sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:37

Ik heb het dan over verhoogde kans op blessures in de wei, niet eens over het rijden ;)
Heb mijn oude paard ivm peesklap een aantal maanden op stal moeten houden, die ontplofte als ik d'r los liet in de bak of wei. Na die paar maanden dus, bij dagelijkste weidegang nergens last van. Met rijden merkte ik er (ook toen) weinig aan, bleef gewoon braaf.

Paar uur per dag is toch ook prima, en na het rijden ook, als paard maar de kans krijgt om ook even zichzelf te zijn, incl. minimaal 1 soortgenoot ;)
Denk dat dat voor koppie van het paard veel beter is.

rockwitch

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:51

Euh ik heb niet de 25 pagina's doorgelezen, maar toen ik voor het laatst keek waren sportpaarden ook gewoon paarden, dus die horen gewoon lekker naar buiten.
Volgens mij kan je ze beter buiten doen als constant op stal, als ze dan een keer los komen zijn ze knetterleip en lopen ze veel eerder een blessure op als wanneer ze niet beter weten.

Het zijn paarden en nog steeds geen porseleinen poppetjes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:09

ik zie mijn paard liever ook op de weide staan. Gelukkig staat hij zomers vanaf midden april tot eind oktober lekker buiten. april tot juni onverdags en vanaf juni tot sept 24/7 en vanaf sept tot eind okt (lig beetje aan 't weer) overdags

Swinters gaan ze helaas het land niet op ivm kapot trappen van de weide en het net snel genoeg drogen van de weide. (klei grond)

Maar moet zeggen gisteren zijn de paarden naar binnen gehaald. ivm de vele regen. Normaal heeft de boer zoiets van laat ze staan ze zijn niet van suiker. Maar moet zeggen volgens mij vond me paard het helemaal niet erg om even op stal te staan.

Gelukkig gaan ze snel weer naar buiten. :)

Maar dit is oftopic. ik vind ook dat eeen sportpaard langer op de weide hoort. Is alleen maar beter voor zo dier.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:00

Ik heb een paard in pension gehad die Grnad prix liep, die liep vrolijk de hele dag in de wei :) Sterker nog, hij liep er beter van!
Momenteel heb ik ook wedstrijdpaarden in pension, lopen ook gewoon overdag in de wei.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:42

met die van mij rijd ik M2.
In de winter heb ik helaas niet de mogelijkheid om hem naar buiten te doen. gelukkig kan hij dan wel elke dag in de molen. in de zomer komt hij lekker elke dag een paar uur met vriendjes in de wei :) .
Daarnaast ga ik regelmatig met hem naar buiten, omdat hij daar lekker braaf van wordt.
Ik wil namelijk juist graag een braaf paard en geen druk paard ;)

En als hij niet vw genoeg is doe ik daar iets aan, maar dat heeft niks met braaf te maken :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:29

Stapmolen vind ik dan weer niks, super geestdodend... In de winter als de grond echt hard is of als er sneeuw ligt is het bij ons ook een probleem hoor. Ik probeer ze dan dagelijks in de bak te laten als iedereen klaar is met rijden. Met een paar paarden tegelijk.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:32

IKbenEllen schreef:
Stapmolen vind ik dan weer niks, super geestdodend... In de winter als de grond echt hard is of als er sneeuw ligt is het bij ons ook een probleem hoor. Ik probeer ze dan dagelijks in de bak te laten als iedereen klaar is met rijden. Met een paar paarden tegelijk.

Nou daar ben ik het mee eens. Ze hangen dan op een gegeven moment meer dan dat ze stappen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:12

Wij hebben in de winter altijd een stuk weiland wat ze afzetten, dat mogen ze dan volledig kapot lopen, maar als dat te hard bevriest en dus vol met bevroren plassen staat en het heel ongelijk is en keihard, dan mogen ze wel even lekker in de bak crossen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:08

Noppert schreef:
Dat snap ik dus niet, je wilt hem zijn kuil niet afnemen, maar wat denk je dat kuil is?? Gewoon gras, dus als hij op de wei staat heeft hij "verse kuil" Ik geef ze zomers niks bij alleen 's avonds een pavo koek zo uit de hand en ze hebben nog energie genoeg.

Edit: ze staan zomers 24/7 buiten

:+ En op 2 uurtjes alleen gras per dag kan hij niet leven. Dus gek he dat ik hem wél gewoon bijvoer. :?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:16

MyWishMax schreef:
Noppert schreef:
Dat snap ik dus niet, je wilt hem zijn kuil niet afnemen, maar wat denk je dat kuil is?? Gewoon gras, dus als hij op de wei staat heeft hij "verse kuil" Ik geef ze zomers niks bij alleen 's avonds een pavo koek zo uit de hand en ze hebben nog energie genoeg.

Edit: ze staan zomers 24/7 buiten

:+ En op 2 uurtjes alleen gras per dag kan hij niet leven. Dus gek he dat ik hem wél gewoon bijvoer. :?

Nee dat is helemaal niet gek, maar misschien zou je hem wat langer als 2 uurtjes op de wei kunnen laten, dan hoef je hem ook geen kuil bij te voeren en ik ben er van overtuigd dat je paard dat ook veel fijner vindt. Ik blijf het vreemd vinden, mensen halen na 2 uurtjes weidegang hun paard naar binnen en voeren hun paard kuil bij terwijl ze dan de weide moeten maaien omdat het gras te lang wordt........................ :? maar goed, ieder zijn ding. Zo zijn er ook mensen die mij voor gek verklaren dat ik mijn paarden de hele zomer 24/7 buiten heb staan en er dan ook nog gewoon mee op wedstrijd ga :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:21

Die van mij gaat na de 2 uur alleen nog maar rondjes rennen en klieren. Vorig jaar moest hij verplicht het hele weideseizoen de hele dag buiten staan vanwege blessure, maar hij blijft continu rennen voor het hek. Met andere paarden kan niet bij ons op stal, omdat de groep continu wisselt en er nogal vechtersbazen tussen zitten.

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:34

Ik heb niet alle pagina's gelezen. Ik vind het onzin dat een sportpaard maar 2 uurtjes op de wei mag, waar is dat goed voor? Een sportpaard is toch niet anders dan een ander paard (of pony natuurlijk)?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:37

ik vind dat een paard gewoon lekker in de wei moet kunnen staan, ook 's winters.
ik stond eerst op een pension stal met mijn paardjes , daar mochten alle paarden maar 1 uur naar buiten in een padock, echt zo sneu.
toen zijn we er maar weg gegaan, nu staan ze lekker 24/7 in de wei.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:50

Dat een stapmolen geestdodend is ben ik echt niet met jullie eens :)

Bij ons staat hij op een dusdanige stand dat hij flink moet doorstappen. Ze lopen allemaal met de oortjes erop in dat ding, en als ze die richting op lopen gaat altijd de staart iets omhoog. Ze vinden het echt heel lekker, even er lekker uit :)

Bovendien is het gewoon heel goed voor ze :)

YellowDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:49

Ik vind ook dat een paard in de buitenlucht hoort maar sommige paarden zijn het buitenstaan na 2 uur wel beu.
Ik ken zelfs een paard wat helemaal down is als hij buiten staan. Het maakt dan niet uit of hij alleen of met een groep buiten staat.
Hij is gelukkiger in de stal dan buiten.

Sommige mensen zijn zo zuinig op hun paard dat ze bang zijn dat er iets gebeurd als hun sportpaard buiten staat. Mijn paard staat ook gewoon de hele dag buiten als het weer het toe laat.

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:07

Als de mogelijkheid er is, gewoon lekker naar buiten!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:12

Twee uur in het gras vind ik nog teveel, uurtje per dag! Daarnaast in de molen en aan het werk. Een ieder moet dit natuurlijk voor zich weten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:56

twee uur in het gras teveel??
Hoe lang staat hij in de molen en hoe lang is hij aan het werk per dag??
De rest van de tijd staat hij dus op stal??

Pff die van mij zou er spontaan chagrijnig van worden, die moet nu echt gewoon lekker 24 uur naar buiten als het kon zou ik hem in de winter ook gewoon 24/7 buiten laten staan, veel gezonder.
Hij is zowiezo nog nooit ziek geweest.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:28

Die van ons zijn ook kerngezond hoor! Ik zou chagrijnig worden van het rijden tegen een grasbuik :D Zoals ik al zei, ieder voor zich

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:32

Een paard hoort op het land, sportpaard of niet. Is goed voor hun lijf (extra beweging) en hun koppie (mentaal).
Ik word altijd verdrietig als ik paarden (te) lang in boxen zie staan. Het hoort gewoon niet bij zulke dieren. :n

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:59

Ik vind het ook ontzettend sneu voor paarden als ze veel op stal staan. Sportpaard of niet, het is dat het woord sport ervoor staat, maar het is gewoon een paard.

@ talented, dus eigenlijk doe je het niet voor je paard, maar voor jezelf. Jij wordt chagrijnig als je tegen een grasbuik moet rijden, je paard niet.

Anky haar paarden staan ook niet de hele dag binnen naast hun trainingen hoor en die lopen toch echt wel hoog in de sport.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:09

rockwitch schreef:
Ik vind het ook ontzettend sneu voor paarden als ze veel op stal staan. Sportpaard of niet, het is dat het woord sport ervoor staat, maar het is gewoon een paard.

@ talented, dus eigenlijk doe je het niet voor je paard, maar voor jezelf. Jij wordt chagrijnig als je tegen een grasbuik moet rijden, je paard niet.

Anky haar paarden staan ook niet de hele dag binnen naast hun trainingen hoor en die lopen toch echt wel hoog in de sport.

Dat heb ik toch ook niet gezegd dat dat bij ons het geval is :D?Goed lezen. Ik ga overigens niet meer reageren in dit topic, dit is toch een discussie zonder einde!
Laatst bijgewerkt door talented op 01-09-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:12

mijn paard heeft ook altijd beperkt weidegang gehad, omdat de stal waat ik stond niet anders kon.
ik ben daar weg gegaan en sta nu in een pensionstalling waar mijn paard overdag buiten komt en s,nachts binnen staat .
kan je wel zeggen dat mijn paard veel braver is geworden en lang overal niet zo van schrikt .
dus je krijgt een heel ander paardje als ze meer buiten staan .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:36

@Talented
Ben benieuwd hoeveel maagzweren die van jouw heeft.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:13

talented schreef:
Die van ons zijn ook kerngezond hoor! Ik zou chagrijnig worden van het rijden tegen een grasbuik :D Zoals ik al zei, ieder voor zich

Mijn hemel, dit soort argumenten vind ik zo'n bullshit. :roll:
Arme paarden...... Bij ons staan de sportpaarden veel langer buiten overdag en die hebben echt geen grasbuik, hoor. :n

Het gaat niet om 'ieder voor zich', het gaat er om dat je met dieren te maken hebt, die gewoon niet urenlang op stal opgesloten horen te staan. Sportpaard of niet, dat maakt niets uit!!!