[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:48

mirjamalvaro Fijn dat het beter gaat!

melissa_93 Voornamelijk de overstap van pony naar paard. en voor mij lichamelijk is het beter als ik Calice rij ( Ivm mijn blessures in mijn pols/schouder ) en Fayah loopt erg op de voor hand. ook omdat we een nieuw paard hebben en momenteel geen 3 paarden kunnen houden. het liefst deed ik haar niet weg! maar ze is nu ook weer zo goed als gezond en dat geeft mij veel rust. ze staat nu eigenlijk stil en Fayah is een pony die graag werkt en graag veel doet en van veel aandacht houd. ik kan haar nu niet de aandacht en beweging geven die ze wilt en nodig heeft, dus daarom hebben we besloten dat iemand anders haar momenteel veel gelukkiger kan maken.
Fayah gaat niet zomaar weg, we willen wel zeker weten dat ze alles aan haar gezondheid gaan doen, dat ze niet perse de sport in hoeft en wel leuke dingen mag doen.

Zelf wil ik ook graag hoger in de sport komen, maar dat wil ik haar niet aan doen. ik wil niet dat ze gepusht gaat worden en dat haar gezondheid daardoor achteruit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:27

Melissa, leuk dat je zo het paard van je zus rijd, rijden jullie nu samen? Hoe was je wedstrijd gegaan?

Ik rijd vaak wel zo veel mogelijk een klasse uit, vind mezelf nooit klaar voor de volgende klasse :+ Nu wel eerder L1 uitgegaan (19 wp) omdat anders halverwege het seizoen over zou moeten en dat ook niet zo handig. En rijd puur voor de kilometers nog, versneld promoveren mag ik toch al.

Pittige beslissing Brittjuh! Zo te lezen wel goed over nagedacht en voor Fayah uiteindelijk ook veel leuker als ze weer lekker de aandacht en beweging krijgt die ze graag wil. Hoe was het gisteren en vandaag gegaan met de kijkers?

Fijn Mirjam dat Sterre nu zo in vorm is en de galop ook echt al verbeterd, wanneer ga je weer op pad?

Wij vandaag 2e selectie gehad en dit keer echt fijn kunnen rijden, ondanks de spanningsfoutjes waardoor ze nog keertje opzij sprong en toch wat te diep ging. Was de eerste proef wederom 2e vd 21 geworden met 199,5 en in de tweede proef 203,5 en 2e prijs, dus echt dik tevreden mee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-23 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittjuh97

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:02

Haike, Dankje. De kijkers van gister zagen er toch vanaf, Fayah zou voor hun dochter de eerste eigen paard worden. en aangezien Fayah toch een aandachtspuntje heeft waren ze bang hoe dit zou gaan verlopen. Bij hun had ik ook geen goed gevoel. Bij diegene die vandaag kwam kan Fayah zo veel bieden, iets waar ik haar zo graag zie. lekker veel buiten, genoeg aandacht en beweging, weinig stof, iemand die bekend is met bronchitis etc. zij was zelf gelukkig ook enthousiast en komt woensdag met haar bijrijdster kijken. dus dat is positief. en wat mij ook gerust stelt is dat als ze haar kopen dat Fayah 20 min hier verderop komt te staan en in overleg dat ik haar gewoon nog af en toe mag bezoeken.

Fijn dat je selectie zo goed ging! Gefeliciteerd!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:09

Gefeliciteerd haike :D
Brit hopen dat ze naar die mensen gaat dan!

Ik heb euhhhh *spiekt in agenda* 11 november weer wedstrijdje, lekker dichtbij. :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:49

@ Brittjuh; Lastige beslissing :(:)
@ Mirjam; 4 paarden, moet er niet aan denken %) Fijn dat de galop beter gaat.
@ Haike; Wat goed, gefeliciteerd!
@ Mirjam; Leuk 11 november, met welke ga je dan?

Hier heerlijk weekend achter de rug. Zaterdag eerst clinic gehad, hij liep er zo fijn overheen!
Zondag gestart en toen het fijne gevoel aardig in de proeven kunnen vasthouden.
2 x eerste prijs met 203,5 & 199! Zeer blij mee *\%/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:52

Gefeliciteerd.

Sterre mag dan weer mee.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:03

Bedankt. :)

Zondag gaan we weer, eens kijken of het dan weer net zo (of nog beter) gaat.
Zijn weer andere proeven en in deze zit net iets minder tijd om eea te corrigeren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:10

Ja moet die nieuwe proeven ook nog even leren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:23

Weer veel gebeurd hier.
Lastig zeg Britt, volgens mij heb ik de advertentie op Facebook voorbij zien komen. Zou dat kunnen?

Mooie resultaten lees ik hier :) ! De B heb ik niet helemaal uitgereden en achteraf wel een beetje spijt van.
Maargoed, nu meer tijd genomen voor de training en weer ff helemaal terug naar de basis. Gaat op dit moment erg goed moet ik zeggen. 10 november weer een wedstrijdje dus dan zien we hoe het gaat.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:28

Ik heb zowel de B als de L1 helemaal tot 30 uitgereden, totaal geen spijt van! Hij had dat ook echt nodig.
(maar al met al beide klasse niet heel veel gestart, hij liep meestal wel ruim z'n punten)

Zonde geld is het nooit lijkt mij, als je het daarvoor laat dan ga je imo met de verkeerde insteek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:43

Melissa hoe is het gegaan?
Hopelijk gaat het van de week weer goed met de kopers Brittjuh, lastige beslissing.
GEfeliciteerd Haike!
En Marietje ook natuurlijk, super goed!
Josien, succes alvast!

Ik doe niet aan klasses uitrijden. :') Vind ik wel zonde van het geld, ja, maar vooral van mijn eigen energie. Ze is doodbraaf, dus voor KM's of ritme hoeven we het niet te doen. Maar ik kijk weer niet naar winst of ik over kan gaan, maar naar eigen gevoel. Dat klinkt wel krom, maar L1 heb ik dus langer gereden en dat vind ik niet zonde, omdat ik ons nog niet L2 klaar vond. B ben ik na de Nederlandse overgegaan, maar heb tussendoor ook niet meer gestart. Met de L2 heb ik geen idee wat ik ga doen, ik wil eigenlijk per seizoen overgaan, iig een heel seizoen in een klasse zoals Haike ook al zegt. Maar ik denk niet dat wij nog wat op selecties te zoeken hebben in het L2 en hoger, dus misschien verander ik wel weer van gedachten.

Nu is het voordeel wel dat we ook nog keihard moeten trainen om haar klaar te krijgen voor hogere klasses, dus versneld promoveren heeft geen nut.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:46

Als je paard het niet nodig heeft en je komt met dikke punten thuis, dan heeft het niet veel nut, dat ben ik met je eens.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:07

Ik doe het inderdaad ook op gevoel nu, dat overstappen. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:13

Brittjuh spannend dan, hopelijk gaat het iets worden!

Marietje gefeliciteerd ook hier!

Mirjam 4 paarden, ik doe het je niet na. Heb een behoorlijke tijd steeds 2 wedstrijdpaarden gehad naast elkaar, maar laatste jaar eigenlijk maar steeds 1 serieus gedaan. Toen eigen merrie geblesseerd raakte jonkie opgepakt en ondertussen ook eigen beestje weer aan het oppakken, maar ben blij als 3x per week red om daarop te zitten.

MWM, hoezo haal je het straks in de hogere klasses niet meer, je gaat nu toch ook bovengemiddeld!

Wedstrijden zijn duur, maar ik rijd ze toch, vooral voor de ervaring en ook omdat ik het leuk vind, anders zou ik niet op pad gaan en pas starten als ze z2 klaar-zijn, en dan mis je toch echt het hele voortraject in mijn ogen. Jammere nu tegenwoordig steeds vaker gebruiksartikelen zijn als prijs, maar eerder won ik eigenlijk over een jaar gezien wel bijna altijd mijn kosten terug dus dan maakte dat ook niet zoveel uit.
Maar ik vind mezelf eigenlijk nooit echt klaar om over te stappen, kan altijd beter nog vind ik

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:21

Oh, leuk vind ik het ook zeker! Toen ik nog beter qua gezondheid zat maakte het me helemaal niet, dan startte ik wat ik leuk vond. :')
Maar nee, ik gok niet dat we in de hogere klasses mee kunnen komen. L2 misschien volgend seizoen wel hoor (dit seizoen is afwachten, maar ik denk dat het het nog net niet is, goed genoeg voor winst denk ik wel, maar niet voor net resultaat op regio), maar M1 en hoger niet meer. Daar missen we wel wat kwaliteit voor. We rijden keurige proefjes, netjes afgewerkt en halen goede cijfers op rechtgerichtheid, impuls en aanleuning, maar bergop en verruimen zijn hele moeilijke punten voor ons/haar. En dat wordt wel steeds belangrijker. Ik geloof echt dat ze makkelijk het Z/Zzlicht haalt, maar niet meer bovengemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:34

Maar dan noem je echt al zaken die heel belangrijk zijn dat je daarop goed scoort! Merk hier dat er echt wel spectaculaire paarden zijn natuurlijk, maar met een correcte basisafrichting kom je ook gewoon mee op de kring en wedstrijden in de buurt. Op de regio zijn er natuurlijk meer goede, maar bij onze kring doe ik toch ook al wel netjes mee
Spoiler:
(en net filmpjes zitten terugkijken van mij gisteren en vind het er zelf echt niet uitzien :o )

Maar fijn rijden is natuurlijk wel het belangrijkste, en met correcte africhting en normale basisgangen, moet dat Z echt wel haalbaar zijn!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:12

Ik heb al heel lang niet meer meegedaan met selecties. Dus geen idee hoe ze hier rijden. :=

Moet wel zeggen dat er groot verschil zit hier tussen pony of paard starten. Niet verwacht. Maar goed is niet anders en starten vrolijk door. :))

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:50

Brittjuh wat een moeiljke maar eerlijke en dappere beslissling tegenover Faya! Je gaat vast een heel fijn plekje voor hem vinden :(:)

Haike klopt we rijden idd beide op Kwie. Het is haar paard maar toen mijn vorige paard begin dit jaar verkocht is mocht ik haar paard wel af en toe rijden. Ze studeert zelf en heeft soms lange dagen op school en dan rij ik hem vaak een keer en in het weekend vaak een keer als ze moet werken. Paard kan best heel leuk dressuurlopen voor een springpaard maar ze vind zelf dressuurwedstrijden niks aan. Van het voorjaar kwam ze met het idee dat ik m dan dan mooi af en toe in de dressuur kon starten en zei zelf in het springen.
Zo blijf ik mooi een beetje in het wedstrijdritme en daarnaast heeft ze mij weer geholpen met zadelmak maken en doorrijden van mijn 3-jarige. Kunnen we elkaar mooi aanvullen op deze manier.

Heel herkenbaar dat je zelf vind dat je niet klaar bent voor een hogere klasse. Had ik met me vorige ook. Durfde ook heel lang niet de overstap naar de Z2 te maken want stel je voor dat de wissels in de proef nog niet gaan :') En ja in de Z1 hoefde ik niet meer bij 30 over, dus ook makkelijk om het uit te stellen :P

Dat zijn mooie scores! Gefeliciteerd!!

Britt dat klinkt als een perfecte match voor Faya, en super fijn als ze zo dichtbij blijft!

Marietje een fijne clinic gereden, super! En ook super scores! gefeliciteerd!

Ik ben nog nooit met 10 punten over gegaan. Altijd wel tot achter in de 20.
Maar ag ieder zo zn eigen manier :)

Haike hier inderdaad ook steeds vaker gebruiksvoorwerpen. Als ik met mijn vorige paard ziewat ik in de loop van de jaren heb gewonnen zullen mij de wedstrijden niet veel gekost hebben. En net wat je zegt je gaat ook omdat het leuk is, en leerzaam.
Vind het opzich niet eens zo'n probleem dat er gebruiksvoorwerpen zijn als het inschrijfgeld er dan maar naar is. Maar ze durven ook steeds vaker gewoon 12,50 tot 15 euro tevragen. 12,50 per proef is voor mij toch wel echt de max, en dat vind ik al veel :')

Merkte hier ook wel dat je in het Z steeds meer de professionals tegenkomt, mijn vorige paard was een leuk paard en kon best leuk lopen maar als er dan een proffesional de baan in komt had ik toch wel een 'simpel' paard. Kon altijd heel erg tegen dikke namen opkijken maar dat moet je toch loslaten, met correcte proeven reed ik toch vaak wel richting de 65% in de Z.

Wedstrijd gisteren ging niet heel fijn. De bak was met windgaas waardoor je naar buiten kon kijken. Dat was toch wel heel interessant waardoor ze iets teveel afgeleid was. Ook geen gekke fouten erin maar het kan veel beter. 188,5 en 192,5 en beide proeven 3e plaats van de 8.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:53

mirjamalvaro Ja indd, hoop het ook.
Succes 11 november! vergeet je lampion niet _O-

Marietje35 Ja zeker, ben er ook totaal nog niet klaar voor... :(
Wauw! je hebt echt monster punten gehaald!

Josien_ Zo ver ik weet hebben we Fayah alleen op marktplaats staan :=
succes 10 november!!

MyWishMax Jaa ik ben echt benieuwd! het hangt gewoon een beetje van de bijrijdster af..

haike ik hou iedereen op de hoogte :)

melissa_93 Dankje, ik kijk ook echt naar wat het beste voor haar is. merk gewoon dat dat momenteel voor haar beter is. Ik hoop echt dat ze Fayah wilt kopen zou perfect voor haar zijn.!

Ik doe ook niet aan klasse uitrijden, al kan ik over ga ik ook over. in mijn trainingen ben ik namelijk vaak al een niveau hoger dan dat ik rijd..

Vanmiddag weer Les gehad op Calice, begon beetje moeizaam maar had haar al vrij snel heerlijk lopen en dat na een maand. mijn instructrice wilt dat ik mn startpas aan ga vragen, maar ik mag in principe met haar L1 starten en de B overslaan. maar weet nog niet of ik dat zou doen ( als ik ooit ga starten met haar ). Calice is namelijk een volbloed KWPNxTuiger. ze heeft volgens mij de 3 bekendste tuig dekhengsten in haar bloed lijn zitten. Ik heb wel een voordeel dat Calice mij erg leuk vind, alles doet zonder moeilijk te doen. Ik begin haar ook steeds leuker te vinden. Niemand had verwacht dat dit een "match" zou zijn. dus word vervolgd.

Ik merkte alleen wel toen mn zus met Calice startte dat je echt geluk moet hebben qua Jury's. met Fayah had ik hier nooit moeite mee omdat dat een onwijs gave pony is om te zien en iedereen haar leuk vind, maar mensen zijn niet snel weg van Tuigers en dat vind ik vaak wel jammer in de dressuur dat sommige daar ook op letten. ( moet eerlijk toe geven dat je ook jury's hebt die niet naar het ras kijken, maar echt naar de proef en dat vind ik echt de beste jury's )

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:20

@ Mwm: inderdaad wat Haike zegt, de basis is zo belangrijk!! Kunnen ze nog zo spectaculair lopen, maar als de basisvoorwaarden niet in orde zijn scoren ze ook niet.
@ Mirjam; Wat bedoel je tussen pony en paard verschil? Onder de 18?
@ Melissa; Gefeliciteerd!
@ Haike: ik ben wel benieuwd naar je filmpje!

Wat betreft ras en jury; Dat vind ik echt onzin. :o Een jury beoordeelt aan de hand van het skala, dat heeft niets met ras te maken. Wat er wel mee te maken heeft is dat bv. een koudbloed over het algemeen minder z'n bouw mee heeft en het dus lastiger wordt om volgens het skala goed te scoren.
Natuurlijk zal de ene jury meer voorkeur hebben voor een ras/afstamming dan de ander, maar in principe doet het er niet toe, al rij je met een koe de ring in.

Zelfde geldt voor commentaar als; "het is een zesjes jury"
Of was het gewoon een zesjes proef?! Meestal dat laatste ....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:35

Haha Marietje, heb je gelijk in, maar ik zie er hier toch wel een aantal op selecties die ook die basisvoorwaarden wel in orde hebben en daarbij dus spectaculairder. Vandaar dat ik denk dat we straks niet meer mee kunnen draaien op zulke wedstrijden. Niet dat we ineens slecht zullen zijn, zeker niet, maar niet meer in de bovenste regionen. Ja, tuurlijk zijn er zat die spectaculair zijn, maar qua basis minder zijn. Daar kom ik nu vaak boven, maar als die basis wel in orde is niet. Logisch natuurlijk, want dan rijden zij gewoon verdiend meer punten.

Ik heb het dan ook over de selecties, de regio en verder he? Niet over gewone wedstrijden in de buurt. Daar geloof ik wel dat we gewoon mee kunnen blijven draaien. :j

En eens qua ras en zesjesjury's. Heel zeldzaam heb je er wel eens 1, maar niet zoveel als mensen vaak denken/willen geloven.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:41

Hoe hoger je komt, hoe moeilijker wel, dat ben ik met je eens. Vaak kom je dan (semi) profs tegen.
Maar als ik m'n paard goed voor elkaar heb en ik scoor goed dan weerhoudt me dat niet om de selecties mee te doen.

Nee, dat denk ik dus ook. Het is echt een heel groot stuk zelfreflectie bij mensen.
Ik zeg ook altijd; probeer je proef te laten filmen en kijk het terug met je coupon erbij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:19

Onder de 18 bij de pony's geen ervaring mee.
Merk gewoon groot verschil in jurering bij mijn paard of pony. Paard totaal niet L1 klaar eigenlijk op wedstrijd, doet geen enkele oefening, rijd winst. Pony doet juist alles keurig en krijgt geen winst.
Paard zou 10-20 punten minder mogen, pony juist meer.
En ja ik ben realistisch en kritisch op ons zelf. :P

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:25

Als het 1 x is dat je je niet kunt vinden in de punten, a la, maar als het bij verschillende juryleden is dan moet je toch jezelf achter je oren gaan krabben. Zien zij het los van elkaar dan verkeerd of is jouw beeld verkeerd?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:26

Ik weet dat jij er anders tegen aan kijkt ;)