Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:13

Ik heb de KNHS toch even een mailtje gestuurd over de situatie hier op Terschelling met onze enige 20x40 binnenbak en dat wij ook graag in de winter Z dressuur willen starten voor een winstpunt. Het ging tenslotte nog maar om een voorstel...en dat voorstel mag wat mij betreft direct weer ingetrokken worden. Ik snap de reden ook niet zo goed. Volgens mij moet je toch echt je paard voldoende bij elkaar hebben dat je je Z oefeningen ook in een 20x40 baan kan rijden. De M2 schijnt toch ook al heel lastig te zijn en wordt ook in een baan met dat formaat gereden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:44

Martenique schreef:
Pletje123 schreef:
Volgens mij mag je bij M1 een nieuw paard in de L1 starten en als je tweemaal een bepaalde klasse hebt gereden, bijv. M2, dan mag je direct in die klasse beginnen.

Nee, als je twee keer bijvoorbeeld M1 hebt gereden dan mag je met je nieuwe paard doorstromen naar hogere klasse t/m M1 zonder de minimale 10 winstp. te halen in de eerdere klasses.

Dat zeg ik :D

En als je M1 bent gestart, dan mag je daarna met een nieuw paard direct L1 starten. Zo staat het bij mijn weten in de reglementen (is zo'n tabel van).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:59

Nibbit schreef:
In iedere klasse stranden mensen, ik denk niet dat het helpt om de proeven makkelijker te maken.
Wat ik wel graag zou willen is dat alle 4 proeven van 1 klase wat gelijkwaardiger zijn. In de M1 is dat wel aardig gelijk, maar bijv in de L2 heb je een proef met K-E en F-X-C van hand veranderen in galop en middengalop op de lange zijde. Een andere proef is de middengalop op de volte en verder geen moeilijke dingen

dit vind ik dus ook :j

de ene L2 proef is voor mijn paard veel te moeilijk ( die met de contra), terwijl ze echt wel L2 loopt.
de nieuwe oktober proeven.. heb ze van de week gereden en vond ze niet moeilijker dan een beetje L1 proef.
waarom geen middenweg? want nu heb je een half jaar een te laag niveau, en daarna een half jaar iets wat te hoog gegrepen is.
dus 4 proeven die allemaal qua niveau ongeveer gelijk liggen? lijkt mij veel eerlijker en minder frustrerend :j

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:40

Lowara schreef:
Nibbit schreef:
In iedere klasse stranden mensen, ik denk niet dat het helpt om de proeven makkelijker te maken.
Wat ik wel graag zou willen is dat alle 4 proeven van 1 klase wat gelijkwaardiger zijn. In de M1 is dat wel aardig gelijk, maar bijv in de L2 heb je een proef met K-E en F-X-C van hand veranderen in galop en middengalop op de lange zijde. Een andere proef is de middengalop op de volte en verder geen moeilijke dingen

de ene L2 proef is voor mijn paard veel te moeilijk ( die met de contra), terwijl ze echt wel L2 loopt.
de nieuwe oktober proeven.. heb ze van de week gereden en vond ze niet moeilijker dan een beetje L1 proef.
waarom geen middenweg? want nu heb je een half jaar een te laag niveau, en daarna een half jaar iets wat te hoog gegrepen is.
dus 4 proeven die allemaal qua niveau ongeveer gelijk liggen? lijkt mij veel eerlijker en minder frustrerend :j

Hier ook 100% mee eens, 14 van nu is echt veel simpeler door te rijden dan 11... Is ook echt heel veel niveau verschil vind ik.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:17

Ik ben heel benieuwd met wat voor wijzigingen ze uiteindelijk komen. Vraag me af of het wel haalbaar is om te stellen dat Z alleen nog in 20x60 gereden mag worden...

Overigens rij ik zelf met een kasteel van 1.84 en heb geen problemen met Z in 20x40, ik vind het nog wel prettig rijden ook.

De leeftijdsindeling bij de pony's heb ik wel serieus mijn bedenkingen bij.....

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:33

Ben ook erg benieuwd met wat ze gaan komen.
helemaal omdat ze in de P&S hebben gezegt dat we met sinterklaas en kerts het "nieuwe" boekje wel op het verlanglijstje kunnen zetten....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:14

_Pien_ schreef:
helemaal omdat ze in de P&S hebben gezegt dat we met sinterklaas en kerts het "nieuwe" boekje wel op het verlanglijstje kunnen zetten....

Kassa....
Lijkt wel of ze het alleen maar daarom doen... kunnen ze weer cashen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:17

Suzanne F. schreef:
_Pien_ schreef:

Kassa....
Lijkt wel of ze het alleen maar daarom doen... kunnen ze weer cashen.

dat zal ook absoluut een hoofdreden zijn :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:20

nou aan mij valt er niets te verdienen, ik haal alle proeven van dressuurproeven.nl :Y)

Uitprinten en insealen/plastificeren, veel beter en makkelijker te lezen en nog regenbestendig ook ;)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:21

Misschien zal het geld iets meespelen maar ik vind het zelf niet slecht dat er elke paar jaar de proeven geevalueerd worden en daar waar nodig/gewenst aangepast. Daarnaast is het ook voor de afwisseling niet slecht.

Hoop overigens wel dat ze goed kijken naar de kwaliteit/vorm van inbinden van het boekje want wanneer je hem veel gebruikt laat de kwaliteit nogal te wensen over..... (en is uitprinten en sealen inderdaad een betere optie!)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:29

listiglistje schreef:
nou aan mij valt er niets te verdienen, ik haal alle proeven van dressuurproeven.nl :Y)

Uitprinten en insealen/plastificeren, veel beter en makkelijker te lezen en nog regenbestendig ook ;)

Heb wel een boekje, maar doe het ook zo hoor, helemaal bij het jureren. Kijk liever naar een zelf geprint A4tje dan naar de kleine lettertjes in het boekje...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:35

Van mij mogen de letters ook wel wat groter,
En de omschrijvingen wat minder omslachtig, ik heb mn boekje nu flink bwerkt met tipp-ex :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:36

Dat deed ik bij de pony Z2 proeven, alles doorkrassen, alleen wat mams moest oplezen laten staan _O-

Dat uitprinten en insealen is wel wat! Beter ook voor mams met der leesbril O:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:46

als extra service zouden ze een "voorlees" versie kunnen bijvoegen in het proevenboekje :D De proef zoals deze voorgelezen wordt zonder overbodige franje. (bijvoorkeur geplastificeerd en als losbladig systeem, met grote letter maar zodanig van formaat dat het makkelijk in een jaszak past :j )

Voer voor de grafisch vormgevers dus :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:50

haha, inge, die is goed, trappen ze nooit in hihi!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:10

Ja ze mogen ook wel iets vezinnen op dat stukje verzamelde stap (i-r-s blabla) Daar gaan mensen raar naar het boekje staren en dan vergeten ze de rest voor te lezen in het Z1. Dat ze dat punt naar achteren schuiven ofzo.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:13

ja, dat is wel een goed idee, printen en sealen. mmmmhhh, die kan je van tevoren ook mooi bewerken met tipp-ex.

waar bokt toch wel niet goed voor is!! allemaal goede ideeen, ahahha

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:24

En op het nieuwe startlijsten.nl kan je de proeven uitprinten, dat is handig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:25

Dat kon al op dressuurproeven.nl Zonnetje ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:33

Dat was dan via google niet makkelijk te vinden want ik heb het vaker gezocht maar nooit echt handig kunnen vinden of hij print ze op 2 a4tjes.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:37

Of via de site van de KNHS ;-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:39

Kan kloppen Zonnetje, ik heb de link via bokt gehad een keer :j

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:10

Ik heb mijn proeven aangepast voor mijn voorlezer. Er staan zoveel onzinnige woorden/letters tussen. Nu kan ik het ook een kind laten lezen zonder dat zij over de woorden of letters struikelen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:43

Lowara schreef:
Nibbit schreef:

Ik vond dat juist wel heel fijn. Kan je gelijk kijken of je klaar bent voor andere klasse. Ik vond het juist weer vervelend dat proef 12 erin zat in de L2, die had wat mij betreft wel weer wat moeilijker gemogen. Was veel rechtuit en was idd bijna hetzelfde als een L1 proef alleen dan wat meer wijken en achterwaarts. Ik vind zoiets als F-X-C wenden in galop en dan voor C naar draf juist een goede oefening om erin te hebben in het L2. Dat geeft de L2 meer uitdaging.. Anders is er weining verschil met de L1. Slangenvolte met 4 bogen i.p.v. 3 en door een S van hand veranderen. Maar meer niet echt, door zoiets erin te doen wordt de proef wel meer een uitdaging.
Ik zou wat dat betreft het niveau van de L2 eerder richting die F-X-C wenden proef opschroeven. Dan heb je in mijn ogen echt een overgang naar een hogere klasse. Ik vond als ik heel eerlijk ben het L2 zelfs makkelijker dan het L1. Terwijl het eigenlijk andersom moet zijn. ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:45

Ik vind FXC wenden, rechtstellen en naar de draf anders moeilijker dan een gebroken lijn 5m :j