[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:24

Alweer even geleden dat ik me hier ook had aangemeld, maar ben vooral stille meelezer geweest.
Jury wat is die bonte een gave pony zeg! Kom maar brengen :D
Chanelle welkom! Wat voor pony's zijn het? Leuk dat je de B zo snel door bent.
Ik ben vorig jaar een pony beginnen te rijden en toen hadden we 27 september ons B debuut HC, nu nog geen jaar later had ik gister m'n M1 debuut. Twee keer dik eerste van M1 en M2 samen met 193 en 201. Nu hard oefenen aan de verfijning want ik had erg slordig gereden. :o hiervoor ook nooit wedstrijden gereden dus super gaaf dat we zo ver zijn gekomen. Nu ook t halfzusje van m'n pony onder het zadel, nu 8 keer opgezeten en echt mega braaf en kan bij wijze van al bijna een B proef. Binnenbeen moet nog even duidelijk worden, rechtergalop vind ze nog lastig, en verder nog goed verfijnen allemaal maar zie t helemaal zitten. Eind oktober hoop ik daarmee de B in te gaan!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:27

A_D gefeliciteerd! Dat is netjes.
Jury hoe is het gegaan?
Wat leuk allemaal nieuwen hier! Want het is hier verder wel wat stil.
Leuke paarden zitten erbij.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:29

Zo, dat is ook snel! Het is zo leuk om met die jonkies aan de slag te gaan!

De meeste ponys van de stal waar ik rijd zijn NRPSjes, maar er staat ook een welsh.

De pony die ik nu rijd is een King Kadanz en de palomino een Le Matsjo. Volgend jaar worden er een paar van Du Bois geboren, met de hoop dat er een cremello hengst tussen zit waar we valkjes mee kunnen gaan fokken.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:42

Welkom nieuwen! :)

Ik vind het plaatje helemaal niet verkeerd Chanelle. Leuke beestjes!

Jury en Suus hoe is het gegaan?

Hier wat stil idd... Poownlief is hoefbevangen geweest dus zit er nu net een week weer op. Verder na onenigheid met de eigenaar (al langer maar nu was ik het zat) heb ik hem gekocht en verhuisd. Dus nu is hij officieel mijn smurf :D

Hij staat nu 2 weken op zijn nieuwe stal (bij het paard wat ik ook rijd dus ideaal) en ik zie hem elke dag veranderen. Hij glimt weer, kijkt weer helder uit z'n ogen. Wordt langzaam dikker en krijgt weer praatjes. Hij heeft gewoon heel lang pijn gehad en hoe bij altijd werd gehouden was voor hem niet een passend management. Hij heeft hier echt zijn rust gevonden. Dus ik ben helemaal happy en hoop lekker aan de slag te kunnen vanaf nu!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:46

Helaas geen winst vandaag.
1e proef nog wat te veel foutjes en tweede proef fouten :) en dat kan gewoon niet meer in het M2.
Maar ook weer dingen gezien die twee maanden geleden nog niet lukten of van mindere kwaliteit.
Nu alleen nog 5 minuten dit soort hoogtepunten aan elkaar breien.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:00

Wat gaaf dat je je eigen pony hebt nu Lisanne (ga er maar een vanuit dat je zo heet). Heb geen idee hoe het hiervoor was maar tof dat je de stap hebt gezet!

Ik hoor van veel mensen dat het M2 een vrij grote stap is en aardig pittig is vergeleken met de rest. Heb zelfs wel eens iemand gehoord die in het Z makkelijker mee kwam als in het M.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:10

Ik vind t Z1 ook veel gemakkelijker dan t M2.. M2 is eigenlijk gewoon een Z proef in een kleine bak voor mn gevoel :=
Daarbij jureren er veel jury's je alsof je al Z bent en dat maakt t ook niet makkelijker

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:53

chanelle14 schreef:
De pony die ik nu rijd is een King Kadanz en de palomino een Le Matsjo. Volgend jaar worden er een paar van Du Bois geboren, met de hoop dat er een cremello hengst tussen zit waar we valkjes mee kunnen gaan fokken.

Wij fokken welsh pony's en ik rij er dus ook twee. Hebben er 3 drachtig van goldstar du bois dus ik ben erg benieuwd welke hengst jullie hebben gebruikt. :D

Lisanne gefeliciteerd met je eigen pony! Heerlijk dat je zelf alles kan beslissen en je pony zo vooruit ziet gaan.

Jury een hoop progressie dus en dat is goed. Die foutjes zijn denk ik vaak een kwestie van km's maken?! :)

M2 zie ik ook heeeeel erg tegen op.. Lijkt me echt heel pittig zoveel in 5 minuten in zo'n kleine bak. Denk dat het Z1 daarna een stuk makkelijker is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:22

Jammer jury en Suus, volgende keer beter!

Nies, top dat het zo goed gaat!

Zo Chanel, dat gaat goed. Leuke pony's!

A_D, gefeliciteerd met je mooie M1 debuut. Heb even in je profiel gekeken, is ook wel erg knappe pony.

Jones en ik gaan ook goed, gisteren 189 en 192 punten gereden terwijl hij een beetje mat was. De stand staat nu op 7 wp in drie wedstrijden. Ben er best een beetje trots op. Ben bijna 50, nooit goed kunnen rijden en mijn pony heeft geen druppeltje dressuurbloed. Sinds de overstap van de western krijg ik les van mijn dochter en de laatste tijd gaan we goed vooruit. Zelfs zevens voor mijn houding :oo

Weet iemand een Haflingerhengst ter dekking met maat en goed bewegen? We zijn voor onze cruzado aan het kijken of het misschien een optie is om ooit terug te fokken met Haflinger. Maar we willen geen concessies doen op beweging.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:58

absque_dubio schreef:
Wij fokken welsh pony's en ik rij er dus ook twee. Hebben er 3 drachtig van goldstar du bois dus ik ben erg benieuwd welke hengst jullie hebben gebruikt. :D

We hebben er een paar met Don Cremello en een paar met Goldstar du Bois, heb alleen geen idee welke want kan het niet meer bij houden met die veulens. :') Volgens mij krijgen we volgend jaar 8 ponyveulens, waarvan dan een aantal van die twee Du Bois en het vosje waar ik mee start van Dancer.

Fijn dat het zo goed gaat Sammyoo, mag je ook zeker trots op zijn!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:14

Sammyoo, goed bezig! Gefeliciteerd met je punten! Wat grappig dat je les krijgt van je dochter. Leuk dat jullie dat samen kunnen doen! :)

Ik ben idd heel blij dat ik nu zelf kan bepalen wat en hoe ik dingen wil. Eerder was ik altijd afhankelijk van de eigenaar. Niet dat ik mag klagen want heb daar met veel plezier jaren gereden en ik mocht alles! Maar we waren het niet altijd eens en dat ging op den duur ten koste van mijn plezier van het rijden. En dat is het me niet waard! Ik kan nu lekker zelf prutsen. :)
Ik hem Z2 klaar maar ben nu dus weer aan het opbouwen... Ons debuut wordt dus pas volgend jaar outdoorseizoen want het is nog steeds een held op sokken als het om binnenbakken gaat.. :+

Jammer Jury en Suus, volgende keer beter! Gaan jullie gelijk over naar het Z als de punten binnen zijn?

Ik vond het M2 wel meevallen eigenlijk, je moet even handigheid krijgen in de proeven rijden maar verder vond ik het goed te doen! Vind het Z1 wel fijner omdat je meer ruimte hebt maar er wordt ook wel weer strenger gejureerd dan in het M2. Denk dat het toch per combinatie verschilt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:47

Ja we gaan gelijk over

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:42

Sammyoo daar mag je ook zeker trots op zijn! Ook super leuk dat je dat met je dochter doet!

Lisanne wat gaaf ik ben jaloers. Z2 klaar joh. Het Z is echt een droom van me.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:35

jury schreef:
Ja we gaan gelijk over

Alle oefeningen voor t z zitten er al op :)
Thuis gaat t top nu nog foutloos in de ring :=

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:25

Het Z is ook wel mijn droom en einddoel. Pony kan lekker sjouwen en is net een elastiekje, dus moet opzich kunnen. Nu ik nog. :=

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:33

Al doende leert men chanelle :)

A_D, ik had ook nooit gedacht zover te komen hoor! Heb hem zelf op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (als 16 jarige zonder al teveel ervaring) en op zijn 5e in de B gestart en twee jaar later startten we Z1. Vanaf het L2 tussen de paarden moeten starten ivm mijn leeftijd, maar heb tot nu toe de grote paarden er altijd nog gewoon vanaf kunnen rijden. Inmiddels is hij dus Z2 klaar en is mijn nieuwe droom om ook in die klasse winst te gaan halen! :D
Achteraf gezien vraag ik me wel eens af hoe dat goed heeft kunnen gaan. Groene pony en groene amazone. Ik denk dat het geweldige karakter van Fred ons meermalen gered heeft. Hij is zo vergevingsgezind gelukkig! En ik geloof dat ik ook nog wel een beetje ruitergevoel heb, in combinatie met goede begeleiding hebben we het toch maar mooi gered samen :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:55

Gaaf hoor Lisanne, in zo'n korte tijd zo ver komen!!
Ben wel benieuwd naar een foto van Fredje! Super dat je hem hebt kunnen kopen.

Dat ruitergevoel ontbreekt dus bij mij, ik rijd met mijn verstand := Mijn dochter heeft Deurne gedaan en weet hoe ze iets aan mijn verstand moet peuteren. Nu we zo vooruit gaan durf ik stiekem van de M1 te dromen :z

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:16

Wow Sammyoo, ik keek net naar je profiel en wat heb jij het leuk voor elkaar zeg! :D

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:10

chanelle14 schreef:
Het Z is ook wel mijn droom en einddoel. Pony kan lekker sjouwen en is net een elastiekje, dus moet opzich kunnen. Nu ik nog. :=

En als je er bent denk je oooh is dit t nou.. ;)
Blijft super gaaf hoor maar het is minder spannend dan t lijkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:16

Sammyoo schreef:
Gaaf hoor Lisanne, in zo'n korte tijd zo ver komen!!
Ben wel benieuwd naar een foto van Fredje! Super dat je hem hebt kunnen kopen.

Dat ruitergevoel ontbreekt dus bij mij, ik rijd met mijn verstand := Mijn dochter heeft Deurne gedaan en weet hoe ze iets aan mijn verstand moet peuteren. Nu we zo vooruit gaan durf ik stiekem van de M1 te dromen :z

Meet Fred! :)
Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde altijd teveel met mijn verstand rijden, ik dacht overal veel te veel over na ipv te voelen. Dat heeft mijn oude instructrice me wel geleerd. Ogen dicht en dan rijden, eerst voelen en dan pas antwoorden of wat doen. Ik heb op die manier ook veel sneller leren reageren op dingen die onder me gebeuren.

Fijn dat je dochter je zo goed kan helpen zeg! Die M1 gaat vast en zeker lukken! Vind het echt stoer dat het je lukt met een 'niet zo'n typisch' dressuurpaard. :)
En inderdaad, fijn stekkie heb je zo zeg!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:31

Wat een leukerd!

Mijn huidige instructeur laat me ook veel bewuster op gevoel rijden. Vooruit kijken en voelen wat er onder je gebeurd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:44

Lisanne echt stoer dat je dat zo zelf hebt gedaan in een korte tijd, heb je dat mooi in de pocket!

Suus, Z klinkt idd veel maar als ik op wedstrijden kijk of Z ruiters uit de buurt thuis zie trainen dan valt t toch een beetje tegen zegmaar. Ik vond het altijd zo hoog klinken maar uiteindelijk is het 'gewoon' nog basissport. Niet dat ik al Z rij hoor. :+

Sammyoo ik vind het M1 niet veel bijzonderder dan de L. Ik weet zeker dat jij dat ook gewoon gaat halen hoor!

Pff net wedstrijden voor de aankomende periode opgezocht en bekeken. Wil met de 3 jarige selecties in de B rijden dus daarvoor moet die ook nog mee. Waar ben ik toch aan begonnen. Mega druk programma voor mij zo. Als je nagaat dat ik in de horeca werk en op zaterdag dus snachts om een uur of 5 slaap, en dan zondags elke keer wedstrijden, pfff. Dat wordt weer veel met een brak hoofd op de pony zitten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:18

Wat een lieve uitdrukking heeft Fred!

Oei, dat valt niet mee a_d, na zulke korte nachten wedstrijd rijden.

We hebben inderdaad een (klein maar) fijn plekje. Het bos is onze achtertuin en de paarden hebben het fijn.
Veel instructeurs hebben geprobeerd mij dat gevoel bij te laten brengen. Nu word ik een soort van geprogrammeerd. Als Jones dit doet, moet ik dat doen :+ Zo had ik bijvoorbeeld op de diagonaal van de rechter naar linkerhand moeite Jones recht te houden. Nu blijkt bijv. dat als ik ook een beetje buitenbeen geef als ik de diagonaal op rijd, ipv me alleen erop te concentreren dat hij perfect om mijn binnenbeen buigt, hij wel recht op de diagonaal blijft. Zaterdag geleerd! En dat soort aanwijzingen gaan als een bandje door mijn hoofd als ik rijd. En zo is het rijden voor mij vooral hersengymnastiek :D Uiteindelijk zal ik (hoop ik) steeds meer automatisch op gevoel doen zonder er bij na te hoeven denken. Voor mij werkt het in ieder geval!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:45

Afbeelding

Zo was ie toch?! :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:48

Haha, dat zou wel eens kunnen kloppen A_D, ik ben heel erg lang in de tweede fase blijven hangen. Ik kruip nu langzaam richting de derde fase!