irritant want dan letten die mensen ineens nergens meer op behalve opdrachten van hun instructie volgen. Stappen aan de hand maak ik me weleens schuldig van voor 1 rondje om de baan te laten zien en beetje spanning los te laten, maar dat ook alleen als we met hooguit 3-4 man losrijden en het niet te hectisch is in de bak :o

Ik vond het losrijden gisteren met springen wel heftig, 10 of meer mensen tegelijk en uiteraard vooral jonge paarden en minder handige ruiters want ja BB, dus dan wordt het af en toe best een zooitje :')

Spaansepony schreef:
Fly, henkie ziet er cool en vrolijk uit. Fijn dat springen ondanks de balkjes toch fijn ging. Is henkie bij zijn vorige eigenaren al eens uitgebracht geweest?

Hij was B+1 dressuur toen ik hem kocht, volgens mij in al die jaren ook maar 1 keer op wedstrijd geweest maar dat weet ik niet zeker, misschien nog ooit helemaal zonder winst uitgebracht? Ook ooit iets van zo'n minihindernisjes oefenspringen gedaan want er stond een screenshot in de advertentie, maar dat leek best een tijdje geleden.

We hebben het in ieder geval qua training opgepakt alsof hij nog bijna niets kende, want zo reageerde hij ook op alles ;) dus zowel springen als crossen eerst op puppy niveau en alle dingetjes zoals dubbels, lijntjes, smalle en "gekke" hindernissen etc eerst heel rustig opgebouwd. Hij is uit zichzelf een goudeerlijk paard <3 dus ondanks mijn gebrekkige rijkunsten gaat het IMO best lekker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:23

Een rondje aan de hand moet gewoon kunnen, Fly_high. Zelfs als het drukker is. Maar echt lang, dus meerdere rondjes of uitstappen aan de hand, doe dat gewoon buiten. 1 rondje en dan opstappen vind ik heel normaal en was op elke wedstrijd ook geen enkel probleem. Tenzij ze op de hoefslag stappen en stilstaan haha

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:30

Rondje aan de hand stappen vind ik ook niet zo'n probleem.

Laatste wedstrijd van de wederhelft waren er op gegeven moment nog 3 andere combinaties aan het losrijden die alle drie van iemand op de grond nog allerlei aanwijzingen kregen (en degene die aanwijzingen gaf stond nog midden in de bak ook).
De instructeur van de wederhelft was ook aanwezig (maar die zat in de kantine te kijken) en die zei achteraf 'rij er de volgende keer maar gewoon overheen' :') :))

Ik vind losrijden met springen ook nogal spannend met het aantal combinaties in de ring. Daar zijn we nog echt niet aan toe. Ik vond het al heel wat dat we recentelijk met losrijden 6 combinaties in de ring overleefd hadden :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:42

Trouwens, ik kan nergens vinden dat instructie op losrijdterrein niet toegestaan zou zijn. In de proef is hulp van derden niet toegestaan, nee. Maar tijdens losrijden wel gewoon. Zelfs de professionals rijden los met oortjes.

Maar midden in de bak staan is asociaal, ja. Gewoon in de hoek, achter de bakrand oid en wat zeggen als je langskomt of met oortje. Ruiter hoort zich gewoon aan rijbaanregels te houden, maar degene die dat niet doen zullen dan zonder instructie ook niet zo snel doen :=
Het verbaast me alleen wel dat rijbaanregels zo slecht geleerd worden tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-01-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:44

Dat vind ik inderdaad geen enkel probleem als er gewoon iemand achter de bakrand staat die in het voorbijgaan nog even een aanwijzing geeft tijdens het losrijden :-)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:08

Zo weer even een aantal bladzijdes bijgelezen dus ik reageer even alleen op de laatste paar berichten... :D

Stappen aan de hand moet ook kunnen lijkt mij, ik moet regelmatig nog naar de wc en als het dan koud is of regent stapt mijn moeder vaak even tot ik van de wc af ben, maar dan niet op de hoefslag.
Ik rij zonder hulp los, bij de meeste wedstrijden lijkt dat ook steeds specialer te worden... Maar af en toe ben ik wel jaloers op de mensen die hulp hebben hoor, ook al zegt iemand net even een paar dingen om te helpen kan dat zo'n groot verschil maken.

Ik zelf heb geen wedstrijd gehad, over 2 weken een onderlinge wedstrijd op de vereniging waarbij je gelijk feedback krijgt dus dat is altijd nuttig. Verder ook nog niks gepland, door de kampioenschappen zijn er voor m'n gevoel niet zo heel veel wedstrijden in de buurt en heb geen zin om een uur in de auto te zitten zolang dat nog niet perse nodig is :Y)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:09

MyWishMax schreef:
Een rondje aan de hand moet gewoon kunnen, Fly_high. Zelfs als het drukker is. Maar echt lang, dus meerdere rondjes of uitstappen aan de hand, doe dat gewoon buiten. 1 rondje en dan opstappen vind ik heel normaal en was op elke wedstrijd ook geen enkel probleem. Tenzij ze op de hoefslag stappen en stilstaan haha

Helemaal mee eens hoor, en dat 1 rondje doet inderdaad niemand moeilijk over.

Ik vind losrijden wel het moeilijkste deel van wedstrijden maar dan niet door andere ruiters maar door mezelf :+ met springen vind ik hindernissen in de losrijbaan ook altijd 2x zo hoog ogen als het echte parcours, ineens lijkt een onschuldig oksertje van 80cm een enorme bak _O- Ik snap ook niet hoe mensen 20cm ofzo hoger dan hun parcours kunnen losspringen, heel knap maar ik zou het never nooit durven :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:25

Dat mag ook niet, 20cm hoger springen bij losspringen dan het parcours, je mag tot maximaal 10 cm hoger springen :-)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:34

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:

Helemaal mee eens hoor, en dat 1 rondje doet inderdaad niemand moeilijk over.

Ik vind losrijden wel het moeilijkste deel van wedstrijden maar dan niet door andere ruiters maar door mezelf :+ met springen vind ik hindernissen in de losrijbaan ook altijd 2x zo hoog ogen als het echte parcours, ineens lijkt een onschuldig oksertje van 80cm een enorme bak _O- Ik snap ook niet hoe mensen 20cm ofzo hoger dan hun parcours kunnen losspringen, heel knap maar ik zou het never nooit durven :')

Ik heb zelf altijd cross gestart met mijn andere paarden maar inderdaad staan altijd ouders om de hindernis met losrijden te hangen en de balken 30 meter hoger te maken dan de betreffende categorie hoogte die op dat moment aan losrijden is. Heel vervelend want je kan regelmatig zeggen “mag de balk lager” en met een diepe zucht en blik op onweer doen ze hem dan naar beneden. :')
Ik heb regelmatig jonge dieren mee die ik een enkele keer dan start en daar hoef ik echt niet voor om gelijk 20 cm hogere balken te springen in losrijden. Dan ga ik juist voor het plaatje rondkomen op een veilige en positieve manier.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:14

Noukie wat balen dat het niet ging zoals je wilde!
Elitedeux ook jammer, maar wel een fijn gevoel dat je hem in de training wel goed voor elkaar hebt toch? Dan weet je dat het wel goedkomt

Ik vind losrijden dus ook zo eng, ik ken meer ruiters die slecht zicht hebben die een hesje aan hebben waardoor ze extra opvallen, zoiets moet ik ook maar eens bestellen. Ik probeer op de binnen Hoefslag te stappen, maar heb dan geen steun van de wand dus is voor mij dan moeilijk om hem daar te houden, ik garandeer niet dat ik wel eens per ongeluk de Hoefslag op Slinger ;)

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:27

Losspringen vind ik soms levensgevaarlijk. Afgelopen zaterdag had ik een wedstrijd waar het losspringen vrij klein was en je dus een korte aanloop had richting de hindernis. Hoeveel mensen er wel niet naast elkaar stappen op zo'n klein losrijstuk.. Zelfs na meermaals vragen bleven ze gewoon stappen. Of mensen die pal achter de hindernis hun jasje uit doen :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:30

Bij veel springwedstrijden is het zo dat als je het losspringen hebt overleeft je blij bent dat je de ring in mag :))

Op sommige locaties heb je meer ruimte zodat je bijvoorbeeld al op een apart stuk gewoon kunt losrijden (ook rechtsom :') ) en als je dan een beetje opgewarmd bent dat je dan een paar sprongetjes kunt nemen. Dat is veel fijner.
Vooral nu in het indoorseizoen is het behelpen inderdaad.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 14:23

Apple schreef:
Dat mag ook niet, 20cm hoger springen bij losspringen dan het parcours, je mag tot maximaal 10 cm hoger springen :-)

Ik heb er nog nooit controle op gezien eerlijk gezegd, wist niet eens dat het niet mocht joh.

Het is gelukkig niet alsof ik er zo actief last van heb ;) het is mij tot nu toe ook altijd prima gelukt om een momentje te pakken dat alles nog relatief laag staat. Dus leven en laten leven.

Alleen de achterliggende gedachte blijft voor mij persoonlijk een raadsel ;) Want als het zo hoog al lekker makkelijk gaat dat ik het ff uit de losse pols kan rijden in een drukke losrijbaan dan start ik liever ook meteen die hoogte. En als het juist niet makkelijk is dan ga ik er niet tijdens een wedstrijd aan beginnen, want een noodsprong ofzo op (te) hoge hindernis met losrijden is niet bevorderlijk voor mijn prestaties in het parcours. Misschien zien andere mensen gewoon minder beren op de weg :=

@Elitedeux of mensen die springen zonder wat te roepen of bijvoorbeeld ff spontaan rechtsom op hindernissen afrijden terwijl het zo belachelijk druk is :?

Outdoor seizoen valt altijd mee, soms zijn er zelfs 2 losrijbanen, maar indoor vind ik best traumatiserend :')

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:42

Oh ja, daar hadden wij ook last van!

Bij ons was net het hoofdstel geknapt voordat mijn zusje moest springen, stonden we netjes in de hoek te wachten, werd er ook nog niemand boos omdat ze nu niet van rechtsom aan kon rijden :Y)

Zo maak je altijd wat mee op concours haha.