sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:47

Brainless schreef:
@Talented
Ben benieuwd hoeveel maagzweren die van jouw heeft.....

Wanneer een paard voldoende ruwvoer krijgt per dag, en afwisseling heeft al dan wel of niet i.c.m. weidegang krijgen paarden zo maar geen maagzweer hoor.

Dan zouden zowel mijn sportpaard als minishet een maagzweer hebben als dit zou komen door te weinig weidegang (wat ik ook al weer betrekkelijk vindt want wat is te weinig of teveel?).

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:55

sharonalover schreef:
Dat een stapmolen geestdodend is ben ik echt niet met jullie eens :)

Bij ons staat hij op een dusdanige stand dat hij flink moet doorstappen. Ze lopen allemaal met de oortjes erop in dat ding, en als ze die richting op lopen gaat altijd de staart iets omhoog. Ze vinden het echt heel lekker, even er lekker uit :)

Bovendien is het gewoon heel goed voor ze :)

Ja tuurlijk zijn ze blij dat ze eruit mogen na 20 uur in de stal te hebben gestaan, maar wat ze nog leuker vinden is toch wel het weiland hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:59

Eciara schreef:
Ja tuurlijk zijn ze blij dat ze eruit mogen na 20 uur in de stal te hebben gestaan, maar wat ze nog leuker vinden is toch wel het weiland hoor!

Amen!!! :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:09

NesyD schreef:
Brainless schreef:
@Talented
Ben benieuwd hoeveel maagzweren die van jouw heeft.....

Wanneer een paard voldoende ruwvoer krijgt per dag, en afwisseling heeft al dan wel of niet i.c.m. weidegang krijgen paarden zo maar geen maagzweer hoor.

Dan zouden zowel mijn sportpaard als minishet een maagzweer hebben als dit zou komen door te weinig weidegang (wat ik ook al weer betrekkelijk vindt want wat is te weinig of teveel?).

Dat gaat dus niet altijd op, ook paarden die 24/7 in de wei staan en voldoende ruwvoer daarnaast nog krijgen, kunnen maagzweren krijgen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:16

talented schreef:
rockwitch schreef:
Ik vind het ook ontzettend sneu voor paarden als ze veel op stal staan. Sportpaard of niet, het is dat het woord sport ervoor staat, maar het is gewoon een paard.

@ talented, dus eigenlijk doe je het niet voor je paard, maar voor jezelf. Jij wordt chagrijnig als je tegen een grasbuik moet rijden, je paard niet.

Anky haar paarden staan ook niet de hele dag binnen naast hun trainingen hoor en die lopen toch echt wel hoog in de sport.

Dat heb ik toch ook niet gezegd dat dat bij ons het geval is :D?Goed lezen. Ik ga overigens niet meer reageren in dit topic, dit is toch een discussie zonder einde!

Ik ben het niet met je eens maar met dat dit een eindeloze discussie is wel! Ik hou me paarden zoveel mogelijk op het land :D En stop ook met de discussie!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:17

Ik heb niet alle pagina's bijgelezen, maar ik ben van mening dat elk paard recht heeft op weidegang. Daar zijn ze immers voor gemaakt.
Ik heb ook niets tegen een stapmolen, dat hangt van je paard af of dit zin heeft of niet.
Ik werk zelf op een sportstal en elk paard komt stuk voor stuk op de weide of paddock. Eentje niet, dat is Toulon. Maar al de rest wel, ook de andere dekhengsten.
Het beste paard dat we op dit moment hebben krijgt zelfs de meeste weidegang. Deels omdat hij dat nodig heeft om zijn energie kwijt te kunnen, vaak ook omdat meneer geen zin heeft om binnen te komen en dus tikkertje met ons speelt :')

Over de maagzweren, 50% van de rijpaarden heeft maagzweren. Ikzelf heb ook veel last gehad met mijn paard, die kreeg steeds maar weer maagzweren. Ik deed wat ik kon, en toch. Er zijn zoveel verschillende oorzaken voor maagzweren.
Mensen zijn té vaak overtuigd dat hun paard geen maagzweren heeft. Let daarmee op! De symptomen zijn enorm subtiel en zoals ik al zei, gemiddeld heeft 50% van de rijpaarden hier last van.
Ruwvoer is een belangrijke factor, maar dat alleen zal maagzweren niet altijd kunnen voorkomen :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:22

ik vind het meer dan onzin!
arme dieren!
vind t bijna tzelfde alsof je zegt dat een sporter maar de hele dag op zn kamer moet zitten anders word hij sloom... kom op nou!
Er is idd iets mis als je diertje sloom word van buiten staan! of je doet het zelf niet helemaal goed ;)

Mn quartertje (van aantal jaar terug dan) die stond elke dag van 7 uur in de morgen op de wei tot minimaal 5 (mits ik niet een keer eerder ging rijden) en man wat had hij temprament en had hij uithoudingsvermogen! beest was niet moe te krijgen, beter nog.. eenmaal op gang wilde hij het liefst door, galoperen door bospaden/akkers en weides deed hij het liefst, gewoon alle power eruit gooien... was soms moeilijk hem rustig te houden als hij eenmaal 1x een sprintje had mogen nemen :)
en dat voor een paardje op de weide ;) de westernoefeningen deed hij ook gewoon perfect als we eens oefende in de bak.

dus ik vind het kinklare onzin!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:26

Sven002 schreef:
Ik zal waarschijnlijk wel een boe vrouw zijn... }:0 :+

Ik heb een andere definitie van sportpaarden dan een aantal bokkers.
Ik wil niemand beledegen maar er zijn mensen die reageren dat hun paard naar 24/7 nog lekker vlot voor het werk is en dan vervolgens B/L/M dressuren.
Sorry dat is voor mij geen sportpaard, maar een recreatiepaard!

De paarden die in mijn ogen sportpaarden zijn worden veelal gehouden door mensen die bedrijfsmatig met de sport bezig zijn. Soms willen deze ruiters ook een andere 'omgangsregel' met een paard. Maar door sponsors, andere eigenaren worden zij ook onder druk gezet om te presteren. Ze willen het risico van blessures zo klein mogelijk maken en vermijden daarom de risicovolle dingen zoals weidegang en helemaal in groepsverband.
Dat wil niet zeggen dat er niet aan het welzijn van deze dieren wordt gedacht. Een sportpaard staat écht niet 23/7 in zijn stal. Ze komen in de molen, evt paddock, grazen aan de hand, longe etc.

Over het wel of niet fris zijn wil ik verder niet op ingaan.

Maar een beetje tijd voor hunzelf, hun eigen ding kunnen doen zit er dan niet in...
DAarbij heb ik wel een 'echt' sportpaard maar die staat zeker ook elke dag buiten. Liefst heel de dag maar dat gaat bij ons op stal helaas niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:30

mijn paard komt helemaal niet op de wei, bij ons staan ze allemaal in het zand halve dag daar kunnen ze spelen en socializen, stapmolen en daarnaast worden ze gereden. Krijgen meer dan genoeg ruwvoer om zich te vermaken.

Op dit moment komt mijn paard er helemaal niet uit, alleen 2maal daags in de stapmolen.
blessure

ZZ paard wat ik nu rijdt komt ook halve dagen buiten in gras of zand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:35

Hmmm, ik heb zelf dus geen sportpaard, heb wel een hele leuke kruising, maar sloom wordt hij echt niet van het op het land staan, hoor (hij staat zijn hele leven al 24/7 buiten). Hij mag van mij momenteel best wat slomer worden zelfs, hahaha...... :D

LS_

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:39

Over het sloom worden ben ik het ook niet eens.
En ik praat dan wél over paarden die proeven springen van 1m40 tot 1m60. Net die paarden gaan het meeste buiten. Kans op blessures, oké, maar gevaar zit in een klein hoekje. Er kan altijd iets gebeuren. Die paarden gaan dan wel met bescherming op de wei, maar we zijn ons wel bewust van de risico's. Toch wordt er door de eigenaar gekozen om de paarden buiten te laten, zo blijven ze volgens mij zelfs wat frisser in hun hoofd dan dat ze ganse dagen in een stal staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:40

Mijn smurf in opleiding loopt gewoon de hele dag in de wei hoor! Van 09.00 tot 18.00 en s'avonds krijgt hij van mij genoeg beweging :D

*-:)
Afbeelding

Nicole_ros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:46

Wij hebben de paarden overdag ook buiten met regen binnen en snachts binnen!!

Dag voor concours blijven ze dag binnen. Dan zijn ze toch wat frisser ondanks ze genoeg mix en etc. krijgen.

Vanuit ervaring weet ik dat de echte top sportpaarden niet/naulijks naar buiten gaan ik begrijp dit goed.
hadde een paard die mocht max. 3 kwartier buiten anders ging hij zich vervelen en springt over het hek van 130 met lijntje erboven. entjah. wat heb je liever paard van 80.000 gebleseerd of dan maar niet op het land. hij komt elke dag los word bijna elke dag gereden en komt 2x in de molen.

Ik denk ook een paard went eraan. Als paard gewend is om veel opstal te staan die doe je buiten dan wilt hij graag weer naar binnen. hij doet even gek en speelt maar dan wilt hij graag in stal. een paard wat gewend is veel buiten te staan en dan opeens veel binnen is groter probleem...

dat denk ik hoor..

en als ze wel even buiten komen worden ze idd wel fris in hun hoofd het is voor mens ook lekker om even buiten te zijn toch..
maar dag en nacht mogen alleen me jaarlingetjes...:P

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:56

Het is idd ook een stuk gewenning.
Toulon komt enkel uit zijn stal om in de stapmolen te gaan en om te gaan dekken. Maar dat paard is wel superbraaf. Hij zal nooit een loopje met je nemen oid. Hij is braver dan de andere hengsten die wel dagelijks buitengaan..
Je kan ze niet allemaal over één kam scheren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:39

listiglistje schreef:
Mijn smurf in opleiding loopt gewoon de hele dag in de wei hoor! Van 09.00 tot 18.00 en s'avonds krijgt hij van mij genoeg beweging :D

*-:)
Afbeelding

Ja, die ziet er toch top uit. Kijk maar eens in mijn profiel, wat voor dikke grasbuik mijn paarden hebben.. :roll:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:30

Helemaal top dat er nog mensen met sportpaarden zijn, die hun paard gewoon het paard zijn gunnen, naast hun leven in de sport!!! +:)+ *\o/*

Daar kunnen velen nog wat van leren!!! :roll:

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:35

mijn pony komt zoveel mogelijk buiten, ik rij dan nog geen wedstrijden met haar maar al zou ik volop wedstrijden etc. gaan rijden zou ze netzoveel buiten komen, een paard hoort op de weide en niet bijna de hele dag in hun stal te staan..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:28

ik vind het belachelijk dat sportpaarden niet op het land mogen.
tuurlijk, er kan wat gebeuren, maar een paard word er echt niet gelukkiger van door alleen maar op stal te staan en een uur per dag lopen.
op stal kan ook van alles gebeuren, of onder het rijden ook.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:44

Al mijn sportpaarden komen elke dag buiten, 1 ZZ, 2 M, 1L springpaarden & 2 paarden die L2 dressuur lopen. Ze komen op een groot, heel groot weiland waar ze genoeg ruimte voor zichzelf hebben dus er gebeurd echt nooit wat.

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:39

Tja, ik denk dan ook, wanneer is je paard een sportpaard? Bij Z niveau of Subtop? of al in de L/M?
Al mijn paarden staan in de zomer en nu nog, dus zolang het weer het toelaat, 24 uur buiten.
In de winter staan ze de hele dag buiten en 's avonds gaan ze dan op stal.
Heerlijk voor de paarden lijkt mij! En ze doen het super op de wedstrijden!!
Ik begrijp wel dat dit niet altijd mogelijk is op stallen waar de paarden bedrijfsmatig gehouden worden,
dus als ze dan dagelijks lekker in de stapmolen komen, in de paddock of iets dergelijks lijkt me dat wel fijn
voor deze paarden. Dat ze tenminste ook uit hun box komen naast hun trainingsuurtje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:52

Er wordt in de bginpost gesproken over twee uur weidegang, dus niet over géén weidegang.
En het lijkt mij dat als ruiters hun paarden dat gunnen, dat al heel wat is vergeleken geen weidegang, en dat we er niet over moeten zeuren.
Hoe iemand zijn paard wil houden is aan die persoon. Zolang er maar aan bepaalde voorwaarden wordt gehouden die nodig zijn om een paard gezond en tevreden te houden. En dat hoeft niet 24/7 in de wei te zijn.
De mijne zou ik daar echt mee straffen. Ze schopt echt de poort als ze naar binnen wil en ze heeft toch meer en lekkerder eten buiten. Toch wil ze een dagdeel op stal om te slapen oa. Als het regent wil ze ook onder dak, terwijl ze in haar wei diverse bomen heeft om onder te schuilen. Dit betelent dat ze tegen de poort knalt tot ik mnijn bed uitkom om hem open te doen in de stromende regen :+
Voor de hengst is het onmogelijk op dit moment om weidegang te bieden, maar als ik hem los laat gaat hij niet als een gek tekeer, en als ik hem rijdt is hij ook niet druk, dus ik heb niet het idee dat hij nou zo'n behoefte aan de hele dag scharrelen heeft.
Hij heeft een tijdje frustratie getoond, toen zijn buurvrouw, zijn grote liefde, was verhuisd en gedekt door een andere hengst (hoe durven ze), maar ze is weer terug en nu is hij weer gelukkig en king of the stable. :D
Teveel mensen gaan er vanuit dat een leidraad een regel is die voor alle paarden geldt. Paarden zijn individuen. Wat de een zalig vind, kan de ander een hekel aan hebben.
En niemand beweert dat een sportpaard niet gewoon 24/7 buiten kán, tuurlijk kan dat (vaak). Maar als de eigenaar dat nou niet wil? Wie zijn wij om te zeggen hoe een ander zijn paard zou moeten houden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:00

love_bichke schreef:
Over het sloom worden ben ik het ook niet eens.
En ik praat dan wél over paarden die proeven springen van 1m40 tot 1m60. Net die paarden gaan het meeste buiten. Kans op blessures, oké, maar gevaar zit in een klein hoekje. Er kan altijd iets gebeuren. Die paarden gaan dan wel met bescherming op de wei, maar we zijn ons wel bewust van de risico's. Toch wordt er door de eigenaar gekozen om de paarden buiten te laten, zo blijven ze volgens mij zelfs wat frisser in hun hoofd dan dat ze ganse dagen in een stal staan.

En wat denk je van een hoop endurance paarden die 24/7 buiten staan? Sloom? Welnee. Dat is gewoon een onzinargument.
Denk ook dat het fake energie is, wat ze in de stal opbouwen. ;)
Een paard met een goede conditie, kan het prima doen in combinatie met veel weidegang. :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:25

Conditie en energie zijn imo twee verschillende dingen. En van een endurance paard worden ook hele andere dingen gevraagd dan van een dressuurpaard.

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:31

ik vind dat een sportpaard best in de wei kan staan. hij heeft ook zijn rust verdient. hij kan dan even bijk tanken. een paar uur per dag is voldoende. voor een wedstrijd wou ik het niet doen. maar na die tijd net iets langer.

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:31

*D *D *D