Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:25

Ojee zie dit topic pas net. En 25 paina's lezen is toch wel erg veel, dus sorry als mijn ideetjes al een keer naar voren zijn gekomen.

Las een paar pagina's terug over Alex van Silfhout. Laat hem maar komen. Als we de KNHS zover hebben gaan we gewoon verder, en gaan we ook de FEI (zo heet dat toch die internationele bond? Bloos ) overhalen Jajajaja! Oeh leuk.
Weet niet of er al eerder over dit persoon gesproken is, maar er is ook iemand die helemaal anti bitten is en die volgens klassieke gedachten rijd. Zijn documentaire (heeft de juryprijs gewonnen op het Houston Film Festival) is inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar, misschien leuk om bij de handtekeningen toe te voegen Tong uitsteken
zijn link: http://www.nevzorov-haute-ecole.com/

O echt duimen dat het lukt!!!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:30

Black_white, wat een mooie foto's staan er op die site.

Deze bijvoorbeeld (komt van bovengenoemde site), helemaal in balans, 'aan de teugel', maar zonder bit of wat dan ook:
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/ ... =152&gid=9

Hij gaat nog wat verder dan wij, hij rijdt zonder hoofdstel:
Citaat:
We respect Dr.Cook greatly and I agree with every word said by him, but we followed our own way to understand the same.

Thus, we have never used and even tried Bitless Bridle ourselves, because our horses are trained without bridle and other artificial gadgets at all.

I believe to Dr.Cook and I am sure that everything he speaks about is right. So I advise Bitless Bridle to everyone who can not control the horse without bridle yet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:52

In het Duitse mailtje stond dat je in Nederland in alle klassen bij het springen bitloos mag rijden, dit is toch niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:32

Ja wel hoor Ja

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:25

Ow oke, sorry! Vork

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:37

Heidi2 schreef:
Amen.
Mooi gezegd.

Het gaat om de vrije keuze.

Maar waar ik me dan wel persoonlijk een beetje over opwind is dat er nu door velen wordt beweerd dat het gewoon niet mogelijk is om biloos te starten. Dat is dus niet zo!
En dat ze er ook van uit gaan dat het dus niet gebeurt. Ook niet zo.
Er wordt dan zo moeilijk over gedaan. Terwijl ze blijkbaar niet weten en/of geinformeerd hebben over de mogelijkheden. Dat snap ik wel ergens het staat tenslotte in de "regeltjes". Maar goed er is dus wel onder die regeltjes uit te komen.

En het is natuurlijk onzin om iedereen een dispensatie aan te laten vragen. Maar goed als dat tot nu toe de enige manier is om wel te kunnen starten? Misschien gaat d eKNHS danook achter zijn oren krabben? Wat is hier aan de hand?
Dat het niet op grond van gewetensbezwaar kan is wel erg jammer, dat je paard iets moet mankeren maarja het is nog even niet anders.
We gaan ervoor om dit te veranderen!

Wat ik dan niet snap is dat de KNHS wanneer je ernaar vraagt zelfs antwoord dat ze op grond van beperkingen of klachten van het paard geen dispensatie voor de bitverplichting verlenen, terwijl ze dat in jouw geval dus wel gewoon gedaan hebben (zie de mailwissleing van Jovarna op "onze" site). Vreemd. Lekker consequent in ieder geval. Iedereen die dus eerst zal informeren of dispensatie eigenlijk wel mogelijk is, zal dus nul op het rekest krijgen en vervolgens afhaken. Mij verbaast het dus niet dat de opvatting heerst dat het niet te doen is.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:11

Nee zo is dat niet te verbazen.
Dat is uiterst vreemd.
Ik denk dan dat je met zulke vragen dus een of andere blonde telefonsite aan de telefoon krijgt die maar wat zegt?
Lijkt mij een groot intern probleem bij de KNHS dat mensen de regels niet kennen?
Ronduit belachelijk dus.

Maar er zijn ook zat juryleden die niet weten dat het mag hoor.
Soms zelfs zo erg dat ze je halverwege je proef vragen wat hier de bedoeling van is. Terwijl ik altijd van te voren de dispensatie overleg haha. Juist omdit soort fratsen te voorkomen dus.
Maar goed er zijn er ook zat die enrom positief zijn om het feit dat ze zien dat je dus geen bit nodig hebt om een goed lopend paard te laten zien. hihi.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:54

Jovarna heeft dit als officieel antwoord van de KNHS gekregen...
Ik zou even moeten nakijken wat de functie was van degene met wie ze gemaild had (wie was dat ook alweer, Petra?), maar het was geen typemiep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:22

Dat was een medewerkster Disciplinezaken.

Slot-antwoord van deze mevrouw was:

"Zoals al aangegeven in de mailwisseling wordt er geen dispensatie verleend wanneer het dier vanwege een blessure of een afwijking in het exterieur niet opgetoomd kan worden volgens de geldende richtlijnen. Dit geldt dus ook voor het rijden zonder bit. Hiervoor wordt geen dispensatie verleent in de dressuur. Een bit hoort bij de klassieke uitrusting voor de dressuur. Wij volgen hierin de FEI regelgeving."

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:44

Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:01

Eigenlijk ben ik nog niet klaar met dit antwoord. Frusty
Deze mevrouw van de KNHS geeft onjuiste informatie. Ze doet het voorkomen alsof het onmogelijk is om bitloos te starten en dat er geen dispensatie van de bitverplichting wordt verleend in de dressuur.
Gestoord

Zojuist heeft iemand een topic geopend om te vertellen dat ze dispensatie heeft gekregen. Dus het gebeurt - ook nu nog - wel degelijk!
Dit is hartstikke positief. Maar wanneer je dus bij de KNHS informéért, geven een behoorlijk négatief signaal af. Sigaar

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:07

Jovarna schreef:
Dat was een medewerkster Disciplinezaken.

Slot-antwoord van deze mevrouw was:

"Zoals al aangegeven in de mailwisseling wordt er geen dispensatie verleend wanneer het dier vanwege een blessure of een afwijking in het exterieur niet opgetoomd kan worden volgens de geldende richtlijnen. Dit geldt dus ook voor het rijden zonder bit. Hiervoor wordt geen dispensatie verleent in de dressuur. Een bit hoort bij de klassieke uitrusting voor de dressuur. Wij volgen hierin de FEI regelgeving."

Dat is toch raar. Horen ijzers ook bij de klassieke uitrusting van een paard..??
Wie heeft dat ooit bepaald dat je een bit in moet hebben om dressuur te rijden met je paard, is er iets van de geschiedenis van het bit op te zoeken voor de website? Zoiets moet toch allang achterhaald zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:22

Ik heb o.a. deze vraag gesteld:

"Wat maakt het dat een bit bij de klassieke uitrusting "hoort"? Welke mensen beslissen dit? En worden deze reglementen in de loop der jaren wel eens nader onder de loep genomen en eventueel herzien en aangepast?"

Het antwoord dat ik hierop kreeg was:

"Dat een bit bij de klassieke uitrusting behoort, is een basisprincipe en ligt aan de dressuur ten grondslag. In onze reglementen volgen wij de FEI. De sport is altijd in ontwikkeling en daar moeten de reglementen op aangepast worden. Ieder jaar wordt hier naar gekeken en over gesproken binnen de FEI maar ook binnen de KNHS."

Deze laatste twee zinnen zijn wel van toepassing Knipoog . De sport is in ontwikkeling, en er is een ontwikkeling gaande dat mensen zonder bit willen sporten (wedstrijddressuur). Dus ja, daar moeten de reglementen dus op aangepast worden! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:25

Ik ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig hoe het zit in Duitsland en allerlei andere landen...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:33

Ik ben bang dat alle landen die bij de FEI aangesloten zijn, zich (hebben te) houden aan de regels van de FEI.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:37

En hoe staat het bij de FEI precies omschreven?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:42

WAHAHA om je gek te lachen niet waar?
Aan ene kant eweren dat het niet mogelijk is en aan de andere kant dispensaties verlenen!
Typisch KNHS!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:48

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:59

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:07

Wendy schreef:
En hoe staat het bij de FEI precies omschreven?

Hetzelfde als bij de KNHS. Volgens mij heeft de KNHS de reglementen van de FEI gewoon vertaald en klaar is kees.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:34

najaaaa nu kan ik er wel op!!!
hahaha eerst moest ik elke keer een loginnaam met paswoord geven....

stommm zie nu pas dat het bitloosDRESSUUR is ipv bitloosRIJDEN Gestoord Blond

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:53

Heidi2 schreef:
Ik start al jaren moeiteloos gewoon bitloos. Evenals mijn pony met een andere berdijdster. Niks verschillende argumenten. Als je paard geen bit in kan houdt het gewoon op en kun je heel eenvoudig een dierenarts verklaring bij je simpele brief om dispensatie voegen en klaar is kees.

Daar gaat het in dit topic toch niet om. Om een medische reden kun je dispensatie krijgen. Het gaat erom dat er ruiters zijn die dressuur rijden ook bitloos willen rijden, los van een medische dispensatie.
Citaat:
En de verantwoordelijkheid of jij je paard wel of niet kan opleiden van b tot z2 ligt toch echt bij de ruiter zelf. Want zoals elke hoofdstel misschien anders is zo is elke ruiter dat ook.

Het gaat erom om je bitloos dit kan realiseren, daarop zijn bitten ook bekeken.
Citaat:
En zoveel verschillende "normale" bitloze hoofdstellen zijn er niet.

Als je je eens echt verdiept in bitloos en hoe de hoofdstellen in werkelijkheid op het paard inwerken, dan zul je begrijpen, dat er sprake van enige onderbouweing moet zijn, als je wilt dat bitloos rijden bij dressuur in algemeenheid zou moeten worden toegelaten. (het topic gaat over: bitloos rijden zonder dispensatie, iedereen die bitloos wil rijden, zou dit moeten kunnen doen).

Ik heb de indruk dat dit verzoek, meer onderbouwing vereist. Alleen al om het in overweging te nemen is een goede onderbouwing nodig. Dan heb je nog geen besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:07

Goofy44 schreef:
Als je je eens echt verdiept in bitloos en hoe de hoofdstellen in werkelijkheid op het paard inwerken, dan zul je begrijpen, dat er sprake van enige onderbouweing moet zijn, als je wilt dat bitloos rijden bij dressuur in algemeenheid zou moeten worden toegelaten. (het topic gaat over: bitloos rijden zonder dispensatie, iedereen die bitloos wil rijden, zou dit moeten kunnen doen).

Ik heb de indruk dat dit verzoek, meer onderbouwing vereist. Alleen al om het in overweging te nemen is een goede onderbouwing nodig. Dan heb je nog geen besluit.

Goofy, wat bedoel je nu precies met 'onderbouwing'? Wat moeten we volgens jou kunnen onderbouwen wanneer we het hebben over de verschillende soorten bitloze optomingen en hun inwerking? En welke onderbouwing is er volgens jou nog meer nodig behalve wat ik in een vorige post (vorige pagina) al aangegeven heb?
Ik vind het fijn dat je meedenkt, maar heb je verder ook goede suggesties e.d.?

Verder schreef je de vorige keer:
Goofy44 schreef:
Er schijnt ook een lobby te zijn bij de FEI om met een bepaald bitloos hoofdstel te mogen starten in internationale dressuur wedstrijden..

Waarna ik vroeg:
Jovarna schreef:
Top! Heb je hier wat meer informatie over? Waar komt de lobby vandaan (welk land, welke organisatie e.d.)?

Wil je hier iets meer over vertellen?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:09

o Jovorna was me voor; Kun je die vraag beantwoorden Goofy? En mij is het ook niet duidelijk waarom je weer onderbouwing noemt..

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:31

In de verkregen dispensatie staat ook vermeld.
Dispensatie verleent, Toegestaan is te starten met een hoofdstel waarbij de teugel aan de neusriem verbonden zijn.
Dus ze zijn bij de KNHS zelfs al op de hoogte van verschillende soorten bitloze optomingen.

Dus zoveel önderbouwing zal het niet vergen.
Waarschijnlijk worden de bosals en westernhoofdstellen geweerd.
Maar deze mensen starten vaak al niet op dressuurwedstrijden.