Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:15

sneeuwpop schreef:
Romeo2007, is dat vissen naar " je past nog" en "het valt bij jou wel mee"

sorry hoor, maar hou het lekker bij jezelf of je er wel of niet op past.
Als je bokt daar voor nodig hebt, maak dan een eigen topic aan.

doe jij eens ff aardig. zoals hier boven gezegd ben ik het mee eens. ze geeft gewoon een prima passend plaatje aan want ik er persoonlijk niet verkeerd uit vind zien. kijk zelf ben ik 60 kilo maar ik ben dan ook weer 1,58m dus als ik op een kwpner rij is dat voor mij een soort kasteel waar ik op zit en valt t overgewicht (bij mij dan misschien maar 5 kilo maar toch) veel meer weg dan wanneer ik op een paardje van 1,35m schofthoogte zou kruipen. tis ook net het beeld wat mensen hebben of willen zien. tegenwoordig word alles geïdealiseerd en hoe dunner en langer hoe mooier het plaatje. de foto's van romeao2007 geven aan dat je dus geen 50 kilo hoeft te wegen om paard te rijden maar dat dit ook een prima plaatje is. ik vind wel idd dat het altijd passend moet zijn voor het paard en niet mag belasten. toevallig was ik laatst ook op wedstrijd (spring) en toen kwam het paard bijna niet omhoog door de ruiter (was een man) en toen dacht ik ... jow beter probeer je eerst wat af te vallen want zo is het zielig. maar aan de andere kant.. mogen mensen met lever of nier klachten dan geen paard meer rijden? wat nou als iemand vroeger op de top reed maar ineens leverkanker heeft gekregen bijvoorbeeld waardoor de lever niet goed meer werkt (dan word je dikker) die gene mag dan geen paard meer rijden en moet alles opgeven omdat ze niet meer voldoet aan het ideaal beeld van een ander?.... ik denk dat de jury altijd wel "een gesprek" mag voeren op nette wijze.. maar je weet nooit wat er achter dit waardoor iemand dik is. en daar moet je wel voor oppassen. als paardensport iemand zen passie is en die gene krijgt een ziekte... paardensport geef je nooit op.. tenminste ik niet! zelfs niet als ik ziek zou worden. dus jongens let goed op wat je zegt.. overgewicht is niet altijd het "je vreet te veel" verhaal en kan daarom gevoelig liggen bij mensen.

_Natasja_

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:17

Ik vind buiten het ideaal plaatje vallen toch heel wat anders dan te zwaar zijn voor een paard.
Ongeacht de reden waarom je te zwaar bent.

Als het paard duidelijk aangeeft moeite met jou als ruiter te hebben, dan stap je niet meer op!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:29

De reden waarom maakt inderdaad niet uit.
Als de combinatie maar klopt.
Daarom lijkt mij een gewicht grens stellen niet zinvol.

Ook niet per ras. Want per ras is er nog steeds verschil in bouw. En juist die bouw bepaald mede of het kan of niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:40

Ik vind ruiter wel degelijk niet passen. T zadel ligt bijna op paard zijn kont, dat is het nadeel van zwaarder zijn. Groter zadel, paard heeft in verhouding een korte rug dus niet optimaal zo lijkt me. Verder lijkt ruggebruik ook niet helemaal fijn op de foto s. Maar dat kan ook rijtechnisch of verkeerde foto zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:47

ik denk dat dat vertekend door het bontje.

Ik zou als jury wat zeggen over de handen.
Maar dat heeft niets met het postuur van de ruiter te maken.

En als iedereen uitgesloten zou worden die niet over de rug rijdt wordt het heel rustig in de ring.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:49

tja ieder zen mening natuurlijk. en idd als t paard gehinderd word is dat de grens dat ben ik wel met jullie eens. alleen vind ik het ideaal beeld van mensen soms iets te ver gaan over wanneer iemand te dik is. ze zouden wettelijke grenzen aan gewicht per ras of schofthoogte moeten stellen dan kan je er echt wat mee. nu is het gebaseerd op mening wat iemand "de grens" vind. en daar hou je altijd discussies over. en Vencedor op die 2 foto's kan je echt niet uit halen of ruggebruik niet fijn is.. daar heb je minimaal een filmpje voor nodig of meer dan 6 goeie foto's wil je daar al iets over kunnen zeggen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:59

schrikdraad schreef:
Romeo laat juist duidelijk zien dat een gewicht grens geen zin heeft.
Ze is 95 kilo, voor sommige hier is dat echt te belachelijk om dan nog paard te rijden

Maar dan is er ineens een plaatje bij en dan zie je dat 95 kilo helemaal geen probleem hoeft te geven.

Dat is jouw mening. Ik ben van mening dat je dat niet kan zien van 2 foto's.
In beweging zie je het. Maar dan nog vind ik het niet gepast om hier een discussie te vormen of Romeo past- aangezien het dan al gauw op de man is ipv op de bal.

Daarbij kwam het bericht bij mij anders over.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:05

Wwijk23,

Eigenlijk zou het erg dubieus zijn om er wettelijk grenzen op te zetten.
Een paard is niet gemaakt om op te rijden, om niet te spreken over de leermomenten die elke ruiter maakt. Dat kan behoorlijk schadelijk zijn voor een paard.
Echter het rijden verbieden is economisch zich onverstandig. Zelf de blessures door het wel of niet toedoen van de ruiter brengt geld in het laatje.
En tot op zekere hoogte kan het paardrijden gezond zijn voor de mens.

voorlichting is imo de beste manier

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:08

Romeo2007 schreef:
Hier nog een ruiter met overgewicht :Y) Heb geen opmerkingen gekregen op wedstrijd tot nu toe. En ja, ik ben een 'befaamde' ruiter met 95 kg.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

In jouw geval vind ik niet dat jij je paard in de weg zit. Althans, voor zover het op de foto's te zien is. Daarnaast zie je er niet aan af dat je 95 kg weegt, zeker niet op de eerste foto.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:04

Zo! Schijnbaar lok ik hier een hele discussie uit met mijn foto's.

Voor de duidelijk: ik heb mijn foto's niet geplaatst omdat ik bevestiging voor mijzelf, of onzekerheid heb. Ik heb de foto's geplaatst omdat mensen vaak geen goed beeld hebben van wat iemand weegt en hoe dat eruit kan zien op een paard. Het ligt er heel erg aan ook wat voor een figuur bouw je hebt.

Iedereen praat steeds over de zware ruiter van 90 kg. Nou Voila hierbij een voorbeeld. Heb nog nooit in mijn omgeving gehoord dat ik te zwaar ben. Dus voor die bevestiging plaatste ik de foto's niet.

O ja: typisch bokt als je natuurlijk geen ongewilde opmerkingen krijgt. Geen onrust! Ik heb een MFSC zadel compleet op maat gemaakt voor mij en het paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:21

Romeo2007 schreef:
Hier nog een ruiter met overgewicht :Y) Heb geen opmerkingen gekregen op wedstrijd tot nu toe. En ja, ik ben een 'befaamde' ruiter met 95 kg.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Even een tip! Probeer vanuit je onderrug jezelf meer op te richten. Je zit en dat heeft niets met je gewicht te maken, want bol in je onderrug waardoor je automatisch achter de beweging komt te zitten. Buikspieren aantrekken, je bovenlijf oprichten en iets meer op de binnenkant van je dijbeen zitten.

Naast dat het beter voor jezelf is, zul je ook makkelijker meezitten in de beweging van je paard.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:24

Dank voor de tip! Ik ben onlangs geopereerd in mijn buik waardoor ik mijn buikspieren niet goed kan gebruiken. Moet nog genezen. Met de tijd wordt dit beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:17

Het gaat ook om het plaatje. Als ik 65 weeg ben ik echt stevig en met 70 ben ik dik. Omdat ik klein ben. Dat ziet er al niet meer uit op het paard. Net een rollade in een turnpakje zeg maar.
Maar er zijn genoeg lange mensen die veel zwaarder zijn maar toch een normaal postuur hebben.
Gewicht zegt ook niet altijd alles. Het is een combinatie. Op wat voor paard rijd je? En lengte en gewicht moeten in verhouding zijn. Misschien is BMI nog wel een betere graadmeter dan alleen gewicht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:35

Maar dan ben jij voor het paard althans nog steeds niet te zwaar, al vind je dat van jezelf wel. En volgens mij is dit de vraag van TS en ook waar het om draait. De BMI zal je paard worst zijn. Dat het plaatje dan minder mooi is, so be it.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:40

Fitzroy schreef:
Maar dan ben jij voor het paard althans nog steeds niet te zwaar, al vind je dat van jezelf wel. En volgens mij is dit de vraag van TS en ook waar het om draait. De BMI zal je paard worst zijn. Dat het plaatje san minder mooi is, so be it.

Uit dierenwelzijnsoogpunt heb je gelijk. Maar sportief gezien is BMI ook belangrijk. Het plaatje is bij dressuur ook belangrijk. Als je recreatief rijdt is dat niet interessant maar wel als je wedstrijden gaat rijden. Al dat gehobbel en gebuts ziet er gewoon niet uit. Dressuur is emotie, is een soort ballet/dansen als het goed wordt gedaan. En dat is geen butsende rollade. Met turnen, ballet, dansen, schoonzwemmen, kunstschaatsen etc zie je die ook niet. Dressuur is daar wel een uitzondering in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:46

Ik ben het helemaal met je eens, Suzanne, laat dat duidelijk zijn. Alleen is dit niet wat TS bedoelde volgens mij.
Ik vind verder ook dat als jij van je paard verwacht dat deze een atleet is, je dat van jezelf ook moet verwachten. En daarom imo is paardrijden niet genoeg om je sportief te houden. Het is niet voor niets dat bv. Adelinde iedere dag nog een half uur hardloopt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:27

nou belachelijk niet eten helpt ook niet en hoe zou jij je voelen als je echt af wilt vallen en het niet lukt?
En je niet goed bewegen kan door artrose en daar ook echt pijn aan hebt?

nee ik kan niet eens meer op een paard komen door aantoonbare medische klachten en ja heb overgewicht maar ik vind sommige stellingen wel heel erg zwart wit en andere uitspraken ronduit kwetsend.

ik zou die personen wel eens willen zien als ze in de schoenen van de dikkere anderen stonden, zou het dan ook zo zwart wit zijn? -O-

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:07

Ik heb de hele discussie gelezen en denk toch dat iedereen een beetje mist wat het punt is van de discussie. Het gaat erom of je als jury mag ingrijpen bij een ruiter met overgewicht.
Ik denk dat daar voors en tegens voor zijn, ik bedoel natuurlijk mag een jury iemand aanspreken op overgewicht, maar dan moet daar rijtechnisch overduidelijk aanleiding voor zijn.
Aan de andere kant is het voor een jury (voor niemand overigens) niet altijd duidelijk wat overgewicht is en wat niet. Ik bedoel loop een rondje over straat en schat in wat hetvgewicht is van iemand. Dat is best moeilijk.

Maar ik denk dat deze discussie niet alleen voor een jury geldt, ben je als instructeur dan de aangewezen persoon om er iets van te zeggen. Je ziet de ruiter op een meer regelmatige basis dan de jury die iemand maar 1 of 2 keer ziet. Ben je dan als instructeur de aangewezen persoon om te zeggen dat iemand gewicht moet verliezen voor je weer gaat lesgeven? Of snij je jezelf dan in de vingers.

Of ben je als stalgenoot of rijmaatje de aangewezen persoon om dit aan te kaarten bij de persoon in kwestie. Maar dat durft niemand. Hints om iemand er bewust van te laten worden, maar een gesprek erover aangaan doen we niet. Dit geldt ook als een paard wordt "afgeranseld" in training, daar zegt ook zelden iemand iets van.

Nou ja dan leggen we het maar bij de KNHS neer om een maatstaf te ontwikkelen en ruiterfitheid aan te prijzen in de hoop dat het dan wel aankomt waar het moet zijn.

Oftewel we gooien het allemaal bij een ander over de schutting terwijl IK vind dat iedereen die de betreffende ruiter ziet op een normale manier een gesprek aan kan knopen over dit onderwerp. Daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor, maar raak niet gefrustreerd als je tegen dovemans oren praat, want dat is vaak zo bij stevige mensen te paard...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:36

Suzanne F. schreef:
Het gaat ook om het plaatje. Als ik 65 weeg ben ik echt stevig en met 70 ben ik dik. Omdat ik klein ben. Dat ziet er al niet meer uit op het paard. Net een rollade in een turnpakje zeg maar.
Maar er zijn genoeg lange mensen die veel zwaarder zijn maar toch een normaal postuur hebben.
Gewicht zegt ook niet altijd alles. Het is een combinatie. Op wat voor paard rijd je? En lengte en gewicht moeten in verhouding zijn. Misschien is BMI nog wel een betere graadmeter dan alleen gewicht.

Maar met mijn 1.72 en gezonde bmi pas ik echt niet op onze c-pony.
Ookal zie ik nog wel eens foto's voorbij komen van mensen die blijkbaar vinden dat het wel kan..... vreemd in mijn ogen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:56

kwita schreef:
nou belachelijk niet eten helpt ook niet en hoe zou jij je voelen als je echt af wilt vallen en het niet lukt?
En je niet goed bewegen kan door artrose en daar ook echt pijn aan hebt?

nee ik kan niet eens meer op een paard komen door aantoonbare medische klachten en ja heb overgewicht maar ik vind sommige stellingen wel heel erg zwart wit en andere uitspraken ronduit kwetsend.

ik zou die personen wel eens willen zien als ze in de schoenen van de dikkere anderen stonden, zou het dan ook zo zwart wit zijn? -O-

sommige uitspraken zijn idd hard.

Aan de andere kant vind ik het ook erg voor het paard die teveel ruiter moet dragen....

zover ik heb begrepen in dit topic is dat de meeste geen probleem hebben met zware mensen. Ze vinden het wel erg als te zware mensen op een paard/pony gaan zitten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:40

Ik vind het vooral opmerkelijk dat als er een paard voorbij komt dat te dik is, iedereen begint te roepen wat voor gezondheidsrisico's dat heeft. Daar bestaat geen enkel excuus voor, en als eigenaar moet je zo snel en efficiënt mogelijk naar een oplossing toewerken, (liever gisteren dan vandaag, en hoe heb je het in vredesnaam zo ver kunnen laten komen) en dan liefst met begeleiding van een DA en/of voedingsdeskundige.
Ook al is dat laatste misschien niet altijd nodig, ze hebben gelijk.

Maar als een mens te dik is, mag niemand daar wat van zeggen. Je mag hen niet wijzen op de gezondheidsrisico's voor zichzelf, maar ook niet op die voor andere levende wezens, en je moet daar dan ook nog eens begrip en respect voor opbrengen, want het is toch zo moeilijk.

Mag ik dat enorm tegenstrijdig vinden?

Om terug te komen op de originele discussie, ik heb meer dan eens een jurylid weten opmerken dat een paard te dik was, maar ben er nog nooit een tegengekomen die het gewaagd heeft om hetzelfde over de ruiter te zeggen. Ik vind echter wel dat dit zou moeten kunnen, je verschijnt op wedstrijd als combinatie, en die bestaat uit zowel een paard als een ruiter. Meestal is er aan beide kanten van die combinatie ruimte voor verbetering, en soms gaat dat nu eenmaal over het gewicht.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:57

Maar bij officiele knhs wedstrijden heeft de jury zich te houden aan de regels die door de KNHS worden opgelegd. En daar, zoals we hier vooraf konden lezen, mag de jury zich niet over uiten.

En dat je van een paard wel mag zeggen die is te dik of heeft kromme benen :D is denk ik niet te vergelijken wanneer je dat tegen een ruiter zegt. Ik eigen me toch niet het idee toe dat mijn paard beledigt is wanneer ik hem te dik zou vinden.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:00

bakkabouter schreef:
Ik vind het vooral opmerkelijk dat als er een paard voorbij komt dat te dik is, iedereen begint te roepen wat voor gezondheidsrisico's dat heeft. Daar bestaat geen enkel excuus voor, en als eigenaar moet je zo snel en efficiënt mogelijk naar een oplossing toewerken, (liever gisteren dan vandaag, en hoe heb je het in vredesnaam zo ver kunnen laten komen) en dan liefst met begeleiding van een DA en/of voedingsdeskundige.

Maar als een mens te dik is, mag niemand daar wat van zeggen. Je mag hen niet wijzen op de gezondheidsrisico's voor zichzelf, maar ook niet op die voor andere levende wezens, en je moet daar dan ook nog eens begrip en respect voor opbrengen, want het is toch zo moeilijk.

Om terug te komen op de originele discussie, ik heb meer dan eens een jurylid weten opmerken dat een paard te dik was, maar ben er nog nooit een tegengekomen die het gewaagd heeft om hetzelfde over de ruiter te zeggen. Ik vind echter wel dat dit zou moeten kunnen, je verschijnt op wedstrijd als combinatie, en die bestaat uit zowel een paard als een ruiter. Meestal is er aan beide kanten van die combinatie ruimte voor verbetering, en soms gaat dat nu eenmaal over het gewicht.

oei dat is idd een harde uitspraak , ik neem aan dat het grootste gros wel weet dat ze te dik zijn en dat dat ongezond is (voor hunzelf en hun paard/pony , en dan wat anders doen dan rijden?! er zijn er ook die dat niet doen natuurlijk), en dat er ook wel genoeg zijn die er wat aan willen doen, maar het niet altijd lukt door bv een schildklier afwijking medicijnen en/of trage stofwisseling. ik weet niet als je hier ook aan gedacht had? dit is overigens niet aanvallend bedoeld
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 13-07-14 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:08

missanita84 schreef:
bakkabouter schreef:

oei dat is idd een harde uitspraak , ik neem aan dat het grootste gros wel weet dat ze te dik zijn en dat dat ongezond is (voor hunzelf en hun paard/pony), en dat er ook wel genoeg zijn die er wat aan willen doen, maar het niet altijd lukt door bv een schildklier afwijking medicijnen en/of trage stofwisseling. ik weet niet als je hier ook aan gedacht had? dit is overigens niet aanvallend bedoeld

Er is aan alles iets te doen. Ik heb zelf een autoimmuunziekte waardoor mijn stofwisseling niet optimaal werkt, maar door een speciaal dieet een zonder pillen ben en blijf ik toch echt netjes op gewicht. Ik moet daarvoor inderdaad dingen laten die ik graag zou willen eten, maar het is niet anders.

Ten tweede vind ik het er kwalijk als iemand weet dat hij/zij overgewicht heeft en er nog steeds voor kiest om op een paard te gaan zitten. Dat is nog steeds een bewuste keuze van de persoon zelf en niet van een ander!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:15

missanita84 schreef:
bakkabouter schreef:

oei dat is idd een harde uitspraak , ik neem aan dat het grootste gros wel weet dat ze te dik zijn en dat dat ongezond is (voor hunzelf en hun paard/pony , en dan wat anders doen dan rijden?! er zijn er ook die dat niet doen natuurlijk), en dat er ook wel genoeg zijn die er wat aan willen doen, maar het niet altijd lukt door bv een schildklier afwijking medicijnen en/of trage stofwisseling. ik weet niet als je hier ook aan gedacht had? dit is overigens niet aanvallend bedoeld

heb hem maar even aangepast , anders word het verkeerd gelezen of opgevat.
:Y)