[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:54

Nou Roos, sluit ik me bij aan haha. Al heb ik vroeger wel veel gesprongen en vond ik dressuur maar saai.

Ik ben maandag door en door nat geregend en eigenlijk was t met de wind niet te doen. Gistermiddag droog kunnen rijden en dat ging eigenlijk heel fijn.
Vanavond naar een binnenbak in de buurt en dan meteen maar lessen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:41

Oww gaat alweer snel hier...

Ja wat een takkeweer, ben er ook echt wel een beetje klaar mee nu!

SW, Wow wat knap zeg zo hoog springen, ik vind het al snel te eng...

Laura, sterkte...

DR, geniet van je vakantie!

Nimber, Herman komt hier op 2 verengingen in de buurt vrij regelmatig, ik kan bijna altijd wel 1x in de maand dan bij hem lessen.
Ik vind zijn lessen super leuk, vooral ook omdat hij enorm kan motiveren en mij net altijd even een stapje verder kan krijgen dan ik zelf durf of doe...
Daarnaast heb ik nog met regelmaat hier van mijn eigen instructeur les.

Voor Ferro is dit weer niet top, nat en koud, zijn voeten zijn door de nattigheid dan weer enorm gevoelig en op een natte dag in de paddock zet hij zich soort helemaal vast, soms komt hij nauwelijks vooruit met binnen zetten, echt zielig is dat...
Ondanks dat ik voor zoveel mogelijk buiten ben overweeg ik toch wel om hem met dit soort weer iets meer binnen te houden.
Al is dat weer lastig als de rest wel naar buiten gaat...

Ik ben zijn voer en supplementen rustig aan het aanpassen, zo min mogelijk suikers en daarbij meer vit E, aminozuren en eiwitten, en lijnzaad(olie).
In het werk doet hij het op te moment eigenlijk best heel goed, ik neem de tijd om hem goed los te stappen en eigenlijk pakt hij de meeste keren heel goed aan.
Wat ik nu gewoon erg merk is het verstrakken door het koude natte weer en het gevoelig lopen op het harde.
Het moet gewoon snel voorjaar worden!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:14

daar sluit ik me bij aan Nouvel! Zeikregen, echt klaar mee.
Al heeft vandaag mn moeder m gereden en ik alleen na werk nog even rondje gewandeld, maar sowieso dat t gewoon altijd nat is en grijs en modder enzo. Bah :+

Gister wel precies droog gelest :D Half uur daarvan besteed aan uitleggen dat de brutale aap uithangen dus níet de bedoeling is :') Daarna was ie wel heel stoer en again twee goede wissels. Durf het bijna niet te zeggen, maar... het lijkt … alsof ie het snapt. Geloof wel dat we beide toe zijn aan bos met droge paden en gewoon even echt tempo/kilometers maken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:27

Nouvel dat is wel mazzel dat hij vaak in de buurt is.

Noukie ik ga met je mee! Ik ben ook toe aan bosritjes zonder zwemvest.
Tof van je goede wissels.

Ik had gister les en ik ben helemaal happy. Hij ging echt heel lekker. Ruig draven, pirouettes klein en echt zo op z’n kont. En en enenenenenen van de 20 wissels een enkele achter eerst. De rest gewoon goed en groot. 3 wissels op de diagonaal. Op het einde ook nog even laten aan dribbelen en dat gaat hij best een beetje knap aanpakken. Zo enorm trots en blij.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:35

Wat ontzettend stoer, Kim! Je kan nu al meteen door naar het z2/zzl!

Vrees dat het nog even duurt, Noukie, voordat het weer een langere periode droog zal zijn. Maar bos zal vandaag misschien nog wel lukken!

Je kunt het misschien een aantal dagen proberen, Nouvel, om te kijken hoe hij er op reageert als hij binnen blijft en de anderen naar buiten gaan. Wie weet vindt hij het juist wel fijn. Wel fijn dat hij in het werk zo blijft gaan!

En hier baal ik. :( De wedstrijd voor morgen heeft mijn starttijd even gewijzigd met 2,5 uur. We zouden met z'n tweeën van stal gaan en mijn stalgenootje had hulp die mij ook zou helpen. Maar dat gaat nu niets meer worden. Mijn vaste hulpen kunnen allemaal niet, dus nu aan het kijken of het anders kan.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:12

Vraag aan de dames regio Utrecht wie is jullie smid. Heb nu Thijs Cohen maar hij is de afgelopen jaar nogal fors duurder geworden en ik wil misschien over stappen naar een ander.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:57

Joepie, iemand anders gaat er met mij mee! Helemaal blij! *\o/*

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:00

Fijn Roos!! Kan je toch lekker op pad :)

Bos gaat wss vandaag niet lukken, enerzijds omdat t vanmiddag weer gaat regenen en anderzijds (en dat is de voornaamste) zijn de paden écht slecht nu. En dan vind ik de moeite van trailer pakken etc net ff teveel.

Top van je les Kim!!

En Laura, ik ging altijd naar de kliniek in Bodegraven, maar nu twee keer door Joop Wijnen beslagen. So far tevreden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:05

Joop is super goed maar komt niet bij ons op stal helaas

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:55

Baken van het bosritje zeg...

Gaaf Nimber van je les!

Ik heb vanmiddag les, hoop dat ‘ie goed loop, gisteren bekapt en alles weer of nog zo nat...
Duimen maar!
Gisteren heb ik alles om 15.00 binnen gezet, was zo slecht hier.
Vandaag gelukkig een droge dag, bleef het nu maar even zo...
Ik denk dat ik bij heel slecht weer wel ga kijken of hij eerder naar binnen kan, misschien dat dat net wat scheelt.

Vooral van de duinen hier is dat de paden eigenlijk nooit nat zijn, eerder te zwaar...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:23

Hoe ging je les Nouvel?
Ja, met dit weer zou ik bij de jouwe denk ik ook proberen toch maar wat meer binnen. Dit is ook wel heel extreem slecht, koud, nat, etc. Bij vorst kan je er nog een deken extra op gooien, maar dat natte kruipt echt in je botten.

Ik had vandaag echt alle mazzel. Was een uurtje eerder van kantoor vertrokken, kwam op stal en bleek mn ma daar al te zijn (normaal als ik m doe hoeft ze helemaal niet, maar spontane actie). Paard was al gepoetst, gewandeld en even aan de longe geweest O:) Ik omgekleed, zij snel zadel erop gelegd en precies voor de regen nog een half uur gereden.

Duinen is idd precies andersom. Hier ook wel een stuk hei waar dat voor geldt. Dat is nu waarschijnlijk nog het enige droge stuk in het gebied :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:13

Oh noukie dat is wel even een geluksmomentje inderdaad!
Fijn!

Les was niet top, net te kort los gereden om hem fijn te hebben en hij liep ook net wat voorzichtig en hield zich wat vast.
Aan het eind werd ‘ie wat beter.
Nou ja, was een beetje te verwachten, volgende keer beter...

Morgen nog maar even niet naar buiten, moet toch een stukje over de harde weg voor ik in te duin ben.
Even een paar dagen voorzichtig met zijn voetjes...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 06:03

Noukie wat een luxe!

Nouvel jammer van de les maar ook wel eens fijn als ze dan mee kunnen kijken.

Ice is gister behandeld door de cranio sacraal therapeut en heeft een weekje vrij.
Ook een weekend vrij van m’n werk dus gewoon twee dagen niet te paard. Das bijna vakantie

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:30

Heerlijk, geniet er van!
Het wordt toch ook dit weekend niet echt lekker paardrijweer...

Ik ga zo even kijken of de bak op de club rijdbaar is na de regen van gisteren en vannacht, kan ik nog snel voor de lessen uit even rijden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:24

Laura1982 schreef:
Vraag aan de dames regio Utrecht wie is jullie smid. Heb nu Thijs Cohen maar hij is de afgelopen jaar nogal fors duurder geworden en ik wil misschien over stappen naar een ander.

Ik heb al jaren eric van veen.
Betaal voor rondom ijzers 103 euro

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:24

Nouvel jammer van je les maar je kon er nu wel aan werken onder goed toeziend oog. Hopelijk kun je op de club fijn rijden.

Noukie heerlijk zn moeder! Koesteren dat jullie de hobby zo kunnen delen.

Nimber Hoe vaak doe je zn behandeling bij je paardje en waar merk je aan dat het helpt? Ik doe altijd maseur en Jessica van EquiSani komt 1 x p jaar.
Lekker weekend vrij zeker met dit weer. Netflix aan dekentje en openhaard heerlijk.

Ivy dank voor de tip ik ga hem even googlen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:22

Was de bak berijdbaar, Nouvel? Hoe gaat het met zijn hoeven?

Lekker voor Ice, Kim. Zelf genoten van je vrije dagen? Nog wat leuks gedaan?

Wat een heerlijke verassing, Noukie, van je moeder!

Hier dus wedstrijd afgelopen zaterdag. Bij betalen nog gevraagd of het uitliep, maar nee, als de jury haar pauze zou inkorten, dan was er niets aan de hand. Maar de jury vond dat ze wel pauze mocht nemen en daardoor zaten alle combinaties van onze rubriek er 20 minuten langer op. Daarnaast was ze na het tekenen van de uitslagen meteen weg. Heb er een melding van gemaakt bij de KNHS.
Maar goed, dit had niets te maken met mijn resultaat. Ik was iets van zenuwachtig :+ en maakte een paar hele dure fouten en daardoor hele mooie 2 en 3-en op mijn protocol. Daarnaast was de draf met de weinig impuls. Dus net aan geen winst. Maar al met al wel tevreden en weer door naar de volgende!

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:10

Hoi! Het is alweer een tijdje stil van mijn kant maar nu toch ook weer eens een berichtje van mijn kant.

Eerst even wat reacties op jullie!

@Laura wat balen dat je lijf momenteel niet meewerkt zeg

@Noukie wat fijn zeg zo'n moeder! En heerlijk dat hij de wissels gaat snappen! Top!

@Nouvel wat rottig zeg dat Ferro zo'n last heeft van dit weer. Wat meer binnen houden is voor hem dan wellicht inderdaad geen verkeerde keuze, ondanks dat je hem natuurlijk liever veel buiten hebt. Volgens mij gaat het vanaf nu rustig aan weer de drogere kant op, dus hopelijk gaat het snel weer beter. Wel jammer dat je les niet lekker ging. Heb je bij de club nog lekker kunnen rijden?

@Nimber Heerlijk dat je les zo goed ging! Wat kan een mens daar blij van worden he? En lekker weer behandeld door de cranio! Merk je altijd veel verschil?

@Roosje78 wat fijn dat je alsnog op wedstrijd kon! Wel bizar van die jury hoor :oo En wat balen van de fouten tijdens je proef. Gelukkig wel tevreden verder!

Ik heb de laatste tijd weinig gebokt en heel af en toe snel en kort meegelezen. Heb dus niet alles helemaal meegekregen, maar de laatste paar pagina's wat aandachtiger gelezen. Voor mijn gevoel heeft het even niet zo veel zin om mee te praten, aangezien de wedstrijden er nog steeds niet in zitten bij ons. De trailer zijn we nog steeds mee bezig en per 1 januari mogen we niet meer lopend door het land naar de rijvereniging achter ons (vanuit de rijvereniging mag het niet meer)... Omlopen via de weg kan wel, maar niet in de winter met slecht weer en kans op gladheid.. Daarbij is Fes niet 100% verkeersmak en moeten we 2 keer een 80-weg oversteken. Dat risico durf ik niet aan... Dus ik heb sinds 1 december al niet meer gestart helaas.

Daarbij gaat het bij ons in de training eventjes met ups en downs. In december was ik een weekje op vakantie en toen ik terugkwam was hij gewoon niet meer te rijden. Alleen maar vluchten, zwaar tegen de hand, rug wegdrukken... Na 2 weken corrigeren was het nog niet opgelost, maar toen ging ik weer 5 dagen op vakantie. Na die vakantie weer doorgepakt en uiteindelijk was hij na 3 a 4 weken echt weer de oude. Helaas loopt hij sinds een week of 3 weer echt voor geen meter, heel onrustig in aanleuning en erg de rug wegdrukken. Vandaag is hij dan behandeld door de fysio en dat was dan ook flink nodig. Zijn atlas stond weer erg scheef en hij zat vast in de hals, zijn rug was gevoelig en rechts een paar ribben en zijn si vast. Dit zou nu allemaal weer beter moeten zijn, dus deze week rustig aan aankijken en weer rustig oppakken. Misschien dat ik volgende week nog even een cranio laat komen om ook de rust in zijn koppie weer terug te brengen.

Wat echter wel enorm goed gaat bij ons momenteel, zijn de vliegende wissels! Ondanks dat hij zo vast in zijn lijf zit/zat, loopt hij in de galop erg fijn en begint hij de wissels echt te snappen. Bijna geen gekke sprongen meer, bijna geen bokken meer en 7 van de 10 wissels springt hij keurig op de hulp. Het enige wat hij nu nog doet is erg meedenken. Als we 1 keer een wissel op de diagonaal hebben gedaan, volgt de volgende diagonaal standaard ook een wissel. Dus dat is nog wel even lastig, hij moet wat beter leren wachten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:38

Laura, ik liet altijd al mijn paarden 1 keer per jaar nakijken. Vaak zijn het kleine onderhouds dingetjes door een keer uitglijden in de wei of eens lomp doen. Door dat soort dingen te verhelpen voorkom je dat hij gaat compenseren, daardoor gaat over belasten en uiteindelijk grote blokkades oploopt waardoor je wel merkt dat er veel mis is.
Door die jaarlijkse checks heb ik met mijn eigen dieren weinig gehad.
Ik heb in het verleden wel paarden gehad die een wissel niet naar 1 kant door sprongen of moeite hadden met bepaalde zijgangen door een blokkade in het lendengebied of rondom het SI.
Idem voor paarden met aanleuning en tong problemen. Kreeg regelmatig correctie paarden die ik dan liet behandelen en dan was het rijtechnische deel nog maar klein en vrij simpel op te lossen.

Roosje wat jammer zeg!
Ik blijf in principe altijd tot 30 min na het tekenen. Maar als na de uitreiking meteen een kantine leeg is dan ga ik ook maar.

Het Is wel eens voor gekomen dat ik ergens moest jureren en vooraf aangaf dat ik tot 14 uur kon ivm andere afspraken en dat men mij wel tot 14 uur inplant. Dan ga ik dus wel na de laatste combinatie weg. Gebeurd nog wel eens als ik last minute moet invallen. Dan denk ik maar tja het is dat of ze moeten een wedstrijd aflasten.

Cindy wat balen dat je even niet kan starten maar wel lekker zo door aan het oefenen, top dat je wissels zo goed gaan.

En lekker dat de fysio m zo los kon maken in t lijf. Cranio werkt mooi voor in t koppie maar ook goed op kleinere blokkades. Wie doet jouw paard?
Ik behandel mijn eigen niet, omdat ik die dagelijks zie, kijk je toch anders tegen je eigen aan en dan ben ik bang dingen te missen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:39

Roos, balen is dat als het onverwacht toch in- of uitloopt. Maar klinkt alsnog, ondanks de zenuwen, als een mooi debuut. Wanneer de zenuwen in control zijn zullen die punten dan ook wel komen :)

Cindy, voor jou ook zuur dat je niet meer onder de man op concours kan. Dat was zo'n uitkomst voor jullie! Wel lekker van jullie wissels :D Lastig dat hij verder zo wisselend is, hopelijk helpen de behandelingen hem weer op weg.

Kim, ik snap wel dat je je eigen paard niet doet. Precies wat je zegt, als je ze dagelijks ziet kijk je toch anders. Hier ook jaarlijks APK voor t paard en daarnaast nog een keer fysio ter check (en vaker als nodig zou blijken natuurlijk)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:59

Ein-de-lijk weer
Afbeelding
Alsnog dikke hagelbui onderweg, maar dat mocht de pret niet drukken :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:41

Lekker, Noukie! Heerlijk dat jullie dat samen kunnen.

Hopelijk werkt de behandeling, Cindy, van de fysio. Ben je al weer begonnen met trainen?

Slim, Kim, om je paarden zo preventief te laten behandelen.

Dat doe ik ook altijd, Kim, als ik jureer. Nu vertrok de jury meteen. En natuurlijk gebeurt dat ook wel eens dat je snel weg moet, maar dan ga je geen pauze nemen terwijl je ook weet dat iederen daardoor 20 minuten langer op z'n paard zit. Dan ga je ook je pauze door, omdat je weet dat je snel weg moet. Maar goed, ik wacht de reactie af van de KNHS. Niet dat ik daar wat mee ga doen, maar toch. :+

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:24

Nee dat is ook hoor, of ik verkort de pauze na 5 min omdat ik echt moet plassen.
Moet eerlijk zeggen dat ik echt zelden uitloop. Dan is het echt omdat diegene voor me uitliep dat ik te laat moest beginnen ofzo.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:27

Nimber het werkt ook zeker voor de kleinere blokkades, daarom combineer ik het meestal ook met de fysio in de hoop dat hij dan zijn lijf weer optimaal kan gebruiken :D En we hebben het idee dat hij regelmatig hoofdpijn heeft en daar helpt cranio echt top voor. Ik stuur je even een pb'tje over mijn cranio.
Ik snap dat je inderdaad je eigen niet behandeld!

Noukie Wat heerlijk weer zeg! Jammer van die hagelbui, maar super fijn dat je toch lekker het bos in kon.

Roosje78 Ik ben er gisteren weer voor het eerst opgestapt sinds de behandeling afgelopen maandag. Echt een wereld van verschil! Wel alleen nog 20 minuten lang en laag over de rug, maar dat was anderhalve week geleden zelfs niet meer te doen. Toen was hij continu onrustig in aanleuning, bovenlijn strak.. Nu vanaf het begin ontspannen en rustig in aanleuning :D

Aankomende maandag komt waarschijnlijk de cranio, dus dan hebben we voorlopig alles gehad; in januari zadel check gehad, vorige week tandarts, afgelopen maandag fysio en komende maandag cranio.. Rib uit m'n lijf dat paard :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:13

Grote APK zo Cindy, wel fijn!

Ah lekker noukie, weer naar buiten!

Oh balen Roosje van je wedstrijd...

Hier de hele week nog aan het tobben geweest met gevoelig lopen, ik zit toch steeds meer te denken om toch maar te kijken of een ijzertje zal schelen...
Vervelende is dat hij zijn hele lijf vast zet als hij zere voeten heeft...
Gisteravond in de les leek hij voor het eerst weer aardig de oude, hij had echt weer wat fijne stukjes!
Vandaag wedstrijd, losrijbak was net aan opgedroogd en daardoor aan de harde kant, en daarop wilde hij dus echt niet lopen... -O-
Hij liep op eieren en ik twijfelde om af te stappen en af te melden.
Maar je mocht nog 15 min binnen losrijden voor de rubriek begon, dus dat nog maar geprobeerd en daar ging hij zowaar toch wat beter lopen.
In de proeven moet ik er toch nog teveel aan rijden waardoor het niet soepel genoeg loopt allemaal, in de tweede proef kan hij dat dan niet meer verwerken en gaat hij zich afsluiten door de spanning die hij dan opbouwt.
Blijft wel een lastige hoor, als ik er niet zoveel aan rijd stopt hij gewoon met lopen in de proef, en rijd ik er zoveel aan bouwt ‘ie teveel spanning op en sluit ‘ie af...
Daar moet ik nog even op studeren... :+

Maar goed, deze keer hadden we dan toch een keer een leuke positief ingestelde jury en de eerste proef was zowaar een puntje waard! *\o/*