Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:32

Dat ligt aan de cursus die nu aangeboden wordt ipv B/l meteen tot en met M. Daar zijn maar heel weinig plaatsen voor en daarom zijn ze dus streng in de selectie. Maar 24 in totaal he over heel NL.
Ik heb nergens gelezen dat je een aanbeveling moet hebben. Je moet wel een assesment doen en op basis daarvan en de motivatiebrief worden mensen geselecteerd.

De stages vind ik wel een pluspunt na examen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:42

Melzazu schreef:
Ah zo bedoel je. Ja ik ben dan echt dus iemand die dat niet eens bedenkt dat je dan iemand anders laat lostijden of zo.

En je moet neusriem en sporen en alles duidelijk in beeld brengen. Dat is wel heel goed vind ik.

Ik vind het wel heel goed dat je maar 5 punten online kan halen want op locatie gaan is toch wel heel anders en hoort er toch ook wel echt bij.

Ik heb dus 1x stalgenoten zien filmen en het paard werd toen door de instructie losgereden en het proefje is 3 of 4 keer achter elkaar gefilmd waarbij niemand in de buurt van de bak mocht komen want o nee als die zou kunnen schrikken :') ik geloof trouwens graag dat meeste mensen wel eerlijk zijn ;) maar valsspelen blijft altijd een risico helaas.

Net zoals dat sommige ruiters alleen thuis starten zonder enige wedstrijdambiance en met jury die ze zelf hebben gekozen enz. En dan op papier mooie klassering bereiken terwijl ze op een normale wedstrijd vaak nog moeite zouden hebben met een rondje hoefslag :') Is niet beperkt tot dressuur uiteraard, weet dat sommige springruiters ook liever alleen thuis springen want wat als er nou een ander kleur plankje zou hangen of als de parcoursbouwer wél op maat gaat bouwen.

Als je het alleen op BB of B niveau in het kader van lol met je knol doet is het uiteraard niet zo erg :) maar op bepaald niveau hoort vreemd terrein er IMO gewoon bij, anders zeggen je "prestaties" ook maar weinig :o

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:43

Enzo_Ollie schreef:
ik vind door de opmerking van ladonna juist klinken alsof de jury wil dat ze versnelt.
"versnellen" klinkt voor mij als iets wat je (meer) moet doen, "versnelt" klinkt als iets wat ze doet maar wat niet goed is

Ik snapte het ook niet. Mijn instructrice was mee en heeft gekeken en vond juist de middendraf heel goed. Mijn merrie kan heel goed verruimen in draf, en doet dit vanuit het achterbeen zoals het geloof ik hoort. Geen benenzwaaier maar wel mooi verruimen.

Even een foto gezocht, wel een wat oudere foto maar voor het idee

Afbeelding

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:48

Ik zie nu dat het een referentie moet zijn van een vereniging alleen voor brons jurylid, dan is dat denk ik verandert. Referentie van een vereniging is iets minder spannend.

Ohh 24 plekken is niet veel nee, dan snap ik het wel :)

assesment vind ik vaak onzin maar hier logisch, als je soms hoort wat juryleden over zich heenkrijgen moet je wel ergens tegen kunnen.

@LaDonna, op die foto vind ik idd de benen heel netjes, en zou ik juist als ik jury zou zijn wat over je handen/de mond zeggen maar ik ben geen jury :=

@fly_high dat gebeurde in corona tijd toen je alleen voor eigen vereniging mocht organiseren ook. Op onze stal die normaal niks organiseerde werden ineens super veel wedstrijden uitgeschreven waarbij 1 vd instructrices elke keer verbaasd was over de punten die de meeste reden O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:55

Maar Ladonna, je kan ook verruimen maar alsnog te veel versnellen. Het is niet of verruimen of versnellen, maar kan ook en en zijn. Dus als de jouwe goed verruimt, maar ook te veel snelheid gaat maken krijg je daar hoe hoger je komt meer commentaar op.
Zoals ik zei, ik had het laatste wedstrijd ook. We verruimden wel, maar dit keer ook versnellen ipv alleen maar ruimer en geen hoger tempo. Dus ik kreeg een opmerking en een lager punt, waar dit bijvoorbeeld in de L nog wel oké was geweest.
Waarbij alleen versnellen en niet verruimen een nog lager cijfer geeft want dat is helemaal niet correct.

Aan een foto kan je niet zien of ze versnellen of niet.

LaDonna75

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:33

Eens MyWishMax, een foto zegt niets over versnellen. Maar goed, wat ik wilde laten zien dat ze echt verruimt.
En Enzo-Ollie die foto is van een show, geen dressuurwedstrijd. Maar eens, ik had nogal mijn handen aan haar vol haha. Wat een power kan ze hebben <3
Hoe dan ook: voorlopig geen wedstrijden voor ons, misschien ga ik een andere pony starten maar daar moet ik nog over nadenken. Succes allemaal voor nu! Ik zal af en toe wat van me laten horen, mijn dochter blijft wel starten. Zaterdag de regiokampioenschappen om te beginnen…

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:39

Ja is ook lastig om bij een foto wat te zeggen. Bedoelde het ook niet perse als commentaar naar jou maar meer naar de jury dat ik op andere dingen zou focussen bij die foto (ook al snap ik dat die foto niet vergelijkbaar aan de proef is). Wel een super leuk dier!
En heel veel succes voor je dochter zaterdag!!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 12:40

@Enzo_Ollie die verbazingwekkende punten gebeuren ook los van de corona best vaak op plekken waar alleen eigen leden / pensionklanten starten en altijd een vaste jury in goed onderling overleg wordt uitgenodigd :+

Maar goed dan moeten die mensen lekker zelf weten wat hun doel is :P daadwerkelijk X niveau rijden of slechts een papiertje hebben waar niets achter staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:49

Fly_high schreef:
@Enzo_Ollie die verbazingwekkende punten gebeuren ook los van de corona best vaak op plekken waar alleen eigen leden / pensionklanten starten en altijd een vaste jury in goed onderling overleg wordt uitgenodigd :+

Maar goed dan moeten die mensen lekker zelf weten wat hun doel is :P daadwerkelijk X niveau rijden of slechts een papiertje hebben waar niets achter staat.

En als er dan eens een ander jurylid uitgenodigd wordt is de uitslagenlijst ineens heel anders en staat de jury op de zwarte lijst.

Ik heb een tijdlang ook bijna alleen maar op eigen stal gestart. We hadden elke maand een wedstrijd, behalve in de zomer. Ging eigenlijk alleen weg naar de selectie wedstrijden en kampioenschappen. Maar altijd andere juryleden en het was gewoon 1 van de fijnste plekken om te starten. :') zelfs toen ik ergens anders stond ging ik regelmatig daarheen om te starten. Ik heb altijd zo mijn vaste plekken gehad, vanwege bodem, parkeren en fijne sfeer. :') Later kwam daar ook nog inschrijfgeld en prijzen bij als criteria haha. Als je dan maar 1 keer per maand start ongeveer heb je vrij snel veel dezelfde

Het vooral op 1 plek starten is het probleem ook niet, tot je daarheen gaat omdat er bijvoorbeeld 1 jury komt of jouw voorbeeld met hindernissen idd. Maar dan heb je vooral jezelf ermee, omdat je jezelf voor de gek houdt.
Nu wist ik vroeger wel aantal verenigingen die dat deden en dus ook ruiters. Maar de meeste van die verenigingen bestaan niet meer. Een paar nog wel en die hebben altijd maar heel beperkt plek voor combinaties van buitenaf. En sommige zijn toch gestopt met telkens dezelfde uitnodigen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:56

Fly_high schreef:

Ja idd, op diezelfde manege/stal heeft ooit iemand een startpas aangevraagd voor een andere pony dan de pony die ze leasde want ze wilde springen maar het lukte haar niet om met die pony een winstpunt in de B te halen. Dus toen met een andere pony die "uit zichzelf" correct liep en daarbij lukte het wel.
Daarom ben ik ook voor winstpunt in de B met de pony/het paard waarmee je daadwerkelijk gaat springen, in ieder geval bij de pony's :+
Maar als je dan bij zo'n stal staat heeft t alsnog geen nut hahah

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:13

Zo werd ik uitgelachen vroeger in de springlessen, omdat ik zogenaamd te veel dressuurkakker was. Pony liep nagefelijk en met losrijden deed ik gewoon allerlei dressuur oefeningen. Nu werd instructie daar wel boos om, die zei dat als zij de dressuur iets serieuzer zouden nemen ze ook veilig een parcours door konden komen := want ik kon schakelen naar voren en terug en heel kort wrnden. Degene die mij uitlachten en belachelijk maakten hadden nog geen winst in de B gehaald en gingen regelmatig als kip zonder kop door parcours heen omdat de rem en stuur niet werkten.
Nu was ik ook echt een dressuurkakker en springen deden we voor de afwisseling omdat het leuk was, hoefde daar niet hoog mee te komen. Maar voordat hij niet meer mocht springen deden we het best leuk. Alleen maar onderlinge wedstrijden, maar nooit een weigering of balk.

Het blijft toch de basis die dressuur en het js toch op elk paard handig om die basis mee te nemen. :+
Maar dat truckjes om snel op andere pony dressuur te starten herken ik dus ook haha. Werkte niet bij iedereen alleen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 13:17

MWM maar jullie hadden wel gewone grote wedstrijden op stal toch? Geen onderonsje met hooguit 5 deelnemers en 1 vaste jury die al iedereen kent ;)

Ik heb ook paar vaste voorkeurslocaties die ik om allerlei redenen het fijnst vind hoor (afstand, bodems, organisatie, sfeer en noem maar op) en het is IMO ook niet zozeer de vraag op hoeveel plekken je nou precies start maar meer wat je afwegingen zijn om ergens wel of niet te starten. Rijd je alleen bij jury Y of spring je je hoogte alleen als je weet dat er eigenlijk 10cm te laag gebouwd wordt en dat er geen blauwe hindernissen gaan zijn dan houd je jezelf voor de gek.

Enzo_Ollie haha, zo deden we het in mijn tienertijden eigenlijk ook, 1 brave pony delen waarmee iedereen de nodige winst kon halen om te mogen springen en daarna gaan met die banaan op een manier die niet aan te zien was :')

Om 1.10 of hoger te mogen springen moest men bij ons eenmaal een L dressuur proefje hebben gereden waar dus halsstrekken in zat - er was een hele markt voor uitwisselen van paarden die wel uit zichzelf konden halsstrekken want onze springpaarden moest je het zeker niet vragen :')

Dus ja helemaal mee eens dat je het hele traject met hetzelfde paard zou moeten doorlopen, anders bewijs je alsnog niet echt of je er klaar voor bent als combinatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:19

Ja wij hadden idd grote wedstrijden, maar zelfs dan kreeg je wel eens commentaar dat je dus vooral/alleen thuis reed en daarom zulke punten kreeg haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:25

Zo hebben wij ook onze favoriete locaties, inderdaad op 'afstand, parkeren, sfeer, ruimte etc.', maar wij moeten wel altijd op pad voordat we op wedstrijd gaan.

Ik ken ook meer dan genoeg 'thuisstarters' die altijd alleen thuis starten en zo door de klassen gaan. Eigen keuze denk ik dan en ach, als die mensen een keertje elders starten dan komen ze zichzelf vanzelf wel tegen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:27

Pffff al dat soort “trucjes” om dan maar punten te rijden dat is gewoon aan mij niet besteed en je hebt er toch ook alleen maar jezelf mee denk ik dan.

Maar ik begrijp sowieso dat hele: jaaa dit paard heeft Z gelopen hoor, al niet zo.
Dan denk ik: dus?
Rij het er zelf maar eens uit hè.

Maar goed zoveel mensen, zoveel dingen haha. Dat blijkt wel weer.

Ik ben net terug van stal en heb hem gelongeerd. Hij was veel braver dan ik had gedacht :D
Heel fijn.

Wel had hij een enorm ei met een wondje erop net aan de zijkant vlak boven zijn voorknie _-:(
Daar zal hij wel een trap hebben gehad. Ik schrok me eerst rot maar gelukkig liep hij er gewoon op. Het was na het longeren een ietsiepietsie dunner maar ik hou het maar even goed in de gaten. Hopelijk trekt het snel weer weg. Oohh die beesten af en toe, je zou ze in een glazen kistje willen stoppen :))
Maarrrr…. Aangezien ze daar zelf niet blij van worden dan maar af en toe een bult en een krasje en op hoop van zege lekker buiten in de groep zetten :D

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:29

@Melzazu ik heb zo'n Z paard, toen ik 'm net had was t wijken toch echt makkelijker op het paard dat nog in de B zat en nog niet hoger had gelopen :+

Ik heb wel super veel van 'm geleerd, en leer nog steeds en dat was de reden dat ik een paard zocht dat al Z of hoger had gelopen, niet om de klasses snel te doorlopen.
Op het begin konden we gerust minuten op de plek galopperen omdat ik niet de juiste hulp gaf om terug te komen :')

dat glazen kistje herken ik ook hahaha. Maar gelukkig lijkt het mee te vallen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:49

MyWishMax schreef:
Dat ligt aan de cursus die nu aangeboden wordt ipv B/l meteen tot en met M. Daar zijn maar heel weinig plaatsen voor en daarom zijn ze dus streng in de selectie. Maar 24 in totaal he over heel NL.
Ik heb nergens gelezen dat je een aanbeveling moet hebben. Je moet wel een assesment doen en op basis daarvan en de motivatiebrief worden mensen geselecteerd.

Heeft niets met het b/l/m te maken. De regulier M cursus en de ZZL cursus lieten afgelopen keren ook maar 24 deelnemers toe.

Vind het sowieso een achterlijke cursus de b/l/m. Je hebt als nieuwe jury zo enorm veel te leren in het begin dat de snelle M proeven echt nog veel te veel zijn. Heb ieder jaar verschillende stage lopers uit de reguliere M cursus en ook uit de versnelde cursus. De regeliere M cursisten schrikken van het verschil in snelheid in tegenstelling tot het b/l. De versnelde cursisten kunnen het gewoonweg niet bijhouden en dan heb ik het over mensen die zeer actief zijn, geweest, in de wedstrijdsport en echt wel weten wat ze gaan doen.

Een aanbeveling is gewenst, dat staat er ook wanneer je jezelf gaat aanmelden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:13

Enzo_Ollie schreef:
@Melzazu ik heb zo'n Z paard, toen ik 'm net had was t wijken toch echt makkelijker op het paard dat nog in de B zat en nog niet hoger had gelopen :+

Ik heb wel super veel van 'm geleerd, en leer nog steeds en dat was de reden dat ik een paard zocht dat al Z of hoger had gelopen, niet om de klasses snel te doorlopen.
Op het begin konden we gerust minuten op de plek galopperen omdat ik niet de juiste hulp gaf om terug te komen :')

Ah ja op die manier snap ik het echt wel hoor dat Z paard en daar is ook niks mis mee hè. Integendeel.

Sommigen roepen dat dan op een bepaalde manier dat het vooral allemaal heel interessant is of zo. Hahaha geen idee hoe ik het uit moet leggen. Je snapt het wel denk ik.

En dat Z paard vind ik top hoor. Echt waar maar hoe er over gedaan wordt vind ik soms een beetje :r

Pffff ik stop maar met uitleggen denk ik whaha. Geschreven tekst is soms zo lastig maarrrr ik bedoel het dus echt niet slecht of onaardig hier naar iemand van jullie hoor. Dat probeer ik een soort van uit te leggen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:43

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:

Heeft niets met het b/l/m te maken. De regulier M cursus en de ZZL cursus lieten afgelopen keren ook maar 24 deelnemers toe.

Vind het sowieso een achterlijke cursus de b/l/m. Je hebt als nieuwe jury zo enorm veel te leren in het begin dat de snelle M proeven echt nog veel te veel zijn. Heb ieder jaar verschillende stage lopers uit de reguliere M cursus en ook uit de versnelde cursus. De regeliere M cursisten schrikken van het verschil in snelheid in tegenstelling tot het b/l. De versnelde cursisten kunnen het gewoonweg niet bijhouden en dan heb ik het over mensen die zeer actief zijn, geweest, in de wedstrijdsport en echt wel weten wat ze gaan doen.

Een aanbeveling is gewenst, dat staat er ook wanneer je jezelf gaat aanmelden.

Laatste keer dat ik aantal mensen wist die de cursus gingen doen waren er meer plaatsen voor de B/L. Niet maar die 24 := Die selectie leek een stuk makkelijker als hoe die versnelde M cursus laatste keer was
Die aanbeveling heb ik nergens zien staan, als dat pas bij het aanmelden komt kan het. Maar weet ook dat er meer mensen dat niet zomaar zullen hebben.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:06

Hier staat er toch zaterdag alweer een wedstrijd op de planning. Had me pas heel laat opgegeven, dus wachtlijst, maar kon er toch nog bij! Heel blij mee en veel zin in :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:06

DemiSisa schreef:
Hier staat er toch zaterdag alweer een wedstrijd op de planning. Had me pas heel laat opgegeven, dus wachtlijst, maar kon er toch nog bij! Heel blij mee en veel zin in :D

Leuk zeg! Fijn dat je er nog bij kon.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:56

Succes alvast Demisisa.
Nog speciale doelen in de ring? :D

10 feb hebben wij ons M1 debuut, heb nog even om te oefenen. Vandaag proef 30 en 31 geoefend maar zo die zijn wel pittig hoor.
Vereist echt wel wat stuurwerk en snel achter elkaar. Dus heb al echt een paar lijntjes die ik goed moet gaan oefenen :Y)
Ik ben vast weer aan het zeuren maar is al een tijdje geleden dat ik M gereden heb haha

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:47

Gaaf Deempje, M1 debuut! Komt vast wel goed en anders heb je weer mooi een rondje ervaring opgedaan. :D

Doelen.. Nee, eigenlijk niet. Ja, het rijden gaat beduidend beter dan 2 maand terug dus het zou tof zijn om dat in de punten ook terug te zien, maar ik merk gewoon dat ik met proeven rijden toch anders ga rijden. Dus eigenlijk wil ik gewoon proberen lekker te ontspannen (makkelijker gezegd dan gedaan haha) en gewoon fijn proberen rond te komen. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 11:15

O spannend Deempje!

M vind ik al soort van grote mensen dressuur, heel knap in ieder geval!

DemiSisa succes alvast dit weekend :)

Heel herkenbaar wat je zegt over je proeven anders rijden dan thuis :') heeft je paard ook veel spanning op vreemd terrein of is het puur iets wat jij anders doet?

Ik merk dat ik het moeilijk vind dat mijn paard op wedstrijd toch veel scherper, vlotter etc is dan thuis, thuis is het een doodsaaie kinderpony ;) en op wedstrijd ineens best scherp en fanatiek. Met springen vind ik het juist geweldig trouwens :D alleen met dressuur net wat minder :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:24

Melzazu schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Ah ja op die manier snap ik het echt wel hoor dat Z paard en daar is ook niks mis mee hè. Integendeel.

Sommigen roepen dat dan op een bepaalde manier dat het vooral allemaal heel interessant is of zo. Hahaha geen idee hoe ik het uit moet leggen. Je snapt het wel denk ik.

En dat Z paard vind ik top hoor. Echt waar maar hoe er over gedaan wordt vind ik soms een beetje :r

Pffff ik stop maar met uitleggen denk ik whaha. Geschreven tekst is soms zo lastig maarrrr ik bedoel het dus echt niet slecht of onaardig hier naar iemand van jullie hoor. Dat probeer ik een soort van uit te leggen :D

Nee ik snap 100% wat je bedoelt hoor, die mensen ken ik ook dus ik ben altijd bang dat ik ook onder dat type mensen wordt geschaard :+

@DemiSisa succes alvast!
@Deempjexxx dat is leuk!

@Fly_high ja thuis en in het bos loopt ie overal langs incl. waaiend plastic en andere dingen waar het eventingpaard bang voor is, op wedstrijd is ie ineens heel kijkerig hahaha

startlisjt voor zaterdag staat online, voor deze vereninging heel snel, was vorige keer vrijdagavond pas.. Nu ben ik als 14e en ze starten om 10.00, maar staat geen tijden bij. Hoeveel houden jullie dan aan?