[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:13

Haike, zo'n onderlinge is wel fijn om even te oefenen, maar zoals je het nu gepland hebt moet die L2 toch goedkomen in het indoorseizoen?
Marietje, gelukkig loopt hij weer goed! Hopelijk zijn jullie over 2 weken klaar voor debuut.
Nouvel gefeliciteerd met de punten met de ander!
Mirjam, ja, niet prettig. Jij rijdt ze gewoon nog allemaal met dit weer?

Hier maar af en toe echt rust dat ze niks doet. 's Winters eigenlijk nooit, omdat ze dan te kort buiten komen om haar verder niet te pakken. Dan zijn vrije dagen aan de longeerlijn zonder bijzet een beetje slingeren (maar wel minimaal kwartier aan de hand instappen, half uur longeren en dan weer uitstappen aan de hand). Verder nog een dag longeren met bijzet, maar dat is ipv rijden, dus soms rijd ik die dag wel en longeren we niet. Dat met bijzet longeren is weer zwaarder dan gewoon wat loswerken, dus hangt er vanaf hoe de rest van de week eruit ziet wat we doen. 's Zomers krijgt ze wat makkelijker even een dag rust, maar we zijn er wel elke dag en laten haar wel vaak even stappen of 5 minuutjes aan de longe. In de wei of paddock doet ze niet gek en rent ze weinig tot niet, aan de longeerlijn na toestemming wel. :+

Het hangt echt van paard/pony. Ik vind 1 dag echt rust wel 'nodig', maar voor mij hoeft ze dan niet helemaal niks te doen, ook omdat zij het beter doet als ze dan wel even verplicht moet lopen. Mijn vorige ruin kon beter omgaan met een dag niks, maar die speelde ook, Flow eet alleen. :')
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-08-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:13

Ik train ze maar 2-3x in de week. Rest staan ze op de weide.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:16

Hm heel verschillend dus zo te horen.
Ik ga wel gewoon een beetje testen kijken wat het beste voor haar werkt als ze moe is merk ik dat altijd wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:19

Ik vind dat zeker 1 dag in de week rust moeten hebben, liever 2, dan blijft het werk ook leuk voor ze.
Zeker mijn lusitano heeft de afwisseling en de rustdagen nodig om gemotiveerd en actief te blijven.
Doe hoef ik echt niet een hele week in de bak aan het werk te zetten...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:20

Nouvel schreef:
Ik vind dat zeker 1 dag in de week rust moeten hebben, liever 2, dan blijft het werk ook leuk voor ze.
Zeker mijn lusitano heeft de afwisseling en de rustdagen nodig om gemotiveerd en actief te blijven.
Doe hoef ik echt niet een hele week in de bak aan het werk te zetten...

Herkenbaar :D !

Daarnaast vind ik het zelf ook wel zo fijn om niet iedere dag naar ponylief te hoeven.
En kan mijn vriend het ook wel waarderen als ik niet elke avond na een hele dag werk weer foetsie ben :D .
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 06-08-18 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:22

Snap ik inderdaad nouvel! Mee eens!
Als ik inderdaad vast 6 dagen ga aanhouden ipv 5 wil ik het ook zo afwisselen dat ze nooit meer dan 2 dagen achter elkaar in de bak traint. Altijd of met rustdag ertussen of buitenritje. Zodat het wel afwisselend blijft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:41

Vandaag iets heel anders gedaan. Alle 3 de dames PROK gekeurd. Dus dat ze beenwerk volledig op foto doen. En als goed is goedgekeurd, moeten nog 3 andere DA's naar kijken voor het officieel is. :))

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:44

Oh leuk mirjam!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:49

Gaaf Mirjam, gefeliciteerd!

Wij doen de paarden wel elke dag zelf trouwens, ook al ze vrij hebben, staan op een doe het zelf stal en geen bijrijders.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:55

Ohja wel hoop werk maar scheelt vaak ook in kosten.
Ik moet alleen zelf voeren en heb 1dag in de week bijrijdster omdat ze me heeft geholpen wat angsten te overwinnen.
Vanaf eind september verhuizen naar nieuwe stal dan ook geen bijrijdster meer en hoef ik alleen in het weekend te mesten verder niks.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:57

Ik sta daar vooral omdat ze daar veel naar buiten kunnen en die stallen zijn hier in de buurt lastig te vinden.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:02

Ah zo dat is erg fijn voor ze idd !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:43

Hier in de buurt zijn ze ook bijna niet te vinden, helemaal niet omdat wij vanwege gezondheid niet alles zelf meer kunnen doen.
Gefeliciteerd Mirjam!

Hier starttijd bekend, maar de voorbereiding loopt meteen al mis. Zou vanavond rijden, maar zaten vanmiddag met spoed bij de DA met 1 van de honden, die moet nu in de gaten worden gehouden en in het ergste geval morgen onder het mes...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:33

Oh jeetje dat is nooit fijn, sterkte!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:55

Wat vervelend mwm sterkte !

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:58

Oei mwm hopelijk komt het goed :(

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:08

Niet zozeer rust, maar wel veel afwisseling. Nu het weer het toelaat probeer ik ook een bosritje mee te pakken zo nu en dan.

@ Mirjam; Leuk, hopelijk heb je het certificaat snel op zak!
@ Mywishmax; Oh jee :(:) voor de hond

Ik ga in principe elke dag naar mijn paard, ook als hij vrij is. Wil 'm toch even zelf gezien hebben.

Ik had een ander bit geprobeerd, maar dat is toch niks, hij gaat er mij teveel op hangen. Vandaag weer met een ander rijden. Volgende week komt een bitfitter, ben benieuwd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:03

Hoe gaat het met de hond nu?

Jammer maar altijd goed om geprobeerd te hebben Marietje.
Ik vind het ook prettig om gewoon zelf elke dag te gaan, zit ook in mijn systeem inmiddels.

Ik ben benieuwd hoe de bitfitter bevalt!

Ik heb van de week voor het eerst balkjes gedraafd met onze kerel, eerst aan de longe, toen er op en vanmorgen weer even aan de longe, het was even wennen maar toen vond ‘ie het best leuk volgens mij!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:11

Als ze dat eenmaal doorhebben vinden ze het vaak erg leuk Nouvel! En bijkomend voordeel, ze worden er lekker los van!

Ik ben ook heel benieuwd, je hoort zoveel verschillende meningen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:29

Het lijkt goed te gaan, maar hij mag vandaag eigenlijk nog niet alleen zijn. Het ligt er aan hoe vandaag gaat of hij alsnog terug moet of dat het met een sisser afloopt, maar ik moet nog even regelen dat hij morgen mee kan naar Flow. Alleen laten durven we zelfs niet als het goed gaat en hij is helaas niet makkelijk met andere mensen dus oppas kan niet. Dan kan hij beter mee en 3 kwartier in de kantine in een bench liggen met moeder die hem in de gaten kan houden.

Maar als het slecht gaat vandaag of vannacht ga ik afmelden voor vrijdag.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:30

Wat heeft hij precies?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:34

Rubber tegels uit zijn kennel opgegeten, gisteren nadat ik 's middags op bed had gelegen deed hij wat apart, maar ik kwam er niet achter wat en waarom. Uur later met spoed naar de DA omdat hij helemaal opgezwollen was en hele harde buik had. Bij de DA foto's gemaakt en keuze gemaakt om hem te laten spugen, kwam bijna 3 kilo aan kots en zooi uit, maar we weten niet zeker of er niet nog meer al in zijn darmen zit. Als dat zo is moet hij onder het mes, want dan zit hij verstopt.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:45

Jeetje zeg! Dat zal schrikken geweest zijn. :(:) Hopelijk is het niet nodig.
Wat bezielt ze he, je zou denken dat ze wel door hebben dat het niet goed voor ze is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:49

Oh getsie zeg, dat is wel echt griezelig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:53

Het is sowieso een sloper hoor. Hij kan maanden lang in de kar een deken hebben liggen 's winters en ineens moet dat helemaal aan flarden. Die tegels liggen al een hele tijd in de kennel en nu moeten ze ineens stuk. Dat is ook ooit de reden geweest dat we kennels gebouwd hebben, hij bleef elke keer wat slopen.