Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:27

Tromgeroffel........

DE WEBSITE IS KLAAR!

Ga naar www.bitloosdressuur.tk en lees daar meer over onze actie en de bitloos dressuurdag.
Je vindt er o.a. informatie over de activiteiten die op de wedstrijddag gaan plaatsvinden, de clinicgevers, juryleden, KNHS-reglementen, het aanmeldingsformulier en ook wie en wat we allemaal nog nodig hebben.

Iedereen kan zich nu dus daadwerkelijk gaan aanmelden! Zowel voor de dressuurwedstrijd als voor de clinics/workshops.
Ook mensen die interesse hebben om te sponsoren, een stand te bemannen, een clinic of demo te geven, te jureren, mee te helpen etc. kunnen dat via ons emailadres bij ons kenbaar maken.

Kijk, lees, lobby, netwerk, denk en doe met ons mee en zegt het voort!!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 06:12

Zou je misschien ook (voor de mensen die geen .tk's kunnen openen) de officiële link kunnen geven? plz bedankt! Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:04

whoopylover schreef:
Zou je misschien ook (voor de mensen die geen .tk's kunnen openen) de officiële link kunnen geven? plz bedankt! Haha!

http://arabel.mysites.nl/
Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:20

Site ziet er toppie uit!! Haha!

Ik kan alleen niets terugvinden over welke soort bitloze optomingen toegestaan zijn.... ? Verward

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:26

Daar hebben we ons ook nog helemaal niet mee bezig gehouden, dus dat kan kloppen, hihi.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:16

Dat ligt er ook een beetje aan wat je invult op het aanmeldingsformulier denk ik. Zo krijgen ze toch een idee van welke bitloze optomingen iedereen mee rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:38

Hier een berichtje van iemand, welke ik hier mag plaatsen:

"Misschien leuk om te melden dat iemand twee jaar geleden meedeed met mijn pony met de clubkampioenschappen van een pensionstalling waarvan ik de eigenaar kende. Ze was de enige die bitloos reed (mocht omdat het een onderlinge wedstrijd was). Ze had niet alleen de hoogste punten met dressuur (van alle rubrieken), maar werd ook nog eens clubkampioen dat jaar (ze was ook nog eens tweede met springen). Zure en verbijsterde gezichten alom (een enkeling uitgezonderd). Het was een officiële jury die was ingehuurd. Helaas ben ik nooit meer zo'n ruimdenkend jurylid tegengekomen. Maar deze bitloze overwinning hadden we mooi in the pocket.

Vanavond ben ik weer op die stal omdat de pony inmiddels een nieuwe amazone heeft en zij heeft daar les. Jawel bitloos les en van een instructeur die ZZ-licht rijd en het geweldig vindt wat ze doet. Hij heeft een tijdje terug zelf ook op mijn pony gezeten uit nieuwsgierigheid en vond dat er qua beweging, reactie op de hulpen e.d. geen verschil was tussen met of zonder bit rijden. Nou moeten we hem zelf nog overstag krijgen om bitloos te rijden."

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:13

Jovarna schreef:
germie schreef:
Als iemand een adres van Krackow kan achterhalen, dan wil ik wel een mailtje in het Duits schrijven.

Via deze site: http://www.hr-online.de/website/fernseh ... nt_4164330

kwam ik hier terecht: http://www.ja-horses.de/ .
Bij 'Kontakt' vind je zijn emailadres.

Stuur je het concept eerst even naar Speedster?

Wat willen jullie er precies inhebben? Dan maak ik wel een mailtje en ik stuur het wel naar SPeedster.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:19

Iig ons idee en of hij op de een of andere manier mee wil werken hieraan

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:57

Een opzetje met eerste ingevingen:

Geehrte herr Krackow,

In die Niederlande gibt es heute immer mehr Reiter der gerne gebisslos reiten möchten. Leider darf man dass nicht im Dressurwedkämpfe. Im Springreiten darf man in jeder Klasse gebisslos reiten. Man kann im Ogen viele Reiter prima gebisslos Dressurreiten, aber leider darf man das nicht. Darum ist eine Gruppe von einem Forum (link naar bokt) angefangen mit einen Unterschriftaktion (link naar axci.nl). Auch probiert man einen Dressurwedkampf zu organisieren wo nur Gebisslos geritten werde. Man will auch gerne Demonstrationen von Reiter die springen oder fahren ohne Gebiss.

Wir haben ein paar Fragen an Sie:
Können Sie ihre Erfahrung über gebisslos reiten erzählen?
Welche Probleme hätte Sie gehabt beim das gewöhnen an Gebisslos reiten?
Haben Sie mehrere gebisslose Zäumungen probiert? Und welche waren gut oder slecht?

Mit freundliche Grüsse,

DIt is even een eerste opzet. Er zullen nog wel een paar typefouten en naamvalsfouten inzitten. Meerdere tips en opmerkingen graag toevoegen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:16

Een eerste snelle duits-chek van mezelf:

Sehr geehrter Herr Krackow,

In den Niederlanden gibt es heutzutage immer mehr Reiter die gerne gebisslos reiten möchten. Leider ist das in Dressurwedkämpfen nicht gestattet. Beim Springreiten und endurance darf man jedoch in jeder Klasse gebisslos reiten. Man kann im Auge vieler Reiter prima gebisslos dressurreiten. Darum hat eine Gruppe von einem Forum (link naar bokt) eine Unterschriftaktion angefangen (link naar axci.nl). Auch ist man dabei einen gebisslosen Dressurwedkampf zu organisieren, wobei auch Demonstrationen von gebissloses springen oder dressur reiten gezeigt werden.

In diesem Licht haben wir ein paar Fragen an Sie:
Können uns Sie über ihre Erfahrungen mit gebisslosem reiten erzählen?
Welche Probleme hatten Sie bei de Umschaltung nach gebisslosem reiten?
Haben Sie mehrere gebisslose Zäumungen ausprobiert? Und welche waren gut oder wehniger gut?

Mit freundlichen Grüssen,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:40

Zou je het ook even in het nederlands hier neer willen zetten?
Ik snap er niks van in het duits en als ik het bij word vertaal komen er zulke rare zinnen uit dat ik het nog niet snap.

Ik ben gewoon een talen ramp Bloos

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:55

Speedster schreef:
Een eerste snelle duits-chek van mezelf:

Sehr geehrter Herr Krackow,

In den Niederlanden gibt es heutzutage immer mehr Reiter die gerne gebisslos reiten möchten. Leider ist das in Dressurwedkämpfen nicht gestattet. Beim Springreiten und endurance darf man jedoch in jeder Klasse gebisslos reiten. Man kann im Auge vieler Reiter prima gebisslos dressurreiten. Darum hat eine Gruppe von einem Forum (link naar bokt) eine Unterschriftaktion angefangen (link naar axci.nl). Auch ist man dabei einen gebisslosen Dressurwedkampf zu organisieren, wobei auch Demonstrationen von gebissloses springen oder dressur reiten gezeigt werden.

In diesem Licht haben wir ein paar Fragen an Sie:
Können uns Sie über ihre Erfahrungen mit gebisslosem reiten erzählen?
Welche Probleme hatten Sie bei de Umschaltung nach gebisslosem reiten?
Haben Sie mehrere gebisslose Zäumungen ausprobiert? Und welche waren gut oder wehniger gut?

Mit freundlichen Grüssen,

Geachte heer Krackow,

In Nederland zijn er tegenwoordig steeds meer ruiters die graag bitloos zouden rijden. Helaas is dat bij dressuurwedstrijden niet toegestaan. Bij het springen en bij endurance mag men echter in elke klasse bitloos rijden. Men kan volgens vele ruiters prima bitloos dressuur rijden. daarom is een groepje van een forum (link) een handtekeningenactie gestart (link naar axci.nl). Ook is men bezig een bitloze dresuurwedstrijd te organiseren, waarbij ook demonstraties van bitloos springen en dressuren getoond zullen worden.

In dit licht hebben we een paar vragen aan u:
Kunt u ons over uw ervaringen met bitloos rijden vertellen?
Welke problemen hebt u gehad bij de omschakeling naar btloos rijden?
Heeft u meerdere bitloze optomingen geprobeerd? En welke waren goed en minder goed?

Met vriendelijke groeten,

Tekstueel heb ik nog niet naar gekeken, ik stel voor dat jullie er verder op schieten, en dat we het daarna weer terug in het Duits vertalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:56

Ik meld mij Clown Mag het dan ook zonder zadel ??? Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:01

Speedster schreef:
Geachte heer Krackow,

In Nederland zijn er tegenwoordig steeds meer ruiters die graag bitloos zouden rijden. Helaas is dat bij dressuurwedstrijden niet toegestaan. Bij het springen en bij endurance mag men echter in elke klasse bitloos rijden. Men kan volgens vele ruiters prima bitloos dressuur rijden. daarom is een groepje van een forum (link) een handtekeningenactie gestart (link naar axci.nl). Ook is men bezig een bitloze dresuurwedstrijd te organiseren, waarbij ook demonstraties van bitloos springen en dressuren getoond zullen worden.
Heeft u meerdere bitloze optomingen geprobeerd? En welke waren goed en minder goed?

Tekstueel heb ik nog niet naar gekeken, ik stel voor dat jullie er verder op schieten, en dat we het daarna weer terug in het Duits vertalen.

*We zijn bezig een bitloze dresuurwedstrijd te organiseren, waarbij ook demonstraties van bitloos springen en dressuren getoond zullen worden.
Twee keer 'ook' staat een beetje raar

*Welke problemen bent u tegen gekomen bij de omschakeling naar bitloos rijden?

Deze twee zinnen zou ik veranderen. Als jullie het er niet mee eens zijn hoeft het natuurlijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:19

Citaat:
Geachte heer Krackow,

In Nederland zijn er tegenwoordig steeds meer ruiters die graag bitloos zouden rijden. Helaas is dat bij dressuurwedstrijden niet toegestaan. Bij het springen en bij endurance mag men echter in elke klasse bitloos rijden. Men kan volgens vele ruiters prima bitloos dressuur rijden. Daarom is een groepje van een Nederlands forum (link) een handtekeningenactie gestart (link naar axci.nl). Ook is men bezig een bitloze dresuurwedstrijd te organiseren, met daarnaast clinics en demonstraties van bitloos springen en bitloos dressuren [verwijderen].

De tweede vraag zou ik weglaten. En daarvoor in de plaats vragen naar zijn ervaringen, ook binnen het wedstrijdcircuit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:29

Speedster, als we het even samen doen. Dan kunnen we samen vast wel iets krijgen dat behoorlijk foutloos is Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:32

En behoorlijk foutloos Duits schrijven is voor een Duitser die zelf waarschijnlijk amper over de grens kan práten laat staan schrijven al héél knap hoor Knipoog .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:21

volgend jaar ga ik een merrie inrijden die vanwege een kaakafwijking geen bit in kan, ik wil ook met haar starten dus dat wordt zeuren, ik hoop dat er een mogelijkheid is bitloos te starten

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:14

Lailapri, zou je alvast de KNHS kunnen aanschrijven met dit probleem? En een verklaring van de dierenarts bijvoegen over de kaakafwijking. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:02

Als je wilt dat de KNHS toestemming geeft om bitloos in dressuur te starten, dan zul je toch een aantal argumenten moeten aandragen die aanleiding geven om dit serieus in overweging te nemen. Een procedure waarbij iedereen een verklaring van de dierenarts probeert los te peuteren, ook als er geen medische aanleiding is, is geen algemene oplossing om bitloos te gaan starten. Bedenk dat er meerdere vormen van bitloos rijden bestaan, waarbij ook de inwerking van bitloos rijden op het paard verschillend is. Bij het gebruik van een bit is duidelijk wat je mag gebruiken op een wedstrijd en wat niet. Als je bitloos wilt rijden, zal er ongetwijfeld ook een overzicht moeten komen van verschillende oplossingen waarmee je bitloos mag rijden, omdat de inwerking per oplossing verschillend is.

Er schijnt ook een lobby te zijn bij de FEI om met een bepaald bitloos hoofdstel te mogen starten in internationale dressuur wedstrijden.

Het gaat er niet om of mensen graag bitloos willen rijden en dat het daarom moet worden toegelaten. Het gaat erom of je met handhaving van uitgangspunten die bij dressuur van toepassing zijn, in staat bent een paard de hele opleiding te laten volgen van B - Z2 en hoger met een bitloos hoofdstel dat gebruik maakt van een specifieke inwerking. Die inwerking is bij veel hoofdstellen verschillend.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:06

Nou Goofy, Je overdrijft aardig. Ik start al jaren moeiteloos gewoon bitloos. Evenals mijn pony met een andere berdijdster. Niks verschillende argumenten. Als je paard geen bit in kan houdt het gewoon op en kun je heel eenvoudig een dierenarts verklaring bij je simpele brief om dispensatie voegen en klaar is kees.
En de verantwoordelijkheid of jij je paard wel of niet kan opleiden van b tot z2 ligt toch echt bij de ruiter zelf. Want zoals elke hoofdstel misschien anders is zo is elke ruiter dat ook.
En zoveel verschillende "normale" bitloze hoofdstellen zijn er niet. Het blijft altijd nog om de kundigheid van de ruiter gaan. Wat je er ook aan of in hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:38

Toch ben ik het wel eens dat je een lijstje maakt met bitloze optomingen die zouden kunnen.

De kundigheid van de ruiter geld ook met bit, maar daar is gelukkig ook niet alles toegestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:47

Goofy44 schreef:
Als je wilt dat de KNHS toestemming geeft om bitloos in dressuur te starten, dan zul je toch een aantal argumenten moeten aandragen die aanleiding geven om dit serieus in overweging te nemen. Een procedure waarbij iedereen een verklaring van de dierenarts probeert los te peuteren, ook als er geen medische aanleiding is, is geen algemene oplossing om bitloos te gaan starten.

Wanneer iemand bitloos wil gaan starten, en daarvoor van zijn/haar DA een medische verklaring vraagt en krijgt, en daardoor dispensatie van de bitverplichting krijgt, dan sta ik daar persoonlijk helemaal achter. Prima als iemand (en niet te vergeten het paard/de pony) daardoor de gelegenheid krijgt om zonder bit toch wedstrijden te rijden.

De "procedure" waar je het over hebt, ontgaat me even. Het is namelijk niet zo dat we - vanuit het oogpunt van deze actie - iedereen zouden aansporen om vooral maar een verklaring van de DA "los te peuteren" om zodoende onze actie (mede) te doen slagen. Onze actie bestaat uit de petitie en de bitloos dressuur dag.
Natuurlijk wijzen we mensen die bitloos willen gaan starten op de mogelijkheid om dispensatie aan te vragen. En als daar een medische verklaring voor nodig is, regel die dan. Er is nog veel schroom bij mensen om dit te doen. En dat hòeft helemaal niet (kijk bijv. naar Heidi). Dus als we hier een steentje in bij kunnen dragen, graag, waarom niet. Maar het is niet de opzet en ook niet de procedure van deze actie.

Goofy44 schreef:
Bedenk dat er meerdere vormen van bitloos rijden bestaan, waarbij ook de inwerking van bitloos rijden op het paard verschillend is. Bij het gebruik van een bit is duidelijk wat je mag gebruiken op een wedstrijd en wat niet. Als je bitloos wilt rijden, zal er ongetwijfeld ook een overzicht moeten komen van verschillende oplossingen waarmee je bitloos mag rijden, omdat de inwerking per oplossing verschillend is.

Dat er veel soorten bitloze optomingen bestaan met verschillende soorten inwerking, hoeven we niet te bedenken, want dat is wel bekend. Knipoog
Op zich ben ik het wel met je eens dat er een lijstje moet komen van welke bitloze optomingen toegestaan zijn en welke niet. Maar of wij dat de KNHS moeten gaan voorschotelen of dat we dat aan de KNHS gaan overlaten of dat we dat straks misschien gezamenlijk kunnen beoordelen, is de vraag èn een overdenkertje...! Knipoog

Goofy44 schreef:
Er schijnt ook een lobby te zijn bij de FEI om met een bepaald bitloos hoofdstel te mogen starten in internationale dressuur wedstrijden.

Top! Heb je hier wat meer informatie over? Waar komt de lobby vandaan (welk land, welke organisatie e.d.)?

Goofy44 schreef:
Het gaat er niet om of mensen graag bitloos willen rijden en dat het daarom moet worden toegelaten. Het gaat erom of je met handhaving van uitgangspunten die bij dressuur van toepassing zijn, in staat bent een paard de hele opleiding te laten volgen van B - Z2 en hoger met een bitloos hoofdstel dat gebruik maakt van een specifieke inwerking. Die inwerking is bij veel hoofdstellen verschillend.

Wat mij betreft gaat het om beide. Of om drie punten zelfs. In willekeurige volgorde:
1.) Iemand is gevoelsmatig of prinicipieel tegen het bit (zoals mensen bijv. ook tegen sporen, dwangteugels, zwepen, etc. kunnen zijn).
2.) Het paard/de pony heeft hinder, last of pijn van het bit. Hierbij kun je denken aan bijv. de lagen, de tong, het gebit, het wisselen, en de ruimte die in iedere paardenmond verschillend is en dus te klein kan zijn, de gevoeligheid van de mond/lippen, de fysieke, geestelijke en/of emotionele weerstand van het paard ten opzichte van het bit, metaalallergie, etc..
3.) En dan gaat het er natuurlijk uiteindelijk om dat je dressuurproeven neerzet zoals die gevraagd worden, maar dan zonder bit. En dàt gaan we tijdens de bitloos dressuurdag laten zien.
(Op de website www.bitloosdressuur.tk staat trouwens een link naar een fotoalbum met bitloze amazones. Da's alvast een voorproefje van wat bitloos allemaal mogelijk is. Lachen ).

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:24

Amen.
Mooi gezegd.

Het gaat om de vrije keuze.

Maar waar ik me dan wel persoonlijk een beetje over opwind is dat er nu door velen wordt beweerd dat het gewoon niet mogelijk is om biloos te starten. Dat is dus niet zo!
En dat ze er ook van uit gaan dat het dus niet gebeurt. Ook niet zo.
Er wordt dan zo moeilijk over gedaan. Terwijl ze blijkbaar niet weten en/of geinformeerd hebben over de mogelijkheden. Dat snap ik wel ergens het staat tenslotte in de "regeltjes". Maar goed er is dus wel onder die regeltjes uit te komen.

En het is natuurlijk onzin om iedereen een dispensatie aan te laten vragen. Maar goed als dat tot nu toe de enige manier is om wel te kunnen starten? Misschien gaat d eKNHS danook achter zijn oren krabben? Wat is hier aan de hand?
Dat het niet op grond van gewetensbezwaar kan is wel erg jammer, dat je paard iets moet mankeren maarja het is nog even niet anders.
We gaan ervoor om dit te veranderen!