[HK]Wedstrijd springende bokkers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Elke

Re: [HK]Wedstrijd springende bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:45

Hoi hoi!!

Ik heb afgelopen dagen echt zo ontzettend op een roze wolk geleefd haha na de cross was paard echt top fit. Maandag afgetraind en mevrouw was net zo fit als zondag voor de cross hihi

ook voor het eerst elektrolyten gegeven voor het herstel. De benen waren ook mooi dun dus ben echt zo blij :-)

Vanavond weer rustig oppakken voor dressuur wedstrijd over ander halve week. Daar ook rondje springen. Moet nog even overleggen met instructie of ik eerst B ga starten of niet.

Leuke berichten over de gup lithya! En Urielle vandaag komt de beeb hoor dat heb ik gegokt hihi

Balen laura, op buiten concours controleren ze wel vaker ja.
Anne kan mij voorstellen dat dat heel gaaf geweest is op die knapperd!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:01

Wat super elke! Topknol heb je!
Fijn dat je les goed ging goldie!
Mooi als de jonkies het werk goed aannemen :)

Nou ik weet het niet hoe ze controleren daar. Maar wil het risico niet lopen dat ze ineens wel gaan controleren :+
Ga nu ipv oefenparcours gewoon op wedstrijd de 26e! Dus dat is mooi opgelost zo :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:04

Ik zag het op fb Elke! Super leuke foto's ook!
Hier minder.. Sjaak hoest heel erg tijdens het rijden en het zit dan zo vast dat het hem bijna niet lukt.
Gisteren dus maar niet gereden want was zelf ook niet fit en moet vandaag springles mee rijden. Zie wel hoe dat gaat.
Ik heb zaterdag nog een 4e prijs in het b springen gehaald met mn pony haha! En in de L goeie tijd maar 2 balkjes.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:06

Die entingen ook altijd :+
Wauw Elke jij hebt echt gelukt met die leuke schimmel zeg! Lekker energiek!

Ik heb het springen met donna even neer gelegd wil dr nu eerst dressuurmatig goed hebben, en dat gaat best wel goed! Ze pakt het lekker op en begint al minder te slingeren. Ze wordt ook wat rustiger eindelijk haha.
Laatst bijgewerkt door _Ilsee_ op 15-04-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:26

Sorry ik moet lachen om dressuur spatie matig hihi je bedoeld dressuurmatig.. Anders is je dressuur matig ipv goed hihi

Sorry O:)

Maar inderdaad ben nog steeds iedere dag heel erg blij met haar hihi perfect match

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:31

haha oeps ik zie het nu pas, nou het is ook nog niet goed maar het gaat wel beter haha.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:28

@ Elke; Heeft die electrolyten zoveel effect op het dun blijven van de benen?
Ik vond het tweede filmpje echt geniaal.
Waar ga je starten? Ook in Middel toevallig?

Mettee, ook goed bezig, vervelend van die naweeën van die enting.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:36

Dat is geen logisch gevolg van elektrolyten; door meer zout hou je juist meer vocht vast en voorbeter je de hydratie van het paard (en indirect dus de circulatie waarmee afvalstoffen verwijderd worden).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:27

Hoe ga je te werk na een cross Elke? Heb je daar ook 'les' in gehad op de eventing school? Dag na de cross rust of juist rijden en hoe opbouwen?
Erg interessant. Ben ook benieuwd naar de werking electrtrolyten

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:05

Mijn paard is niet geent hoor haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:35

gomir schreef:
Dat is geen logisch gevolg van elektrolyten; door meer zout hou je juist meer vocht vast en voorbeter je de hydratie van het paard (en indirect dus de circulatie waarmee afvalstoffen verwijderd worden).

:+ Dat dacht ik dus ook. Vandaar mijn verwondering

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:40

Haha ik zei ook niet dat door de elektrolyten haar benen dun zijn hoor :)

Maar de elektrolyten zorgen voor de goede vochthuishouding. Een paard is een ander soort zweter dan wij mensen. Weet niet meer precies hoe het zat maar wij houden altijd zout in ons lijf en een paard zweet alles eruit wat dus aangevuld moet worden voor het herstel van spieren etc.

Ja we hebben geleerd dat je de week vóór een cross geen trainingspikkels meer moet geven en een week na de cross geen trainingspikkel moet geven. Ervoor niet omdat ze anders niet op tijd hersteld zijn om écht te gaan knallen en de week erna niet om goed te herstellen van de cross (dit op spier/pees niveau) Dat betekent niet stil zetten naar ik doe bv de dag na de cross stappen over het harde en wat loswerk draf. De dag daarna, tweede dag, krijgt ze wel vrij (wel natuurlijk naar buiten) en dan rest van de week wat loswerken met dressuur. (bij dressuur geef je qua hartslag je paard bijna geen trainingspikkel met wat gymnastiek)

Daarin hebben we dus ook veel info gekregen ja.

Anne inderdaad ik ga de 26e naar middel ja, Olst staat op startlijst

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:42

En elektrolyten klinkt interessant maar is gewoon 2 derde keukenzout en 1 derde jodium zout :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:05

:+ dus in crosstermen is dressuur rijden geen training. Geniaal

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:45

Anne_GTI schreef:
:+ dus in crosstermen is dressuur rijden geen training. Geniaal

Precies dat haha tenzij je vanaf lichte tour traint gaat de hartslag niet genoeg omhoog.. Maar let op niet genoeg omhoog in te kunnen trainen voor een cross ;)

En dit zijn carolien haar soort van woorden hihi

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:19

Zou dat niet te maken hebben met leeftijd/ervaring/inspanning?

Ik kan me voorstellen dat in stap je zijgangen oefenen de hartslag niet opjaagt maar met een vierjarige een uurtje galop overgangen oefenen lijkt me veel inspannender dan met een twaalfjarige te werken aan de series?

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:07

interessant Elke!
Heb trouwens paar van jullie toegevoegd op FB, niet dat je ineens denkt van wie is dat nou weer hahaha :+
Mick had vandaag lekker vrij :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:02

dat klopt niet dat wij alle zouten in ons lichaam houden. Ook een mens zweet zout eruit. Vandaar dat bijv een hond ook graag aan je arm likt als je hebt gezweten. Een mens moet dit ook wel aanvullen, maar niet in grote hoeveelheden. Niet voor niets dat je bij de apotheek ORS kunt kopen voor als je naar de tropen gaat.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:42

Lithya schreef:
dat klopt niet dat wij alle zouten in ons lichaam houden. Ook een mens zweet zout eruit. Vandaar dat bijv een hond ook graag aan je arm likt als je hebt gezweten. Een mens moet dit ook wel aanvullen, maar niet in grote hoeveelheden. Niet voor niets dat je bij de apotheek ORS kunt kopen voor als je naar de tropen gaat.

Klopt zeker. Maar er was iets wat het verschil is tussen mens en paard waar ze het over had. Ik weet het niet precies wat het was. Ik ga het ff navragen :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:47

Een van de verschillen is dat wij naar de keukenkast kunnen lopen als we trek krijgen in zout na een training ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:50

mijn paard heeft in de week voor haar sgw gwn nog een cross training gelopen. Denk dat het op begin niveau allemaal niet zo zwaar weegt.. maar als je kijkt naar M of hoger niveau het allemaal wel anders wordt, zowel dressuur springen als sgw.
Vind het wel interessant om er zo allemaal over te lezen :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:24

Cioccolato schreef:
mijn paard heeft in de week voor haar sgw gwn nog een cross training gelopen. Denk dat het op begin niveau allemaal niet zo zwaar weegt.. maar als je kijkt naar M of hoger niveau het allemaal wel anders wordt, zowel dressuur springen als sgw.
Vind het wel interessant om er zo allemaal over te lezen :D

Het kan ook wel. Het gaat ook niet om zijn uithoudingsvermogen of conditie maar puur om het herstel van de pezen en spieren. Ik heb ook wel eens een training gedaan de dag ervoor. Conditioneel kan ze dat prima maar de pezen verzuren ook een die eiwitten hebben tijd nodig om te worden vervangen. Geef je die tijd niet (lees training over training over wedstrijd etc etc) heb je grotere kans op blessures. Uiteindelijk was haar visie echt gericht op het seizoen door te komen zonder blessures :) en ik ben het met je eens hoor op B L niveau is het wel echt heel anders dan op Z niveau.

Klopt Gomir, daarom staat het keukenzout nu in de stal :-)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:17

Cas laat ik de dag na zware inspanning ook altijd lopen (licht werk) de dag erna dan vrij. Zo heb ik 't ook gehoord tijdens crosskamp bij wieneke vorig jaar :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 06:29

Ja mijne heeft ook dag vrij gelijk erna of een dag ertussen met licht werk. Is ook net hoe het uitkomt eigenlijk. Ik denk niet dat het heel veel kwaad voor de pezen kan als het eens gebeurd. MAar ik geloof wel dat het heel slecht is als je elke week hetzelfde doet. Mijn paard staat per week omgeveer 2 a 3 dagen stil (in paddoxk of land). Dus opzich wel goede herstetijd denk ik :D

Alleen begint mn zadel van achter van de rug af te steken.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 06:52

Vind t leuk om al die trainingsdingetjes te lezen, knoei er zelf ook mee. Die van mij staat ook 2-3 dagen in de week 'stil'.

Ben momenteel een beetje aan het knoeien met tips van Bianca schoenmakers en wat meer balkjes training. Niks mis met wat afwisseling :D

Is ze wat terug gekomen in bespiering in de rug ciocco?