Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
missanita84 schreef:oei dat is idd een harde uitspraak , ik neem aan dat het grootste gros wel weet dat ze te dik zijn en dat dat ongezond is (voor hunzelf en hun paard/pony), en dat er ook wel genoeg zijn die er wat aan willen doen, maar het niet altijd lukt door bv een schildklier afwijking medicijnen en/of trage stofwisseling. ik weet niet als je hier ook aan gedacht had? dit is overigens niet aanvallend bedoeld
terpentijn schreef:Op Bokt komen zo vaak de meest vreselijke aantijgingen en beledigingen voorbij, daar lusten de honden geen brood van: alleen "mag" er niets gezegd worden over figuren die met te veel gewicht op hun paard of pony gaan zitten.
"Want dat is kwetsend". Waarom zou het paardenwelzijn anders liggen bij een overgewichtige ruiter ("dik" schijn je ook niet meer te mogen zeggen...) dan bij spriet die een partijtje aan de teugels zit te jensen en de sporen even doorboort? daar heeft half Bokt toch ook commentaar op? Dat is meten met twee maten.
Ik vind het helemaal niet "niet kunnen" dat je niets over iemands overgewicht zegt, integendeel..
Het heeft ook genoeg mensen geinspireerd om af te gaan vallen.
En als men dat niet wil, of niet kan, zoek je een andere sport of ga je anders met paarden bezig (longeren, mennen, VD, you name it)
Je mag trouwens ook aannemen dat mensen met te veel gewicht het (paarden)inzicht hebben m er dan ook niet meer op te gaan zitten? Blijkbaar is dat te veel (!) gevraagd. En wordt het ofwel ontkend, ofwel wordt er een klaagzang wegens "gekwets" opgehangen.
Tenslotte vind ik dat juryleden er niet alleen iets van mogen, maar zelfs zouden moeten zeggen.
De KNHS zou hierin in voorschriften (ook t.a.v. de jury) het voortouw moeten nemen, hoe moeilijk dat ook is.Aangezien die zegt de paardensport (SPORT) en het zgn "paardenwelzijn" hoog in het vaandel zegt te hebben staan. Welnu, dit hoort er ook bij. Bij paardenwelzijn. En te dik hoort niet in de sport, in niet een sport, thuis, tenzij men het sumo-worstelen te paard wil gaan noemen.
Als dit bot klinkt, dan is dit ook zo bedoeld, misschien dat er eens een paar excuus-truzen hun verantwoordelijkheid nemen en ofwel niet meer te paard gaan, ofwel een andere tak van sport ZONDER een levend wezen te hinderen gaan uitzoeken.
Onvoorstelbaar dat dit maar steeds wordt vergoelijkt en goedgepraat.
barbara28 schreef:Jij zegt, als dit bot klinkt, zo is het ook bedoeld. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn mensen te beledigen toch..
bakkabouter schreef:Als mensen mij aanspreken met "goh, wat ben je klein" beschouw ik dat ook niet bepaald als een compliment. En voor veel mensen geldt hetzelfde als ze aangesproken worden met "goh, wat ben jij dun/lang". Op die toon heeft dat inderdaad een negatieve bijklank. Maar nog steeds zie ik het hier het verschil niet tussen dik en de andere 3. Iemand die dik genoemd wordt, mag zich wel beledigd voelen, en kleine/grote/dunne mensen niet?
Mukkie1979 schreef:Ik vind het ongelofelijk hoe weinig mensen toch het verschil weten tussen overgewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard of pony. Nogmaals waar gaat het in dit topic nu eigenlijk over??
Te zwaar zijn voor een paard of pony kan ook als je zelf prima op gewicht bent. Maar nee het gaat ineens weer bladzijden lang over mensen met overgewicht... hoe moeilijk kan het zijn om je even aan het onderwerp te houden zeg?!
vencedor schreef:Wat een.onzin dat klein dun groot minder kwetsend is!!! Sterker nog, klein groot dun kun je vaak ECHT niets aan dan. Dik wel, maar dat heeft te maken met zelfbeeld, doorzettingvermogen en zelfkennis en erkennen. Dik ligt ook regelmatig iets ten grondslag aan..
Ik ben nu nog steeds smal maar ook echt dun geweest. En dan krijg je ook echt vervelende kwetsende opmerkingen, twee stukken taart voor geschoteld krijgen , vraag of je eetstoornis hebt als je een salade eet. En daar kun je zelf niks aan doen..
Viennanova schreef:@terpentijn: jeetje, wat kun jij bot en afschuwelijk over komen. Ik hoop dat je je in het echte leven wat genuanceerder opstelt.
Nessah schreef:Ik ben het helemaal eens met wat terpentijn zegt. Mensen met overgewicht zouden eens beter moeten gaan kijken op wat voor een paard zij stappen en of zij überhaupt op een paard stappen.. En als dit niet het geval is, zou het de jury moeten zijn die er wat van zou mogen zeggen. Het gaat namelijk om de paardensport, waarbij paardenwelzijn heel strikt genomen wordt.. Een paard bijt op de tong en moet de ring al uit, maar een paard die veel te veel gewicht moet dragen moet zijn proef afmaken. Ik vind dat gewoon omgekeerde wereld..
Ik zie het vrij regelmatig hoor, paarden die een veel te groot/zwaar persoon op zich hebben.