Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:16

Ik snap niet dat mensen zich hier maar in bochten lopen te wringen om maar niet kwetsend over te komen m.b.t. opmerkingen over te veel gewicht op een paard of pony zetten en er dan ook nog mee rijden.
Nee, laten we al die "overgewichtigen" nog eens in de watten gaan leggen. het lijkt wel of overgewicht synoniem is aan 'overgevoelig". Nou ik ben daar in elk geval NIET gevoelig voor.

Ben je te zwaar/dik/overgewichtig, hoe je het ook noemen wil, dan behoor je zelf zo veel ruitergevoel en paardenwelzijnsgevoel te hebben, dat je er vanzelf al niet meer op gaat zitten.

Zo lang dat dus met de regelmaat van de klok nog steeds WEL gebeurt, mag daar wel degelijk onomwonden iets van gezegd worden net zo goed als er van een te dk, vet paard iets gezegd mag worden.
Dat is namelijk in belang van ruiter EN paard.
En als een ruiter beslist met het paard de sport in te willen, maar te dik is, maar zich dus wel op wedstrijden in het beoordelingsoog van velen begeeft, o.a. de jury, mag daar iets van gezegd worden.

De REDEN van het overgewicht doet toch niet ter zake? Het hindert en benadeelt het paard, dat is het uitgangspunt. Of... dat zou het moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-07-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:17

kijk hierom dus maar even mijn post aangepast

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:29

Op Bokt komen zo vaak de meest vreselijke aantijgingen en beledigingen voorbij, daar lusten de honden geen brood van: alleen "mag" er niets gezegd worden over figuren die met te veel gewicht op hun paard of pony gaan zitten.
"Want dat is kwetsend". Waarom zou het paardenwelzijn anders liggen bij een overgewichtige ruiter ("dik" schijn je ook niet meer te mogen zeggen...) dan bij spriet die een partijtje aan de teugels zit te jensen en de sporen even doorboort? daar heeft half Bokt toch ook commentaar op? Dat is meten met twee maten.
Ik vind het helemaal niet "niet kunnen" dat je niets over iemands overgewicht zegt, integendeel..
Het heeft ook genoeg mensen geinspireerd om af te gaan vallen.
En als men dat niet wil, of niet kan, zoek je een andere sport of ga je anders met paarden bezig (longeren, mennen, VD, you name it)

Je mag trouwens ook aannemen dat mensen met te veel gewicht het (paarden)inzicht hebben m er dan ook niet meer op te gaan zitten? Blijkbaar is dat te veel (!) gevraagd. En wordt het ofwel ontkend, ofwel wordt er een klaagzang wegens "gekwets" opgehangen.

Tenslotte vind ik dat juryleden er niet alleen iets van mogen, maar zelfs zouden moeten zeggen.

De KNHS zou hierin in voorschriften (ook t.a.v. de jury) het voortouw moeten nemen, hoe moeilijk dat ook is.Aangezien die zegt de paardensport (SPORT) en het zgn "paardenwelzijn" hoog in het vaandel zegt te hebben staan. Welnu, dit hoort er ook bij. Bij paardenwelzijn. En te dik hoort niet in de sport, in niet een sport, thuis, tenzij men het sumo-worstelen te paard wil gaan noemen.

Als dit bot klinkt, dan is dit ook zo bedoeld, misschien dat er eens een paar excuus-truzen hun verantwoordelijkheid nemen en ofwel niet meer te paard gaan, ofwel een andere tak van sport ZONDER een levend wezen te hinderen gaan uitzoeken.
Onvoorstelbaar dat dit maar steeds wordt vergoelijkt en goedgepraat.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-07-14 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:34

terpentijn, ik kan het alleen maar met je eens zijn _/-\o_

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:35

dat ben ik helemaal met je eens terpentijn.

daarom paste ik mijn post aan ivm dat er ook dikke mensen zijn die dus andere dingen doen met hun paard , opdat hun wel het inzicht hebben dat ze te zwaar zijn voor hun 4 voeter. dat neemt niet weg dat er dus ook dikke mensen zijn die er wel gewoon op rond gaan hupsen terwijl ze weten dat ze te zwaar zijn, het neemt (vind ik) niet weg dat ze er altijd wat aan kunnen doen (overgewicht)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:37

missanita84 schreef:
oei dat is idd een harde uitspraak , ik neem aan dat het grootste gros wel weet dat ze te dik zijn en dat dat ongezond is (voor hunzelf en hun paard/pony), en dat er ook wel genoeg zijn die er wat aan willen doen, maar het niet altijd lukt door bv een schildklier afwijking medicijnen en/of trage stofwisseling. ik weet niet als je hier ook aan gedacht had? dit is overigens niet aanvallend bedoeld

Niet altijd inderdaad, maar als ik het hier (en overigens niet alleen hier hoor) lees, zou dat voor zo ongeveer iedereen gelden.
Ik ben niet te dik. En ja, daar moet ik moeite voor doen, en nog geen klein beetje ook. Maar het lukt me wel. Ik ben niet beter, harder of wat dan ook dan een ander, het enige verschil is dat ik het mij hard genoeg aantrek en bereid ben de moeite te doen die daar voor mijn lichaam voor nodig is (en geloof me, dat is wel wat). Natuurlijk wil ik erkennen dat er lichamen zijn waarvoor dat minder vanzelfsprekend is, maar dat geldt niet voor iedereen. Niet heel bokt zit in die situatie. Niet heel de wereld heeft stofwisselingsproblemen, nier- en leverafwijkingen, neemt medicatie, of heeft een van de andere redenen die ik hier voorbij heb zien komen.

Voor dieren wordt in bovenstaande gevallen trouwens aangepaste voeding gebruikt. Voor rassen als shetlanders en fjorden enzovoorts, bestaat er voer voor sobere rassen, en als die in de lente te zwaar worden, worden ze zonder pardon op een schraal stuk weiland gezet. Voor honden met nierproblemen en bijhorende gewichtsproblemen bestaat er ook aangepaste voeding.
Ook mensen met aandoeningen die een invloed hebben op hun gewicht, kunnen zich daaraan aanpassen. Dat dat lastig is, en bovenal gewoon zwaar poedersuiker, das een ander verhaal, maar het KAN.

Ik vind het helemaal prima dat er mensen zijn die voor zichzelf hebben beslist dat op hun gewicht letten te veel moeite kost. Over een paar weken trouw ik me met zo iemand namelijk, lijkt me dat ik dat niet zou doen als ik zou neerkijken op zware mensen in het algemeen ;)
Te zwaar? Prima, maar kruip dan niet op een paard. En verwacht dan vooral ook niet van mij/anderen dat ik daar mijn goedkeuring en zegen voor geef, en probeer me alsjeblieft al helemaal niet te overtuigen met argumenten als "jamaar ik kan er niet aan doen want...". Sommige sporten hebben nu eenmaal fysieke beperkingen, en paardrijden is daar één van, dat verandert niet omdat jij dat niet eerlijk vindt. Dit geldt trouwens ook voor grote/lange mensen, ik zie liever een ruiter van 1m50 die met 65 kg ruim te zwaar is op een paard, dan een lange man van 2m die met 100kg waarschijnlijk een prima gewicht heeft.

Je kan er WEL aan doen, of de moeite in verhouding staat tot het resultaat is echter een andere zaak, en een beslissing die een ander niet voor jou kan maken.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:55

terpentijn schreef:
Op Bokt komen zo vaak de meest vreselijke aantijgingen en beledigingen voorbij, daar lusten de honden geen brood van: alleen "mag" er niets gezegd worden over figuren die met te veel gewicht op hun paard of pony gaan zitten.
"Want dat is kwetsend". Waarom zou het paardenwelzijn anders liggen bij een overgewichtige ruiter ("dik" schijn je ook niet meer te mogen zeggen...) dan bij spriet die een partijtje aan de teugels zit te jensen en de sporen even doorboort? daar heeft half Bokt toch ook commentaar op? Dat is meten met twee maten.
Ik vind het helemaal niet "niet kunnen" dat je niets over iemands overgewicht zegt, integendeel..
Het heeft ook genoeg mensen geinspireerd om af te gaan vallen.
En als men dat niet wil, of niet kan, zoek je een andere sport of ga je anders met paarden bezig (longeren, mennen, VD, you name it)

Je mag trouwens ook aannemen dat mensen met te veel gewicht het (paarden)inzicht hebben m er dan ook niet meer op te gaan zitten? Blijkbaar is dat te veel (!) gevraagd. En wordt het ofwel ontkend, ofwel wordt er een klaagzang wegens "gekwets" opgehangen.

Tenslotte vind ik dat juryleden er niet alleen iets van mogen, maar zelfs zouden moeten zeggen.

De KNHS zou hierin in voorschriften (ook t.a.v. de jury) het voortouw moeten nemen, hoe moeilijk dat ook is.Aangezien die zegt de paardensport (SPORT) en het zgn "paardenwelzijn" hoog in het vaandel zegt te hebben staan. Welnu, dit hoort er ook bij. Bij paardenwelzijn. En te dik hoort niet in de sport, in niet een sport, thuis, tenzij men het sumo-worstelen te paard wil gaan noemen.

Als dit bot klinkt, dan is dit ook zo bedoeld, misschien dat er eens een paar excuus-truzen hun verantwoordelijkheid nemen en ofwel niet meer te paard gaan, ofwel een andere tak van sport ZONDER een levend wezen te hinderen gaan uitzoeken.
Onvoorstelbaar dat dit maar steeds wordt vergoelijkt en goedgepraat.

Zocht al een poosje naar een antwoord.. maar denk dat jij het hier precies goed verwoord!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:46

Terpetijn, het is wel de manier waarop je iets zegt...Ik zou zelf, als ik te zwaar zou zijn, denk ik niet echt amused zijn als iemand iets daarvan zou zeggen.. en er al zeker niet iets aan doen omdat iemand op een bepaalde toon mij veroordeeld. En dat wil je toch bereiken? dat iemand misschien gaat nadenken en er iets aan doet. Iemand beledigen heeft het paard niets aan. Ik zie zelf ook stalgenoten of combi''s waarvan ik denk, joh, doe er wat aan het is zoveel fijner voor paardlief, maar iemand moet dat zelf inzien. Ik zou denk ik ook alleen iemand aanspreken als ik dat tactisch kan en er daardoor ook een kansje inzit dat de persoon er daardoor iets aan doet.

Jij zegt, als dit bot klinkt, zo is het ook bedoeld. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn mensen te beledigen toch..

Overigens ben ik het er mee eens dat je er altijd wat aan kan doen en reden waarom heeft je paard niets aan. Ik eet ook behoorlijk weinig, geen snoep etc. om op een bepaald gewicht te blijven, ik word van de lucht dik, tsja...als je dat weet...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:27

barbara28 schreef:
Jij zegt, als dit bot klinkt, zo is het ook bedoeld. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn mensen te beledigen toch..

Je zou denken van niet inderdaad, maar zal ik eens gaan tellen hoe vaak er alleen in dit topic al termen als dunne spriet zijn gebruikt? Dat vind ik een grotere belediging dan dik. Dik is en blijft gewoon een beschrijvende term, dat vind ik niet beledigender dan dun, groot of klein.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:44

Nou ik denk dat mensen met overgewicht daar anders over denken hoor. Ik weet zeker dat als je tegen iemand van 100 kilo zegt " wat ben je dik" , dat heel anders over komt dan dat je zegt tegen iemand van 1.80 wat ben je lang. Dik is een benaming, maar het heeft gewoon een negatieve klank. Overigens zou ik die term niet gebruiken als ik iemand zou aanspreken, zou dan eerder zeggen, is het niet fijner om minder zwaar te zijn ipv dik. Het gaat toch om het gewicht en niet om het plaatje..

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:50

klopt en als je zegt "goh wat ben je dik" is het wel heel erg bamm in your face. vind wel dat de jury er iets over zou mogen zeggen maar wel tactisch. ik zag een vergelijk met een paard dik noemen. maar mijn paard zit er idd niet mee als ik hem vetzak noem. sterker nog hij eet smakkend verder en kijkt me vol trots aan met slobber tot aan zen oren. als je tegen een mens zegt "ben jij niet te dik voor je paard" gooi je gelijk de deur dicht en zal iemand er niet op in gaan maar boos weg lopen en nooit terug komen. ik zou ook eerder kiezen voor een bespreekbare goeie openingszin als hier boven vermeld door barbara28. dan geef je die gene toch wat meer de kans om er over te praten en komt het wat minder over alsof je je mening al klaar hebt tegenover die persoon.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:59

Als mensen mij aanspreken met "goh, wat ben je klein" beschouw ik dat ook niet bepaald als een compliment. En voor veel mensen geldt hetzelfde als ze aangesproken worden met "goh, wat ben jij dun/lang". Op die toon heeft dat inderdaad een negatieve bijklank. Maar nog steeds zie ik het hier het verschil niet tussen dik en de andere 3. Iemand die dik genoemd wordt, mag zich wel beledigd voelen, en kleine/grote/dunne mensen niet?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:36

bakkabouter schreef:
Als mensen mij aanspreken met "goh, wat ben je klein" beschouw ik dat ook niet bepaald als een compliment. En voor veel mensen geldt hetzelfde als ze aangesproken worden met "goh, wat ben jij dun/lang". Op die toon heeft dat inderdaad een negatieve bijklank. Maar nog steeds zie ik het hier het verschil niet tussen dik en de andere 3. Iemand die dik genoemd wordt, mag zich wel beledigd voelen, en kleine/grote/dunne mensen niet?

mag wel maar mensen voelen zich bij "dik" vaak eerder beledigd 1. omdat ze het weten 2. omdat van de 4 "dik" het enige is waar je zelf wat aan kan doen 3. omdat dik zijn 9 van de 10 keer zelf veroorzaakt is en ook dat weten ze dondersgoed zelf. dus is "dik" het meest confronterend. ik ben zelf klein. en als iemand zegt... zooo jij bent klein... zeg ik.. klopt doe je niks aan. met lang is het het zelfde... daar kan je ook niks aan doen en dun vaak ook niet meeste echt dunne mensen kunnen eten wat ze willen maar komen niet aan. vandaar dat dik het hardste aan komt denk ik

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:51

Wwijk23 schreef:
... dun vaak ook niet meeste echt dunne mensen kunnen eten wat ze willen maar komen niet aan...

Natuurlijk :?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:03

Ik vind het ongelofelijk hoe weinig mensen toch het verschil weten tussen overgewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard of pony. Nogmaals waar gaat het in dit topic nu eigenlijk over??
Te zwaar zijn voor een paard of pony kan ook als je zelf prima op gewicht bent. Maar nee het gaat ineens weer bladzijden lang over mensen met overgewicht... hoe moeilijk kan het zijn om je even aan het onderwerp te houden zeg?!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:10

Mukkie1979 schreef:
Ik vind het ongelofelijk hoe weinig mensen toch het verschil weten tussen overgewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard of pony. Nogmaals waar gaat het in dit topic nu eigenlijk over??
Te zwaar zijn voor een paard of pony kan ook als je zelf prima op gewicht bent. Maar nee het gaat ineens weer bladzijden lang over mensen met overgewicht... hoe moeilijk kan het zijn om je even aan het onderwerp te houden zeg?!

sorry ik zit niet op school maar op social media.. dus als ik af wil wijken van de topic maar wel degelijk het hoofdonderwerp gebruik in men post dan is daar toch niks mis mee? en dit telt neem ik aan ook voor de rest wie even over TE dik en overgewicht praatte. zelf plaats je ook iets totaal ontopics. maar excuus als het je zo irriteert hoor, wist niet dat het zon probleem was.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:57

Wat een.onzin dat klein dun groot minder kwetsend is!!! Sterker nog, klein groot dun kun je vaak ECHT niets aan dan. Dik wel, maar dat heeft te maken met zelfbeeld, doorzettingvermogen en zelfkennis en erkennen. Dik ligt ook regelmatig iets ten grondslag aan..

Ik ben nu nog steeds smal maar ook echt dun geweest. En dan krijg je ook echt vervelende kwetsende opmerkingen, twee stukken taart voor geschoteld krijgen , vraag of je eetstoornis hebt als je een salade eet. En daar kun je zelf niks aan doen..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:11

vencedor schreef:
Wat een.onzin dat klein dun groot minder kwetsend is!!! Sterker nog, klein groot dun kun je vaak ECHT niets aan dan. Dik wel, maar dat heeft te maken met zelfbeeld, doorzettingvermogen en zelfkennis en erkennen. Dik ligt ook regelmatig iets ten grondslag aan..

Ik ben nu nog steeds smal maar ook echt dun geweest. En dan krijg je ook echt vervelende kwetsende opmerkingen, twee stukken taart voor geschoteld krijgen , vraag of je eetstoornis hebt als je een salade eet. En daar kun je zelf niks aan doen..

Ja mensen oordelen snel....dat doe ik op zijn tijd ook net zo hard....als we daar nu massaal eens aan werken!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:23

@terpentijn: jeetje, wat kun jij bot en afschuwelijk over komen. Ik hoop dat je je in het echte leven wat genuanceerder opstelt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:42

Viennanova schreef:
@terpentijn: jeetje, wat kun jij bot en afschuwelijk over komen. Ik hoop dat je je in het echte leven wat genuanceerder opstelt.

En jij bent nu wel genuanceerd? Jij maakt het nu zelfs een post op de man, persoonlijk.

Ik ben het helemaal eens met wat terpentijn zegt. Mensen met overgewicht zouden eens beter moeten gaan kijken op wat voor een paard zij stappen en of zij überhaupt op een paard stappen.. En als dit niet het geval is, zou het de jury moeten zijn die er wat van zou mogen zeggen. Het gaat namelijk om de paardensport, waarbij paardenwelzijn heel strikt genomen wordt.. Een paard bijt op de tong en moet de ring al uit, maar een paard die veel te veel gewicht moet dragen moet zijn proef afmaken. Ik vind dat gewoon omgekeerde wereld..

Ik zie het vrij regelmatig hoor, paarden die een veel te groot/zwaar persoon op zich hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:46

Wat terpetijn zegt is (imo) gewoon de waarheid. Niet alles hoeft genuanceerd gezegd te worden toch? Ze scheld niemand uit, maar maakt gewoon haar punt duidelijk.
En het is waar, of je nou een slechte schildkier hebt, hartproblemen of gewoon te veel eet, het maakt dat paard echt niets uit. Als je te zwaar bent voor het paard wat je rijdt, moet je gewoon een paard zoeken wat bij je past, of in een jammer geval, niet meer opstappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:48

Nessah schreef:
Ik ben het helemaal eens met wat terpentijn zegt. Mensen met overgewicht zouden eens beter moeten gaan kijken op wat voor een paard zij stappen en of zij überhaupt op een paard stappen.. En als dit niet het geval is, zou het de jury moeten zijn die er wat van zou mogen zeggen. Het gaat namelijk om de paardensport, waarbij paardenwelzijn heel strikt genomen wordt.. Een paard bijt op de tong en moet de ring al uit, maar een paard die veel te veel gewicht moet dragen moet zijn proef afmaken. Ik vind dat gewoon omgekeerde wereld..

Ik zie het vrij regelmatig hoor, paarden die een veel te groot/zwaar persoon op zich hebben.

Mee eens. Ik zou ook wel willen dat er voorschriften kwamen. Ik weet alleen niet goed hoe het vorm gegeven moet worden.
Bij ons op de shetlandmanege is het heel simpel: Er is een lengte en gewichtsgrens. Langer dan 1.65 kan niet en zwaarder dan 50 kilo kan niet. En dat vind ik nog een hele ruime grens voor shetlanders.
Zoiets zou met de stokmaat van een paard ook uit te rekenen zijn. En daar dan vanuit de KNHS richtlijnen voor maken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:50

Ja inderdaad, zoiets :) Zou het paardenwelzijn echt verbeteren imo

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:09

Ik vind 1,65 en 50kg aan de ruime kant voor een Shetlander hoor.

Maar ontopic.

Mag een jury wel laten noteren:

Ruiter hindert paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:13

Ik denk dat de weegschaalfabriek er dolgelukkig mee zal zijn. Eerst bij t secretariaat op de weegschaal gaan staan! Dan de BMI berekenen en dan een expert die bekijkt hoe groot het paard is en hoeveel deze kan dragen.

Ohnee, de jury moet het doen..............dan wordt dan helemaal niet meer uit te voeren.